Toon posts:

NVME slot wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joesv
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Het probleem

Ik heb twee NVME slots op mijn moederbord, M2A_CPU en M2B_SB. In de M2B_SB worden SSDs herkend, in M2A_CPU niet. Ik heb beide meerdere keren geprobeerd maar hij komt maar niet in de Bios tevoorschijn. Ik had mijn oude SSD standaard in M2B_SB zitten, in verband met dat ik eerst mogelijk naar PCI4 wou upgraden.

De componenten
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 369,-€ 369,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P Zwart€ 79,94€ 79,94
1ProcessorkoelingNoctua NH-U9S€ 52,95€ 52,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4W€ 174,06€ 174,06
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 116,93€ 116,93
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 139,-€ 139,-
Totaal€ 931,88

Moederbord: pricewatch: Gigabyte B550I AORUS PRO AX

Hier zit tevens nog een Asus 12gb dual 3060 in.

De nieuwe SSD is de volgende: pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 1TB

Mijn eigen bevindingen

Ik ben het internet afgestruind, de meeste forumposts die ik over dit probleem ben tegen gekomen gingen over de tiende of eerdere generaties Intel CPUs, dit is echter een Ryzen.

Ik heb de BIOS naar de laatste variant geupdate (van F13 naar F15), BIOS gerest, XMP aan / uit, CMS aan/ uit, beide SSDs in beide poorten geprobeerd, ze werken beiden in M2B_SB maar niet in M2A_CPU.

Beide SSDs staan als het goed is in de lijst van ondersteunde SSDs, daar zal het dus waarschijnlijk niet aan liggen.

De enige verschillen tussen beide slots is dat M2A_CPU een directe link met de processor heeft en dat deze een PCI 4x4 ondersteunt, als het goed is is PCI toch backwards compatible?

Heeft iemand een idee hoe ik een van beide SSDs werkende kan krijgen in de M2A_CPU slot?

[Voor 2% gewijzigd door Joesv op 25-01-2022 01:25. Reden: Moederbord vergeten |:(]

Beste antwoord (via Joesv op 25-01-2022 01:50)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Staat NVMe RAID uit? Wat zie je bij NVMe config in je BIOS staan? Helpt het als je PCIe Slot Configuration op PCIe3 zet ipv auto/4? Het zou backwards compatible moeten zijn maar soms gaat dat niet lekker. Verschijnt 'ie ook niet onder Plug In Devices Info?

Alle reacties

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Het lijkt erop alsof er geen moederbord in je PC zit, dat zou het een en ander kunnen verklaren. Wel raar dat er dan een NVMe-slot is wat wel werkt, zo zonder moederbord. Anyway, het ontbreken van die informatie maakt het lastig iets nuttigs te zeggen over je probleem.

• Joesv
  • Niet online
DataGhost schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 01:21:
Het lijkt erop alsof er geen moederbord in je PC zit, dat zou het een en ander kunnen verklaren. Wel raar dat er dan een NVMe-slot is wat wel werkt, zo zonder moederbord. Anyway, het ontbreken van die informatie maakt het lastig iets nuttigs te zeggen over je probleem.
Goeie, ik heb de lijst van mijn wenslijst gekopieerd. Ooit heb ik die gebruikt voor een ander topic, maar blijkbaar ben ik vergeten het moederbord toe te voegen.

Het betreft het volgende moederbord: pricewatch: Gigabyte B550I AORUS PRO AX

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Staat NVMe RAID uit? Wat zie je bij NVMe config in je BIOS staan? Helpt het als je PCIe Slot Configuration op PCIe3 zet ipv auto/4? Het zou backwards compatible moeten zijn maar soms gaat dat niet lekker. Verschijnt 'ie ook niet onder Plug In Devices Info?

• Joesv
  • Niet online
DataGhost schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 01:37:
Je bent een held! Ik heb PCIe Slot Configuration naar PCIe3 aangepast, gereboot en hij stond onder devices!

Eerst stond er bij Plug in Devices Info n/a bij die port.

Hartstikke bedankt, ik heb er afgelopen vrijdag, zaterdag, zondag en maandag mee lopen priegelen en ging er eigenlijk van uit dat mijn moederbord stuk was. Ik ben blij dat dat niet het geval is.

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Nou ja, het moet wel vanzelf werken eigenlijk, dus je zou wel kunnen stellen dat er iets stuk is. De hardware die je momenteel hebt heeft echter geen/nauwelijks baat bij PCIe4 dus heel erg is het niet. Wel moet je bij elke volgende BIOS-upgrade deze instelling niet vergeten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee