Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan007
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-04 14:17
Beste ,

ik zit met een aantal vragen waar ik geen antwoord kan vinden.
De situatie is als volgt:

Ik ben bezig met aanleg van een nieuwe CV installatie in mijn woning.
Heb een Vaillant Ecotec plus vcw ketel met een evenwichtsfles en vloerverwarming via 3 open verdelers met pomp: (1) woonkamer + keuken (2) badkamer en (3) 3 slaapkamers, verder heb ik in de kelder 3 radiatoren (hobbyruimte) ook heb ik reeds een Vaillant VRC 700/5 weersafhankelijke regeling met voeler.
Ik ben een leek ivm cv installaties, een enige tijd terug ben ik zelf eraan begonnen met een opstelling (tekening) en wat uitleg van een verkoper waarvan ik de ketel en toebehoren heb gekocht. De evenwichtsfles en open verdelers met motor had ik reeds gekocht via een faillissement, ik weet nu dat het misschien beter was om te werken met pompgroepen, maar dat is nu niet meer mogelijk.

- Mijn vraag is, hoe kan ik mijn opstelling het beste laten werken ? Ik dacht om op al de collectoren een zone regeling te installeren, en de ketel op 70° te laten circuleren over de evenwichtsfles als er te weinig warmtevraag is en zo automatisch uitvalt ?
- Ik heb op internet vernomen dat die zone regelingen de motoren van de verdelers en de cv uitzet indien geen warmtevraag is. De motor op de verdeler uitzetten begrijp ik, maar waarom de cv motor, die stopt toch automatisch als 70° is bereikt (circuleren over evenwichtsfles) of heb ik het mis ?
- Kan ik op de verdeler van de radiatoren (kelder) dezelfde soort zone regeling gebruiken als voor vloerverwarming, of zijn dit andere ?
- De weersafhankelijke regeling VRC700/5 ben ik daar eigenlijk wel iets mee in mijn situatie ?

Indien er een beter alternatief is, dan hoor ik het graag !

Alvast bedankt Ivan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je kan beginnen met de temperatuur van je CV omklaag te gooien naar 40 graden. je zit nu ongelofelijk veel verlies te maken door eerst water naar 70 graden te brengen voor niks.

je bent momenteel kokend hete koffie aan het maken om er vervolgens een halve koude liter melk in te gooien om het af te koelen weer bij de verdelers zodat het drinkbaar is.

CV brandervermogen moet ook op minimaal gezet worden.

eigenlijk moet je het systeem zo hebben draaien dat het hele huis gewoon overal egaal dezelfde temperatuur haalt zonder gebruik te maken van zulke moeilijke systemen. als een kamer te heet word moet je de verdelergroepen wat verder dichtdraaien van die kamer.

en de temperaturen van het water moeten omlaag. de lager de temperaturen kunnen de efficienter je CV zal werken.

begin maar met alle zones open te draaien en je verdelers waterzijdig in te regelen zodat je huis egaal warm word.

volgende stap is watertemperaturen omlaag brengen zodat je CV zoveel mogelijk op een rustig vlammetje de boel warm houd ipv vol gas naar de finish probeert te komen.

wat was de logica van je installateur/adviseur om een evenwichtsfles te adviseren? immers heb je al totaal geen condensatieefficientie met 70 graden stoken en je fles vernachelt het condensatievermogen wat er eventueel zou zijn ook tot 0...

[ Voor 40% gewijzigd door flippy op 24-01-2022 21:25 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan007
Alvast bedankt voor je snelle reactie,

Ik weet dat 40° een betere instelling is, maar gaat dat genoeg zijn voor de radiatoren in de kelder ?

Verdeelgroepen inregenen tot alles op juiste temperatuur is zou ik kunnen doen, maar hoe word alles dan gestuurd… heb me laten vertellen dat een weersafhankelijke regeling niet veel doet op open verdelers met motor, of is dit wel zo ?

En de motoren van deze verdelers, blijven deze dan constant draaien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ivan007 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:32:
Alvast bedankt voor je snelle reactie,

Ik weet dat 40° een betere instelling is, maar gaat dat genoeg zijn voor de radiatoren in de kelder ?

Verdeelgroepen inregenen tot alles op juiste temperatuur is zou ik kunnen doen, maar hoe word alles dan gestuurd… heb me laten vertellen dat een weersafhankelijke regeling niet veel doet op open verdelers met motor, of is dit wel zo ?

En de motoren van deze verdelers, blijven deze dan constant draaien ?
als 40 niet genoeg is moet je daar wat aan doen, dus wat fans paatsen of eventueel een groter type radiator zoals T33.
het is compleet zot natuurlijk om de complete efficientie van je ketel om zeep te helpen (dus je HR ketel is niet HR op deze temperaturen) alleen maar om 1 set radiatoren in een kelder.

in een ideale wereld stook je op een graad of 30 en pomp je dat direct de vloer in. of wat meer mocht je isolatie te slecht zijn.
echter met je huidige uitleg heb je dus losse pompen die je verdelers voeden die zelf ook weer een eigen pomp heeft.

en weersafhankelijke regeling doet niks natuurlijk in deze opstelling. immers stook je met een vaste temperatuur die ook nog eens veel te hoog is.

en als je alles goed hebt ingeregeld hoef je niks te sturen. je hebt dan 1 thermostaat in de hoofdruimte hangen die je CV aantikt als er vraag is voor warmte. en je kan dat wel eventueel combineren met weergestuurd voor de watertemperatuur maar dat is een stap voor later als je de boel eerst goed afgeregeld hebt.

wat is het nut van de fles in een systeem met open verdelers? hoe krijgen de verdelers hun water na de fles? zit daar ook weer een pomp tussen?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivan007
Een paar foto’s zeggen misschien wat meer :Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3w1pgIDQarnRsLg3vGzdf0iz2TM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9vxJB49nUSjpnXBbv6bya2u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58zgnTnexH-FgkNgJQdJu6rolv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIuMrYKCp3R3YSJhBK4OPwFy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrM2j9GvneSH-9ixGJ3rxrGjv9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bae3tx3IwmHKtW563HoISwUx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik kan eroverheen kijken maar ik begrijp niet helemaal waarom die evenwichtsfles er hangt en hoe er water naar je verdelers komen zonder pomp daarvoor. voor zover ik het nu zie moet je het hebben van de kracht van de CV pomp om water door je fles te krijgen en dat wil niet echt volgens mij.

die installatie is wel "veel" overigens. dit is meer @koevlaas2 zijn ding om een oog erop te werpen. ik weet niet waar ik zou moeten beginnen bijna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan007
Die evenwichtsfles is toen geïnstalleerd omdat er een combinatie was van vloerverwarming en radiatoren (hoge en lage temperatuur)

Op de verdelers zelf zit een pomp die het water langs de warme kant (bovenaan) van de evenwichtsfles naar de vloerverwarming pompt

Indien het mogelijk is om dit alles zoals je zegt via 1 (weersafhankelijke) thermostaat in de woonkamer te regelen, dan zou dat mooi zijn… moet ik dan al de 3 thermostaat kranen op de open verdelers dan op 40° zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik mis nog HOE het water van de fles naar je verdelers komt op een efficentie manier. immers zijn je vloerverdelers vrijwel alleen aan het circuleren in hun eigen verdeler. die pompen voeren geen water actief zelf aan. er zal wel wat hydraulische werking zijn in dit hele verhaal maar je CV pomp zal het gros van zijn verse warme water net zo hard weer inslikken dus het deel tussen je fles en de verdelers is vrij dood hydraulisch gezien. dat is ook juist het doel van zon fles. dat gedraagt zich als een open verdeler.

heb je het huidige systeem al eens uitgetekend in een schema?

je moet die thermostaatkranen van je vloeren zo laag zetten als je mee weg kan komen. net als je CV temperatuur. al denk ik dat je nu nog die hoge temperatuur nodig hebt om nog wat warmte door het systeem te duwen in deze vorm zolang je die fles in je systeem hebt zitten...

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 25-01-2022 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan007
Ik dacht dat bij zo’n open verdeler het water enkel circuleert indien de aanvoertemperatuur hoger ligt dan de ingestelde waarde van de thermostaat op de verdeler ?

Als de ketel op 30° staat ingesteld en de thermostaat aan de verdeler op 40° dan zou deze niet mogen circuleren (mengen) volgens mij, ook kan zo die weersafhankelijke regeling dan misschien gaan werken, omdat deze onder de 40° kan gaat schommelen ?

Ik kan het mis hebben hoor, ik ken al mijn informatie alleen maar van te lezen en filmpjes op het net ;-)
Als het niet zou gaan, dan kan ik de evenwichtsfles er altijd uithalen en de leidingen verbinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Een open verdeler is hydraulish neutraal. Dus die pompt vrolijk alleen maar water vanaf de retourbalk naar de aanvoerbalk. De thermostaat die erboven zit laat warm water door en begrenst dat op de ingestelde waarde. Als die ho zegt blijft de pomp dus gewoon in de vloer cirxulieren totdat het retour/aanvoerwater ver genoeg is afgekoeld en dan laat ie weer wat warm water erin. Of als het exht te heet is klapt ie gewoon de pomp uit. Hij kan hydraulish gezien dus geen water aanzuigen vanaf de cv. De pomp op de verdeler is er alleen voor de verdeler. Installatietechnisch gezien dan.

Er zijn wel open verdelers die actief aanzuigen maar die zie je niet veel in dhz installaties omdat die vaak problemen veroorzaken met de cv regeling als het niet goed op elkaar is afgestemd. Sommige verdelers kan je ook ombouwen door een ventiel aan de zijkant los te draaien bijvoorbeeld.

Qua plan zou ik eerst eens beginnen met je hele systeem uittekenen in een schema. Eventueel even goed kijken wat voor verdelers je hebt (neutraal of actief) en goed kijken naar hydraulish dode stukken.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 25-01-2022 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan007
Als de ketel staat ingesteld op vb 30° en de verdeler thermostaat op 40° Kan dat ingebouwde ventiel in de verdeler dan nog open gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dan zal je ventiel helemaal openstaan natuurlijk.

al zijn je ventielen wel enorme vernouwingen en als de temperatuur lager word heb je steeds meer liters nodig en dat krijg je lastiger door dat kleine gaatje van je thermostaat die er toch voor jan joker zit. zelfde gaat om het voetventiel wat op de retour zit. die geeft ook een beste vernouwing.

daarom zou ik eens goed je systeem uittekenen in een schema en de stromingsrichting aangeven en waar elke klep en ventiel en thermostaat zit. dan kan je pas echt goed bekijken wat er beter kan. al is die fles eruit de eerste stap en de watertemperatuur verlagen naar 40 graden of zo.

Pagina: 1