Toon posts:

Kabel elektrische kachel ingekort

Pagina: 1
Acties:

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:37

Huigie

Happy ASBO driver[317pk/516nm]

Topicstarter
Heb een elektrische kachel in de badkamer op laten hangen. Vond de kabel veels te lang dus heb de kabel doorgeknipt en heb er een losse stekker op gezet. Nou was de stekker die er origineel op zat niet geaard, de kabel bevat alleen fase en nul. Nou is de nieuwe stekker die ik erop heb gezet wel voorzien van aarde. Mijn vraag is, kan dit kwaad?

Specs

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-01 06:04
Nee

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zolang je niet met je ingeschakelde kachel samen in bad gaat zitten of douchen, denk ik niet dat het echt kwaad kan.

Vind het overigens wel interessant; als je snel zoekt op NEN1010 en CAP, ben je bijna "verplicht" om in de natte ruimte dus te zorgen voor een aarde. Geen idee of dat uberhaupt kan in jouw situatie; afhankelijk van het bouwjaar (en verbouwjaar) van jouw huis, zou je allicht kunnen overwegen om alsnog jouw badkamer veiliger te maken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:20

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Huigie schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:12:
Heb een elektrische kachel in de badkamer op laten hangen. Vond de kabel veels te lang dus heb de kabel doorgeknipt en heb er een losse stekker op gezet. Nou was de stekker die er origineel op zat niet geaard, de kabel bevat alleen fase en nul. Nou is de nieuwe stekker die ik erop heb gezet wel voorzien van aarde. Mijn vraag is, kan dit kwaad?
Wie heeft die elektrische kachel opgehangen? En waarom is hij niet geaard? Dat moet dan een flink oudje zijn. Ik zou er niet helemaal gerust op zijn, tbh...

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:01
MAX3400 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:21:
Zolang je niet met je ingeschakelde kachel samen in bad gaat zitten of douchen, denk ik niet dat het echt kwaad kan.

Vind het overigens wel interessant; als je snel zoekt op NEN1010 en CAP, ben je bijna "verplicht" om in de natte ruimte dus te zorgen voor een aarde. Geen idee of dat uberhaupt kan in jouw situatie; afhankelijk van het bouwjaar (en verbouwjaar) van jouw huis, zou je allicht kunnen overwegen om alsnog jouw badkamer veiliger te maken.
True that. Maar dat maakt zijn kachel niet geaard, aangezien de ader daarvoor ontbreekt :P

Aangezien de kachel niet geaard is, vraag ik mij sowieso af of deze wel geschikt is voor vochtige ruimtes als een badkamer.

[Voor 8% gewijzigd door Tux3.14 op 25-01-2022 21:25]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als die elektrische kachel net geaard is, is ie niet geschikt en/ of goedgekeurd voor gebruik natte ruimtes, zoals een badkamer.
Kan het inkorten van de draad kwaad voor het apparaat: nee. Is het apparaat geschikt vvoor de locatie waar je hem gebruikt: ook niet. Weet dat dit eigen risico is, en je in geval van problemen (brandrisico) gedonder met je verzekering kunt krijgen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MAX3400

MAX3400

Tux3.14 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:25:
[...]

True that. Maar dat maakt zijn kachel niet geaard, aangezien de ader daarvoor ontbreekt :P
In de kabel inderdaad geen ader. Geen idee of het apparaat zelf wel een mogelijkheid heeft. Of dat de ophanger (what's in a name) ook al een knipje heeft gedaan omdat de kabel zo kort was ;)

• Huigie

Huigie

Topicstarter
We hebben de thermostaat aan de badkamerradiator gekoppeld en ook daar waren maar 2 stekkertjes die we aan hoefden te sluiten.

Specs

• Huigie

Huigie

Topicstarter
Als ik een geaarde stekker met snoer koop en de fase en nul aan de thermostaat knoop en de aarde draad met een klem bevestig aan de radiator, is het dan veiliger?

Quote van klusidee:
Deze vraag komt vaak voor, hier misschien niet maar wel bij leveranciers.
Deze elektro weerstanden zijn dubbel geïsoleerd en daarom is er geen aarde aanwezig en
dat is ook niet nodig. Je dient de bruine aan te sluiten op de fase en de blauwe op de nul.

De bruine en blauwe draad sluit je aan in een lasdoos, dus niet met een stekker.
Mocht je dat toch met een stekker willen doen dan ben je verplicht om een stekker ZONDER
randaarde te gebruiken, aangezien de elektro weerstand dubbel geïsoleerd en niet geaard is.

[Voor 63% gewijzigd door Huigie op 25-01-2022 21:38]

Specs

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Kun je eens wat informatie delen van de elektrische kachel en radiator?

Life is not about specs, it is about joy!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:35
Post inderdaad eens een foto en een typenummer?

• Huigie

Huigie

Topicstarter
Het paneel: https://instamat.nl/producten/paneel-th/ En de thermostaat is de EL.BEDIENING.12 Ronde thermostaat.

Specs

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:01
Huigie schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:32:
Als ik een geaarde stekker met snoer koop en de fase en nul aan de thermostaat knoop en de aarde draad met een klem bevestig aan de radiator, is het dan veiliger?

Quote van klusidee:

[...]
Wellicht, maar dan heb je alleen de buitenkant en misschien niet de rest aan de binnenzijde. Ik zou er sowieso goed op letten of ie daarom überhaupt wel geschikt is voor vochtige ruimtes. Elektrische kachels zijn niet zo heel duur, dus beter een paar tientjes extra uitgeven welke wel geschikt is + af fabriek geaard, dan zelf gaan lopen tweaken en potentieel risico lopen op gevaarlijke situaties :)

• MAX3400

MAX3400

Geen idee; is jouw radiator netjes "kaal metaal"? En is jouw waterleiding (dus ook tot aan de buitenkant) wel volledig in "metaal" uitgevoerd? Of zou het voor de gemeente bijvoorbeeeeld voordeliger zijn om in de straat gewoon met kunstof of beton te werken? Of, en allicht te overwegen; volgens mij zoekt "electriciteit" altijd de kortste weg en minste weerstand; weet je zeker dat je de waterleiding van de verwarming niet deelt met die van, bijvoorbeeld, de douche of de kraan in de keuken?

Het is allemaal wel een beetje gevalletje "disaster waiting to happen"; allicht dat ik te voorzichtig ben met dit soort ideeen.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:35
Was de oude stekker niet gegoten/volledig geïsoleerd?

Er zit ook een plaatje in de handleiding, zit je niet in zone 1 of zone 2 van je badkamer?

EL.BEDIENING.12

• Huigie

Huigie

Topicstarter
Oude stekker is idd gegoten/geisoleerd. Zit in zone 3. ;)

Specs

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:27
Edit: verkeerd gelezen.

Maar ongeaarde kachels in een badkamer klinkt mij wel echt als dikke no-no eerlijk gezegd. Zelfs in zone 3.

Op de vraag: heb je het erger gemaakt dan het al was, is het antwoord dus nee.

Hieronder wordt nog terecht opgemerkt dat bij dubbel geisoleerde apparaten een aarde niet nodig is, omdat je toch al niet in aanraking kunt komen met geleidende delen. Dat is zo, ik had niet verwacht dat dat bij verwarmingselementen vaak het geval zou zijn. Komt blijkbaar toch voor!

[Voor 26% gewijzigd door Wilke op 26-01-2022 23:20]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:10
Als het apparaat geen aarde heeft (en dus dubbel geïsoleerd is, wat je heel veel ziet tegenwoordig), moet je ook absoluut geen aarde gaan toevoegen. Zo is het apparaat niet bedoelt.

Als het apparaat geen metalen (aanraakbare) delen heeft, hoeft hij ook geen aarding te hebben. Dat voegt dan immers niks toe (mits dubbel geïsoleerd).

Als wil mierenneuken zal het eigenlijk niet de bedoeling zijn om een geaarde stekker op een ongeaarde kabel/apparaat te gebruiken. Daar hoort een ongeaarde stekker op.

let wel: afhankelijk van de precieze plaats (zone) in de badkamer kan het zijn dat hij er überhaupt niet mag hangen

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:11
Het kan geen kwaad maar het mag niet.

• Huigie

Huigie

Topicstarter
Heb voor de zekerheid de radiator van de muur gehaald om de thermostaat te controleren. Daar stond gelukkig op dat het dubbel geïsoleerd is. Heb de originele gegoten stekker weer aan de draad gemonteerd met een waterdichte kabelverbinder. Dank voor de reacties!

edit:

Eindelijk een reactie van Instamat, hoeft niet geaard te worden want Klasse II en dus dubbel geïsoleerd. *O*

[Voor 19% gewijzigd door Huigie op 27-01-2022 12:23]

Specs

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee