Toon posts:

75 inch QLED vs 65 inch OLED.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• moem01
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-01 18:33
Hallo mensen,

Voor een kijkafstand van ongeveer 4-5 meter zoek ik een ideale TV.

Ik zoek een?
QLED of OLED TV.

Wat is je budget?
€1500.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik hou van groot, dus het liefst wil ik voor de 75 inch gaan, hieronder heb ik een 75 inch QLED en een 65 inch OLED gevonden
https://www.mediamarkt.nl...-75q74a-2021-1692258.html
https://www.mediamarkt.nl...-oled65b16la-1690531.html

Welke vragen heb je hier nog over?
Wie heeft ongeveer hetzelfde meegemaakt bij het halen van een TV, ik weet dat OLED wel beter is maar ik kom van een normale 4K budget 55 inch TV. Dus de OLED ervaring heb ik nog niet, het liefst ga ik voor de 75 inch QLED. Ik kijk veel naar sportzender en naar films. Ben geen TV freak dus ik heb niet alle details tussen de twee TV's vergeleken.

Alle reacties

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-02 11:24

BruceLee

i9 9900K - Geforce 3080 RTX

een oled van 75 inch voor 1500 euro dat word een peuleschilletje!

neem de 65 inch oled en zit er wat dichter op ;)

[Voor 28% gewijzigd door BruceLee op 24-01-2022 22:47]

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02:22
zou ook zeker gaan voor een OLED
dan voor een normale LED met een Q ervoor
dat is eigenlijk niet te vergelijken

maar ik zou geen LG nemen beter een SONY of PHILIPS waar je ook een fatsoenlijk ANDROID TV systeem erbij krijgt.

[Voor 33% gewijzigd door boyette op 25-01-2022 02:38]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
hoge kwaliteit LCD kent ook warme kleuren en hoog contrast. OLED is niet heilig.
ik geef de voorkeur aan formaat boven perfecte zwart waarden omdat het meer immersive is.

~

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-02 15:31
Je vergelijkt appels met peren.

Een Samsung Q74A serie kan zich absoluut niet meten met de beeldkwaliteit van een OLED. De Q74A een is edge-lit LCD zonder local dimming en haalt deze tv een veel te lage piekhelderheid om HDR impactvol te laten zijn. Dat zijn twee belangrijke aspecten waardoor ik met een hele grote boog om de Q74A heen zou lopen.

Als € 1.500 je budget is moet je kiezen tussen beeldkwaliteit en formaat en ik zou het wel weten. Ik zou een 65" OLED verkiezen boven een 75" LCD tv met matige beeldkwaliteit. Ik zou overigens wel kijken naar een LG OLED C1 ipv de B1. De C1 kan een hogere piekhelderheid halen.

[Voor 38% gewijzigd door Hulleman op 25-01-2022 10:14]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• JJ Le Funk
  • Niet online
hier 6 resultaten: non edge lid, met local dimming, 75" (1 van 82") binnen budget: https://tweakers.net/tele...G8oxGcIZL8oeq-vOlKPfRb9sb

~

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:38

Sharky

Skamn Dippy!

boyette schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 02:37:
zou ook zeker gaan voor een OLED
dan voor een normale LED met een Q ervoor
dat is eigenlijk niet te vergelijken

maar ik zou geen LG nemen beter een SONY of PHILIPS waar je ook een fatsoenlijk ANDROID TV systeem erbij krijgt.
Mijn ervaring met Android is wat ouder, maar ik vond het een poosje geleden niet veel soeps. Dat kan ook aan de fabrikant liggen (in dit geval Philips) die een te langzame soc gebruikt(e). Ik heb nu een LG en WebOS bevalt me beter dan Android. Ik denk dat je bij Philips en Sony hetzelfde paneel krijgt dus voor de beeldkwaliteit zou het niet heel veel moeten uitmaken.

This too shall pass

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:00

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Sharky schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:02:
[...]
Ik denk dat je bij Philips en Sony hetzelfde paneel krijgt dus voor de beeldkwaliteit zou het niet heel veel moeten uitmaken.
Elk OLED paneel is van LG maar de merken onderling maken nog wel verschil in beeld door toepassing van andere software en bijvoorbeeld het plaatsen van extra hardware om het paneel te koelen.

Mijns inziens is het wel zo dat je met de OLED merken onderling meer in de marges zit te kijken qua verschil dan als je puur het vergelijk LED versus OLED pakt. Een Sony OLED is met weergave van films beter dan een LG OLED, een LG OLED scoort weer punten bij gaming ten opzichte van de andere merken. Maar dat maakt niet dat de LG OLED een slechte TV is wat je LED versus OLED wel duidelijker hebt. Enige is dat qua gaming niet alle merken VRR en 120 Hz überhaupt hadden of op alle poorten. Of dat voor TS een issue is, denk het niet.

Sowieso vraag ik me af of een OLED aan TS is besteed. Kreten als "Ben geen TV freak dus ik heb niet alle details tussen de twee TV's vergeleken." doen mij meer neigen naar kwantiteit versus kwaliteit. Anders lees je jezelf in qua voor- en nadelen van beide technieken en ga je in real life aanschouwen wat OLED voor meerwaarde kan bieden. Plus dan had TS ook punten meegenomen als lichtinval in de start post. Als de TV vol in de zon hangt dan kunnen we OLED direct afstrepen.

[Voor 26% gewijzigd door FeaR op 26-01-2022 09:42]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02:22
Sharky schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:02:
[...]

Mijn ervaring met Android is wat ouder, maar ik vond het een poosje geleden niet veel soeps. Dat kan ook aan de fabrikant liggen (in dit geval Philips) die een te langzame soc gebruikt(e). Ik heb nu een LG en WebOS bevalt me beter dan Android. Ik denk dat je bij Philips en Sony hetzelfde paneel krijgt dus voor de beeldkwaliteit zou het niet heel veel moeten uitmaken.
WebOS is niet te vergelijken met de huidige AndroidTV

• JJ Le Funk
  • Niet online
boyette schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 01:25:
[...]

WebOS is niet te vergelijken met de huidige AndroidTV
Android TV is wel prettig (overzichtelijk en goed te configureren) maar komt met reclame op het homescreen (top banner is vrij groot en doet o.a. Disney+ aanbevelingen) na de laatste update en dat kan je niet uitzetten. WebOS ken ik niet. Wat is daar minder aan volgens jou t.o.v. Android?

Zie dan, 1408 reviews en gemiddelde score 1 ster voor de App die het home screen regelt: https://play.google.com/s...google.android.tvlauncher

[Voor 17% gewijzigd door JJ Le Funk op 26-01-2022 09:42]

~

• benbaba
  • Niet online
Zie de Sony 75XH95: Immersief, FALD, helder, dus geschikt voor HDR (films), goede BFI/motion voor sport en uitstekende anti-glare.

• moem01
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-01 18:33
benbaba schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:14:
Zie de Sony 75XH95: Immersief, FALD, helder, dus geschikt voor HDR (films), goede BFI/motion voor sport en uitstekende anti-glare.
Zou deze dan even goed kunnen zijn als een QLED van 75 inch?

• benbaba
  • Niet online
moem01 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:22:
[...]
Zou deze dan even goed kunnen zijn als een QLED van 75 inch?
Samsung = Sony
Q70T/Q70A = X85J
Q80T/Q80A = XH90/X90J
Q90T/QN90A = XH95/X95J

Qled is vooral marketing. Het zegt iets over kleurenbereik voor HDR, meer niet. Voor HDR heb je ook nog local dimming (FALD) en en hoge piekhelderheid nodig. Die mist de Q70A. De XH95 heeft alles van de Q70A maar met local dimming en een hoge piekhelderheid. Dus dieper zwart en impactvol HDR. Black frame insertion ofwel XR-Motion Clarity bij Sony werkt ook zeer goed bij sport. De bewegingsscherpte zal dan ook iets beter zijn. Wat hardware betreft is de XH95 vergelijkbaar met de Q90/95T 'qled's' van Samsung.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee