Hoi,
Ook ik ben geïnteresseerd om PV-panelen op mijn dak te installeren. Ik heb inmiddels een aantal offertes binnen en wil hier ook nog even advies inwinnen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/iW51EZbBP1iYmfafPGVv1ad9.png?f=user_large)
Voorzijde
:strip_exif()/f/image/rHflJc9mhT16WAWf8uP3e0EP.jpg?f=fotoalbum_large)
Achterzijde
:strip_exif()/f/image/PROPLJEZDjILb0Xaume3rH2j.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/yB0dl8Xms3xre4FA2UxCnVHN.png?f=fotoalbum_large)
Vragen:
1) Optimizers worden zowel door installeur 1 als 2 aangeboden. Ik heb geen last van bomen maar ook geen ideale oost/west situatie. Enkel de schoorsteen op de nok zal schaduw veroorzaken. In de andere topics lees ik dat optimizers dus overbodig zijn of mis ik iets?
2) Enkel installateur 2 deed uit zichzelf een voorstel om aan de voorzijde ook panelen te plaatsen (8 achterzijde en 6 voorzijde). Ook hier weer: in de andere topics geven jullie telkens het advies om meer panelen dan het huidige / te verwachten (warmtepomp) verbruik te installeren. Dus ik kan best aan de voorzijde ook een aantal panelen laten installeren? Ondanks dat het geen perfecte oost-west ligging is.
3) Installateur 3 heeft geen echte offerte voorgesteld want hij is ook niet ter plaatse geweest. Maar gezien het huidige prijsverschil denk ik niet dat hij in de buurt kan komen van de andere twee offertes.
Indien jullie aanraden om toch voor twee string opstellingen te gaan, zal ik nog een vierde installateur moeten contacteren. Installateur 1 was niet happig om een stringsysteem te verkopen en installateur 2 gaf zelfs aan dat zij enkel en alleen nog maar systemen verkopen met poweroptimizers
Ook ik ben geïnteresseerd om PV-panelen op mijn dak te installeren. Ik heb inmiddels een aantal offertes binnen en wil hier ook nog even advies inwinnen.
Foto's
Bovenzijde is noord:fill(white):strip_exif()/f/image/iW51EZbBP1iYmfafPGVv1ad9.png?f=user_large)
Voorzijde
:strip_exif()/f/image/rHflJc9mhT16WAWf8uP3e0EP.jpg?f=fotoalbum_large)
Achterzijde
:strip_exif()/f/image/PROPLJEZDjILb0Xaume3rH2j.jpg?f=fotoalbum_large)
offtopic:
Ja, ramen worden momenteel ook vervangen
Ja, ramen worden momenteel ook vervangen
Beschikbare (dak)ruimte
Dakhelling 34,5 graden. Mijn dak is ongeveer 5,8 meter breed en 5 meter lang. Aan de voorzijde zit een dakraam.Schaduw
Geen last van bomen. Enkel schoorsteen op de nok van het dak.Jaarverbruik
Pas recent uit huis gegaan dus ik heb nog geen idee. Er komt wel nog een lucht/lucht warmtepomp aan in de nabije toekomst.Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fasigBudget en doel
+/- 6000,- EURWie gaat het project uitvoeren
InstallateurBijhouden van data
Leuk maar geen noodzakelijkheid. Volgens mij hebben alle onderstaande opties wel deze mogelijkheid.Reeds verkregen offertes
/f/image/yB0dl8Xms3xre4FA2UxCnVHN.png?f=fotoalbum_large)
Regio
Zuid-LimburgVragen:
1) Optimizers worden zowel door installeur 1 als 2 aangeboden. Ik heb geen last van bomen maar ook geen ideale oost/west situatie. Enkel de schoorsteen op de nok zal schaduw veroorzaken. In de andere topics lees ik dat optimizers dus overbodig zijn of mis ik iets?
2) Enkel installateur 2 deed uit zichzelf een voorstel om aan de voorzijde ook panelen te plaatsen (8 achterzijde en 6 voorzijde). Ook hier weer: in de andere topics geven jullie telkens het advies om meer panelen dan het huidige / te verwachten (warmtepomp) verbruik te installeren. Dus ik kan best aan de voorzijde ook een aantal panelen laten installeren? Ondanks dat het geen perfecte oost-west ligging is.
3) Installateur 3 heeft geen echte offerte voorgesteld want hij is ook niet ter plaatse geweest. Maar gezien het huidige prijsverschil denk ik niet dat hij in de buurt kan komen van de andere twee offertes.
Indien jullie aanraden om toch voor twee string opstellingen te gaan, zal ik nog een vierde installateur moeten contacteren. Installateur 1 was niet happig om een stringsysteem te verkopen en installateur 2 gaf zelfs aan dat zij enkel en alleen nog maar systemen verkopen met poweroptimizers