Sonos alternatief gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik452
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-03 16:57
Beste Tweakers,

Waarschijnlijk is deze vraag al meerdere malen gesteld maar goed, hier is hij dan nogmaals.

Ik ben opzoek naar een geluidsinstallatie voor mijn nieuwe huis. Mijn huidige "installatie" is een soundbar met een subwoofer van Sony (de HT-XF9000). Deze staat nu nog op m'n slaapkamer, prima en eigenlijk te extreem voor de slaapkamer. Maar nu ik dus ga verhuizen ben ik opzoek naar een surround set. De set moet eigenlijk aan het volgende voldoen:

- Rechtstreeks Spotify/SoundCloud kunnen streamen
- Surround minimaal 5.1
- Aansluiting voor de TV
- Liefst zonder versterker (kabels trekken is lastig in het huis)
- Liefst multiroom functionaliteit

Mijn ouders hebben nu alles via Google Home wat prachtig werkt voor multiroom streaming, maar helaas geen TV connectiviteit heeft.

Hebben jullie misschien aanraders? Sonos is een prachtig systeem, maar ben benieuwd of Sonos alleen de naam heeft of dat er misschien ook goede alternatieven zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door rik452 op 25-01-2022 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Wat is je budget? Kan je makkelijk kabels wegwerken of wil je de achterspeakers draadloos?

Ik heb zelf de budget sonos uitvoering 5.1 met ikea spul en de beam. Ben er best tevreden over, maar ik kwam vanaf de tv-speakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:37
Sonos is heel goed, maar er zijn alternatieven:

- Bluesound: meer "hifi" maar nog duurder dan Sonos
- Heos van Denon: Goedkoper dan Sons, ook goed geluidskwaliteit. Nadeel is wel dat de app verouderd is (maakt niet uit voor Spotify). Hun receiver kan ook mee opgenomen worden in het multiroom verhaal, maar je moet de luidsprekers wel bekabelen.
- Yamaha MusicCast: hierbij kan je eventueel voor de front speakers en sub met een receiver werken en de achterspeakers draadloos doen. Vooraan valt meestal nog wel te bekabelen, achteraan is moeilijker. De app is minder gedateerd maar bijna niets leverbaar momenteel

[ Voor 33% gewijzigd door mathias82 op 26-01-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:43
Ik zit een beetje met hetzelfde, ik kom op dit terrecht,

https://www.sony.nl/electronics/luidsprekerelementen/ht-a9

Binnenkort maar eens opzoek naar waar ik dit een beetje deftig kan beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik452
@MBvB Qua budget vind ik het lastig (moet m'n vriendin motiveren 😂) nee maar goed, voor een installatie vind ik rond de 2000 euro goed genoeg zegmaar!

@mathias82 ik ga mezelf er eens in verdiepen! Bedankt! De front speakers en de sub zijn goed te bedraden inderdaad. Achter kan ook nog wel maar liever niet. Nu zou ik het wel mooi vinden als ik bijvoorbeeld in de woonkamer muziek aanzet (op het 5.1 systeem) maar vervolgens ook van deze muziek kan genieten in bijv. de keuken.

@ppeterr ziet er uit als een zeer mooie set. Ben benieuwd, ik denk wel dat het misschien een sub mist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:43
rik452 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:31:
@ppeterr ziet er uit als een zeer mooie set. Ben benieuwd, ik denk wel dat het misschien een sub mist?
Er zijn er 2 beschikbaar, die er bij aangesloten kunnen worden. In een review zag ik
deze voorbij komen.

https://www.sony.nl/electronics/optionele-speakers/sa-sw5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je kwaliteit belangrijk vindt ga dan voor Bluesound. Die bar is echt heel erg goed. En kun je ook combineren met iedere andere sub (vb Svs-sb1000).

Met je budget kom je een hele eind. Eventueel maak je een goede start en breidt je later nog uit.

Denon kan ik afraden. De apps van Denon zijn al jaren slecht, heeel erg slecht. En na 5 jaar zit je dan met een verouderde en hele slecht app.

[ Voor 27% gewijzigd door Sethro op 25-01-2022 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
rik452 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:31:
@mathias82 ik ga mezelf er eens in verdiepen! Bedankt! De front speakers en de sub zijn goed te bedraden inderdaad. Achter kan ook nog wel maar liever niet. Nu zou ik het wel mooi vinden als ik bijvoorbeeld in de woonkamer muziek aanzet (op het 5.1 systeem) maar vervolgens ook van deze muziek kan genieten in bijv. de keuken.
Hou er rekening mee dat als je een echt 5.1 systeem wilt je altijd met een receiver zal moeten werken: 5.1 betekent 3 luidsprekers vooraan, 2 achteraan + subwoofer. Systemen zoals Sonos vertrekken altijd van 1 speaker vooraan (de soundbar). In die soundbar zitten wel meerdere kleinere speakers, maar het is geen echte 5.1, meer 3.1.

Muziek aanzetten in de woonkamer op het surround systeem en de keuken laten meespelen kan met elk multiroom systeem. Bij Sonos zet je er een One bij, bij Heos een Home 150 en bij Yamaha een Musiccast 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik452
mathias82 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:16:
[...]

Hou er rekening mee dat als je een echt 5.1 systeem wilt je altijd met een receiver zal moeten werken: 5.1 betekent 3 luidsprekers vooraan, 2 achteraan + subwoofer. Systemen zoals Sonos vertrekken altijd van 1 speaker vooraan (de soundbar). In die soundbar zitten wel meerdere kleinere speakers, maar het is geen echte 5.1, meer 3.1.

Muziek aanzetten in de woonkamer op het surround systeem en de keuken laten meespelen kan met elk multiroom systeem. Bij Sonos zet je er een One bij, bij Heos een Home 150 en bij Yamaha een Musiccast 20.
Oke! En wat zijn dan de opties qua versterker voorin de kamer en in de keuken/eetkamer een andere speaker? Sonos heeft geen versterker geloof ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Sethro schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:45:
Denon kan ik afraden. De apps van Denon zijn al jaren slecht, heeel erg slecht. En na 5 jaar zit je dan met een verouderde en hele slecht app.
De HEOS app kan je niet vergelijken met de oude Denon apps.
De app werkt op zich wel goed, maar hij is inderdaad heel erg verouderd, hij ziet er nog net hetzelfde uit als in het prille begin. Enkele maanden geleden hebben ze een "grote vernieuwing" van de app gedaan. Resultaat: lichtjes vernieuwde icoontjes en een nieuwe skin, voor de rest net hetzelfde...

Natuurlijk maakt dat allemaal niet veel uit als je Spotify gaat gebruiken.

Sonos slaat wat mij betreft te ver naar de andere kant door: zij vernieuwen hun app zo vaak dat je soms moet zoeken naar waar bepaalde functies verplaatst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
rik452 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:22:
[...]

Oke! En wat zijn dan de opties qua versterker voorin de kamer en in de keuken/eetkamer een andere speaker? Sonos heeft geen versterker geloof ik!
De receiver hangt volledig van je budget af: zowel Denon als Yamaha hebben hun multiroom systeem (respectievelijk Heos en Musiccast) in bijna al hun receivers ingebouwd. Je kan van 550€ tot meer dan 4.000€ uitgeven aan de receiver alleen.

Sonos heeft wel een klassieke versterker, de AMP, maar deze is niet geschikt voor surround (je kan wel een 4.1 maken met 2 AMPen, maar da's ook niet echt ideaal).

Als je een draadloze speaker voor in de keuken wilt, zie dan mijn vorige post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

ppeterr schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:58:
Ik zit een beetje met hetzelfde, ik kom op dit terrecht,

https://www.sony.nl/electronics/luidsprekerelementen/ht-a9

Binnenkort maar eens opzoek naar waar ik dit een beetje deftig kan beluisteren.
Dit schijnt echt heel erg prima te zijn. Deze vent is er in elk geval super positief over - best een betrouwbare reviewer.

Het enige dat me toch niet lekker zit is het gebrek aan een center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik452
Ik denk dat ik toch voor de Yamaha RX-V4A ga. Zo te zien is dit precies wat ik zoek, ik kan er een mooie 5.1 set op aansluiten en ook uitbreiden met bijvoorbeeld de Musiccast 20 of 50 in een andere kamer. Nu probeer ik alleen uit te vinden welke speakers het beste bij de receiver passen. Waar moet ik opletten? Gewone aanraders worden ook gewaardeerd!

Ik ben nog een volledig leek in dit opzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:46
Ga luisteren (in meerdere winkels) en stel een grens aan het bedrag wat je wilt uitgeven. Houdt rekening met de ook nog aan te schaffen kabels want die kosten ook geld, zeker voor een 5.1 setup.
Iedereen kan wel lyrisch zijn of merk A of B maar jouw/jullie oren moeten het mooi vinden klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

rik452 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 00:26:
Nu probeer ik alleen uit te vinden welke speakers het beste bij de receiver passen. Waar moet ik opletten?
Maakt niet uit, echt niet.

Looks, budget, reviews, luisteren (ook al is een winkel iets anders dan je huis).

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:56
mathias82 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:55:
- Heos van Denon: hierbij kan je eventueel voor de front speakers en sub met een receiver werken en de achterspeakers draadloos doen. Vooraan valt meestal nog wel te bekabelen, achteraan is moeilijker. Nadeel is wel dat de app verouderd is (maakt niet uit voor Spotify).
Was dat maar waar! Nee, je kan geen draadloze achterspeakers aansluiten op een Denon receiver. Dat kan alleen bij de Heos AVR, maar die wordt niet meer gemaakt en is nergens meer te koop. Alle andere AVR's hebben wel Heos, maar alleen als streaming/multiroom oplossing.

Ik heb zelf de X1600H, en ik gebruik de app sowieso niet zo vaak. Maar de app heeft pasgeleden een update gehad en hij werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
purplevendetta schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:46:
[...]

Was dat maar waar! Nee, je kan geen draadloze achterspeakers aansluiten op een Denon receiver. Dat kan alleen bij de Heos AVR, maar die wordt niet meer gemaakt en is nergens meer te koop. Alle andere AVR's hebben wel Heos, maar alleen als streaming/multiroom oplossing.

Ik heb zelf de X1600H, en ik gebruik de app sowieso niet zo vaak. Maar de app heeft pasgeleden een update gehad en hij werkt prima.
Oeps je hebt gelijk! Ik heb mijn post aangepast. Ik dacht echt gelezen te hebben dat dit met een update mogelijk was, maar ik heb het zelf nog niet geprobeerd.

De app werkt zeker prima, maar is gewoon heel erg gedateerd. Hij heeft inderdaad een update gehad (staat ook in mijn volgende post), maar die was niet veel soeps: gewoon een witte skin en lichtjes aangepaste icoontjes. Als je de app vergelijkt met die van Sonos merk je echt dat je met een 10 jaar oude app bezig bent. Deezer / Tidal integratie bijvoorbeeld is gewoon huilen met de pet op.
Bij Spotify maakt dit minder uit omdat je dan de Spotify app gebruikt, maar wat mij stoort is dat de volumeregeling via Spotify in veel te grote stappen gaat. Bij Sonos is dit bijvoorbeeld feel fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
rik452 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 00:26:
Ik denk dat ik toch voor de Yamaha RX-V4A ga. Zo te zien is dit precies wat ik zoek, ik kan er een mooie 5.1 set op aansluiten en ook uitbreiden met bijvoorbeeld de Musiccast 20 of 50 in een andere kamer. Nu probeer ik alleen uit te vinden welke speakers het beste bij de receiver passen. Waar moet ik opletten? Gewone aanraders worden ook gewaardeerd!

Ik ben nog een volledig leek in dit opzicht.
Zoals anderen al zeiden: die vraag is al heel vaak gesteld en het is iets heel persoonlijks. Gaan luisteren in een winkel heeft zeker nut, maar beperkt: thuis gaan de speakers toch anders klinken.

Ja zal eerst moeten bepalen of je vloerstaande luidsprekers of "bookshelfs" wilt.
Probeer je budget een beetje te rekken, want dit is het onderdeel van je installatie dat het langst mee zal gaan. Een receiver, TV, multiroom speaker is vaak na 5 jaar al verouderd, maar een gewone luidspreker houdt het makkelijk 20 jaar (of nog veel langer) vol als je er niet te gek mee doet.

Ik ben zelf B&W fan, maar ik vind Bronze reeks van Monitor prijs-kwalitatief heel goed. Maar stel deze vraag aan 10 audioliefhebbers en je krijgt 10 verschillende antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

mathias82 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:04:
[...]

Zoals anderen al zeiden: die vraag is al heel vaak gesteld en het is iets heel persoonlijks. Gaan luisteren in een winkel heeft zeker nut, maar beperkt: thuis gaan de speakers toch anders klinken.

Ja zal eerst moeten bepalen of je vloerstaande luidsprekers of "bookshelfs" wilt.
Probeer je budget een beetje te rekken, want dit is het onderdeel van je installatie dat het langst mee zal gaan. Een receiver, TV, multiroom speaker is vaak na 5 jaar al verouderd, maar een gewone luidspreker houdt het makkelijk 20 jaar (of nog veel langer) vol als je er niet te gek mee doet.

Ik ben zelf B&W fan, maar ik vind Bronze reeks van Monitor prijs-kwalitatief heel goed. Maar stel deze vraag aan 10 audioliefhebbers en je krijgt 10 verschillende antwoorden.
Als ik een suggestie moet doen dan kom ik snel uit bij KEF (al is dat bij lange na niet het enige merk, maar in aanvulling op B&W en Monitor Audio):

KEF Q serie (bijvoorbeeld Q550/Q750/Q950 als fronts, Q650c of Q250c als center, en Q150 of Q350 als rears). Afhankelijk van welke speakers je kiest kan dit wel boven je budget uitkomen, maar fenomenaal geluid en (naar mijn bescheiden mening) een zeer strak en tijdloos design.

https://nl.kef.com/collections/q-series

E: De meest 'basic' set (zijnde een paar Q550's, een enkele Q250c en twee Q150's) kosten tussen de 1400 en 1600 euro, afhankelijk waar je koopt. De Q550's schijnen alleen wel iets onder te doen voor de 750 en 950.

[ Voor 7% gewijzigd door Thomas op 26-01-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@rik452 Aankoopadvies doen we in CEA: je topic is daarheen verplaatst.

[ Voor 8% gewijzigd door S1NN3D op 26-01-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:43
Wellicht is Teufel iets voor je ?

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
S1NN3D schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:37:
@mathias82 Aankoopadvies doen we in CEA: je topic is daarheen verplaatst.
Bedankt, maar het is niet mijn topic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
mathias82 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:07:
[...]

Bedankt, maar het is niet mijn topic :)
Hahaha, thanks. Was weer eens met te dikke vingers aan het typen op de telefoon. Ik heb het aangepast. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik452
Inderdaad naar gekeken. Thanks voor de tip! Gezien mijn budget ga ik snel naar iets tweedehands denk ik of inderdaad Teufel, ik heb alleen geen idee hoe de prijs/kwaliteitverhouding is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purplevendetta
mathias82 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:58:
[...]

Oeps je hebt gelijk! Ik heb mijn post aangepast. Ik dacht echt gelezen te hebben dat dit met een update mogelijk was, maar ik heb het zelf nog niet geprobeerd.

De app werkt zeker prima, maar is gewoon heel erg gedateerd. Hij heeft inderdaad een update gehad (staat ook in mijn volgende post), maar die was niet veel soeps: gewoon een witte skin en lichtjes aangepaste icoontjes. Als je de app vergelijkt met die van Sonos merk je echt dat je met een 10 jaar oude app bezig bent. Deezer / Tidal integratie bijvoorbeeld is gewoon huilen met de pet op.
Bij Spotify maakt dit minder uit omdat je dan de Spotify app gebruikt, maar wat mij stoort is dat de volumeregeling via Spotify in veel te grote stappen gaat. Bij Sonos is dit bijvoorbeeld feel fijner.
Ja, ik heb nu ook een Deezer en Tidal proefabonnement lopen en dat is inderdaad wel meer gedoe. Wel de Atmos-muziek weergeven, maar spelen, ho maar.

En helemaal eens met de te grote stappen met de Spotify app. Dit is ook irritant:
  • Spotify speelt op volume 57
  • Ik zet de AVR uit
  • 's Avonds laat stream ik opnieuw van Spotify. AVR gaat daarmee automatisch aan naar een standaardvolume van 30
  • Vind ik zachtjes, dus ik druk met mijn mobiel op volume omhoog
  • Volume gaat naar 65 :o
  • Hele huis wakker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik452
@Thomas Super mooie set! Ben alleen bang dat dat een beetje over m'n budget heen gaat. Al met al wil ik eigenlijk niet veel meer dan 1500-1700 euro uitgeven. Misschien tweedehands koopjes proberen te spotten! Thanks voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
purplevendetta schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:17:
[...]
  • Spotify speelt op volume 57
  • Ik zet de AVR uit
  • 's Avonds laat stream ik opnieuw van Spotify. AVR gaat daarmee automatisch aan naar een standaardvolume van 30
  • Vind ik zachtjes, dus ik druk met mijn mobiel op volume omhoog
  • Volume gaat naar 65 :o
  • Hele huis wakker
Heel herkenbaar... Ik heb een AVR-X4300H en een Heos Link op een aparte eindversterker met CM10 speakers. Standje 65 op een Adcom 5500 met CM10 speakers geeft nog net iets meer dan op een AVR-1600 (of 4300), dan is ineens heel de straat wakker ;) .
Ik denk dat ik de Heos Link ga wegflikkeren en vervangen door een ander systeem. Ik kan dan wel niet meer groeperen met mijn AVR, maar dat doe ik toch bijna nooit.
rik452 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:19:
@Thomas Super mooie set! Ben alleen bang dat dat een beetje over m'n budget heen gaat. Al met al wil ik eigenlijk niet veel meer dan 1500-1700 euro uitgeven. Misschien tweedehands koopjes proberen te spotten! Thanks voor het meedenken!
Met dat budget wordt het moeilijk. Met de receiver + 2 draadloze surround speakers zit je al aan 997€. Dat laat maar 500 - 700€ voor 2 front speakers, 1 center speaker en 1 subwoofer. Dat ga je bij geen enkel "HiFi" merk vinden. Je zal dan inderdaad tweedehands moeten gaan of naar een merk als Teufel. Ik heb zelf geen ervaring met Teufel, maar je leest er wel goede dingen over. Als ik mij niet vergis kan je ze ook proberen en als je niet tevreden bent de boel terugsturen.

[ Voor 4% gewijzigd door mathias82 op 26-01-2022 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik452
@mathias82 De draadloze speakers zijn overigens voor later. Als ik nu maar een beetje knap kan Netflixen voor max 1700 euro ben ik tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:43
rik452 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:21:
[...]

Inderdaad naar gekeken. Thanks voor de tip! Gezien mijn budget ga ik snel naar iets tweedehands denk ik of inderdaad Teufel, ik heb alleen geen idee hoe de prijs/kwaliteitverhouding is!
Wij hebben de Cinebar Lux
Ziet er mooi strak uit, genoeg opties om te koppelen, afspelen van muziek vanaf geplaatste usb stick of schijf, app om alles te bedienen. Wel even een ander geluid als je alleen tv gewend bent, dus even aanpassen. Wij gebruiken de soundbar voornamelijk bij het kijken van series en luisteren van (streaming) muziek en daar is die goed genoeg voor.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-04 13:57

Fjeze

AllesPerfect!

mathias82 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:26:
[...]

De receiver hangt volledig van je budget af: zowel Denon als Yamaha hebben hun multiroom systeem (respectievelijk Heos en Musiccast) in bijna al hun receivers ingebouwd. Je kan van 550€ tot meer dan 4.000€ uitgeven aan de receiver alleen.

Sonos heeft wel een klassieke versterker, de AMP, maar deze is niet geschikt voor surround (je kan wel een 4.1 maken met 2 AMPen, maar da's ook niet echt ideaal).

Als je een draadloze speaker voor in de keuken wilt, zie dan mijn vorige post :)
Een kleine correctie, de "nieuwe" Sonos AMP is wel degelijk geschikt voor surround geluid.

Ik heb de volgende opstelling: Sonos AMP, 2x Q acoustic 3020 en als surround 2x de IKEA Symfonisk boekenplank speaker en een bedraade subwoofer (ook een voordeel van de AMP vind ik persoonlijk, je zit niet vast aan de (te) dure Sonos Subwoofer, maar kan gewoon een normale bedrade subwoofer aansluiten)

Ik kom af van een volledige 5.1 opstelling met een Marantz SR-5012, en ik persoonlijk vind dit echt een verademing qua gemak. Daarnaast is het systeem super makkelijk uit te breiden naar multiroom, met als grote voordeel de IKEA speakers, voor als je ergens wel muziek wilt maar je er niet te veel geld aan uit wilt geven. Voor € 99,- heb je een extra speaker welke je in bijv. je slaapkamer, keuken of dergelijke kan plaatsen.

Ikzelf vind de phantom speaker van de Sonos AMP echt heel goed werken, mis de center speaker absoluut niet! Zowel niet qua geluid, als de ruimte die deze in beslag nam.

[ Voor 6% gewijzigd door Fjeze op 27-01-2022 09:52 ]

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purplevendetta
rik452 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:19:
Audio is inderdaad een dure hobby. Ik heb mijn receiver en subwoofer ook tweedehands, de front speakers waren demo modellen waar ik een goede korting op heb gekregen. Ik heb dus een 2.1 systeem, maar ik was alsnog €1500 kwijt. En dan reken ik de reparatie van de subwoofer niet mee, toen die na een half jaar stuk ging en er uiteraard geen garantie meer op zat.

Maar tweedehands is er inderdaad een hoop moois te krijgen. Overigens heeft een zaak als Correct wel vaak leuke aanbiedingen in hun koopjeskelder. Dat zijn dan producten die geretourneerd zijn bijvoorbeeld.

Je hoeft natuurlijk ook niet alles in een keer te kopen uiteraard. Zonder subwoofer en surrounds wordt het geluid ook veel beter als je een paar Kef Q750's hebt staan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

purplevendetta schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:51:
[...]

Audio is inderdaad een dure hobby. Ik heb mijn receiver en subwoofer ook tweedehands, de front speakers waren demo modellen waar ik een goede korting op heb gekregen. Ik heb dus een 2.1 systeem, maar ik was alsnog €1500 kwijt. En dan reken ik de reparatie van de subwoofer niet mee, toen die na een half jaar stuk ging en er uiteraard geen garantie meer op zat.

Maar tweedehands is er inderdaad een hoop moois te krijgen. Overigens heeft een zaak als Correct wel vaak leuke aanbiedingen in hun koopjeskelder. Dat zijn dan producten die geretourneerd zijn bijvoorbeeld.

Je hoeft natuurlijk ook niet alles in een keer te kopen uiteraard. Zonder subwoofer en surrounds wordt het geluid ook veel beter als je een paar Kef Q750's hebt staan 8)
Exact! Hier ook wat ik heb staan tweedehands gekocht, behalve mijn sub (die heb ik ook pas vrij recent toegevoegd). Overigens hier ook nog 'maar' een 2.1 (KEF LS50 en Kube 8b) systeem, als ik groter ga wonen wil ik eens gaan kijken daar een 5.1 systeem van te maken. Ik hoor ook geregeld dat de meeste hi-fi zaken bij grote aankopen nog wel wat korting kunnen geven, zeker op wat duurdere modellen. Veel zaken hebben ook nog wel eens mooie aanbiedingen, demo modellen, retourtjes, noem maar op.

Fijne is wel dat je er met eigenlijk de meeste passieve speakers vanuit kan gaan dat ze zo tientallen jaren meegaan. Hiervoor had ik twee jaren '70 speakers van Acoustic Research staan, die werken ook nog steeds piekfijn en staan nu boven. Dat is mijns inziens het grote voordeel van zoveel mogelijk los kopen. Het is moeilijker en je hebt meer kabelzooi, maar uiteindelijk is het veel flexibeler.

[ Voor 12% gewijzigd door Thomas op 27-01-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Fjeze schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:49:
[...]

Een kleine correctie, de "nieuwe" Sonos AMP is wel degelijk geschikt voor surround geluid.
Hangt er vanaf hoe je surround definieert. TS vraagt expliciet naar 5.1, dat gaat niet met de Sonos AMP. Je kan hoogstens 4.1 creëren (wat jij hebt), maar dat had ik al aangegeven in de post die je qoute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
rik452 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:52:
@mathias82 De draadloze speakers zijn overigens voor later. Als ik nu maar een beetje knap kan Netflixen voor max 1700 euro ben ik tevreden!
Weet je al of je vloerstaanders, bookshelfs of compacte speakers wil? Ik ben zelf fan van vloerstaande luidsprekers, maar de WAF daarvan is niet erg hoog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik452
@mathias82 het liefst zuilen inderdaad, maar het WAF gedeelte klopt .. 😂! Dus het zullen bookshelfs/compacte speakers worden. Ik zit nu te kijken naar KEF Q350 icm Q250C om mee te beginnen. De achter speakers ben ik nog niet over uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
rik452 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:46:
@mathias82 het liefst zuilen inderdaad, maar het WAF gedeelte klopt .. 😂! Dus het zullen bookshelfs/compacte speakers worden. Ik zit nu te kijken naar KEF Q350 icm Q250C om mee te beginnen. De achter speakers ben ik nog niet over uit!
KEF heb ik persoonlijk geen ervaring mee maar zou inderdaad ook heel goed moeten zijn.

Ga je de achterspeakers nog altijd draadloos doen? Dan zou ik gewoon de MusicCast 20 nemen, zeker niet de 50.

Vergeet ook de sub niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

rik452 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:46:
Je kunt altijd later nog de Q350's als rears gebruiken en zuilen neerzetten >:) .

Ik raad wel aan even te luisteren. KEF wordt in de meeste hi-fi winkels verkocht. Ik ben echt enorm fan van de sound, kraakhelder en een goede soundstage. Anderen zijn minder fan, dus voordat je een flink bedrag neerlegt is luisteren altijd slim. Wellicht dat ze je ook nog wat andere sets kunnen laten horen.

De 350's hebben overigens een best prima bas in vergelijking met andere bookshelfs. Een sub is alsnog aan te raden maar hoef je echt niet direct te kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Thomas op 27-01-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik452
@mathias82 Ik vraag me dus af of de MusicCast 20 speakers ook als 5.1 mee kunnen doen in de set.. verder lijkt het mij een prima mooie speaker!

@Thomas Ik ga zo inderdaad maar eens naar een HiFi winkel om het eens te beleven allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
rik452 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:58:
@mathias82 Ik vraag me dus af of de MusicCast 20 speakers ook als 5.1 mee kunnen doen in de set.. verder lijkt het mij een prima mooie speaker!
Zeker wel, kijk maar eens op https://hub.yamaha.com/au...-chapter-in-home-theater/
Enkel de kleine WX-010 kan niet meedoen als surround speaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:57
Waarom wil je een alternatief op Sonon terwijl je zelf al aangeeft dat het een prachtig systeem is? Hier een jaar of 5 Sonos in huis. 2 keer Play 5 in de woonkamer en op slaapkamer en werkkamer de One. Bevalt super. Geluid is goed, bediening is makkelijk en de integratie van bv Spotify ben ik ook erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-04 19:10

ewf

Voor de echte tweakers...

Kijk ook eens naar arylic.com

Kan je gewoon kiezen wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-04 13:57

Fjeze

AllesPerfect!

mathias82 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:40:
[...]

Hangt er vanaf hoe je surround definieert. TS vraagt expliciet naar 5.1, dat gaat niet met de Sonos AMP. Je kan hoogstens 4.1 creëren (wat jij hebt), maar dat had ik al aangegeven in de post die je qoute.
Bedoelde meer dat je daar dus geen 2 AMP's voor nodig hebt, maar dat het gewoon met 1 AMP kan. En met de Phantom speaker creëer dus een (zeer) goed alternatief voor 5.1.

Maar uiteraard hangt het wel van je wensen/verwachtigen af. Ik moet zeggen de de phantom center speaker in mijn situatie erg goed werk! Ik zit dan ook wel recht voor mijn TV meestal.

Fly or Die

Pagina: 1