Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Nooit gedacht dat dit klusje niet 123 ging lukken.

Situatie:
Wasmachine kraan in de muur; hier zit nu de wasmachine op aangesloten.
Gewenste situatie een splitsing op de wasmachine kraan zodat 1 kant naar de wasmachine gaat en 1 kant naar een extra wasbakje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OT4SLR5lbe7JaCPttVJMOlA6l1Y=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/vN0WZsfkjXQYlEVG7OOUGSrp.gif?f=fotoalbum_large

Ik heb gekocht (op advies van de medewerker van de bouwmark)

Y stuk voor op de kraan (3x 3/4 aansluiting)
Deze draad ik op de kraan en 1 kant op de wasmachinelang --> werkt en waterdicht.

https://www.praxis.nl/ger...y-stuk-chroom-3/4/5360554

Deze koppeling er tussen van 3/4 naar 1/2
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/data/attachments/35/35835-c1466bd0522e2072aa8f16a83246e2a0.jpg

En vanaf daar een flexibele slang van 1/2 naar 3/8 (kraan kant)
https://www.praxis.nl/ger.../2-f-x-3/8-m-30cm/5651027

Tot dusver past als netjes in elkaar alleen blijft die lekken op de aansluiting van 3/4 naar 1/2 en het y stuk.
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/data/attachments/35/35835-c1466bd0522e2072aa8f16a83246e2a0.jpg

EDIT 1: Tussen het Y stuk en de koppeling zit een rubbertje en voorzien van teflon bij het vastdraaien (4-6 winkkelingen)
Ook met alleen een rubbertje of teflon blijft die druppelen.

Edit 2: Lekken in misschien een groot woord, het is echt druppelen.

Na wat Googlen had ik wellicht beter de wasmachine kraan uit de muurplaat kunnen draaien een 1/2 Y stuk kunnen gebruiken, dit kan uiteraard nog steeds maar dan wil ik wel 100% zeker weten dat de spullen die ik haal ook echt waterdicht zijn.

ik vind het nog steeds raar dat het e.e.a. niet verkoopbaar, ik ben toch niet de enigste met deze vraag ?
Tijdens het aansluiten heb ik teflontape gebruikt, ik kreeg nog de tip om hennep / fittingkit te gebruiken om de koppeling waterdicht proberen te krijgen.

Echter las ik ook ergens dat de koppeling (3/4 -> 1/2) die ik gebruikt op hetY stuk wellicht conisch schroefdraad heeft ipv recht waardoor die nooit 100% afsluit om het Y stuk en zoiets moet wel waterdicht zijn.

Ik ben niet onhandig maar dat voelt nu wel een beetje door bovenstaande.
Iemand die mij op weg kan helpen met de juiste stappen en boodschappenlijstje ?

[ Voor 4% gewijzigd door wd200 op 25-01-2022 08:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:03
Aangezien je tijd hebt genomen voor een foto, kun je er niet nog wat sturen die wat duidelijker zijn?

Ben verder geen expert, maar heb je zo’n rubber ringetje nodig/gebruikt (om in de kopeing te leggen, alvorens je de slang erin draait)? Heb ooit iets redelijk vergelijkbaars gedaan en was dat rubberen ringetje vergeten - met ringetje sluit ie goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als ik dat zo zie is dat geen koppeling met een rubber en moet je die dus zelf afdichten met teflon / hennep. Dat ook gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
JDillinger schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:29:
Aangezien je tijd hebt genomen voor een foto, kun je er niet nog wat sturen die wat duidelijker zijn?

Ben verder geen expert, maar heb je zo’n rubber ringetje nodig/gebruikt (om in de kopeing te leggen, alvorens je de slang erin draait)? Heb ooit iets redelijk vergelijkbaars gedaan en was dat rubberen ringetje vergeten - met ringetje sluit ie goed.
Je hebt het verzoek duidelijker te zijn, wat mis je nog op de foto ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Septillion schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:38:
Als ik dat zo zie is dat geen koppeling met een rubber en moet je die dus zelf afdichten met teflon / hennep. Dat ook gedaan?
Rubbertje erin gedaan met teflontape (4-6 winkellingen geprobeerd) en blijft druppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:30
Inderdaad afdichten met teflon. Hennep wordt niet geadviseerd in drinkwaterinstallaties.
Als je het goed doet is teflon altijd waterdicht :Y

[ Voor 23% gewijzigd door SniperGuy op 25-01-2022 08:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:30
wd200 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:41:
[...]

Rubbertje erin gedaan met teflontape (4-6 winkellingen geprobeerd) en blijft druppelen.
rubber en teflon klopt natuurlijk al niet: het is of teflon of een rubber, mits de aansluitingen daarvoor gemaakt zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
SniperGuy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:42:
[...]

rubber en teflon klopt natuurlijk al niet: het is of teflon of een rubber, mits de aansluitingen daarvoor gemaakt zijn!
Alleen een rubbertje of teflon bleef ook druppelen.
vandaar ik ga twijfelen of de spullen wel juist zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danman15
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:10
Zelf was ik ook altijd aan het vervelen met teflon. Uiteindelijk ben ik bij Loctite 55 uitgekomen. Bij de eerste keer al geheel waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrStiffler
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-06 21:43
Heeft de koppeling die op de flexibele slang aangesloten wordt een platte kant of loopt ie taps toe? In principe zou inderdaad alleen het rubbertje van de slang voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:07

Rmg

Ik ben zelf wel fan van griffon kolmat fibre seal. Verwerkt een stuk makkelijker dan teflon en is goed nastelbaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 10:26
Heb je de juiste teflontape? Heb je hem ook goed getaped? Vaak is die standaard tape wat bij de bouwmarkt ligt niet geschikt voor water. Dat zeggen ze er alleen niet bij. Je hebt ze of voor gas of water. En je moet er wel een klein beetje handig in zijn.

Loctite 55 moet je hebben. Dat is afdichtdraad en kan je mooi door het draad heen tapen. Het is goed en super simpel.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
CV-installatie waterzijdig inregelen? Leer het in 20 minuten!

Als ik het goed herinner moet alleen die 1/2 naar 3/4 e adapter getaped worden, maar de 3/4 naar keukenkraan slang niet omdat daar een rubbertje in hoort te zitten.

Ik heb zelf ook met dat goedkope bouwmarkt tape al mijn radiatoren getaped en zowat alles lekte. Ik heb dat maar opgelost met hennep, wat overigens ook makkelijk is met fitterskit.
BIj mijn zwager gebruikten we Loctite 55 en het is echt goed spul wat in een keer afdicht.

[ Voor 36% gewijzigd door com2,1ghz op 25-01-2022 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
MrStiffler schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:54:
Heeft de koppeling die op de flexibele slang aangesloten wordt een platte kant of loopt ie taps toe? In principe zou inderdaad alleen het rubbertje van de slang voldoende moeten zijn.
De aansluiting naar de flexibele slang lekt ook niet (zit inderdaad een rubbertje in).
De aansluiting blijft druppelen op de verbinding van 3/4 (Y stuk kraan) naar de verloopnippel 1/2.

Ik zal eens rustig proberen met de locatie 55 als laatste poging voor ik alles er afschroef..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Foto hoe het aangesloten zit?

Wise enough to play the fool

Pagina: 1