Laadstation i.c.m zonnepanelen samen op 3x16A

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volksdennis
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-08-2024
Binnen enkele weken wordt de knoop voor een elektrische auto doorgehakt, niet of ie komt maar welke er komt.

Het grote vraagstuk is nog het laadstation welke in de vrijstaande schuur komt te hangen. Naar deze schuur loopt een 1x16A 220 aansluiting en een 3x16A aansluiting (hoofdaansluiting is 3x25A) . Ik had in eerste instantie bedacht het laadstation aan te laten sluiten op de 1x16A aangezien de 3x16A al (bijna) in gebruik is door zonnepanelen welke 5390wp opwekken maar aangezien deze schuur ook verwarmd wordt middels een splitunit (2800w in piek bedrijf) op deze zelfde groep is dit waarschijnlijk niet verstandig.
Ik vraag me dan ook af of het mogelijk is om het laadstation aan te sluiten op de 3x16A aansluiting waar ook de zonnepanelen op zitten middels bijvoorbeeld een PV verdeler ?

Het gehele huis is verder gasloos dus elektrisch koken en warmtepomp.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken,

Dennis

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat kan prima, eventuele gelijktijdige belasting door PV en laadpaal heft elkaar immers juist op. Gewoon netjes een onderverdeelkast met aparte automaten laten maken en dan is dat een hele nette oplossing.

Alleen moet je even kijken hoe je loadbalancing kan doen als je dat nodig hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door ik222 op 25-01-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volksdennis
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-08-2024
ik222 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:19:
Dat kan prima, eventuele gelijktijdige belasting door PV en laadpaal heft elkaar immers juist op. Gewoon netjes een onderverdeelkast met aparte automaten laten maken en dan is dat een hele nette oplossing.

Alleen moet je even kijken hoe je loadbalancing kan doen als je dat nodig hebt.
Bedankt voor de snelle reactie ! en fijn dat er mogelijkheden zijn.

- Dan komt deze onderverdeelkast in mijn schuur te hangen en niet in de meterkast toch ?

- Loadbalancing zal ik zeker ook nodig hebben denk ik, er ligt al een UTP kabel in de schuur maar deze is al in gebruik door een webcam helaas. Ik heb ook nog loze ( groene) telefoongrondkabel liggen van de meterkast naar de schuur maar dat is ( uit mijn hoofd) maar 4 aderig ........is 4 aderig genoeg voor loadbalancing ? verder had ik ook gelezen dat afstanden groter dan 3 meter van P1 naar de laadpaal niet gaat voor loadbalancing ( mijn afstand is 12 meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Onderverdeelkast komt inderdaad in je schuur te hangen. In de meterkast veranderd er niets. Die onderverdeler in de schuur zal overigens ook niet veel meer zijn dan een klein elektra kastje met een hoofdschakelaar voor de gehele schuur installatie en dan twee driefase B16 aardlekautomaten.

Wat betreft loadbalancing heb je een aantal mogelijkheden. Met een Zappi zou je het draadloos kunnen doen, dan zet je de CT klemmen met een Harvi in de meterkast en communiceert dat draadloos met je laadpaal. Maar als je 2 aders per CT klem in een UTP kabel hebt kun je de CT klemmen ook tot 100 meter bedraad gewoon verlengen. Bij loadbalancing op basis van P1 output kun je het signaal ook via UTP verlengen.