Toon posts:

hoe best opbouw voorzien in nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

• JPkes
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-12-2022
Beste allen,
Vooreerst: ik ben een leek op gebied van informatica/netwerk/… en die een nieuwbouwwoning gaat opstarten. Plannen zijn getekend dus zit al eindje in het proces.

Eerst heb ik gepoogd wat terminologie te "snappen" die vermoedelijk nodig is om jullie te begrijpen.Hopelijk slaag ik hier de bal al niet mis.
- Modem: zorgt voor breedbandinternet van je provider naar binnen via coax, glasvezel of xdsl
- router: verdeelt het inkomend internetsignaal over alle apparaten in je thuisnetwerk. Kan bekabeld of draadloos.
Een combo van router en modem kan ook.
- switch: verdeelt de bandbreedte over de netwerkdeelnemers, dit snap ik niet goed
- access point: is een puur draadloos toegangspunt

Mijn vragen:
1) zit in een router altijd een switch?
2) indien 1) neen is, moet je dan altijd een switch kopen na een router om in een privéwoonst je internet over huis te verdelen?
3) moet elke wandcontactdoos met daarin een utp-aansluiting, een bekabelde verbinding hebben met een router?
4) k kom al snel aan 25 wandcontactpunten (over 3 verdiepingen), maar zo'n router van telenet of proximus heeft toch geen 25 contactpunten, hoe los ik dit bekabeld op?
5) daarnaast wil ik ook op elk verdiep normaal werkende wifi. Correct dat ik daarvoor op elk verdiep een access point moet voorzien (omdat ik begrijp dat het een puur draadloos toegangspunt is)?
Want de funderingen per verdiep zijn behoorlijk stevig te noemen en hoorde en las al dat in nieuwbouw een gewone router zijn wifi-signaal zelfs niet 1 verdiep hoog krijgt in nieuwbouw.
6) de nieuwe huishoudtoestellen zijn slim lees ik overal en verbinden met elkaar. Wil dat dan zeggen dat die ook allemaal een utp-aansluiting hebben en zo ook beter werken dan via wifi (wat ze waarschijnlijk ook zullen hebben?) Dit puur in functie van het bepalen hoeveel utp-wandcontactpunten ik moet voorzien.