Toon posts:

PC crash onder load, cpu licht brand

Pagina: 1
Acties:

• serial38
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-02-2022
Tijdens high load (gamen) crashed mn pc regelmatig. Het CPU lampje brand dan.

Eerdere vragen hierover en google searches geven aan dat dit aan de PSU zou moeten liggen. PSU geupgrade, zelfde probleem. PC opgestart met 2 losse PSU's (videokaart op een losse), zelfde probleem.

Aan de PSU ligt het dus niet lijkt me.
Waar zou het dan aan liggen? Moederbord? CPU?
Moederbord upgraden naar een x570 wellicht?

Specs:
3700x
6900xt
b450 tomahawk max
32 gb 3600 mhz ram
CM 750 80+ gold
Geupdrade voeding: Fractal design 860W 80+ gold

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:19
Al met coretemp gezien hoe warm het wordt? Goede koelpasta goed aangebracht?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:17
Moederbord BIOS up to date?

Welk merk en type RAM?

• serial38
Moederbord bios is up to date.
Stock ryzen cooler met pasta.
g skill trizent z 3600 cl16.

Bij hoge temp zou die toch eerder de klokfrequentie verlagen? crash lijkt me dan niet logisch toch?

• serial38
cpu piekt rond de 60 graden

• serial38
cpu en gpu draaien stock btw

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-01 12:11
serial38 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:34:
Bij hoge temp zou die toch eerder de klokfrequentie verlagen? crash lijkt me dan niet logisch toch?
eerst gaat je CPU throttlen daarna krijg je een thermal shutdown makkelijk gezegd als de temp nog steeds te hoog blijft, echter lijkt 60 graden niet het probleem.

drivers up to date?

wat is de temperatuur van de videokaart?
wat gebeurt er als je een stress test doet op alleen CPU of GPU of Memory voor elk heb je een andere tool
het gebeurt zelden maar ik heb ooit meegemaakt dat er 1 defecte mem chip op een videokaart zat en alleen bij hoge belasting het systeem vast liep.

wat zeggen de logboeken in windows?

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:44
Kabels goed aangesloten.
Dit probleem heb ik ook gehad het probleem was dat de voeding niet goed was ingedrukt houden in de moederbord.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@serial38 6900XT wel met 3 losse PCIe kabels aangesloten ?

Volgens zijn andere topic dus wel

[Voor 26% gewijzigd door Hackus op 26-01-2022 11:06]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:23
Gezien de hoge specs zou ik toch voor een betere aftermarket cooler gaan.

Het zou best kunnen dat er pieken zijn waarbij de temperatuur van de CPU toch te hoog worden en de standaard cooler het niet aan kan.

Een goede Noctua zoals pricewatch: Noctua NH-D15 chromax.black zullen hopelijk het probleem verhelpen.

Let er wel op dat je eerst controleert hoe hoog je CPU Cooler kan zijn. Anders koop je straks een Cooler die niet past.

Verder alle drivers bijgewerkt naar laatste versies? Denk hierbij aan Chipset, storage, netwerk, Video, geluid etc.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De meegeleverde PrisM knalt er niet zomaar uit. De koeler is niet super, maar zonder OC moet die het wel aankunnen. Geluid, high rpm heb je dan wel mee te maken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:19
Hoe heb je dit gemeten, heb een log of grafiek laten bijhouden tijdens het gamen? Of game uitgezet en toen gekeken?

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:06

smiba

(Hen/Hun)

serial38 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:09:
Tijdens high load (gamen) crashed mn pc regelmatig. Het CPU lampje brand dan.
Belangrijk is het denk ik om te bepalen wat voor crash het is.
Ik maak me echt geen zorgen om temperatuur, als je computer zo heet werd had je dit wel gemerkt in performance tijdens het gebruik.

Loopt het gewoon vast of lijkt het meer alsof de machine uitvalt?
Als de machine vastloopt, zie je artifacts?
Als de machine uitvalt, welke componenten blijven wel nog aan? Valt alleen het beeld weg + een freeze? Valt alles uit en blijft alleen de debug LED aan?

Als het om een BSOD gaat even de dump posten als je wil, dan kan ik dit in WinDbg gooien om te kijken waar het nou echt mis gaat. (Evt. kan je dit ook zelf doen)

---

Gezien het niet je voeding was, lijken me de enige resterende mogelijkheden je CPU of Mobo. Zou persoonlijk je mobo verdenken, dat er iets niet lekker gaat met de VRMs

[Voor 21% gewijzigd door smiba op 26-01-2022 12:29]

• MerlijnD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-01 20:12

Er zijn wel erg veel soortgelijke posts op google te vinden. M.i. duidt dit erop dat het moederbord instabiele waarden voor bepaalde "auto" instellingen invult.

• serial38
NimRod1337 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:11:
[...]

Hoe heb je dit gemeten, heb een log of grafiek laten bijhouden tijdens het gamen? Of game uitgezet en toen gekeken?
Dit werd als max temp aangegeven na een sessie gamen

• serial38
smiba schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:24:
[...]

Belangrijk is het denk ik om te bepalen wat voor crash het is.
Ik maak me echt geen zorgen om temperatuur, als je computer zo heet werd had je dit wel gemerkt in performance tijdens het gebruik.

Loopt het gewoon vast of lijkt het meer alsof de machine uitvalt?
Als de machine vastloopt, zie je artifacts?
Als de machine uitvalt, welke componenten blijven wel nog aan? Valt alleen het beeld weg + een freeze? Valt alles uit en blijft alleen de debug LED aan?

Als het om een BSOD gaat even de dump posten als je wil, dan kan ik dit in WinDbg gooien om te kijken waar het nou echt mis gaat. (Evt. kan je dit ook zelf doen)

---

Gezien het niet je voeding was, lijken me de enige resterende mogelijkheden je CPU of Mobo. Zou persoonlijk je mobo verdenken, dat er iets niet lekker gaat met de VRMs
Hele systeem crashed en dan gaat cpu light branden. Doet niets meer, moet resetten. Geen artifacts.

Hoe krijg ik die dump tevoorschijn?
Edit: ik heb een memory.dmp van 25-11 van 1.59 gb groot. dat lijkt me dan niet het goede bestand lijkt me?

[Voor 4% gewijzigd door serial38 op 27-01-2022 22:04]

• serial38
MerlijnD schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:45:
[Afbeelding]

Er zijn wel erg veel soortgelijke posts op google te vinden. M.i. duidt dit erop dat het moederbord instabiele waarden voor bepaalde "auto" instellingen invult.
Wordt idd veel over gesproken, maar ik lees vooral voeding problemen. Dat is het dus bij mij niet.

Wellicht een auto setting van het moederbord maar ik ben niet handig genoeg om dat uit te zoeken vrees ik.

• serial38
Ik zit te denken om een ander moederbord aan te schaffen om van het probleem af te zijn. Vanavond tijdens 1.5 uur gamen weer 2x gecrasht, vind het een beetje irritant worden.

Is dit een goede keuze eventueel?

https://www.coolblue.nl/p...tuf-gaming-x570-plus.html

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:44
Ik zal kijken voor de asus rog strix b550-f gaming. Meer uitgebreide moederbord.
De x570 chipset heeft niet zo veel meer waarden.

• serial38
breaker.evert schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:03:
Ik zal kijken voor de asus rog strix b550-f gaming. Meer uitgebreide moederbord.
De x570 chipset heeft niet zo veel meer waarden.
Thanx, haal ik deze.

• serial38
Er was kennelijk nog een bios update verkrijgbaar. Dus deze ge-update. Resultaat: crashes treden nog vaker op. Nu binnen 5 minuten elke keer tijdens gamen.
Dus dan lijkt het toch een moederbord probleem lijkt me dan?

Edit: als ik de fps ongelimiteerd laat lopen dan crashed ie binnen 1 minuut. (+-200 fps). Limiteer ik hem op 144fps dan crashed ie binnen 5 minuten.

[Voor 25% gewijzigd door serial38 op 29-01-2022 11:40]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:04
heb je de ram al eens op stock settings gezet?,gewoon om te testen of het dan wel stabiel is?

• serial38
freaky35 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:50:
heb je de ram al eens op stock settings gezet?,gewoon om te testen of het dan wel stabiel is?
Ram draait stock op 3600 mhz. Ik kan xmp uitzetten maar dan draait ie op 2133. Dat lijkt me ook niet heel zinvol.

• freaky35
serial38 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:15:
[...]

Ram draait stock op 3600 mhz. Ik kan xmp uitzetten maar dan draait ie op 2133. Dat lijkt me ook niet heel zinvol.
zet ehm eens op 2133 mhz,als die dan wel goed blijft,heb je je probleem te pakken.,vandaar.Het is om uit te slutien wat het kan zijn.

[Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 29-01-2022 14:23]

• serial38
freaky35 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:21:
[...]

zet ehm eens op 2133 mhz,als die dan wel goed blijft,heb je je probleem te pakken.,vandaar.Het is om uit te slutien wat het kan zijn.
Het is de moeite waard natuurlijk om dit te proberen. Ga ik doen.

• serial38
Dit lijkt tot nu toe het probleem te verhelpen. Fps is wel veel lager maar geen crashes tot nu toe.

Wat is dan nu een vervolg stap?
Ik heb 4x een 8 tb stick.

Ze 1 voor 1 proberen en kijken hoe het loopt?

Mijn ram staat op de qvl van het moederbord.

• freaky35
XMP is een overclock,die lijkt dus niet stabiel te zijn.

Zeker een uitdaging om dat met 4 reepjes stabiel te krijgen met geheugen overclock ,dat is nogal een belasting voor de Geheugencontroller van de cpu. Je kan daarvoor beter 2x16 gebruiken of 2x8 gb.

3200 mhz is de standaard snelheid van de 3700,alles daarboven is een overclock.
Het geheugen kan dus wel 3600mhz aan maar het is de vraag of de cpu dat ook kan.

Wat is zou doen is flink wat stresstest draaien in game en games met een Cpu intensieve game ,kijken of het goed blijft op 2133mhz.
En van daaruit verder werken.

En wat hieronder al gezegd is, AMD is tricky qua geheugen gebruik het liefst 2 reepjes, die compatible zijn met Ryzen.
Dus ik zou 2x8gb in dit geval gebruiken.
Als je 32gb wilt, dan zou ik toch 2x16 gb aanschaffen het liefst met Samsung B DIE welke geschikt is voor Ryzen

Zeer belangrijk ook,welk geheugen heb je nu precies,dus het gehele type nr(SKU)

[Voor 23% gewijzigd door freaky35 op 29-01-2022 16:04]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:17
Als je dit in vervolg eens in je startpost vermeld of vermeld als er specifiek om het merk en type van het RAM wordt gevraagd dan scheelt dat een hoop tijd en ergernis. Ryzen is namelijk al behoorlijk picky met RAM en al helemaal als je 4 modules gaat gebruiken. Is het een kit van 4 of 2 kits van 2?

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-01 10:25
Ik loop toevallig tegen een vergelijkbaar probleem aan: CPU geupgrade van 5800X naar 5900X, en GPU van 1080ti naar 3080ti. En nu tijdens stresstests/gamen crashes (beeld weg, fan's op 100%, game-geluid gaat door tot ik de PC reset)
Dus bij mij verdenk ik de PSU wat nog een oude corsair 650W is - dus een 850W model is onderweg.

Voor jou probleem: als het met je geheugen is - kun je evt de Google "Stressapptest" gebruiken om te kijken hoe stabiel het is. Je kan er een bootable USB van maken (https://www.overclock.net...otable-linux-iso.1718166/) waardoor je niet riskeert dat je OS corrupted raakt.

Daarnaast kun je TM5/Memtest nog proberen.
Check ook eens in HWInfo of je "WHEA"s voorbij ziet komen (Windows Hardware Errors).

Kun je een screenshot delen van "ZenTimings"? Dan kunnen we kijken hoe de memory is ingesteld.
Kijk ook even in de Bios wat de VDIMM/Memory Voltage is en post die.

[Voor 10% gewijzigd door RzrBck op 29-01-2022 16:05]

• serial38
Het probleem lijkt verholpen. XMP uit en ram handmatig op 3600 gezet in de bios. Tot nu toe (vingers crossed) geen crash.
Bedankt voor de hulp allen, wordt erg gewaardeerd!

• MerlijnD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-01 20:12
serial38 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:33:
Het probleem lijkt verholpen. XMP uit en ram handmatig op 3600 gezet in de bios. Tot nu toe (vingers crossed) geen crash.
Bedankt voor de hulp allen, wordt erg gewaardeerd!
Dit is niet hetzelfde. XMP profiel past meer aan dan alleen de frequentie. Je zou kunnen overwegen om RAM training opties op "long" te zetten of hoe de optie op je bord ook heet. Dan probeert die iniedergeval snellere timings dan zonder training.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee