Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-05 00:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Hi allen, welke beren moet ik op de weg zien als ik een bestaande SolarEdge installatie wil uitbreiden om mijn opwek te maximaliseren?

De huidige installatie is aangelegd in 2019 en bestaat uit een SE25K met 80 panelen waarvan 48 op oost en 32 op west. Er zijn P600-optimizers gebruikt met 300 Watt modules. Momenteel is er dus 24 kWp geïnstalleerd op een 25 kW omvormer. Dit wekt tot nu toe jaarlijks 18 tot 19 MWh op. In juni piekt het vermogen op circa 17 kW.

Ik heb een dakvlak beschikbaar op het westen dat redelijk gunstig gelegen is. Er is schaduw op het westen van een paar bomen maar 's middags kan de zon schaduwvrij om het dak heen draaien. Ik kan hier een stuk of 30 panelen kwijt. Als ik 360 watt panelen zou gebruiken in combinatie met P730 optimizers zou er zo'n 11 kW piekvermogen bijkomen dus een overdimensionering van 40% maar wel oost/west.

De P730’s zouden te combineren moeten zijn met P600’s op dezelfde string (SolarEdge geeft hier overigens verwarrende informatie over, er is een inter-compatibility table volgens welke de P600 en o.a. de P730 en P801 compatible zijn maar datasheets van die laatste twee waarin de P600 niet genoemd wordt als compatible).

Tussen de beide gebouwen heb ik al een buis in de grond liggen voor de DC-kabels. Mijn idee zou zijn om de drie strings te verlengen met elke tien extra panelen van het nieuwe dakvlak. De strings zijn dan een mix van panelen op oost en west. Dit lijkt me een stuk makkelijker dan de huidige optimizers herschikken naar twee strings zodat de derde voor het nieuwe dak gebruikt kan worden. De kabellengte wordt er wel langer door. De optimizers zijn overigens van onderaf bereikbaar met een ladder (de panelen liggen op een kapschuur en zijn de enige dakbedekking) dus het is niet ondoenlijk om ze anders aan te sluiten.

De elektrische installatie is voorbereid om wat meer vermogen te kunnen handlen. De omvormer zit achter een B32 aardlekautomaat die mogelijk overbelast zal worden maar daar zou een C32 oplossing voor kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Je kunt niet meer energie omzetten dan je omvormer aankan ... Die stopt er dan vanzelf mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
MarkS90 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:41:
Je kunt niet meer energie omzetten dan je omvormer aankan ... Die stopt er dan vanzelf mee.
Ja dat snap ik, maar ik heb nu een 25 kW omvormer die op de beste dagen van het jaar rond 13.00u piekt op 17 kW. Dus daar valt nog wel meer uit te halen tegen relatief geringe extra investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Dat van die 17 kW heb ik niet in je eerste bericht gelezen. En dat geeft dus de mogelijkheid om extra panelen te plaatsen.

Wat betreft die aardlekautomaat: als die B32 niet toereikend is kun je kiezen voor een aparte aardlek met daarachter een gewone" automaat. Bijvoorbeeld een B40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:20
@Femme zijn het wel 3 strings? Er zouden maar 40 optimizers moeten zijn en er dienen er minimaal 14 in een string te zijn.

Een C32 automaat heeft geen zin, die is alleen trager bij grote overbelasting door inschakelstromen van bijvoorbeeld machines.

Wat is de aansluitwaarde van de woning?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
@Ronald Ik zie in de SolarEdge-app drie strings van 14, 13 en 13 optimizers.

De woning zit achter D40 hoofdzekeringen (erfenis van de vorige eigenaar) dus dat is vooralsnog geen beperking.

Ik dacht dat er wat meer verschil zat tussen een B- en C-karakteristiek bij langdurige overbelasting maar dat is toch niet het geval. Een B32 zou een uur lang met zo'n 20% overbelast mogen worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 27-01-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Femme opvallend wat betreft de strings, zit het ook echt zo aan de omvormer? Ik kan als installateur alles wat ik wil in de app zetten... Dus mijn enkele fysieke string zit als 3 in de app, 1 voor elke richting.
13 voldoet heel officieel niet aan design richtlijnen. Dus als het echt zo is is verlengen nuttig. Liefst wel met ongeveer gelijke oriëntatie.

Voor zover ik weet zit er geen verschil tussen B- en C-kar of zelfs D-kar bij langdurige belasting. Maar ik laat me graag corrigeren door de lui in het huisinstallatie topic.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik zit net in de documentatie te kijken en daar staat dat kabels van enige serieuze lengte tussen optimizers niet zijn toegestaan. Om een string over twee daken te maken moet ik wel 30 meter tussen twee optimizers hebben.
Do not use extension cables between a module and a power optimizer, between two modules connected to the same power optimizer, or between two power optimizers other than in the following cases:
  • Power optimizers with the 4-type suffix in their part number (Pxxx-4xxxxxx) - extension cables of up to 16 m can be installed per optimizer (8 m for DC+ and 8 m for DC-).
  • Power optimizers manufactured starting from working week 42, 2019, as indicated in the serial number (Example: S/N SJ5019A-xxxxxxxx - working week 50, 2019) - extension cables of up to 16 m can be installed per power optimizer (8 m for DC+ and 8 m for DC-).
  • Extension cables can be installed between power optimizers only from row to row, around obstacles or pathways within a row, and from the end of the string to the inverter, as long as the total cable length is not exceeded.
Dus dat betekent optimizers anders verdelen over de eerste twee strings en alle nieuwe zonnepanelen op de derde string, of een twee omvormer erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Interessant... Ik heb veel meer tussen de 2 daken. Werkt gewoon. Bel SolarEdge support voor opties, die zijn echt heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik heb er even over na zitten denken en ik denk dat wel te doen moet zijn om de bestaande optimizers te herverdelen over twee strings. Alles is van onderaf toegankelijk en zichtbaar.

Het nieuwe dak op een eigen string lijkt me beter toch? Ik zit nu te denken aan 30 of 32 stuks Jinko 405 Wp N-type all black half cell in combinatie met P850 optimizers. Het is me niet 100% duidelijk of de P850 geschikt is voor deze panelen.

Dan zou ik twee strings hebben met ieder 20x P600 optimizers en 12 kWp vermogen en een string met P850 optimizers en 12.150 tot 12.960 Wp vermogen. Eén string met 40x 300Wp op oost, één met 32 panelen op west en 8 op oost en één met 32x 405Wp op west.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Femme 32W, 8O is waarschijnlijk geen handig plan... Zie 'Teleurstellende performance Solaredge PV systemen'

Het handigste is het hele systeem intekenen in SolarEdge designer. Deze kan ook een suggestie maken voor string indeling. Rekening houden met max vermogen strings (gerealiseerd, niet Wp) en minimum optimizer aantallen. Je wil liefst strings met minimaal 10 optimizers per dakvlak. Meer is beter, zeker als er nog wat schaduw speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
@Ronald Ik heb het systeem ingetekend in SolarEdge designer. Als ik 'm zelf de strings laten indelen pakt hij een dakvlak per string en klaagt vervolgens dat het elektrisch ontwerp niet in orde is vanwege een te groot verschil in vermogen tussen de strings (er zit dan 48x 300 Wp op oost, 32x 300 Wp op west en 32x 405 Wp op west).

Ik heb nog eens zitten kijken naar de huidige indeling. Op de voorkant van het dak (oost) zitten nu 22 panelen op string 2 en 26 op string 3 dus het is eigenlijk logisch om string 1 gelijkmatig over 2 en 3 te verdelen. Met wat aanpassingen zijn er dan twee strings van 40 panelen van te maken met evenveel panelen op oost (24x) en west (16x).

De Jinko's van 405 Wp heb ik zelf moeten invoeren en worden compatible bevonden met de P850's. Het hele verhaal bij elkaar zou bijna 28 MWh per jaar moeten opleveren. De DC/AC oversizing is 116%. Dat lijkt me wel mee te vallen. Dus volgens mij moet dit allemaal wel te doen zijn. Met een terugverdientijd van zo'n drie jaar een no-brainer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTCl3WQkU_h6B0ewzqHJGE9mK0o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pXRobOiDba9dcmpu1L0QzJyy.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even een snelle check: op een se25k mag je max 33.75kWp aansluiten. Daar ga je dan overheen nu toch?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
teacher schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:52:
Even een snelle check: op een se25k mag je max 33.75kWp aansluiten. Daar ga je dan overheen nu toch?
Dit is wat SolarEdge er over zegt in Oversizing of SolarEdge Inverters, Technical Note:
SolarEdge allows DC/AC oversizing of up to 155%345 depending on the inverter model according to below specifications:
  • For Three phase inverters SE25K, SE30K and SE33.3K on the 400V grid DC/AC oversizing of up to 150% is allowed.
  • 3 In all limits, the rated STC power of the modules should be used regardless of module location, tilt, or orientation.
  • 4 When using SolarEdge's Designer, DC/AC oversizing is based on the maximum achieved DC power, given the site location and PV array tilt and azimuth. This allows a connection of more modules in a string than possible using the STC specifications.
- 150% van 25 kW is 37,5 kW
- As ik het goed begrijp mag je afgaan op wat SolarEdge Designer je voorrekent op basis van de oriëntatie en locatie van de panelen. In een oost/west-opstelling kun je dan nog hoger gaan qua aantal panelen.

