Toon posts:

Hoe moet ik een CPU cooler gebruiken voor een power LED?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• chris58chris
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-01 14:38
Mijn vraag
Ik heb een nieuwe CPU cooler, drie draads gekocht en wil deze gebruiken voor het koelen van een power LED.
Hoe moet ik hem aansluiten?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het is een drie draads cooler die ook veel gebruikt wordt voor intel processors. Ik heb de power LED op de cooler gemonteerd met pasta en aangesloten met de zwarte en rode draad aan een adapter die een vermogen tot 5 ampere kan leveren. De gele draad is ongebruikt.
De cooler lijkt te willen starten maar stopt gelijk weer.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Op de cooler zit led verlichting en die brandt, Het lijkt er dus op dat hij goed is aangesloten, rood=plus, zwart=min, geel ongebruikt. Is het misschien niet mogelijk om hem te gebruiken zonder de gele draad aan te sluiten of moet de LED eerst warm zijn. Ik heb het op dezelfde manier met een heel oude CPU cooler gedaan van een heel ander type en die werkte wel. Heb ik er misschien een gekocht die kapot is?

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:07
Welke cpu koeler of bedoel je alleen een ventilator?

Waar sluit je die op aan?

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Die gele draad is voor de snelheids regeling.
Even Googlen op pwm/pwm controller dan snap je wat de bedoeling is.

Beter pak je gewoon een normale 12v fan, en schroef je die tegen je koelblok aan.

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:25
Ik heb zo’n vermoeden dat je dus een LED van pak ‘m beet 100 watt wil koelen. Dat kan prima met een CPU koeler na wat aanpassingen. Op Youtube heb je een kanaal DIYPerks, die heeft daar meerdere video’s over. Zou daar is beginnen :)

• chris58chris
De LED is 50 watt en heeft geen koelblok. Daarom een CPU koeler.
Ik ga kijken op DIYPerks. Tot zover bedankt.

• chris58chris
DIY Perks, heel leuk, hij kan het heel goed uitleggen en maakt mooie dingen, zeker een aanrader.
Ik heb een 220v LED, van dezelfde soort die ik al eens gebruikt heb en dat ging heel goed.
Alleen weet ik nu niet waarom ik de CPU koeler niet aan de praat krijg. De koeler is 12v en aangesloten op 12V. Zou een CPU koeler moeten werken als de plus en de ground is aangesloten of is die van mij misschien stuk?

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:02
Koekstra schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:36:
Even Googlen op pwm/pwm controller dan snap je wat de bedoeling is.
Dit is een 3 draads fan waar hij het over heeft en dat is dus GEEN pwm fan.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee