Voor een kennis ben ik bezig een Game PC aan het samenstellen. Hij heeft nu een laptop en wil overstappen naar een desktop, met ongeveer een 27 inch 4K monitor. hij wil gaan gamen
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, zware games.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag 3500 euro maximaal gaan kosten, maar ik trek er 200 vanaf voor toetsenbord, muis, speakers/headset. Ik ga het systeem zelf in elkaar zetten en om verzendkosten niet helemaal uit uit de klauwen te gaan laten lopen liever alles uit één of twee winkels. Windows licentie heb ik nog liggen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, hoogstens een muis of headset, maar die houd ik buiten de PC. Dat is zo persoonlijk dat we dat samen gaan uitzoeken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nou, een PC lijkt mij wel handig
. Hij heeft in principe niets om mee te nemen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De bekende merken. Ben zelf nogal van van Asus moederborden, maar een goede Gigabyte of MSI is ook geen probleem.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij wil graag RGB kleurtjes in zijn pc, nou volgens mij is dat geen probleem.
Ga je overklokken?
kan ik kort over zijn, NEE.
Wat verwacht je van ons?
Waar ik op hoop is een sanity check. Waar ik over twijfel is welke videokaart en of het misschien slimmer is om voor een QHD scherm te gaan, omdat ik persoonlijk 4K op een 27/28 inch nogal overkill vind. Ook zou dat betekenen dat ik misschien dan voor een 3080 zou kunnen gaan.
Verder twijfel ik nog over het DDR4 vs DDR 5 verhaal. Mijn gevoel zegt ga voor DDR4, zeker voor gamen heeft het nog amper voordeel om voor DDR 5 te gaan. En het budget kan ik beter besteden aan andere onderdelen.
Eventuele andere opmerkingen, ideeën of suggesties zijn zeker welkom.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, zware games.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag 3500 euro maximaal gaan kosten, maar ik trek er 200 vanaf voor toetsenbord, muis, speakers/headset. Ik ga het systeem zelf in elkaar zetten en om verzendkosten niet helemaal uit uit de klauwen te gaan laten lopen liever alles uit één of twee winkels. Windows licentie heb ik nog liggen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, hoogstens een muis of headset, maar die houd ik buiten de PC. Dat is zo persoonlijk dat we dat samen gaan uitzoeken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nou, een PC lijkt mij wel handig

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De bekende merken. Ben zelf nogal van van Asus moederborden, maar een goede Gigabyte of MSI is ook geen probleem.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij wil graag RGB kleurtjes in zijn pc, nou volgens mij is dat geen probleem.
Ga je overklokken?
kan ik kort over zijn, NEE.
Wat verwacht je van ons?
Waar ik op hoop is een sanity check. Waar ik over twijfel is welke videokaart en of het misschien slimmer is om voor een QHD scherm te gaan, omdat ik persoonlijk 4K op een 27/28 inch nogal overkill vind. Ook zou dat betekenen dat ik misschien dan voor een 3080 zou kunnen gaan.
Verder twijfel ik nog over het DDR4 vs DDR 5 verhaal. Mijn gevoel zegt ga voor DDR4, zeker voor gamen heeft het nog amper voordeel om voor DDR 5 te gaan. En het budget kan ik beter besteden aan andere onderdelen.
Eventuele andere opmerkingen, ideeën of suggesties zijn zeker welkom.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-12600K Boxed | € 299,- | € 299,- |
1 | Moederborden | Gigabyte Z690 UD DDR4 (rev. 1.0) | € 189,- | € 189,- |
1 | Videokaarten | EVGA GeForce RTX 3070 FTW3 Ultra Gaming, LHR | € 999,- | € 999,- |
1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 98,95 | € 98,95 |
1 | Monitoren | Samsung LS28AG700NUXEN Zwart | € 701,- | € 701,- |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock 4 | € 60,87 | € 60,87 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3600C18 | € 144,90 | € 144,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart | € 129,- | € 129,- |
1 | Solid state drives | WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink) | € 149,90 | € 149,90 |
Totaal | € 2.771,62 |
[Voor 46% gewijzigd door Marc H op 25-01-2022 14:49. Reden: Handig Marc, de configuratie er niet bijzetten...]