Mogelijkheden elektra naar kookeiland i.v.m. vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:56
We hebben een nieuwe woning gekocht. Heel leuk en nu zijn we aan het kijken naar wat voor mogelijkheden we hebben qua keuken. We willen graag een kookeiland, waar we elektrisch willen koken. Hiervoor zal dan in ieder geval een elektraaansluiting moeten komen, maar:
  • Er ligt vloerverwarming, deze is vanaf bouw aangelegd (2002).
  • Er is geen kruipruimte aanwezig
  • Het is mij onduidelijk hoe diep de vloerverwarming ligt
Na wat te hebben gegoogled kom ik vaak tegen dat de vloerverwarming vaak onder (/in) een cementdekvloer ligt, maar dat kan ik niet verifiëren (er ligt nog een parket en gedeeltelijk plavuizen). Als de vloerverwarming op >5cm diepte ligt zou het mogelijk moeten zijn om daar overheen nog een pvc buis in te frezen t.b.v. elektra Hebben jullie ervaring wat de mogelijkheden zijn?

(y)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:36
Ga er maar niet vanuit dat je in die vloer nog een leiding in kunt frezen zonder de vloerverwarming te raken... dat is extreem risicovol. Als je IETS raakt kun je je hele vloer eruit slopen..

Het is ook best mogelijk dat de vloerverwarming slang op ongelijke hoogte ligt, als gevolg van
- ongelijke hoogte van de gestorte werkvloer eronder,
- hoogteverschil door betonnetten die over elkaar heen gelegd zijn,
- slangen die iets omhoog gebogen zijn ter hoogte van bochten, en dus dichter onder het oppervlak liggen... (en omdat ze mogelijk dan niet voldoende vlak zijn vastgezet met klips/klemmen/tiewraps/ijzerdraadjes)
Dus ik zou zeker niet in de vloer gaan frezen.

Verder wellicht wat andere dingen om rekening mee te houden:

- Je wilt dat eiland alleen gebruiken om te koken? Spoelbak komt op een andere locatie? Anders moet je uiteraard ook nog rekening houden met afvoer, warm en koud water toevoer...
- Idem voor de vaatwasser... heeft ook watertoevoer en riolering nodig... Die komt ook niet in het eiland dan?

- Hoe doe je het met de afzuigkap? Werkbladafzuiging? Of eentje via het plafond?

Mocht je de afzuiging vanuit het plafond maken, dan moet er uiteraard ook de afvoerbuizen nog naartoe (even uitgaande van afvoer naar buiten en geen recirculatie), en stroom.

Je zou in dat geval zoiets als een koof kunnen combineren met een kolom/pilaar die je op je kookeiland laat uitkomen. Dan kun je in deze kolom alle leidingen leggen (muv rioolafvoer uiteraard :+ ), en ze dus via het plafond laten toevoeren... hoef je niet in de vloer te frezen..

Beetje zo'n idee:
https://www.google.nl/sea...pr=1#imgrc=TNG2wQ4U0DclMM

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Je zou met een warmtebeeld camera een indruk kunnen krijgen van de situatie, maar als je je halve huis door moet zou ik het er niet op gokken. Mits je je hele vloer gaat vervangen zou je natuurlijk de reparatie punten kunnen in calculeren, maar ik denk dat het eindigt in een deceptie.

Ik zou alternatieve manieren zoeken, zoals een kolom plaatsen bijvoorbeeld, of je eiland alleen gebruiken als werkblad, maar dat is natuurlijk niet wat je voor ogen hebt.

Edit:
De reactie hier boven is precies wat ik bedoelde :+

[ Voor 6% gewijzigd door Koekstra op 25-01-2022 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
geen kruipruimte... of totaal geen mogelijkheid om onder de vloer te komen....?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-mo-T
Thanks voor jullie reacties!
BrainCrash schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:19:
Ga er maar niet vanuit dat je in die vloer nog een leiding in kunt frezen zonder de vloerverwarming te raken... dat is extreem risicovol. Als je IETS raakt kun je je hele vloer eruit slopen..

Het is ook best mogelijk dat de vloerverwarming slang op ongelijke hoogte ligt, als gevolg van
- ongelijke hoogte van de gestorte werkvloer eronder,
- hoogteverschil door betonnetten die over elkaar heen gelegd zijn,
- slangen die iets omhoog gebogen zijn ter hoogte van bochten, en dus dichter onder het oppervlak liggen... (en omdat ze mogelijk dan niet voldoende vlak zijn vastgezet met klips/klemmen/tiewraps/ijzerdraadjes)
Dus ik zou zeker niet in de vloer gaan frezen.
Dat klinkt niet veelbelovend. De huidige vloer zal er sowieso uitgaan, dus ik kan allicht proberen om voorzichtig in de cementdekvloer (als die er al inzit) te bikken. Maargoed, dan is het in ieder geval niet handig om al een keuken te bestellen (of dan inderdaad de kolom die je noemde als backup te houden).
Verder wellicht wat andere dingen om rekening mee te houden:

- Je wilt dat eiland alleen gebruiken om te koken? Spoelbak komt op een andere locatie? Anders moet je uiteraard ook nog rekening houden met afvoer, warm en koud water toevoer...
- Idem voor de vaatwasser... heeft ook watertoevoer en riolering nodig... Die komt ook niet in het eiland dan?

- Hoe doe je het met de afzuigkap? Werkbladafzuiging? Of eentje via het plafond?

Mocht je de afzuiging vanuit het plafond maken, dan moet er uiteraard ook de afvoerbuizen nog naartoe (even uitgaande van afvoer naar buiten en geen recirculatie), en stroom.

Je zou in dat geval zoiets als een koof kunnen combineren met een kolom/pilaar die je op je kookeiland laat uitkomen. Dan kun je in deze kolom alle leidingen leggen (muv rioolafvoer uiteraard :+ ), en ze dus via het plafond laten toevoeren... hoef je niet in de vloer te frezen..

Beetje zo'n idee:
https://www.google.nl/sea...pr=1#imgrc=TNG2wQ4U0DclMM
toon volledige bericht
De keuken is nu een U-opstelling, maar dat vinden wij te krap (en niet betrokken bij derest vd woning), dus we willen naar een L-vorm + kookeiland. De spoelbak en vaatwasser blijft dan in het L-gedeelte (waar deze nu al zitten). Afzuiging inderdaad middels werkbladafzuiging en recirculatie.
Koekstra schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:21:
Je zou met een warmtebeeld camera een indruk kunnen krijgen van de situatie, maar als je je halve huis door moet zou ik het er niet op gokken. Mits je je hele vloer gaat vervangen zou je natuurlijk de reparatie punten kunnen in calculeren, maar ik denk dat het eindigt in een deceptie.

Ik zou alternatieve manieren zoeken, zoals een kolom plaatsen bijvoorbeeld, of je eiland alleen gebruiken als werkblad, maar dat is natuurlijk niet wat je voor ogen hebt.

Edit:
De reactie hier boven is precies wat ik bedoelde :+
Warmtebeeldcamera is ook nog een optie inderdaad. De keuken is direct naast de meterkast. Het kookeiland zou dan op ongeveer 3 a 4 meter van de meterkast afkomen, dus de afstand is niet zo ver.

De vloer wordt inderdaad al vervangen.
SMSfreakie schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:39:
geen kruipruimte... of totaal geen mogelijkheid om onder de vloer te komen....?
Beide...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
Ik zou voorzichtig met de dremel wat proef-gaatjes maken. Desnoods huur je de lokale archeoloog in. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-mo-T
jadjong schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:55:
Ik zou voorzichtig met de dremel wat proef-gaatjes maken. Desnoods huur je de lokale archeoloog in. :P
Ja we kunnen de lokale archeoloog nog proberen inderdaad. We overwegen ook nog een draadloos fornuis. :D

Alle gekheid, we gaan het nog even aan de keukenboer voorleggen, maar we hebben ook een alternatief bedacht hoe we er toch een schiereiland van kunnen maken zodat we niet hoeven te frezen. Ik laat nog weten waar we op uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
BrainCrash schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:19:
Helemaal eens met dat het nagenoeg onmogelijk is om de vloerverwarming niet te raken. Maar ik vraag mij wel af of het gevolg wat je schets klopt, dat de hele vloer er dan uit moet.
Als je nu bewust de leiding daar laat vrezen en een bedrijf inhuurt die die vloerverwarming verlegt/opnieuw verbindt, dat hoeft dat toch niet perse een probleem te zijn? Tenminste, zo is het op te lossen lijkt mij.

Het vraagt wellicht wat meer werk maar een vloerverwarmingsboer zal dat vast wel kunnen. Als er op de bouw iets kapot gehakt wordt hoeft ook niet echt de hele vloer eruit, maar ter plekke moet het gerepareerd worden.
Een sparing van 120% maken, daardoor heb je mooi de ruimte om alles wat je raakt vervolgens weer met elkaar te verbinden of door te lussen.

Resume, het probleem wat ontstaat lijkt mij oplosbaar. De vraag is wat het je waard is voor een eiland :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:35
Niet frezen, maar voorzichtig hakken met de boorhamer. Dat is wel te doen zonder de vloer verwarming te beschadigen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De leukere vraag is hoe je je kookeiland vast gaat zetten en gaat voorkomen dat de vloerverwarming die er dan onder ligt de inhoud van je kastjes kookt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:10

Rzaan

Altijd zoekende

Heel erg vast hoeft zo'n eiland ook weer niet te zitten.
Door de massa is het al moeilijk genoeg te verplaatsen.

Hoe hoog zet jij je vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:18
pagani schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:33:
De leukere vraag is hoe je je kookeiland vast gaat zetten en gaat voorkomen dat de vloerverwarming die er dan onder ligt de inhoud van je kastjes kookt.
Dat lijkt me geen probleem. In vrijwel iedere casco opgeleverde woning met vloerverwarming, is het volledig vloeroppervlak voorzien van buizen. De koper is vervolgens vrij om te kiezen waar de keuken komt.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Mercarra schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:38:
[...]

Dat lijkt me geen probleem. In vrijwel iedere casco opgeleverde woning met vloerverwarming, is het volledig vloeroppervlak voorzien van buizen. De koper is vervolgens vrij om te kiezen waar de keuken komt.
30-35 graden, en reken er maar op dat een afgesloten kastje daarop ergens tussen je kamertemperatuur en die temperatuur gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:16
@T-mo-T
De meeste zandcementvloeren zijn redelijk broos en daar kan je prima met een beitel voorzichtig een gleuf in maken.
Maar ik zou echt heroverwegen om een kookeiland te nemen. Stiekem moet je nog best veel ruimte rondom hebben om hem functioneel te kunnen gebruiken. Zo adviseren ze 1.2m tussenruimte.

Heb je misschien een plattegrond of foto van de ruimte?
En genoeg topics over keukens hier te vinden.
pagani schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:39:
[...]

30-35 graden, en reken er maar op dat een afgesloten kastje daarop ergens tussen je kamertemperatuur en die temperatuur gaat zitten.
pagani schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:40:
[...]

Dit is onwaar. Bij elke nieuwbouw dien je, ja ook casco, aan te geven waar zaken als de keuken e.d. komen en meer specifiek je koelkast en vriezer. Als je die bovenop vloerverwarming zet gaan ze extreem inefficiënt werken.
Er zijn echt wel oplossingen hiervoor. Je zou PIR platen op de grond kunnen lijmen voor isolatie om te voorkomen dat de kastjes teveel opwarmen.
Daarnaast kan je prima iets op de grond vastlijmen en daaraan het kastje bevestigen. Constructielijm is hier sterk genoeg voor.

[ Voor 57% gewijzigd door chrisborst op 26-01-2022 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Mercarra schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:38:
[...]

Dit is onwaar. Bij elke nieuwbouw dien je, ja ook casco, aan te geven waar zaken als de keuken e.d. komen en meer specifiek je koelkast en vriezer. Als je die bovenop vloerverwarming zet gaan ze extreem inefficiënt werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-05 07:03
Als je dit met een combi van wat hierboven wordt aangegeven doet is het te doen.
Zo heb ik voor het boren van mij kachel ook de leidingen opgezocht en aan de kant gelegd voordat ik ging boren:

- de cement dekvloer is broos. Met een beitel zit je er zo in. De truc is om een boorhamer met beitel te hebben die vooral trilt (de beitel is breed en stomp)
- met een warmtecamera de leidingen zoeken en markeren. De beitel zal de leiding niet gelijk stuk maken, maar je wilt niet recht op de leiding zitten maar vanaf de zijkant het cement er tussen uit halen
- isolatie onder je kastje bij de plint
- neem de tijd, en laat nadat je dit gedaan hebt de sleuf open om te controleren op vocht
- houdt er rekening mee dat met het leggen van vloeren het vocht uit de cementdekvloer moet zijn voor het nieuwe deel. Daar kan best een aantal weken over heen gaan (verschilt per vloertype)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Novadecasa schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:03:
[...]

Helemaal eens met dat het nagenoeg onmogelijk is om de vloerverwarming niet te raken. Maar ik vraag mij wel af of het gevolg wat je schets klopt, dat de hele vloer er dan uit moet.
Als je nu bewust de leiding daar laat vrezen en een bedrijf inhuurt die die vloerverwarming verlegt/opnieuw verbindt, dat hoeft dat toch niet perse een probleem te zijn? Tenminste, zo is het op te lossen lijkt mij.

Het vraagt wellicht wat meer werk maar een vloerverwarmingsboer zal dat vast wel kunnen. Als er op de bouw iets kapot gehakt wordt hoeft ook niet echt de hele vloer eruit, maar ter plekke moet het gerepareerd worden.
Een sparing van 120% maken, daardoor heb je mooi de ruimte om alles wat je raakt vervolgens weer met elkaar te verbinden of door te lussen.

Resume, het probleem wat ontstaat lijkt mij oplosbaar. De vraag is wat het je waard is voor een eiland :9
Het probleem is dat VVW slangen zijn, dus als je daar eentje van lekmaakt is dat altijd je zwakke punt als je die gaat plakken. Die kan gaan lekken. Eigenlijk moet er dan gewoon een geheel nieuwe slang in en daarvoor moet dus de hele vloer weer open.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:17
Theoretisch heb je gelijk dat de hele vloer eruit zou moeten bij een lekkage.
Ik ben dit alleen nog nooit tegen gekomen in de nieuwbouw.

Het is altijd ophakken en repareren.

Ik heb ook vloerverwarming onder mijn keuken, maar de kasten zijn absoluut niet warm.

Bij de koelkast / vriezer moet je ook zorgen voor voldoende ventilatie. Als je deze maar niet volledig dicht omtimmer zal het meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:10

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Rob-T6 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 07:33:

Ik heb ook vloerverwarming onder mijn keuken, maar de kasten zijn absoluut niet warm.

Bij de koelkast / vriezer moet je ook zorgen voor voldoende ventilatie. Als je deze maar niet volledig dicht omtimmer zal het meevallen.
Onze kastjes staan ook op poten, niet direct in contact met de vloer (wel een plint er langs op, zodat je de poten niet ziet).

En we hebben een lage-temperatuurs-vloer-verwarming, maar de kastjes worden niet warmer dan de rest heb ik zo het idee (behalve die waar de boiler in staat natuurlijk).

Als de vloerverwarming niet overal ligt, kan het overigens zijn dat als je de lay-out veranderd, je zodadelijk dus op een stukje kan staan waar geen verwarming is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rob-T6 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 07:33:

De warmte die de Vvw niet kwijt kan onder de keukenkastjes zal ie elders wel kwijt raken. Warmer dan een graad of 35 zal het iig niet worden.

@SmurfLink hele vloer eruit voor een reparatie? Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Perskoppeling ertussen en gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 27-01-2022 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 07:46:
[...]

De warmte die de Vvw niet kwijt kan onder de keukenkastjes zal ie elders wel kwijt raken. Warmer dan een graad of 35 zal het iig niet worden.

@SmurfLink hele vloer eruit voor een reparatie? Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Perskoppeling ertussen en gaan.
Perskoppeling op plastic slangen?

Mijn vloerenboer wou daar echt niet aan beginnen in ieder geval. Daarom moest de vloer eerst aan voor hij de dekvloer wou leggen om te controleren op lekkage.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:17
Accretion schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 07:38:
[...]

