Toon posts:

nieuwe Vaillant ecoTEC plus: 32 seconden en dan....

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Anoniem: 1731464

Topicstarter
Hoi,

ik heb twee maanden geleden een nieuwe Vaillant ecoTEC plus gekregen, doet't eigenlijk prima, maar er is 1 geheimzinnig dingetje...

Altijd, en wel exact 32 seconden na het einde van een warmwater tapvraag, klinkt er een luide brom van 2 seconden uit de ketel. Ik heb het geluid maar eens opgenomen... je ziet/hoort het in de video.

Wat is het geheim? Wat doet die ketel, precies 32 seconden na een warmwater tapvraag, waardoor dit geluid kan ontstaan?

Het is sowieso geen 'regulier' geluid, het steekt qua volume duidelijk uit boven de normale bedrijfsgeluidjes van schakelaars, branders, fans, etc.

Nieuwsgierig!

(ja, de installateur erbij roepen klinkt als een logische actie, maar dat is soms moeilijker dan je zou hopen :X , daar begin ik hier niet over)

groetjes,
Cor

Beste antwoord (via Anoniem: 1731464 op 27-01-2022 20:13)

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-01 22:06
Vrij zeker 3-weg klep ja.

Hij blijft eventjes in tapmode staan voor het geval dat je meteen weer de kraan open gooit (bijv warm water in de keuken). Daarna gaat hij weer terug naar CV bedrijf, waarschijnlijk was er warmtevraag vd kamerthermostaat. Ik weet bij andere merken dat hij standaard in de DHW mode staat ivm reactiesnelheid op tapvraag.

Je kan het checken door:

1. Toestel in CV mode hebben branden (kamerthermostaat omhoog zetten)
2. Iemand warmwater kraan laten openzetten
3. Luisteren of je het dan ook hoort.

Zoja, zeker weten 3-weg klep.

Vaak is het een stappenmotor, die kan je horen. Op zo'n video moeilijk afschatten of het normaal volume is.

Alle reacties

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:11

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Mijn gok zou de (motor van de) driewegklep zijn. Na warmwatervraag zal die waarschijnlijk terugschakelen naar het CV circuit.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-01 22:06
Vrij zeker 3-weg klep ja.

Hij blijft eventjes in tapmode staan voor het geval dat je meteen weer de kraan open gooit (bijv warm water in de keuken). Daarna gaat hij weer terug naar CV bedrijf, waarschijnlijk was er warmtevraag vd kamerthermostaat. Ik weet bij andere merken dat hij standaard in de DHW mode staat ivm reactiesnelheid op tapvraag.

Je kan het checken door:

1. Toestel in CV mode hebben branden (kamerthermostaat omhoog zetten)
2. Iemand warmwater kraan laten openzetten
3. Luisteren of je het dan ook hoort.

Zoja, zeker weten 3-weg klep.

Vaak is het een stappenmotor, die kan je horen. Op zo'n video moeilijk afschatten of het normaal volume is.

• RobE2
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-01 19:42
Ik heb zo'n zelfde ketel en ik wordt helemaal gek van diezelfe brom. Inmiddels al een service monteur van Vaillant langs gehad, maar de brom is er nog steeds.
Heeft iemand de oplossing hier voor? Wellicht een stillere motor gevonden voor de driewegklep?

• Schoonec
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-01 09:53
Hier exact hetzelfde probleem.
Ketel nog geen jaar oud.

[Voor 30% gewijzigd door Schoonec op 26-01-2023 09:53]

• fiftyfive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-01 11:46
Hier ook hetzelfde. Vaillant monteur heeft de 3-wegklep een tijd geleden vervangen, jammer genoeg is het gebrom nog aanwezig. Iemand al een oplossing gevonden?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee