nieuwe Vaillant ecoTEC plus: 32 seconden en dan....

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1731464

Topicstarter
Hoi,

ik heb twee maanden geleden een nieuwe Vaillant ecoTEC plus gekregen, doet't eigenlijk prima, maar er is 1 geheimzinnig dingetje...

Altijd, en wel exact 32 seconden na het einde van een warmwater tapvraag, klinkt er een luide brom van 2 seconden uit de ketel. Ik heb het geluid maar eens opgenomen... je ziet/hoort het in de video.

Wat is het geheim? Wat doet die ketel, precies 32 seconden na een warmwater tapvraag, waardoor dit geluid kan ontstaan?

Het is sowieso geen 'regulier' geluid, het steekt qua volume duidelijk uit boven de normale bedrijfsgeluidjes van schakelaars, branders, fans, etc.

Nieuwsgierig!

(ja, de installateur erbij roepen klinkt als een logische actie, maar dat is soms moeilijker dan je zou hopen :X , daar begin ik hier niet over)

groetjes,
Cor

Beste antwoord (via Anoniem: 1731464 op 27-01-2022 20:13)

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-05 18:45
Vrij zeker 3-weg klep ja.

Hij blijft eventjes in tapmode staan voor het geval dat je meteen weer de kraan open gooit (bijv warm water in de keuken). Daarna gaat hij weer terug naar CV bedrijf, waarschijnlijk was er warmtevraag vd kamerthermostaat. Ik weet bij andere merken dat hij standaard in de DHW mode staat ivm reactiesnelheid op tapvraag.

Je kan het checken door:

1. Toestel in CV mode hebben branden (kamerthermostaat omhoog zetten)
2. Iemand warmwater kraan laten openzetten
3. Luisteren of je het dan ook hoort.

Zoja, zeker weten 3-weg klep.

Vaak is het een stappenmotor, die kan je horen. Op zo'n video moeilijk afschatten of het normaal volume is.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:29

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Mijn gok zou de (motor van de) driewegklep zijn. Na warmwatervraag zal die waarschijnlijk terugschakelen naar het CV circuit.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-05 18:45
Vrij zeker 3-weg klep ja.

Hij blijft eventjes in tapmode staan voor het geval dat je meteen weer de kraan open gooit (bijv warm water in de keuken). Daarna gaat hij weer terug naar CV bedrijf, waarschijnlijk was er warmtevraag vd kamerthermostaat. Ik weet bij andere merken dat hij standaard in de DHW mode staat ivm reactiesnelheid op tapvraag.

Je kan het checken door:

1. Toestel in CV mode hebben branden (kamerthermostaat omhoog zetten)
2. Iemand warmwater kraan laten openzetten
3. Luisteren of je het dan ook hoort.

Zoja, zeker weten 3-weg klep.

Vaak is het een stappenmotor, die kan je horen. Op zo'n video moeilijk afschatten of het normaal volume is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobE2
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-09-2024
Ik heb zo'n zelfde ketel en ik wordt helemaal gek van diezelfe brom. Inmiddels al een service monteur van Vaillant langs gehad, maar de brom is er nog steeds.
Heeft iemand de oplossing hier voor? Wellicht een stillere motor gevonden voor de driewegklep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoonec
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-01-2023
Hier exact hetzelfde probleem.
Ketel nog geen jaar oud.

[ Voor 30% gewijzigd door Schoonec op 26-01-2023 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fiftyfive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05 17:50
Hier ook hetzelfde. Vaillant monteur heeft de 3-wegklep een tijd geleden vervangen, jammer genoeg is het gebrom nog aanwezig. Iemand al een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johngroe
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12-03 08:38
Ik heb hetzelfde probleem en heb de ketel al meer dan een jaar,2 keer een monteur geweest van vaillant maar kon het probleem niet verhelpen en er is waarschijnlijk ook nog geen vervanger voor de desbetreffende 3 wegklep, het is waarschijnlijk zo dat deze klep tegenwoordig meer uit kunstof bestaat om gewicht van de ketel te besparen maar of dit nu een vooruitgang is??
Hopen dat ze er wat voor vinden want het is gewoon een irritant geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemH59
  • Laatst online: 24-04-2023
Wauw, wat is dit fijn! Wanneer je ontdekt dat je niet de enige bent met dit probleem. Geluid nog wel erger en langer dan op filmpje maar wel precies zelfde. Maar er is meer. We vervingen een 23 jaar oude ketel met deze Vaillant. En houden het veel minder warm dan vroeger. Toch lijkt gasgebruik niet terug te zijn gegaan. Plus, het moduleren verloopt niet fijn. Ipv geleidelijk, stroomt om de zoveel minuten weer nieuw heet water door leidingen. Herkennen jullie dit ook? (installatiebedrijf en vervolgens Vaillant zelf zijn al aantal keer langs geweest, dingen vervangen, geen resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o_f_course
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 16:47

o_f_course

Och...

WillemH59 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:51:
Wauw, wat is dit fijn! Wanneer je ontdekt dat je niet de enige bent met dit probleem. Geluid nog wel erger en langer dan op filmpje maar wel precies zelfde. Maar er is meer. We vervingen een 23 jaar oude ketel met deze Vaillant. En houden het veel minder warm dan vroeger. Toch lijkt gasgebruik niet terug te zijn gegaan. Plus, het moduleren verloopt niet fijn. Ipv geleidelijk, stroomt om de zoveel minuten weer nieuw heet water door leidingen. Herkennen jullie dit ook? (installatiebedrijf en vervolgens Vaillant zelf zijn al aantal keer langs geweest, dingen vervangen, geen resultaat)
Niet gerelateerd aan vaillant:
Ik kreeg te horen "die HR++ ketel is 25 jaar oud. Maar hij doet het nog prima. De lamellen zijn nog prima. Er kan natuurlijk wat kapot gaan wat we niet meer kunnen vervangen. Maar voor verbruik hoef je het niet te doen. Dat scheelt misschien 5%. Lekker laten hangen dus."

facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemH59
  • Laatst online: 24-04-2023
Had ik dit advies maar eerder gehad! Ze hadden het over 20 tot 30% gasbesparing!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiftyfive
Inmiddels weer een nieuwe 3-wegklep geplaatst door Vaillant, dit keer van messing(?) ipv kunststof. Het geluid is al flink minder geworden.

Ook nog te horen gekregen aan de telefoon dat ze een nieuwe printplaat aan het ontwikkelen zijn. Deze zou ergens rond juli moeten uitkomen en het probleem compleet verhelpen als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-04 13:14
Herkenbaar geluid. Dat doet die van mij ook....eigenlijk nooit aan gestoord. Dacht dat het erbij hoorde.

@WillemH59 Wat betreft die besparing. De nieuwe ketels kunnen verder moduleren (terugschroeven van vermogen) en dat scheelt inderdaad met het gasverbruik, maar 20% tot 30% lijkt mij vrij sterk t.o.v. van de ketels die afgelopen 10 tot 15 jaar geplaatst zijn. Ik denk inderdaad ook dat het maar een paar procent scheelt.

@fiftyfive, voor welke producten geldt dat? De gehele ecoTEC lijn of voor de classic, plus of exclusive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiftyfive
Veenbrandt schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:42:
@fiftyfive, voor welke producten geldt dat? De gehele ecoTEC lijn of voor de classic, plus of exclusive?
Dat durf ik niet te zeggen. Ik heb zelf een ecoTEC plus CW5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veenbrandt
WillemH59 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:51:
Wat betreft jouw probleem. Ik heb zo'n vermoeden. De meeste ketels zijn overgedimensioneerd wat betekent dat er snel en veel heet water beschikbaar is. Doordat de C.V. de warmte niet kwijt kan, is de retour te heet waardoor die gaat afschakelen. Ondertussen is er nog warmtevraag met als gevolg dat de ketel enorm gaat lopen pendelen en nergens wordt het echt comfortabel in het huis.

Vervolgens heb ik het vermogen terug geschroefd naar 2/3 van het vermogen met als gevolg een veel geleidelijker opwarming en minder verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johngroe
  • Laatst online: 12-03 08:38
Ik heb pas geleden nog contact gehad met vaillant en die zegt dat je contact op moet nemen met je eigen installateur en die moet dan bellen met Vaillant en dan kom je op een wachtlijst en zo gauw ze een oplossing hebben voor het probleem dan nemen ze contact met je op.
Ik las nu dat er iemand is die een messing klep heeft gekregen van Vaillant en dat het geluid een stuk minder is dus als zoveel mogelijk mensen deze klacht doorgeven dan komt er een oplossing.
Afwachten maar dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 163260

Mijn vaillant ecotec kreunt twee keer luid als hij switcht van ww naar cv en omgekeerd.
De installateur die het onderhoud doet gebruikt Vailllant monteurs. Die vond het niks bijzonders. Maar het geluid is steeds luider geworden en dat is irritant voor de gasten die op zolder slapen.

Voorheen had ik een Vaillant VHR die ook vreselijk te keer ging. Dat hebben ze na een jaar of 5 vervangen van motor en driewegklep opeens gefixed. Maar kennelijk zijn die gecertificeerde monteurs van Vaillant niet alleen duurder geworden, ze zijn ook nog eens stokdoof en volstrekt niet service gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-05 22:08
Is dit probleem nu al definitief opgelost door Vaillant? Ik sta voor de aanschaf van een nieuwe cv-ketel en ik heb de keuze inmiddels teruggebracht tot een Vaillant Exclusive of een Remeha Calenta. Geen bijzondere voorkeur op grond van de specificaties (ze hebben allebei hun plussen en minnen), maar een stoomboot heb ik liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Vistajevski schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:33:
Is dit probleem nu al definitief opgelost door Vaillant? Ik sta voor de aanschaf van een nieuwe cv-ketel en ik heb de keuze inmiddels teruggebracht tot een Vaillant Exclusive of een Remeha Calenta. Geen bijzondere voorkeur op grond van de specificaties (ze hebben allebei hun plussen en minnen), maar een stoomboot heb ik liever niet.
Ik heb een exclusive en nog nooit iets gemerkt van geluid na ww vraag, en ik slaap ook op zolder.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFreak
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-05 23:24

McFreak

McFraGG de gekste !!

Ik heb ook zon ding, mal wordt je ervan.
En niemand kan het oplossen.

Ik ga iig niet meer voor Vaillant kiezen, gezien de reactiesnelheid van de fabrikant op dit euvel, slaat kant nog wal.

McFraGG de gekste !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• info33
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 22:10
Helaas , hier ook het geval met de nieuwe ecotec plus cw3 :(

[ Voor 192% gewijzigd door info33 op 08-01-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aponjee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-03-2024
Ik was ook geïnteresseerd in de Vaillant ecoTec Plus en heb inmiddels een offerte. Maar na dit geluidsprobleem begin ik te twijfelen. Heb het voorgelegd aan de installateur, die erkent en herkent het probleem maar beweert dat het een oud probleem was en al jaren is opgelost . Herkennen jullie je hierin? Als ik de klachten zo lees krijg ik de indruk dat het zeker in 2023 nog speelde.
Een tweede vraag is of deze ketel op OpenTherm kan. Van de installateur heb ik begrepen dat de ketel standaard op ebus ingesteld is en dat er standaard ook een ebus thermostaat meegeleverd wordt, maar dat OT wel kan. Kan dit sowieso of moet er dan een of andere module tussen?
Een derde vraag is of je als gebruiker makkelijk de ketelinstellingen kunt wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aponjee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-03-2024
@WillemH59 ,@Johngroe ,@fiftyfive Nog steeds dezelfde irritante brom bij jullie aanwezig? Vond het een interessante ketel vanwege lage min. capaciteit maar begin steeds meer te twijfelen, zeker als jullie ketel vrij recent is. Mijn (eventuele) installateur zegt dat het 'al jaren' opgelost zou moeten zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiftyfive
aponjee schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:55:
@WillemH59 ,@Johngroe ,@fiftyfive Nog steeds dezelfde irritante brom bij jullie aanwezig? Vond het een interessante ketel vanwege lage min. capaciteit maar begin steeds meer te twijfelen, zeker als jullie ketel vrij recent is. Mijn (eventuele) installateur zegt dat het 'al jaren' opgelost zou moeten zijn .
Ik heb er sinds mijn laatste post (14 maart) eigenlijk geen last meer van. Dit is dus nadat de 3-wegklep is vervangen door een messing variant. Standaard is het van kunststof volgens mij.

Had destijds ook iets gehoord over de aansturing en een nieuwe printplaat dat het probleem zou verhelpen. Wellicht is het probleem nu helemaal verholpen, maar dan zou je Vaillant even moeten bellen.

OpenTherm ondersteuning werkt prima. Ik heb zelf een Tado thermostaat aangesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door fiftyfive op 25-01-2024 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woestevis
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-04 16:50
Oude discussie maar ik deel graag mijn verhaal.