........
Als de vloerverwarming niet overal ligt, kan het overigens zijn dat als je de lay-out veranderd, je zodadelijk dus op een stukje kan staan waar geen verwarming is?
Dat is bij ons ook 1 van de redenen dat we het door hebben laten leggen.
Bijkomend was dat de bouwer een beste prijs rekende om de vloerverwarmingstekening aan te passen voor minder slang toepassen, en mogelijk dus een lagere opbrengst van warmte in de keuken (als je het toch theoretisch benader ;) .

Net als FuaZe hebben wij ook poten en een Plint, plint heeft ook nog iets ruimte tussen de bovenkant en de kasten.

@SmurfLink
Het vooraf afpersen van de vloerverwarming is weer gebruikelijk inderdaad. Eerst weten dat het goed is gelegd voordat je de vloer er over maak.
Dat is alleen wat anders als er een lek ontstaat in de vloer als de dekvloer al gesmeerd is.

[ Voor 15% gewijzigd door Rob-T6 op 27-01-2022 07:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
SmurfLink schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 07:55:
[...]

Mijn vloerenboer wou daar echt niet aan beginnen in ieder geval. Daarom moest de vloer eerst aan voor hij de dekvloer wou leggen om te controleren op lekkage.
Logisch, als de vloer nog gestort moet worden. Reparatie is altijd ruk want je moet dan de plek voorzichtig uithakken en repareren, kost een boel tijd. Ik heb hier 2 jaar terug in de vv geboord en dat hebben ze prima opgelost met lokaal uithakken en een koppeling oid erop.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:34
Als je wel voor een schiereiland gaat dan is het natuurlijk makkelijker om de elektra en afvoeren via de plinten / zijkant te laten lopen. Ik heb onder onze keuken(plint) ook allemaal een shitload aan leidingen liggen :P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SmurfLink schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 07:55:
[...]

Wou je een perskoppeling op een leiding zetten dan? ;)

Dat ie eerst de vloerverwarming aan wil hebben staat daar denk ik los van. Lijkt me ook een logisch verzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 15:16
[...]

Totaal geen issue hier. Er staat ook geen eten in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 15:29
Vloer er uit is de enige optie. Misschien niet eens een hele verkeerde om te doen. Zeker als je hier nog minstens 20 jaar wilt wonen.

Anders zou misschien een tesla coil kunnen. Of elke keer als je gaat koken ff een haspel per pit. Zijn er perilex-haspels?

Als laatste optie wat ik ook vaker heb gezien, wat BrainCrash ook al zei, is een kolom plaatsen, alleen bij kleine eilanden is dat vaak niet zo mooi of handig.

[ Voor 23% gewijzigd door SeenD op 27-01-2022 09:39 ]

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

[...]

Wist niet dat het kookt bij 35 graden 🤡

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
tilburgs82 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:40:
[...]

Wist niet dat het kookt bij 35 graden 🤡
Zucht. Chocola en andere smeltende producten zou ik er niet in bewaren. Koek e.d. ook niet, wordt allemaal zacht.

Anyway, wat je wel zou kunnen doen is met een warmtecamera kijken of je toevallig tussen twee lussen van de vloerverwarming in een kanaaltje kunt frezen naar de meterkast. De kans dat je dan de vloerverwarming beschadigt is klein (er zal hooguit wat druk op komen van het frezen, maar uitgaande van flexibele leidingen moet dat geen probleem zijn)

Wel is de vraag dan of je door plavuizen moet. Frezen door plavuizen kan problematisch zijn als je er daarna een ondergrondgevoelige vloer als geplakt pvc of een gietvloor op legt (delen van je plavuizen rondom het freeswerk kunnen later nog loskomen door verwarmen/koelen)

[ Voor 55% gewijzigd door pagani op 27-01-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Laatst online: 22:51
Voorpelling: Je keukenboer gaat niet zeggen dat zij het wel in orde maken. Die wil alleen een risicovrij project en zal je dus aanraden om de kookplaat te verplaatsen of een kolom te nemen.

Het kan wel, met frezen. Maar zij zullen het risico niet nemen.

Als je makkelijk/goedkoop een warmtecamera kunt lenen of huren zou ik dat zeker doen.
Dan maak je meteen wat screenprints en aantekeningen over waar die leidingen liggen en dat bewaar je voor de toekomst.

