Zonnepanelen: drie offertes, drie routes, drie vraagtekens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cihanski
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-07 15:16
Hallo tweakers! Sinds een paar weken zelf ook erg bezig geweest als leek om me wat in te lezen wat betreft zonnepanelen. Woon nu 1,5 jaar in deze woning (nieuwbouw) met 3 panelen vanuit de bouw geplaatst (zie foto's hieronder) en tot recent dacht ik dat het dakdeel aan de achterzijde van de woning geschikt zou zijn voor zonnepanelen, maar nu blijkt dat dakdeel op het Noord-Oosten te liggen en het dakdeel aan de voorzijde een mooie ligging op het Zuid-Westen.

Mijn idee is nu om de 3 (zwakke) panelen voor te verwijderen en daarvoor 9 panelen te plaatsen aan de voorzijde van de woning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZl7IqP1HlKNsaAFBhn6WJI-o9s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tD6Oj1ZmFl7byK2fc9fsNdtX.jpg?f=user_large

Nu heb ik eigenlijk drie verschillende offertes binnen met drie verschillende set-ups. Ik kan maximaal €4.000 netto investeren (dus na teruggave BTW) en wil ook een systeem waar later (als saldering afbouw gecombineerd zou gaan worden met een subsidie) ik ook voor een thuisbatterij zou kunnen gaan.

Nu zie ik door alle bomen het bos niet zo goed, hoop dat jullie me kunnen adviseren wat in mijn situatie qua prijs/opbrengst het meest zinvolle zou zijn d:)b
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w53TkyBYrHrdtLeUh8rRiNbKVuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oa8D3ZN5tA6c3ZQhz1qIN873.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OspcNcuJCQqXJSmX2I_VLxZgfZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFxFOG6F1OVHC1bAjsMQBsGk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1iFczQH30rTgLVrN90lxerF4lU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnWeVVZkT1vJpqeUt3RTxKxT.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
5,4 meter breed en 5,5 meter lang
Schaduw
mijn dakkapelletje zorgt voor wat schaduwvorming, voor de rest geen obstakels denk ik?
Jaarverbruik
tussen 6.000 en 7.000 kWh (ivm elektrische auto)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase, 3x230Volt
Budget en doel
Netto investering van maximaal €4.000 wil ik doen, energiekosten omlaag is het doel
Wie gaat het project uitvoeren
Volledig door professionals
Bijhouden van data
Graag, ook per paneel
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gvMkZ0c9EiWXRVqFdrWVuOZEA4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kSFv6C5VtcRTz1vKs9VOzguK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a802CGx7k3gA07135kJCvTuFXrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S33KT1zRMIcZbAWaMbvXnSNC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmfyVgvw83hcpwidNWmqPASOw9I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e5HAnAyc9fYSxSovQiBbk4pK.jpg?f=user_large
Regio
Zuid-Holland

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:02
Ik zou graag goede simulaties laten doen voor het NO dak.
Het ZW dak heeft veel invloed van schaduw van dakkapel van jouw en buren, een de dakpunt van de andere buren.

Een dan de 3 panelen laten liggen. Denk na over wat schuurpanelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:04

Zenix

BOE!

Ik zou ook kijken naar een opstelling met micro omvormers van APS, zoals de DS3. Die kunnen twee panelen aansturen per omvormer en zijn zo'n 185 per stuk. Een stukje goedkoper dan Enphase.

Maar zoals Ronald ook aangaf, zitten nogal wat nadelen aan dat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cihanski
Ronald schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 00:52:
Ik zou graag goede simulaties laten doen voor het NO dak.
Het ZW dak heeft veel invloed van schaduw van dakkapel van jouw en buren, een de dakpunt van de andere buren.

Een dan de 3 panelen laten liggen. Denk na over wat schuurpanelen.
Ik begreep van twee aanbieders (met verschillende software) dat ik met 9 panelen op dakdeel voor (ZW) dezelfde opbrengst hasl als 12 panelen op dakdeel achter (NO).

Nu is mijn budget beperkt dus leek de gedachte "minder panelen, zelfde opbrengst" me helemaal niet slecht haha.

Is er een manier om daar dieper op in te duiken? En als je toch kijkt naar de drie offertes met drie verschillende set-ups, wat klinkt dan voor jou logisch wat betreft prijs/rendement/toekomstmuziek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cihanski
Zenix schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 01:05:
Ik zou ook kijken naar een opstelling met micro omvormers van APS, zoals de DS3. Die kunnen twee panelen aansturen per omvormer en zijn zo'n 185 per stuk. Een stukje goedkoper dan Enphase.

Maar zoals Ronald ook aangaf, zitten nogal wat nadelen aan dat dak.
Die optie ken ik als leek totaal niet, dank! Is het dan wel zo dat per paneel dan nog wordt gekeken naar performance/monitoring of gebeurt dat fan per twee panelen? Met een oneven getal aan panelen in mijn set-up kom ik dus aan 5 micro-omvormers begrijp ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:02
@cihanski de woningen van jouw en de buren intekenen in een pakket als Solaredge designer. Compleet met alle toetsers en bellen.

Als je handig bent kun je dat zelf. Registreer als zelf installateur.

Ben komende weken niet in gelegenheid dit voor je te doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:04

Zenix

BOE!

cihanski schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 07:51:
[...]

Die optie ken ik als leek totaal niet, dank! Is het dan wel zo dat per paneel dan nog wordt gekeken naar performance/monitoring of gebeurt dat fan per twee panelen? Met een oneven getal aan panelen in mijn set-up kom ik dus aan 5 micro-omvormers begrijp ik?
Per paneel inderdaad, twee verschillende mppt. Monitoring kastje moet je wel apart aanschaffen. Inderdaad 5 micro omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gommans4
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-08-2024
Zelf heb ik met mijn vader hetzelfde traject doorlopen voor een installatie op ons dak.
Hoewel onze opstelling een stuk simpeler is (hoog dak, 1 vlak met 12 panelen), hebben we ook wat verschillende set-ups en prijzen gezien.

Wat we zelf merkten is als je het puur economisch bekijkt, de b-merken met iets minder vermogen de beste terugverdientijd, en dus ook het beste economische rendement behalen.

Zelf hebben wij DMEGC panelen met een GoodWe omvormer (zoals op je 3e offerte). Bij de app is het overduidelijk b-merk, maar het werkt, daar ging het bij ons om.

Enig nadeel wat ik na 1 jaar gebruik heb gemerkt is dat het systeem (omvormer) een heel hoog electrisch geluid afgeeft, dus denk na over de plaatsing van de omvormer ivm kinderen/jongeren.

Ander aandachtspunt om in de gaten te houden is de thuisbatterij: zelf hebben wij dit aspect niet meegenomen, maar weten wel dat dit op den duur wederom een goede investering is. In de winter wel je echter bijzonder weinig op, en in de zomer juist weer vrij veel (2x ons dagverbruik). Kijk dus bijvoorbeeld naar een opstelling aan beide daken, zodat je gedurende de dag je batterijlading/verbruik kunt spreiden.

Advies komt van een gebruiker/eigenaar zonnepanelen, dus geen montage-/investeringsadvies ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 12:42

ReLight

echo("What Now ? !")

Zou je aanraden ook bij zonneplan een offerte te vragen.
Hier komt 7maart 28 panelen, 12 optimizers, 8400 kwh all in 9200e. Na teruggave.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Pagina: 1