In 2022 nieuwe ketel laten plaatsen, Vaillant EcoTec CW4. Ook ik had last van hetzelfde geluid. Heel irritant, het leek namelijk door het hele huis te resoneren. Ik kon het 's avonds in de woonkamer horen (ding hangt op zolder). In de zomer geen last van gehad, want dat ding stond toch de hele tijd op de warmwaterstand.

Van de winter toch weer last van het geluid.
Installateur langs laten komen, die vond het normaal klinken. Was ik het toen opzich mee eens, maar overdag klinkt alles toch minder hard, en ik voelde me een zeur. De installateur herkende het ook niet als een bekend probleem.

Via dit draadje gelukkig anderen gevonden die er ook last van hadden. Toch maar weer contact opgenomen met de installateur, die een onderhoudsverzoek heeft ingediend bij Vaillant.

Vandaag is de Vaillant monteur langsgeweest. Had inderdaad al een nieuwe printplaat bij zich, was een bekend probleem en ik was zeker niet de enige. 10 minuten later stond hij weer buiten en is mijn driewegklep fluisterstil.

Erg blij dat ik dit draadje heb gevonden, anders had ik me hier de komende jaren veel aan geërgerd. Zeker met de plannen voor een werkplek op zolder.

Iedereen die twijfelt, neem contact op en laat Vaillant langskomen!

Ik heb geluidsopnames van voor/na, maar weet niet hoe ik die aan de post kan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4gg3r1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:30
Dat gebrom hoor ik ook als ik het ontluchtingsprogramma opstart (en dat doe ik vaak) dus ik dacht altijd dat het een motor van een klep was. Maar verder nooit aan gestoord.

Sorry voor de thread-hijack, maar heeft iemand hier (wij hebben een vaillant ecotec exclusive cw5+ uit2022) ook het fenomeen dat ie, alleen bij WW gebruik soms in aanvoertemperatuur doorschiet en gigantisch begin te bonken?

Een collega heeft een plus en exact hetzelfde probleem.
Tot nu toe krijgt niemand het opgelost. Ze zeggen allemaal "lucht". Maar lucht is niet de oorzaak maar het gevolg omdat volgens mij de boel begint te koken intern.
Die ketel hangt in de kelder (dus eventuele lucht gaat naar boven), ontluchten doe ik wekelijks of zelfs vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
@b4gg3r1, dat gebonk herken ik wel maar dat was eenmalig. Ik heb zelf ook een Vaillant Ecotec Exclusive.

Maar ik lees dat jij elke week ontlucht.....dat is wel heel vaak. Ik heb dat in het begin gedaan omdat met het vullen van het systeem er nog lucht in zit, maar na verloop van tijd moet dat opgelost zijn. Dus ik verbaas mij daar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4gg3r1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:30
Dat ontluchten per week is meer preventief (ik bedoel dan niet dat ik wekelijks de radiatoren ontlucht, maar het ontluchtings-programma draai in de hoop dat alle lucht naar boven gepompt wordt, hetgeen logisch lijkt omdat de ketel in de kelder hangt).

Het gebonk is volgens mij geplof omdat er water gaat koken, dan ontstaan er ook nieuwe luchtbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03:54
Ploffen gebeurd ook vaak als het gas/lucht mengsel niet juist is afgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donja
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 24-02 12:19
In jan 2024 nieuwe vaillant ecoplus laten hangen, precies het zelfde geluid regelmatig te horen.
Vaillant is gekomen en heeft er iets in vervangen (waren vaag wat en waarom dit geluid er is) maar zegt dus dat het normaal is dat de ketel geluid maakt!
Hoewel iets minder luid blijft de ketel zeer regelmatig dit geluid maken, dag en nacht en maakt niet uit of de ketel aan is/was of wat ook. Ik vindt het best wel een hinderlijk geluid!
Mij lijkt het niet normaal dat dit geluid er is en ben benieuwd of het inmiddels bij iemand geheel opgelost is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:38
ook ik sta op het punt om een nieuwe ecotec plus cw5 aan te schaffen. Deze dient op de vaillant warmtepomp aangesloten te worden.
N.a.v. deze topic toch maar even vaillant gebeld, afdeling technische ondersteuning.
Volgens de info van deze technische man is het probleem bekend geweest bij vaillant. Als 1e "lapmiddel" is de kunststof 3-wegklep vervangen door de messing 3-wegklep.
Echte probleem was een software probleem en dat zou nu moeten verholpen zijn d.m.v. software aanpassing
Pagina: 1