Vraag

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-01 16:49
Ook ik wil graag zonnepanelen gaan plaatsen. Ik heb een offerte liggen en wil even kijken of dat redelijk is.
Hierbij moet ik meteen aangeven dat dit inclusief het verplaatsen van een doorvoerpijp van de mechanische ventilatie is, dus hieraan zitten wel wat extra kosten die in de prijs zitten.
Foto's

Zoals jullie zien ligt het dak behoorlijk gunstig, ZZW voorzover ik weet.
Zoals je ook kunt zien heeft mijn buurman al panelen liggen.
Ik wil echter het dak helemaal vol, daarom wordt de doorvoer van de mechanische ventilatie ook verplaatst bij het plaatsen van de panelen. (was sowieso geen handige plek).
Beschikbare (dak)ruimte
Heb ik al laten bepalen, er kunnen 12 panelen op wanneer het pijpje verplaatst is.
Schaduw
Geen. Hooguit heel even in de late avond van wat bomen.
Jaarverbruik
Lastig te schatten omdat ik een EV van de zaak heb waarvoor (voor de laadpaal) ik per maand een vergoeding krijg voor de kWh die de laadpaal geregistreerd heeft.
Ik heb een hoekwoning en zeg maar een 3 persoons huishouden. rond de 3500kWh denk ik ?
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fasen., de geoffreerde omvormer is 1 fase.
Budget en doel
Budget is rond de 5000 euro. Wil zoveel mogelijk panelen i.v.m. toekomstige toevoeging van airco's waar ik deels ook mee wil gaan verwarmen.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik zou een deel best zelf kunnen doen maar tijd ontbreekt. Wordt dus volledig gedaan door installateur, en dan heb je ook geen gezeur bij garantie.
Bijhouden van data
Gewoon standaard zaken is voldoende.
Reeds verkregen offertes
Heb nog maar 1 offerte:

Leveren en plaatsen van 12 stuks Jinko Tiger *N-type 365 WP totaal 4380 Wp.
- (productgarantie 25 jaar) en vermogens garantie 30 jaar 87,4% lineair.
- Het leveren en aansluiten van een Goodwee GW4200-NS 4.2K omvormer (garantie 10 jaar).
- Het leveren en monteren van een werkschakelaar + bekabeling
- Het leveren en monteren van ongeveer 40 meter zwarte solarkabel 6mm.
- Het leveren en monteren van een aardekabel 4mm t.b.v. aarding dakconstructie.
- Het verwijderen van de bestaande mechanische doorvoer en plaatsen onder wc beluchting.
- Het leveren van 2x 90 graden bocht 125 en 1,5 meter 125 spiropijp.
- Het plaatsen van de mechanische ventilatie aan de buitenmuur.
- Het leveren en aansluiten van de male/female connectors.
- Plaatsing op een schuin dak portrait met klickfit montage.
- Het aanleggen van de bekabeling vanaf panelen naar de omvormer.
- Het aansluiten van de elektra meter en inbedrijf stellen van de PV-panelen.
Prijs :
- De prijs hiervoor bedraagt: € 5.585,00 incl. BTW. ( *€ 4.615,00).

Hiermee kom ik op €1,05/Wp. Let wel dat hier ook het verplaatsen van de mechanische afzuigunit en pijp incl. benodigde buizen en materialen bij zit.
Regio
Regio Rotterdam

Alle reacties

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Kan je geen ventilatieplan gebruiken? Dan hoeft het ook niet verplaatst te worden.

• AA42
Ventilatiedakpan denk ik dat je bedoelt ?

Ja dat zou misschien kunnen maar ik heb voor mijn zoon op zolder een kamer gemaakt en die ventilatie unit hangt daar echt waardeloos (wel net naast de nieuwe wand, niet in zijn kamer dus). De unit zit tegen de (houten) schotten die het dak deels dragen, dat versterkt enorm het geluid dat dat ding produceert (het is een vrij recente unit, heb ik zelf vervangen een jaar of 3 geleden).
Ik wilde die unit ook daarom al liever tegen de betonnen binnenwand aan hebben.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

AA42 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:47:
Ventilatiedakpan denk ik dat je bedoelt ?

Ja dat zou misschien kunnen maar ik heb voor mijn zoon op zolder een kamer gemaakt en die ventilatie unit hangt daar echt waardeloos (wel net naast de nieuwe wand, niet in zijn kamer dus). De unit zit tegen de (houten) schotten die het dak deels dragen, dat versterkt enorm het geluid dat dat ding produceert (het is een vrij recente unit, heb ik zelf vervangen een jaar of 3 geleden).
Ik wilde die unit ook daarom al liever tegen de betonnen binnenwand aan hebben.
Ja, een dakpan met een doorvoer inderdaad. Maar ik snap hem.
De offerte ziet er redelijk met het meerwerk inbegrepen. Ik zou wel kijken of je het andere dak ook niet kan vol leggen, dan kom je misschien boven je budget, maar het kost nu minder dan over paar weer een installateur laten komen.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:51

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mis het plaatsen van een extra Alamat voor de PV en 40A automaat voor de totaalstroom :)

• AA42
Tsja, dat is dan hun probleem toch ? :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee