Ik ben me aan het orienteren voor een zonnepanelen installatie te leggen op mijn dak en heb daarvoor ondertussen verschillende offertes opgevraagd. Los van verschillende merken materiaal zijn er ook een hoop verschillende ideeen en komen de leveranciers met verschillende visies.
2 leveranciers gaan full out voor een west installatie en gaan daarbij 10 panelen op het dak leggen, een andere leverancier kiest voor een oost-west opstelling en zou er 5 per dak kant leggen en kiest dan voor 2 strings met op een verschillende MPP-tracker in de omvormer. Daarnaast kies 1 van de leveranciers ook resoluut voor optimizers ondanks dat mijn dak volgens mij amper (kleine schoorsteen) of geen schaduw zou hebben. De prijzen hieronder:
Leverancier 1: - 2999kWh opbrengst
10x DMEGC DM375M6 (20.59% effecientie - 34.32 Vmp) - 5 per dak kant
1x SAJ omvormer max vermogen 4400 Watt - ik vermoed dus de R5-4KS2 (start voltage 100V)
Installatie allemaal kant en klaar, haken achter de panlatten en pannen
3829,00 € netto - 1,02 € / Wp
Leverancier 2: - 3041kWh opbrengst
10 x AEG 370 FB HC parallel aangesloten (20.31 % effecientie - 34.17 Vmp) - 10 op de westkant in 2 rijen
10x optimizer, type niet gespecifieerd
1x SolarEdge SE3500 (start voltage kon ik niet direct terugvinden)
Installatie allemaal kant en klaar - extra houten latten en Van Der Valk bevestigingsmateriaal geschroefd
5369 € netto - 1,45 € / Wp
Leverancier 3 (slimme optie): - 3315kWh opbrengst
10 x Trina Solar Vertex Mono 390 All Black PERC (20.3 % effecientie - 33.8 Vmp) - 10 op de westkant in 2 rijen
10x optimizer SolarEdge S440
1x SolarEdge SE3500H (start voltage kon ik niet direct terugvinden)
Installatie allemaal kant en klaar - extra houten latten en Van Der Valk bevestigingsmateriaal geschroefd
4168.25 € netto - 1,06 € / Wp
Leverancier 3 (voordeligste optie): - 3315kWh opbrengst
10 x Trina Solar Vertex Mono 390 All Black PERC (20.3 % effecientie - 33.8 Vmp) - 10 op de westkant in 2 rijen
1x Sungrow SG3.6RS (start voltage 40V)
3606.33 € netto - 0,92 € / Wp
Een foto van het huis (blauwe marker) en ook zichtbaar de installaties van de buren. Ik dacht dat mijn huis volledig noord gericht was maar als ik het kompas op mijn iPhone open zie ik wanneer ik evenwijdig sta met mijn dak ik uitkom op 16° N. Ik heb waarschijnlijk een klein stukje schaduw door de schoorsteen die zichtbaar is op de foto op het een paneel boven in de hoek. Ik heb een 1 fase aansluiting in de meterkast.
Alvast enkele opmerkingen:
Wat denken jullie hierover?
2 leveranciers gaan full out voor een west installatie en gaan daarbij 10 panelen op het dak leggen, een andere leverancier kiest voor een oost-west opstelling en zou er 5 per dak kant leggen en kiest dan voor 2 strings met op een verschillende MPP-tracker in de omvormer. Daarnaast kies 1 van de leveranciers ook resoluut voor optimizers ondanks dat mijn dak volgens mij amper (kleine schoorsteen) of geen schaduw zou hebben. De prijzen hieronder:
Leverancier 1: - 2999kWh opbrengst
10x DMEGC DM375M6 (20.59% effecientie - 34.32 Vmp) - 5 per dak kant
1x SAJ omvormer max vermogen 4400 Watt - ik vermoed dus de R5-4KS2 (start voltage 100V)
Installatie allemaal kant en klaar, haken achter de panlatten en pannen
3829,00 € netto - 1,02 € / Wp
Leverancier 2: - 3041kWh opbrengst
10 x AEG 370 FB HC parallel aangesloten (20.31 % effecientie - 34.17 Vmp) - 10 op de westkant in 2 rijen
10x optimizer, type niet gespecifieerd
1x SolarEdge SE3500 (start voltage kon ik niet direct terugvinden)
5369 € netto - 1,45 € / Wp
Leverancier 3 (slimme optie): - 3315kWh opbrengst
10x optimizer SolarEdge S440
1x SolarEdge SE3500H (start voltage kon ik niet direct terugvinden)
4168.25 € netto - 1,06 € / Wp
Leverancier 3 (voordeligste optie): - 3315kWh opbrengst
1x Sungrow SG3.6RS (start voltage 40V)
3606.33 € netto - 0,92 € / Wp
Een foto van het huis (blauwe marker) en ook zichtbaar de installaties van de buren. Ik dacht dat mijn huis volledig noord gericht was maar als ik het kompas op mijn iPhone open zie ik wanneer ik evenwijdig sta met mijn dak ik uitkom op 16° N. Ik heb waarschijnlijk een klein stukje schaduw door de schoorsteen die zichtbaar is op de foto op het een paneel boven in de hoek. Ik heb een 1 fase aansluiting in de meterkast.
Alvast enkele opmerkingen:
- Leverancier 2 lijkt me veel te duur, aangezien leverancier 3 ongeveer hetzelfde doet alleen met andere panelen die kwalitatief ook ok zouden moeten zijn. Ook is de € / Wp mijn inziens te hoog als ik vergelijk met andere offertes hier op het forum.
- Leverancier 3 maakt toch 2 offertes met en zonder optimizers, zonder veel extra uitleg te geven hoe of wat. Ik lees hier op het forum vaak dat optimizers indien geen shaduw niet nodig zijn en je met het geld eventueel beter meer panelen kan leggen.
- Leverancier 1 is de enige die gaat voor een oost-west opstelling onder het mom van, doorheen de hele dag opwekking in plaats van enkel in bepaalde delen van de dag. Het totaal is niet veel lager maar de opbrengst is gespreid over de hele dag.
- Zijn de optimizers wel of niet aan te raden? Er zit toch een prijsverschil in dat ik misschien beter kan investeren in meer panelen?
- Ik ben op zich wel geinteresseerd in de oost-west opstelling, maar 5 panelen lijkt me te weinig per kant en heb schrik dat de omvormer niet zal starten in "low sunlight" conditions en ik dus veel dagen zal hebben die niks zullen opbrengen, is mijn vrees terecht?
- Moet ik toch rekening houden met de schaduw die de schoorsteen zal veroorzaken op de zonnepanelen? Dus optimizers?
Wat denken jullie hierover?