Beste Tweakers,
Sinds juni 2021 ben ik de trotse eigenaar van een AMD RX6800XT. Deze kaart is de vervanger geweest van een Nvidia 2070 super.
Installatie etc ging goed. Echter liep ik toen al (juni 2021) al tegen het probleem aan dat mijn GPU usage bij geen enkele game 100% is.
Sommige games zijn echter onspeelbaar geworden sinds de laatste AMD update. Had vlak na aanschaf niet zoveel tijd om dit uit te zoeken.
Ik heb de volgende pc:
AMD 3900x cpu
Asus x570 trix gaming e moederbord
32gb geheugen
Een aantal m2 ssds
AMD rx6800xt Black edition
Scherm: iiyama gb3461 ultra wide 3440x1440 144hz freesync.
Mijn vraag/probleem:
Sinds deze nieuwe kaart in combinatie met het boven genoemde scherm en freesync aan en vsync aan, geeft een gpu usage van 40-50% gemiddeld per game. Sommige games produceren net genoeg frames zodat het speelbaar is, sommige games zijn niet speelbaar Zodra ik freesync uit zet is het gpu gebruikt aanzienlijk beter, 80-90%
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Nieuwste bios update moederbord.
Nieuwste drivers chipset en gpu drivers
Oudere drivers zelfde probleem
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Oude drivers installeren van mobo en graka;
Bios update verschillende versies, moederbord;
Bios instellingen nagelopen;
Dp kabel vervangen, just to be sure
Mijn vraag, ik wil graag maximale Frames halen uit deze kaart met freesync aan. Continu 144 frames zodat deze hetzelfde is als het aantal hertz van het scherm. Als voorbeeld: Ik speelde hiervoor ook wel eens battlefield 1 daar was 144 fps op Ieder moment geen probleem. Nu is het wel een probleem en haal ik gemiddeld 111 fps.
Iemand enig idee hoe ik dit kan instellen? Mijn vorige Nvidia kaart had hier geen probleem mee, toen stond g-sync ook aan. Nvidia zag de iiyama als een g-Sync compatible scherm.
Bedankt voor het meedenken alvast.
Sinds juni 2021 ben ik de trotse eigenaar van een AMD RX6800XT. Deze kaart is de vervanger geweest van een Nvidia 2070 super.
Installatie etc ging goed. Echter liep ik toen al (juni 2021) al tegen het probleem aan dat mijn GPU usage bij geen enkele game 100% is.
Sommige games zijn echter onspeelbaar geworden sinds de laatste AMD update. Had vlak na aanschaf niet zoveel tijd om dit uit te zoeken.
Ik heb de volgende pc:
AMD 3900x cpu
Asus x570 trix gaming e moederbord
32gb geheugen
Een aantal m2 ssds
AMD rx6800xt Black edition
Scherm: iiyama gb3461 ultra wide 3440x1440 144hz freesync.
Mijn vraag/probleem:
Sinds deze nieuwe kaart in combinatie met het boven genoemde scherm en freesync aan en vsync aan, geeft een gpu usage van 40-50% gemiddeld per game. Sommige games produceren net genoeg frames zodat het speelbaar is, sommige games zijn niet speelbaar Zodra ik freesync uit zet is het gpu gebruikt aanzienlijk beter, 80-90%
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Nieuwste bios update moederbord.
Nieuwste drivers chipset en gpu drivers
Oudere drivers zelfde probleem
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Oude drivers installeren van mobo en graka;
Bios update verschillende versies, moederbord;
Bios instellingen nagelopen;
Dp kabel vervangen, just to be sure
Mijn vraag, ik wil graag maximale Frames halen uit deze kaart met freesync aan. Continu 144 frames zodat deze hetzelfde is als het aantal hertz van het scherm. Als voorbeeld: Ik speelde hiervoor ook wel eens battlefield 1 daar was 144 fps op Ieder moment geen probleem. Nu is het wel een probleem en haal ik gemiddeld 111 fps.
Iemand enig idee hoe ik dit kan instellen? Mijn vorige Nvidia kaart had hier geen probleem mee, toen stond g-sync ook aan. Nvidia zag de iiyama als een g-Sync compatible scherm.
Bedankt voor het meedenken alvast.
[Voor 10% gewijzigd door Jornzor op 25-01-2022 18:14]
AMD Ryzen 3900X, ASUS X570 ROG TRIX, 32GB Corsair RGB 3200MHZ, AMD RX6800XT 16GB, 1,5 TB M2 SSD, NZXT Kraken X62, NZXT H510 Elite Black, Corsair RM750x PSU