Toon posts:

Tocht door voegen muur

Pagina: 1
Acties:

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:26
TLDR: is er een verf die muren luchtdicht maakt?

Ons huis is gebouwd in 1973 toen de bouwkwaliteit nog niet zo heel hoog was. Gevolg is dat het een gatenkaas is en aan alle kanten tocht. Om die reden ben ik begonnen om dit te verbeteren.

Als eerste heb ik een grote horecaventilator opgehaald om het huis op onderdruk te zetten(blowerdoor principe), dit om de gaten wat eenvoudiger op te sporen, je voelt nu gewoon in welke kamers het waait en kunt dus eenvoudig de kieren, gaten en bouwfouten vinden. Ter indicatie heb ik met een doorzichtige slang en een geodriehoek een provisorische drukverschil meter gemaakt (U-buis). Vullen met water, 1 mm stijging ≈ 10 pa drukverschil tussen binnen en buiten.

Ik werk van grote en eenvoudige lekken naar kleine lekken. De dakvoeten zijn inmiddels goed dicht en geïsoleerd, de bovenzijde van spouw staat niet meer in verbinding met de verdiepingsvloer, de rubbers van de tochtende ramen en deuren zijn vervangen en de kozijnen waar nodig afgekit. Tijd voor de volgende uitdaging.

Bij het dichtmaken van de dakvoet, bleek dat het door de voegen van de onafgewerkte binnenmuur tocht. Bij de knieschotten is dit eenvoudig opgelost met een beetje stucen. Nu heb ik alleen wat problemen om de muur achter de afgewerkte plafonds te bereiken zonder veel te slopen. Onze spouw (4-5 cm breed) is open onder de dakpannen. Is het mogelijk om de muur daar te behandelen met bitumen oid zodat deze luchtdicht wordt? Bij voorkeur iets wat zonder primer of voorstrijk op de kalkzandsteen kan.
Zelf zat ik te denken aan Bostik 241 aquablock en dan aanbrengen met wapeningsvlies en een lange roller.
Wat denken jullie? En is de aqua-blocker ook luchtdicht? Alternatieven?

Een interessante die ik nog tegenkwam is AeroBarrier, maar die zitten alleen in de USA en daarnaast moet het huis leeg of alles ingepakt worden. Zijn er partijen in Nederland die iets dergelijks doen?

Onderstaand onze dakopbouw ter informatie. Het gaat om ongeveer 25 cm spouw en gezien de afwerking aan de binnenzijde zou ik hem niet graag weer open willen maken. De zolder is net een jaar klaar |:(.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38
Als ik het goed begrijp is je vraag hoe je het binnenblad van de spouwmuur met de buren tochdicht maakt ter hoogte van het dak?

Een eerste idee zou zijn om de randen van het plafond af te kitten voor zover aansluitingen al niet dichtgestuct zijn?
Een ander idee is om steenwol aan de bovenkant van de spouwmuur te plaatsen? Heb dat hier wel eens genoemd zien worden en voorkomt meteen tocht in de spouwmuur.

[Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 25-01-2022 21:19]

• Nilvo
@Rukapul, de vraag is inderdaad om de bovenste strook van het binnenblad vanuit de spouw dicht te maken.
De randen van het plafond zijn gelukkig wel dicht, stucen doet wat dat betreft wonderen. Ik merk echter in het knieschot dat het boven het plafond waait en dat de glaswol die daar zit niet heel veel tegenhoud. Daarmee gaat de isolatiewaarde ervan ook behoorlijk naar beneden. Dat is nu juist waarom ik het goed dicht wil maken.

Steenwol in de spouw is inderdaad ook een goed idee.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:06
Beetje zelfde idee: als je de spouw laat isoleren zal die isolatie heel wat tot alle tocht tegenhouden.

Ja, er bestaan vloeibare producten om lekdicht te werken, denk dat die aquablock ook wel zal werken; maar als het met spouwisolatie kan sla je twee vliegen in een klap.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Nilvo
@naftebakje, De spouw is hier achteraf geïsoleerd met supafil inblaaswol. De hoeveelheid tocht wat langs de vloerbalken van de 2e verdieping of langs de dakbalken komt scheelt echter niet heel veel, ondanks dat er een stuk meer muur tussen zit. Ik verwacht dat steenwol in de spouw wel zal helpen, maar dat vooral het dampdichte scherm ervan het meeste zou doen en niet de steenwol zelf.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:51
Het is een huis uit 1973, wil je dat naar passiefhuis principe oid brengen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Nilvo
@No Hands
Goede vraag, maar heb nog geen doel gesteld. Er ging voordat ik begon lekte ongeveer 50x het woningvolume door het huis bij 50 pascal, wat behoorlijk lek is. Ik merk dan ook vooral dat de zolder erg koud blijft voelen, ondanks een RC van 4,7. Daarnaast hoorde je het plafond kraken en zuchten als het hard waaide, er kwam duidelijk veel lucht binnen.
Als laatste zaten er snachts vogels in ons plafond, te zien aan de vogelpoep en nestmaterialen. Als je het weet blijf je het horen.
Edit: het blijkt dat ik bij 5.500m3 6 pa drukverschil weet te maken. Dat komt ongeveer overeen met (50/6)^0,65*5.500 = ~22.000 m3 per uur. Dit huis is zo lek als een mandje.

[Voor 47% gewijzigd door Nilvo op 04-02-2022 19:39]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee