Toon posts:

Zonnepanelen installatie - offertes en vragen

Pagina: 1
Acties:

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-02 14:20
Ik ben me aan het orienteren voor een zonnepanelen installatie te leggen op mijn dak en heb daarvoor ondertussen verschillende offertes opgevraagd. Los van verschillende merken materiaal zijn er ook een hoop verschillende ideeen en komen de leveranciers met verschillende visies.

2 leveranciers gaan full out voor een west installatie en gaan daarbij 10 panelen op het dak leggen, een andere leverancier kiest voor een oost-west opstelling en zou er 5 per dak kant leggen en kiest dan voor 2 strings met op een verschillende MPP-tracker in de omvormer. Daarnaast kies 1 van de leveranciers ook resoluut voor optimizers ondanks dat mijn dak volgens mij amper (kleine schoorsteen) of geen schaduw zou hebben. De prijzen hieronder:

Leverancier 1: - 2999kWh opbrengst
10x DMEGC DM375M6 (20.59% effecientie - 34.32 Vmp) - 5 per dak kant
1x SAJ omvormer max vermogen 4400 Watt - ik vermoed dus de R5-4KS2 (start voltage 100V)
Installatie allemaal kant en klaar, haken achter de panlatten en pannen
3829,00 € netto - 1,02 € / Wp

Leverancier 2: - 3041kWh opbrengst
10 x AEG 370 FB HC parallel aangesloten (20.31 % effecientie - 34.17 Vmp) - 10 op de westkant in 2 rijen
10x optimizer, type niet gespecifieerd
1x SolarEdge SE3500 (start voltage kon ik niet direct terugvinden)
Installatie allemaal kant en klaar - extra houten latten en Van Der Valk bevestigingsmateriaal geschroefd
5369 € netto - 1,45 € / Wp

Leverancier 3 (slimme optie): - 3315kWh opbrengst
10 x Trina Solar Vertex Mono 390 All Black PERC (20.3 % effecientie - 33.8 Vmp) - 10 op de westkant in 2 rijen
10x optimizer SolarEdge S440
1x SolarEdge SE3500H (start voltage kon ik niet direct terugvinden)
Installatie allemaal kant en klaar - extra houten latten en Van Der Valk bevestigingsmateriaal geschroefd
4168.25 € netto - 1,06 € / Wp

Leverancier 3 (voordeligste optie): - 3315kWh opbrengst
10 x Trina Solar Vertex Mono 390 All Black PERC (20.3 % effecientie - 33.8 Vmp) - 10 op de westkant in 2 rijen
1x Sungrow SG3.6RS (start voltage 40V)
3606.33 € netto - 0,92 € / Wp

Een foto van het huis (blauwe marker) en ook zichtbaar de installaties van de buren. Ik dacht dat mijn huis volledig noord gericht was maar als ik het kompas op mijn iPhone open zie ik wanneer ik evenwijdig sta met mijn dak ik uitkom op 16° N. Ik heb waarschijnlijk een klein stukje schaduw door de schoorsteen die zichtbaar is op de foto op het een paneel boven in de hoek. Ik heb een 1 fase aansluiting in de meterkast.

Alvast enkele opmerkingen:
  • Leverancier 2 lijkt me veel te duur, aangezien leverancier 3 ongeveer hetzelfde doet alleen met andere panelen die kwalitatief ook ok zouden moeten zijn. Ook is de € / Wp mijn inziens te hoog als ik vergelijk met andere offertes hier op het forum.
  • Leverancier 3 maakt toch 2 offertes met en zonder optimizers, zonder veel extra uitleg te geven hoe of wat. Ik lees hier op het forum vaak dat optimizers indien geen shaduw niet nodig zijn en je met het geld eventueel beter meer panelen kan leggen.
  • Leverancier 1 is de enige die gaat voor een oost-west opstelling onder het mom van, doorheen de hele dag opwekking in plaats van enkel in bepaalde delen van de dag. Het totaal is niet veel lager maar de opbrengst is gespreid over de hele dag.
En dan nu enkele vragen:
  • Zijn de optimizers wel of niet aan te raden? Er zit toch een prijsverschil in dat ik misschien beter kan investeren in meer panelen?
  • Ik ben op zich wel geinteresseerd in de oost-west opstelling, maar 5 panelen lijkt me te weinig per kant en heb schrik dat de omvormer niet zal starten in "low sunlight" conditions en ik dus veel dagen zal hebben die niks zullen opbrengen, is mijn vrees terecht?
  • Moet ik toch rekening houden met de schaduw die de schoorsteen zal veroorzaken op de zonnepanelen? Dus optimizers?
Verder ben ik nu in overleg met leverancier 3 om een prijs te krijgen voor 2x 8 panelen of zelfs 2x 10 panelen in oost-west. Door de gunstige prijs zonder optimizers en de interessante oost-west opstelling wil ik dit toch even gaan vergelijken. De offerte zal vermoed ik uit dezelfde type panelen bestaan maar wel met een Sungrow omvormer of een SMA omvormer (deze laatste heeft ShadeFix dus kan mogelijk helpen bij de schoorstenen?).

Wat denken jullie hierover? :?

PVOutput

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:11
Inderdaad beide kanten helemaal vol, perfect oost-west.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:07
Ik mis wat afmetingen, maar het dak lijkt erg geschikt voor een Oost-West opstelling.

Ik zou voorstellen:
Op West 8 panelen (2 rijen van 4), en op Oost 8 panelen (2 rijen van 4), op een stringomvormer.
De panelen zo veel als mogelijk naar het noorden schuiven om weg te blijven bij de schoorsteen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• PuijkeN
Ha afmetingen.. dat klinkt natuurlijk wel handig. Als ik het goed heb dacht ik dat het dak ongeveer 5m hoog is, en de breedte is 6m. Leverancier 2 zei eventueel 12 panelen te kunnen plaatsten, namelijk 2x 5 portrait en nog 2 landscape onderaan. Zou net gepast zijn…

Vandaar dat ik richting de 8 a 10 panelen denk per dakkant. Ik ben al benieuwd naar de offerte…

En ja zo ver mogelijk naar het noorden is inderdaad wel een goed idee! Geef ik zeker door eens ik beslist heb.

PVOutput

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:11
Klinkt als beide kanten 2x5, dus 20 totaal?
Een beter rendement op spaargeld ga je de de komende 25 jaar niet krijgen...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:59

Zenix

BOE!

Inderdaad 20 panelen in totaal. Ik heb 28 panelen van 360Wp op 6kW omvormer:
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=90060

5kW omvormer zal in jou geval meer dan voldoende zijn, dat kan nog mooi op 1-fase.

• PuijkeN
Ok, top, dan zat ik al redelijk in de goede richting te denken! Ik ga even de offerte afwachten van leverancier 3 en kijken of er nog ergens anders iets opgevraagd kan worden van voorstellen.

Alvast bedankt!

PVOutput

• PuijkeN
Even verder gedaan met leverancier 3:

Leverancier 3 (SMA inverter): - 5105Wh opbrengst
16 x Trina Solar Vertex Mono 390 All Black PERC (20.3 % effecientie - 33.8 Vmp) - 2x4 Oost en 2x4 West
1x SMA Sunny Boy 5.0 (100V start voltage)
5630.46 € netto - 0.90 € / Wp

Leverancier 3 (SMA inverter): - 5105Wh opbrengst
16 x Trina Solar Vertex Mono 390 All Black PERC (20.3 % effecientie - 33.8 Vmp) - 2x4 Oost en 2x4 West
1x Sungrow SG5.0RS (40V start voltage)
5262.60 € netto - 0.84 € / Wp

Lijken mij zeer nette prijzen, ik ben nog in afwachting van 1 leverancier maar dus geen idee of die er aan zal komen. Bewust gekozen voor "slechts" 16 panelen wegens budget redenen (20 panelen = 900 euro duurder) en omdat de verwachte opbrengst volgens mij hoog genoeg ligt met 16 stuks.

Panelen zijn nu in het legplan ingetekend om zoveel mogelijk Noord te leggen zodat eventuele impact van de schoorsteen zo veel mogelijk beperkt blijft.

Rest mij eigenlijk nog 1 vraag, SMA heeft ShadeFix - wat ik denk niet nodig te hebben. Sungrow heeft een veel lager startup voltage (40V vs 100V) - kan ik er van uit gaan dat die dus sneller energie gaat produceren in de wintermaanden en dus potentieel meer zal opbrengen?

PVOutput

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee