Toon posts:

Zonnepanelen offertecheck Bal130

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bal130
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:12
Hoi,

Ook ik ben geïnteresseerd om PV-panelen op mijn dak te installeren. Ik heb inmiddels een aantal offertes binnen en wil hier ook nog even advies inwinnen.
Foto's
Bovenzijde is noord

Voorzijde

Achterzijde

offtopic:
Ja, ramen worden momenteel ook vervangen
Beschikbare (dak)ruimte
Dakhelling 34,5 graden. Mijn dak is ongeveer 5,8 meter breed en 5 meter lang. Aan de voorzijde zit een dakraam.
Schaduw
Geen last van bomen. Enkel schoorsteen op de nok van het dak.
Jaarverbruik
Pas recent uit huis gegaan dus ik heb nog geen idee. Er komt wel nog een lucht/lucht warmtepomp aan in de nabije toekomst.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fasig
Budget en doel
+/- 6000,- EUR
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Leuk maar geen noodzakelijkheid. Volgens mij hebben alle onderstaande opties wel deze mogelijkheid.
Reeds verkregen offertes
Regio
Zuid-Limburg

Vragen:
1) Optimizers worden zowel door installeur 1 als 2 aangeboden. Ik heb geen last van bomen maar ook geen ideale oost/west situatie. Enkel de schoorsteen op de nok zal schaduw veroorzaken. In de andere topics lees ik dat optimizers dus overbodig zijn of mis ik iets?
2) Enkel installateur 2 deed uit zichzelf een voorstel om aan de voorzijde ook panelen te plaatsen (8 achterzijde en 6 voorzijde). Ook hier weer: in de andere topics geven jullie telkens het advies om meer panelen dan het huidige / te verwachten (warmtepomp) verbruik te installeren. Dus ik kan best aan de voorzijde ook een aantal panelen laten installeren? Ondanks dat het geen perfecte oost-west ligging is.
3) Installateur 3 heeft geen echte offerte voorgesteld want hij is ook niet ter plaatse geweest. Maar gezien het huidige prijsverschil denk ik niet dat hij in de buurt kan komen van de andere twee offertes.

Indien jullie aanraden om toch voor twee string opstellingen te gaan, zal ik nog een vierde installateur moeten contacteren. Installateur 1 was niet happig om een stringsysteem te verkopen en installateur 2 gaf zelfs aan dat zij enkel en alleen nog maar systemen verkopen met poweroptimizers 8)7

Alle reacties

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-01 15:14
Ik zou het simpel houden en voor twee strings op één omvormer (2 mppts) gaan. Met iets grotere panelen van 175cm of zelfs 2m lang kun je het dak achter mogelijk makkelijker en goedkoper vol leggen dan met kleinere panelen. Aan de voorkant kan dat misschien ook zo, maar meten wat de ruimte rondom het dakraam is wordt wel belangrijk daarvoor.

Vanwege de Oost-West verdeling kun je op een relatief lichte omvormer veel meer vermogen aansluiten.

[Voor 51% gewijzigd door Jan1337 op 24-01-2022 23:21]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:26

Zenix

BOE!

1. Klopt, installateur 1 een offerte laten maken met een string omvomer (Goodwe en SMA het liefste, want die kunnen nog wat doen tegen schaduw) en met panelen aan de voorkant.
2. Klopt, met terugleververgoeding kan het ook interessant met een overschot Het grote terugleververgoeding topic Daarnaast ze meer aan verdienen en ze hoeven bij storingen niet langs te komen, omdat ze gewoon de boel zelf kunnen monitoren.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:30

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nog twee extra vragen:

Passen ze ook je meterkast correct aan? Vaak een ding op Nederlandse 1-fase kasten daar deze voor max 40A gebouwd zijn.

En is je meterkast überhaupt nog van deze tijd? Het is inderdaad niet zo sexy als PV of een WP maar het gaat wel om de veiligheid (primair doel van de meterkast). Zeker als je ook het extra vermogen met een WP gaat vragen zou ik dat ook even bekijken. Niet stok oud / überhaupt automaten? Alle groepen aardlek? Netjes aardlek type A? Genoeg groepen? Genoeg mogelijkheid tot uitbreiding? Doe je dit met PV mag je daarvoor ook de btw terug vragen.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:03
bal130 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:51:
Ook hier weer: in de andere topics geven jullie telkens het advies om meer panelen dan het huidige / te verwachten (warmtepomp) verbruik te installeren. Dus ik kan best aan de voorzijde ook een aantal panelen laten installeren? Ondanks dat het geen perfecte oost-west ligging is.
Gewoon doen, dan heb je na saldering van de vroege ochtend tot de late avond gratis elektriciteit.
Is 8 op zuidwest wel helemaal vol, anderen krijgen blijkbaar 10 panelen op deze kant.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• bal130
@hoevenpe @Jan1337 @septillion @Zenix
Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik reageer al even via GSM. Voornamelijk al een bevestiging van hetgeen ik al dacht.

Installateur 1 heeft nog twee nieuwe offertes bezorgd:
(1) 14 panelen, SE4000H omvormer, excl. Btw 5921EUR
(2) 14 panelen, Solis 4k mono-fase omvormer met 2x MPPT, excl. BTW 5071EUR.

Nu nog even te bekijken hoe goed deze Solis omvormer om gaat met schaduwvorming.

Wat betreft mijn meterkast. Deze is al voorzien slimme meter en automaten en geen klassieke stoppen meer. Echter is de hoofdautomaat 3-polig (40A) uitgevoerd maar op de slimme meter van Enexis staat rechtsboven wel 230V 50Hz...

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:30

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hele deel van Enexis doet er natuurlijk niet toe, dat is voor hun rekening. Alleen of ze 1-fase of 3-fase leveren. Maar jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid in huis. Ook automaten bestaan al dusdanig lang dat je daarvan de eerste generaties al wel van wilt vervangen. Klinkt alsof het tijd is voor aan paar leesbare (dus ook opschriften van automaten) foto's :)

• bal130
septillion schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:04:
Hele deel van Enexis doet er natuurlijk niet toe, dat is voor hun rekening. Alleen of ze 1-fase of 3-fase leveren. Maar jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid in huis. Ook automaten bestaan al dusdanig lang dat je daarvan de eerste generaties al wel van wilt vervangen. Klinkt alsof het tijd is voor aan paar leesbare (dus ook opschriften van automaten) foto's :)
U vraagt, wij draaien ;)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee