Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoekpieter
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-01 15:26
Klopt het dat dit een 3 fase groepenkast is met 14 groepen en 1 aardlekschakelaar

de 3 fase dacht ik door de 3 zekeringen links onder in rood
, of kan dat ook een kookgroep zijn ?

Bedankt voor de hulp!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZXx3q6BxtY-5qf_OJ184jxGVvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0vaOYDq5XZpOHAfFULjeGYq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door hoekpieter op 25-01-2022 22:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Die 3 stoppen zouden op zich ook gewoon 3 afzonderlijke groepen kunnen zijn (maar dat denk ik niet).

Maar de 4-polige hoofdschakelaar (rechtsonder) en aardlek (die groene in het midden) doet inderdaad 3-fasen vermoeden.
Wat staat er op je energierekening?

De installatie is overigens wel erg overjarig. Zou langzamerhand eens gaan overwegen om dit te moderniseren. Niet perse vanwege de ouderwetse stoppen (Die werken op zich prima), maar wel het overwegende gebrek aan aardlekschakelaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja, het is een 3-fasen groepenkast. Dit kun je zien aan de hoofdschakelaar rechtsonder. Op die schakelaar staat rechts boven hoeveel schakelcontacten het heeft, daaruit kun je afleiden dat het een 3-fasenschakelaar is. Logischerwijs mag je daardoor aannemen dat het ook daadwerkelijk zo aangesloten is. (ik weet, aannames zijn dodelijk)

Of die 3 zekeringen ook een 3-fasengroep is die met die grijze kabel de woning in gaat is een kwestie van de boel even openen, kijken (NIET AANKOMEN!) en weer dichtdoen wanneer je gezien hebt dat er van alle drie de zekeringen een draad de grijze kabel in verdwijnt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-05 23:41
Waar zit de Meter?

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dit lijkt wel een onderverdeelkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi2002
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 14:14
sypie schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:12:
Of die 3 zekeringen ook een 3-fasengroep is die met die grijze kabel de woning in gaat is een kwestie van de boel even openen, kijken (NIET AANKOMEN!) en weer dichtdoen wanneer je gezien hebt dat er van alle drie de zekeringen een draad de grijze kabel in verdwijnt.
Als je er geen verstand van hebt beter niet openen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:29
Waar kijken we überhaupt naar?
- een en ander is behoorlijk verouderd zoals opgemerkt.
- wat doet die losse draad rechtsboven?
- koppeldtukje op flex zit niet vast
- wat zit er in die pijpen die achterlangs lopen?

Meer vragen dan antwoorden voor mij..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 20:25
Het lijkt me niet dat die 3 zekeringen de hoofdzekering zijn: normaal zit die verzegeld achter een deksel. Ik zie ook nergens een meter.

Behalve dat er een 3-fase hoofdschakelaar op zit is er verder eigenlijk helemaal niets over te zeggen.

Lijkt ook eerder een onderverdeelkast zo. Of die ook echt 3 fasen binnen krijgt is ook niet zeker. Dan moet je of de hoofdaansluiting zoeken, of doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoekpieter
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-01 15:26
Dank jullie voor de antwoorden.

Dit is een groepenkast op een woonark. de hoofdmetermeter staat op de wal in een kast!

Jullie hebben mij geholpen! ik weet nu waar ik moet kijken. Ik wil inderdaad de hele groepenkast vergangen.

Ps die losse draad rechtsboven is een lege leiding (trekdraad)

[ Voor 14% gewijzigd door hoekpieter op 26-01-2022 18:19 ]

Pagina: 1