Als je wilt frezen ga je 'gewoon' met een slijptolletje op zo'n leiding héél, héél langzaam een gaatje maken.
Een sleufje van 5x2cm maken. Telkens een mm van de bodem afvijlen en dan op de bodem tikken om te zien of hij los komt. Dan weer een millimeter.
Graag met een dieptebegrenzing op de freesmachine!
Is bewerkelijk maar het is te doen.

Als je 1,6cm diep kunt komen kan er een PVC-leiding in - vloer erover - klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:30

M2M

medicijnman

En er zijn voldoende (relatief) goedkoper IR cameras te koop. Meestal krijg je 'm ingebouwd in een telefoon. Hoewel het tegenwoordig met al die invoerrechten wel duurder is dan vroeger.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-mo-T
Gisteren bij de keukenboer geweest. Die verwacht dat het wel moet lukken, omdat het een erg kort stukje is wat we moeten overbruggen (ongeveer 80 cm) en omdat er vaak boven de vloerverwarming nog een flinke dekvloer is gestort. Ze doen het echter niet zelf, we moeten het dan zelf regelen en wel op ons eigen risico.

Veel wisselende verhalen hier. Ik denk dat we het wel gaan proberen. In geval van nood maakt een kabelgoot over de vloer ook niet zoveel uit. Die komt dan komt dan toch niet in de loopruimte te liggen.

Wij gaan er nog even over nadenken. Ik laat het jullie nog weten. Sowieso krijgen we in mei pas de sleutel. We gaan wel meteen in mei de nieuwe vloer (PVC) laten plaatsen. Keuken wellicht ietsje later, maar we moeten het leidingwerk dan wel meteen klaar leggen.

Nogmaals dank voor jullie reacties en het meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
T-mo-T schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:40:
Gisteren bij de keukenboer geweest. Die verwacht dat het wel moet lukken, omdat het een erg kort stukje is wat we moeten overbruggen (ongeveer 80 cm) en omdat er vaak boven de vloerverwarming nog een flinke dekvloer is gestort. Ze doen het echter niet zelf, we moeten het dan zelf regelen en wel op ons eigen risico.

Veel wisselende verhalen hier. Ik denk dat we het wel gaan proberen. In geval van nood maakt een kabelgoot over de vloer ook niet zoveel uit. Die komt dan komt dan toch niet in de loopruimte te liggen.

Wij gaan er nog even over nadenken. Ik laat het jullie nog weten. Sowieso krijgen we in mei pas de sleutel. We gaan wel meteen in mei de nieuwe vloer (PVC) laten plaatsen. Keuken wellicht ietsje later, maar we moeten het leidingwerk dan wel meteen klaar leggen.

Nogmaals dank voor jullie reacties en het meewerken.
Als het toch maar om 80cm gaat. dan kan je dat stukje open hakken.. en eventueel zelfs een stukje onder de vloerwarming door mocht dit te hoog liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-mo-T
Even een update, afgelopen week de sleutel gekregen en meteen de vloer en huidige keuken eruit gaan slopen. Na een paar parketplanken er hebben uitgetrokken zag ik al vloerverwarmingsbuizen liggen... Dus die ligt zeer ondiep. :F

Nog even bekijken of we een kabelgoot over de vloer gaan doen (kan wel netjes uit het zicht en niet in de loopruimte) of dat we er onderdoor proberen te gaat. De cementdekvloer laat wel makkelijk los, dus het laatste is een optie. Er zal een flinke bak egaline overheen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:53
Kan je niet met een kleine beitel een traverse maken onder de vvw leidingen door?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• T-mo-T
Nog even een update; aan de andere kant van het kookeiland (vlak bij het kozijn) lag de vvw iets dieper en kon er wel een geul gemaakt worden voor 2 flexpijpen (1 voor kookgroep en 1 voor extra stopcontact) over de vvw heen.

Wellicht handig voor als ooit iemand hier nog tegenaan loopt; Het was toch het makkelijkst om de klopboor met botte beitel op de dekvloer te zetten, het cement kom je dan zo doorheen en de vvw leidingen kom je dan snel genoeg tegen zonder ze te beschadigen (zijn sterkte flexibele leidingen, ga je niet zomaar doorheen).

Nogmaals dank voor het meedenken!
Pagina: 1