Toon posts:

Tuya zigbee3 dimmer in plaats van Niko connected dimmer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-01 07:04
Mijn vraag
Ik ben aan het kijken om mijn lichten over Zigbee aanstuurbaar te maken, maar de fysieke knoppen nog steeds te kunnen gebruiken voor de vriendin.
Ik vroeg me af of de Tuya Zigbee 3 dimmer switch een goeie keuze is als goedkoper equivalent van een Niko connected dimmer waarbij de Zigbee3 zender in de dimmer zelf zit, maar erg prijzig is (70 euro) en de Tuya maar 14 euro + 25 euro voor de schakelaar zelf.
Is hier nog iets wat ik mis, of is deze vergelijkbaar?

Tuya Link: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B08ZYB4TCQ/
Niko link: https://www.niko.eu/en/pr...9a-5908-a2df-3d3d867bec1b

Relevante software en hardware die ik gebruik
Conbee 2 stick met homebridge en/of HomeAssistant.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Lijkt Zigbee3 compatibel.

~ beware of misinformation.

Alle reacties

• Nindustries
Een alternatief lijkt de SONOFF ZBMINI.

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Ik zou in ieder geval even dubbelchecken dat het inderdaad een dimmer betreft, die Tuya modules zijn er namelijk ook als "aan/uit" schakelaar i.p.v. dimmer. de afbeelding toont ook een "smart switch" geen "smart dimmer"

Een andere optie als je graag een ook een draaiknop wilt hebben t.b.v. dimmen, zijn de Ecobright EcoDim Zigbee dimmers, zoals bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl...cGya_uj10xfRoCPQMQAvD_BwE

Zowel de Ecodim als die Tuya dingen zijn in ieder geval compatible met Zigbee2Mqtt, ik doe dan even de aanname dat het ook wel met Conbee werkt :+

edit: de Sonoff ZBMini is volgens mij ook alleen een "aan/uit" schakelaar en geen dimmer.

[Voor 16% gewijzigd door Cpt_ZakLamP op 25-01-2022 15:32]

• Nindustries
@Cpt_ZakLamP Good point! Die ZBMIN is spijtig genoeg inderdaad geen dimmer.

Het is voor achter een traditionele Niko lichtschakelaar te steken, dus geen draaidimmer.

• Nindustries

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Volgens mij is dat wederom een schakelaar en geen dimmer. Zie bijvoorbeeld deze: https://m.nl.aliexpress.c...15b1f082bceb16c437&gclid=

Houd er ook rekening mee dat dit niet een 'no neutral' model betreft, je hebt dus een nuldraad nodig bij je schakelaar. In bestaande situaties ontbreekt deze vaak. (Alleen fase en schakeldeaad)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Nindustries je kunt je zoektocht ook andersom aanpakken: eerst kijken welke dimmers ondersteund worden door jouw softwarepakket (Deconz, Z2M, ZHA?) en daar een mooie uitzoeken :)

De beste zoekterm op bijvoorbeeld Aliexpress is, niet geheel verrassend: 'zigbee dimmer'. In bovenstaande lijst kun je vervolgens checken of hij ondersteund wordt. Of kijk direct in de lijsten die bij je software horen, zoals supported devices van Z2M.

En eens met @Cpt_ZakLamP , het is bij Moes handiger om bij de afdeling dimmers te kijken dan bij de aan/uit-schakelaars ;)

[Voor 55% gewijzigd door Gizz op 26-01-2022 11:52]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee