Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:59
Goedendag, ik zou graag het volgende willen doen: mijn actuele energie verbruik, huidige teruglevering van energie en mijn huidige gasverbruik willen monitoren.

De Homewizard oplossing is de goedkoopste maar ik wil de gegevens liever in huis houden. Nu heb ik hier op Tweakers iets van een Rasperry gelezen, maar ik vroeg mij af: wat zouden jullie adviseren?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Elektra en gas..

Heb je al een slimme meter ?
Kun je een app gebruiken van je leverancier ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:27

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

P1 meter op basis van een ESP, zoals die van medetweaker @iMars

https://www.zuidwijk.com/

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Hackus schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:23:
Elektra en gas..

Heb je al een slimme meter ?
Kun je een app gebruiken van je leverancier ?
Excuses, elektra en gas inderdaad! Ik heb een 3F slimme meter (net nieuw). De app van de leverancier (Essent) geeft dagwaardes maar ik wil het liefst actuele waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:46:
P1 meter op basis van een ESP, zoals die van medetweaker @iMars

https://www.zuidwijk.com/
Ik ga hier naar kijken! Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:59
Ik gebruik daarvoor een Raspberry Pi 3 met (nu nog) Domoticz via Docker. Werkt als een trein, en grappig om te zien dat je gelijk terug ziet dat iemand in huis de stofzuiger aanzet, of zoiets dergelijks

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-05 21:56
Kijk eens op www.ztatz.nl
Kan je met een raspberry pi en een usb naar P1 kabel een monitor systeem maken die verder geen kosten met zich mee brengt en een nette website in zich heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-03 14:29
deze heb ik onlangs aan mijn slimme meter gehangen, werkt prima. wel even inlezen, met een aanvullend abonnement heb je aanvullende functionaliteiten

pricewatch: HomeWizard Wi-Fi P1 Meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 13:27

Wuursj

want worst is al bezet

Hoe 'huidig' wil je het hebben? Nu direct je verbruik zien of is een dagje later kunnen terugkijken voldoende? En heb je een slimme meter?
Want via een site als enologic, umeter etc kun je die slimme meter data daags na je verbruik inzien. Met het gratis account kan je al een hoop, zonder abbo's en zonder hardware te hoeven kopen. Alleen jammer dat enologic vorig jaar de dichtheid terug heeft geschroeft.

Ja het gaat online maar eigenlijk gebruik ik vooral de weer geexporteerde data (csv files uit enologic) in mijn eigen spreadsheets. Of het is een privacy ding waarom je liever het in huis wilt houden?

Ik heb wel nog uitleeshardware (2x youless op kwh meter in mijn geval) maar die gebruik ik alleen nog voor de warmtepomp en wp boiler groepen omdat ik die los van de rest wil monitoren. En data uit de omvormers van de zonnepanelen. Dat allemaal samen in 1 spreadsheet geeft best leuke data.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 25-01-2022 20:50 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
"voor zolang het duurt" (niet updaten) kan je veel meer info halen dan enkel uit je slimme meter
[Enphase] Haal meer uit je Envoy!

Dan zou ik een odroid C4 aanbevelen met home assistant erop en 64 gb emmc kaartje.
Geen geklooi met SD kaartjes of externe ssd's.
https://kksb-cases.com/pr...nd-optional-din-rail-clip
(kijk ook op antratek)

Heb nog wel een node-red flow liggen die de info uit de envoy trekt.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-01-2022 20:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:45
Ik gebruik ook Domoticz (voor meer info zie: Domoticz - open source domotica systeem - deel 5 ) in combinatie met Dashticz voor een mooi dashboard. Dit draait op een Raspberry Pi 3 B+ en is in de woning zichtbaar op een tablet aan de muur.
De slimme energiemeter is aangesloten op de Raspberry.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lF68-qVaNutfcrHVqyfDWd9FYTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qs56Oe9l5LTUU0pINYS6Etgw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Jimster op 06-05-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Gewoon de P1 meter van Homewizard nemen, werkt hier perfect, waar ben je bang voor?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:51:
"voor zolang het duurt" (niet updaten) kan je veel meer info halen dan enkel uit je slimme meter
[Enphase] Haal meer uit je Envoy!

Dan zou ik een odroid C4 aanbevelen met home assistant erop en 64 gb emmc kaartje.
Geen geklooi met SD kaartjes of externe ssd's.
https://kksb-cases.com/pr...nd-optional-din-rail-clip
(kijk ook op antratek)

Heb nog wel een node-red flow liggen die de info uit de envoy trekt.
Thanks voor het meedenken! Ik moet mij hier nog in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Jimster schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:18:
Ik gebruik ook Domoticz (voor meer info zie: Domoticz - open source domotica systeem - deel 5 ) in combinatie met Dashticz voor een mooi dashboard. Dit draait op een Raspberry Pi 4 en is in de woning zichtbaar op een tablet aan de muur.
De slimme energiemeter is aangesloten op de Raspberry.
[Afbeelding]
Dit is een hele mooie optie inderdaad! Ik ga mij ook gelijk verdiepen in Domoticz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 15:53

iMars

Full time prutser

turkeyhakan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:17:
Goedendag, ik zou graag het volgende willen doen: mijn actuele energie verbruik, huidige teruglevering van energie en mijn huidige gasverbruik willen monitoren.

De Homewizard oplossing is de goedkoopste maar ik wil de gegevens liever in huis houden. Nu heb ik hier op Tweakers iets van een Rasperry gelezen, maar ik vroeg mij af: wat zouden jullie adviseren?
Ik kan je uit eigen ervaring DSMR-reader aanraden. Met elke simpele P1 reader kan je je meter uitlezen en alle data loggen in je logger naar keuze.

Genoemde P1 wizard ken ik niet (ik ken/heb wel de splitter van hun, wat fantastisch werkt). Maar het feit dat er gezegd wordt dat je een abonnement "moet" nemen voor meer functionaliteit staat mij niet aan.

Om informatie te loggen en je gegevens zelf te beheren, raad ik je aan om te kijken naar:

dsmr-reader (heb ik zelf ook)
P1-monitor (heb ik vroeger gebruikt, maar al een paar jaar niet meer)
Home Assistant < Voor als je ook domotica erbij wil gaan gebruiken, heeft een mooie energie dashboard
Domoticz < tegenhanger van Home Assistant

Ik zelf maak gebruik van Home Assistant en DSMR-Reader.

Ik heb je een DM gestuurd ;)

[ Voor 3% gewijzigd door iMars op 26-01-2022 09:09 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hierbij een extra stem voor Home Assistant met het 'Energy dashboard' als je alles in eigen beheer wilt houden. Puur voor statistiek zou iets als Grafana ook kunnen, maar als je eenmaal begint met dit soort dingen wil je waarschijnlijk ook meer met domotica gaan doen. Dus vandaar Home Assistant.

Domoticz kan ook, heb ik jaren gebruikt, maar de ontwikkelingen gaan wel een stuk trager dan bij HA. Home Assistant wordt door veel meer mensen gebruikt én ontwikkeld en dat vind ik best een belangrijk aspect bij dergelijke software :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
iMars schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:07:
[...]

Ik kan je uit eigen ervaring DSMR-reader aanraden. Met elke simpele P1 reader kan je je meter uitlezen en alle data loggen in je logger naar keuze.

Genoemde P1 wizard ken ik niet (ik ken/heb wel de splitter van hun, wat fantastisch werkt). Maar het feit dat er gezegd wordt dat je een abonnement "moet" nemen voor meer functionaliteit staat mij niet aan.

Om informatie te loggen en je gegevens zelf te beheren, raad ik je aan om te kijken naar:

dsmr-reader (heb ik zelf ook)
P1-monitor (heb ik vroeger gebruikt, maar al een paar jaar niet meer)
Home Assistant < Voor als je ook domotica erbij wil gaan gebruiken, heeft een mooie energie dashboard
Domoticz < tegenhanger van Home Assistant

Ik zelf maak gebruik van Home Assistant en DSMR-Reader.

Ik heb je een DM gestuurd ;)
toon volledige bericht
Thanks reeds op geantwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ik wil graag een Raspberry Pi v4 bestellen om eindelijk hiermee aan de slag te gaan. Hoeveel RAM heb ik nodig? Is 8GB overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:20

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom een Raspberry? Heb zelf een Dell 3040M micro aangeschaft voor 100 euro destijds. (wel andere cpu en ssd ingezet tussentijds. Draai Proxmox met de volgende containers: Home Assistant, DSMR reader, Plex, Smokeping en Unifi controller. Verbruik is idle 7/8Watt.
Zoiets bedoel ik:
V&A aangeboden: Dell OptiPlex 3070 I3 8100T

Kan je later ook nog eens inzetten als Win10/11 pc mocht je er klaar mee zijn.
Meter lees ik uit met deze. :)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:12

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

turkeyhakan schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:24:
Ik wil graag een Raspberry Pi v4 bestellen om eindelijk hiermee aan de slag te gaan. Hoeveel RAM heb ik nodig? Is 8GB overkill?
Wat ga je er op draaien ? Over het algemeen is 8GB overkill maar als je bijvoorbeeld meerdere dockers wilt draaien is het wel leuk om wat ruimte te hebben. Ik zou overigens er ook een SSD aan hangen i.p.v. een microSD kaartje, die laatste gaat uiteindelijk (na maanden tot jaren) problemen opleveren.

Zelf draai ik domoticz op een Pi b+ (512MB) bij mijn moeder en een Pi 3b+ (1GB) thuis.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 06-05-2022 15:13 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Harmen schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:53:
Waarom een Raspberry? Heb zelf een Dell 3040M micro aangeschaft voor 100 euro destijds. (wel andere cpu en ssd ingezet tussentijds. Draai Proxmox met de volgende containers: Home Assistant, DSMR reader, Plex, Smokeping en Unifi controller. Verbruik is idle 7/8Watt.
Zoiets bedoel ik:
V&A aangeboden: Dell OptiPlex 3070 I3 8100T

Kan je later ook nog eens inzetten als Win10/11 pc mocht je er klaar mee zijn.
Meter lees ik uit met deze. :)
Ik wil het wel graag zo klein mogelijk houden i.v.m. meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
DukeBox schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:04:
[...]

Wat ga je er op draaien ? Over het algemeen is 8GB overkill maar als je bijvoorbeeld meerdere dockers wilt draaien is het wel leuk om wat ruimte te hebben. Ik zou overigens er ook een SSD aan hangen i.p.v. een microSD kaartje, die laatste gaat uiteindelijk (na maanden tot jaren) problemen opleveren.

Zelf draai ik domoticz op een Pi 2 (512MB) bij mijn moeder en een Pi 3b (1GB) thuis.
Ik wil graag Domoticz of Homeassistant draaien. Geen gaming o.i.d..

Waar ik wel benieuwd naar ben is of het mogelijk is om bijv. vanuit de Eufy app live te streamen. Dat zal de nodige RAM kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

turkeyhakan schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:06:
Waar ik wel benieuwd naar ben is of het mogelijk is om bijv. vanuit de Eufy app live te streamen. Dat zal de nodige RAM kosten.
Als je niets transcode zou dat niet veel impact mogen hebben. Zelfs de eerste Pi had al native camera support.
De prijzen voor een Pi4 zijn op dit moment idioot, zelf zou ik eerst beginnen met een 2e hands Pi 2/3 en later upgraden wanneer de prijzen weer 'normaal' zijn. Netto ben je dan waarschijnlijk goedkoper uit.

Bijv. V&A aangeboden: Raspberry Pi Model B+ (512MB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

turkeyhakan schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:05:
[...]
Ik wil het wel graag zo klein mogelijk houden i.v.m. meterkast.
Dell pctje welke ik heb is maar 1liter. Klein en robuust gebouwd. Ander voordeel is dat je hem ook nog kan upgraden! (cpu, mem, ssd, wifi etc)

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
DukeBox schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:12:
[...]

Als je niets transcode zou dat niet veel impact mogen hebben. Zelfs de eerste Pi had al native camera support.
De prijzen voor een Pi4 zijn op dit moment idioot, zelf zou ik eerst beginnen met een 2e hands Pi 2/3 en later upgraden wanneer de prijzen weer 'normaal' zijn. Netto ben je dan waarschijnlijk goedkoper uit.

Bijv. V&A aangeboden: Raspberry Pi Model B+ (512MB)
Ik kan nu een Pi 4b 2GB kopen met een starterskit voor 90 euro. Ben ik in één keer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Harmen schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:14:
[...]

Dell pctje welke ik heb is maar 1liter. Klein en robuust gebouwd. Ander voordeel is dat je hem ook nog kan upgraden! (cpu, mem, ssd, wifi etc)
Dat is waar. Klopt het dat een dergelijke Dell hetzelfde kan als zo'n Raspberry?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

turkeyhakan schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:18:
Ik kan nu een Pi 4b 2GB kopen met een starterskit voor 90 euro. Ben ik in één keer klaar.
3 maanden geleden betaalde je dat voor een 8GB model, vandaar.

Die Dell micro is overigens ook wel leuk alleen is het energie gebruik wel een stukje meer.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 06-05-2022 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:42
+1 voor Home Assistant.

De goedkoopste Pi4 die je kan vinden voldoet prima, eventueel een Pi3 geloof ik ook wel. Zou niet teveel aandacht aan RAM besteden.
Daar voeg je een P1 naar USB kabel aan toe, welke je in je slimme meter prikt.
Het beste kan je er gelijk een SSD aan hangen, een SD-kaartje zal na enige tijd het begeven door de 24/7 lees/schrijfacties.

Elke SSD voldoet, de SATA/USB adapter is niet altijd geschikt, ik heb er zelf een van Startech.

Mooie aan Home Assistant is dat verschillende domoticazaken ook handig te integreren zijn. Maar ook als je dat niet gaat doen; onderstaand is simpelweg een standaard integratie waar je bijna niks voor hoeft in te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSGEB2kIKjtLGOdJBSYrftnmSjw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6lEjJ3PsLozACA2HP82cKqiW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 06-05-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
DukeBox schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:24:
[...]

3 maanden geleden betaalde je dat voor een 8GB model, vandaar.

Die Dell micro is overigens ook wel leuk alleen is het energie gebruik wel een stukje meer.
Ik wacht het denk ik nog wel even af dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Richh schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:28:
+1 voor Home Assistant.

De goedkoopste Pi4 die je kan vinden voldoet prima, eventueel een Pi3 geloof ik ook wel. Zou niet teveel aandacht aan RAM besteden.
Daar voeg je een P1 naar USB kabel aan toe, welke je in je slimme meter prikt.
Het beste kan je er gelijk een SSD aan hangen, een SD-kaartje zal na enige tijd het begeven door de 24/7 lees/schrijfacties.

Elke SSD voldoet, de SATA/USB adapter is niet altijd geschikt, ik heb er zelf een van Startech.

Mooie aan Home Assistant is dat verschillende domoticazaken ook handig te integreren zijn. Maar ook als je dat niet gaat doen; onderstaand is simpelweg een standaard integratie waar je bijna niks voor hoeft in te stellen.

[Afbeelding]
Super! Er schiet mij iets te binnen: waarom niet via mijn huidige PC proberen een dashboard te maken en daarna een Raspberry te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

turkeyhakan schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:31:
Super! Er schiet mij iets te binnen: waarom niet via mijn huidige PC proberen een dashboard te maken en daarna een Raspberry te kopen?
Heb je wel al iets om je meter te koppelen dan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
turkeyhakan schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:31:
[...]

Home Assistant kan je ook prima op andere hardware draaien. Mocht je een PC hebben die 24/7 draait, of een server; met een docker-container ga je er wel komen.

Punt is denk ik vooral dat je data vanuit de slimme meter naar je systeem wilt trekken :P de eenvoudigste en goedkoopste weg is een P1 kabel. Er zijn ook draadloze oplossingen, https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/ bijvoorbeeld.

Daarnaast zit je met energieverbruik. Een zuinige Raspberry Pi heb je vrij snel terugverdiend tov een PC die 24/7 100w aan het verstoken is voor je logboek :)
Eventueel kan je prima een 2ehands Pi of soortgelijke zuinige hardware gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
DukeBox schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:33:
[...]

Heb je wel al iets om je meter te koppelen dan ?
Nee, dat nog niet. Maar ik kan wel toch wel bijv. het weerbericht inzichtelijk maken of de afhaaldagen van afval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Richh schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:35:
[...]

Home Assistant kan je ook prima op andere hardware draaien. Mocht je een PC hebben die 24/7 draait, of een server; met een docker-container ga je er wel komen.

Punt is denk ik vooral dat je data vanuit de slimme meter naar je systeem wilt trekken :P de eenvoudigste en goedkoopste weg is een P1 kabel. Er zijn ook draadloze oplossingen, https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/ bijvoorbeeld.

Daarnaast zit je met energieverbruik. Een zuinige Raspberry Pi heb je vrij snel terugverdiend tov een PC die 24/7 100w aan het verstoken is voor je logboek :)
Eventueel kan je prima een 2ehands Pi of soortgelijke zuinige hardware gebruiken.
Mee eens. Zuidwijk ben ik tegengekomen, maar ik denk dat ik toch graag zelf aan de slag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ik weet niet wat je energie leverancier is maar sommigen bieden (via een externe partij) een API om te koppelen (niet realtime). Ook zijn er aanbieders zoals vattenval waar je punten spaart, daar kan je bijv. een p1 meter mee 'kopen' (of korting). Die kan je ook koppelen aan o.a. domoticz en home assistent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
turkeyhakan schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:36:
[...]

Mee eens. Zuidwijk ben ik tegengekomen, maar ik denk dat ik toch graag zelf aan de slag wil.
Zeker een leuk hobbyprojectje!

Als je googlet naar 'DSMR' icm bijvoorbeeld een ESP8266 dan zijn er talloze blogs, voorbeelden en projectjes te vinden.

Je kan prima voor <20 euro iets dergelijks in elkaar flansen als je een beetje handig bent. En die data is ook, als je een beetje handig bent, prima in een eigen dashboard ofwel in Home Assistant te knutselen.

Het probleem met dit soort hobbyprojectjes voor mij persoonlijk is vaak dat er iets 'stuk' gaat net op het moment dat ik geen tijd heb om het op te lossen :+ ik ben daarom groot fan van standaardoplossingen zoals die in HA zit ingebakken - maar nogmaals als je een leuk projectje zoekt en niet teveel geld erin wil stoppen, prima te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

turkeyhakan schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:19:
[...]

Dat is waar. Klopt het dat een dergelijke Dell hetzelfde kan als zo'n Raspberry?
Klopt, kan je ook nog als normale pc gebruiken. Verbruik is iets meer dan een Pi, maar wel wat meer mogelijkheden. :)

Whatever.

Pagina: 1