In mijn geval verwacht hij maximaal 29 kW DC vermogen wat een stuk lager is dan STC-vermogen van 37 kW. Lijkt me ook wel logisch want die 37 kW ga ik nooit halen in de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Da's waar. Als het van Designer mag, dan mag het. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:55
Klopt hier een installatie van klant draaien met 36kw op een 10kw omvormer ;)

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Het begin is gemaakt. Na veel voorbereidend werk (waaronder het vervangen van dakpannen door damwandplaten en het monteren van het Aelex inlegsysteem) zijn we inmiddels zes panelen en drie optimizers op weg. Ik begin er wat handigheid in te krijgen :)

Wat ik me wel afvraag: bij systemen op agrarische daken, is men dan ook hyperneurotisch over het van de dakbedekking afhouden van de bekabeling. Het is nog wel een uitdaging ondanks de kabelclips en tiewraps.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmIafl4j-zw2d6RtO0GRPLFm268=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Nsn5ZGQ9kyZKCVMdQDWZkDA.jpg?f=fotoalbum_large
Tweakers Product-team weekly standup inbellen vanaf het dak :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LqjCA99pwt3wxf2KQLwbfuwbWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lgTyZjzVOFR0hcPS7JUwmC2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHyp8jJjgphPEaZRwFK08JXSfic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlLpN58YwQcG0wFJ8dNClklr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Femme op 14-03-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Het van het dak afhouden van bekabeling is gewoon een goede gewoonte; je weet zeker dat je nooit schurende bedrading krijgt. Is idd wel gedoe soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik had me al wel bedacht dat als ik het tweede paneel in elke set die op een optimizer aangesloten moet worden 180 graden draai ik ze in serie kan aansluiten zonder overstekende kabels, dan wordt het makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dit gaat wel heel strak ogen zeg, nice @Femme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Femme schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:35:
Het begin is gemaakt. Na veel voorbereidend werk (waaronder het vervangen van dakpannen door damwandplaten en het monteren van het Aelex inlegsysteem) zijn we inmiddels zes panelen en drie optimizers op weg. Ik begin er wat handigheid in te krijgen :)

Wat ik me wel afvraag: bij systemen op agrarische daken, is men dan ook hyperneurotisch over het van de dakbedekking afhouden van de bekabeling. Het is nog wel een uitdaging ondanks de kabelclips en tiewraps.

[Afbeelding]
Tweakers Product-team weekly standup inbellen vanaf het dak :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice!

Mag ik vragen wat je afweging is geweest om voor Aelex te gaan en niet “gewoon” VD Valk inlegrails?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:19:
[...]

Nice!

Mag ik vragen wat je afweging is geweest om voor Aelex te gaan en niet “gewoon” VD Valk inlegrails?
Ik heb nog niet met een ander systeem gewerkt dus voor mij is niets 'gewoon'.

Ik was op zoek naar info over het bouwen van een systeem met in-dak aesthetics toen ik wat projecten zag van een installateur met het Aelex inlegsysteem. Het systeem heeft een mooi coverprofiel voor de onderste rail, een configurator die goede werkte voor mij en duidelijke montage-instructies. De prijs was ok. Een nadeel is wel dat het alleen via een paar groothandels is te krijgen. Een KvK-inschrijving heb ik wel maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld computer hardware doen die groothandels aan ballotage voordat ze je als klant toelaten.

Ik ben toen verder gaan zoeken en kwam bij Solar Today waar ik online een Tritec inlegsysteem kon bestellen, althans zo leek het. Tritec ziet er qua uiterlijk ook wel goed uit en is qua kosten vergelijkbaar met Aelex. Solar Today kwam echter terug met het bericht dat ze waren gestopt met Tritec. Het inlegsysteem van IMS Solar konden ze wel leveren maar dat was veel duurder (weliswaar gemaakt van gerecycled aluminium) en heeft geen coverprofiel. Je kijkt dan aan de onderzijde tegen een H-profiel.

De Van der Valk configurator heb ik wel geprobeerd. Daar kon ik geen systeem in zwart aluminium mee maken in de door mij gewenste afmetingen van 4 rijen en 8 kolommen.

Uiteindelijk is het me gelukt om een account te krijgen bij Alius. Ik moest er wel wat vragen ontwijken over hoe veel legploegen ik heb 8)7 De levering was stipt op tijd, alles netjes verpakt en op maat gezaagd op basis van het ontwerp in de configurator. Het systeem is niet moeilijk om te installeren, het kost alleen wat tijd om in dit geval meer dan 100 klikplaatjes op de damwandplaten te popnagelen.

Zo ziet het eruit op golfplaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbciWIt1UVjQ3yM3dz28UTrv0l4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WBeNy9oYcx3EH0AvaroLB8Dn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Femme op 15-03-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Femme schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:54:
[...]

Ik heb nog niet met een ander systeem gewerkt dus voor mij is niets 'gewoon'.

Ik was op zoek naar info over het bouwen van een systeem met in-dak aesthetics toen ik wat projecten zag van een installateur met het Aelex inlegsysteem. Het systeem heeft een mooi coverprofiel voor de onderste rail, een configurator die goede werkte voor mij en duidelijke montage-instructies. De prijs was ok. Een nadeel is wel dat het alleen via een paar groothandels is te krijgen. Een KvK-inschrijving heb ik wel maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld computer hardware doen die groothandels aan ballotage voordat ze je als klant toelaten.

Ik ben toen verder gaan zoeken en kwam bij Solar Today waar ik online een Tritec inlegsysteem kon bestellen, althans zo leek het. Tritec ziet er qua uiterlijk ook wel goed uit en is qua kosten vergelijkbaar met Aelex. Solar Today kwam echter terug met het bericht dat ze waren gestopt met Tritec. Het inlegsysteem van IMS Solar konden ze wel leveren maar dat was veel duurder (weliswaar gemaakt van gerecycled aluminium) en heeft geen coverprofiel. Je kijkt dan aan de onderzijde tegen een H-profiel.

De Van der Valk configurator heb ik wel geprobeerd. Daar kon ik geen systeem in zwart aluminium mee maken in de door mij gewenste afmetingen van 4 rijen en 8 kolommen.

Uiteindelijk is het me gelukt om een account te krijgen bij Alius. Ik moest er wel wat vragen ontwijken over hoe veel legploegen ik heb 8)7 De levering was stipt op tijd, alles netjes verpakt en op maat gezaagd op basis van het ontwerp in de configurator. Het systeem is niet moeilijk om te installeren, het kost alleen wat tijd om in dit geval meer dan 100 klikplaatjes op de damwandplaten te popnagelen.

Zo ziet het eruit op golfplaten:
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Duidelijk! Rails van VD Valk zijn gewoon te verlengen, heb ze 9 breed 3 hoog liggen. Onderste profiel ook netjes afgewerkt.

Dus ziet eruit alsof de systemen aan elkaar gewaagd zijn, meer keus is altijd beter. Hopelijk verbeterd de verkrijgbaarheid nog.

Zijn de rails bij Aelex nog te stellen tov de damwanddragers? Want bij VD valk kwam dit wel op een paar mm precies wat bij zulke afmetingen een uitdaging kán zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:31:
[...]

Duidelijk! Rails van VD Valk zijn gewoon te verlengen, heb ze 9 breed 3 hoog liggen. Onderste profiel ook netjes afgewerkt.

Dus ziet eruit alsof de systemen aan elkaar gewaagd zijn, meer keus is altijd beter. Hopelijk verbeterd de verkrijgbaarheid nog.

Zijn de rails bij Aelex nog te stellen tov de damwanddragers? Want bij VD valk kwam dit wel op een paar mm precies wat bij zulke afmetingen een uitdaging kán zijn.
Verstellen kan helaas niet.

We hebben een deel van het dak uitgevlakt door de panlatten omhoog te halen voordat de damwandplaten werden gelegd. Het ging daar om een hoogteverschil van 25mm over een breedte van 5 meter. Om het perfect te doen had ik nog wel meer moeten uitvlakken maar op een gegeven moment moet je ook verder met je leven.
Pagina: 1