Toon posts:

hoe best opbouw voorzien in nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

• JPkes
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-12-2022
Beste allen,
Vooreerst: ik ben een leek op gebied van informatica/netwerk/… en die een nieuwbouwwoning gaat opstarten. Plannen zijn getekend dus zit al eindje in het proces.

Eerst heb ik gepoogd wat terminologie te "snappen" die vermoedelijk nodig is om jullie te begrijpen.Hopelijk slaag ik hier de bal al niet mis.
- Modem: zorgt voor breedbandinternet van je provider naar binnen via coax, glasvezel of xdsl
- router: verdeelt het inkomend internetsignaal over alle apparaten in je thuisnetwerk. Kan bekabeld of draadloos.
Een combo van router en modem kan ook.
- switch: verdeelt de bandbreedte over de netwerkdeelnemers, dit snap ik niet goed
- access point: is een puur draadloos toegangspunt

Mijn vragen:
1) zit in een router altijd een switch?
2) indien 1) neen is, moet je dan altijd een switch kopen na een router om in een privéwoonst je internet over huis te verdelen?
3) moet elke wandcontactdoos met daarin een utp-aansluiting, een bekabelde verbinding hebben met een router?
4) k kom al snel aan 25 wandcontactpunten (over 3 verdiepingen), maar zo'n router van telenet of proximus heeft toch geen 25 contactpunten, hoe los ik dit bekabeld op?
5) daarnaast wil ik ook op elk verdiep normaal werkende wifi. Correct dat ik daarvoor op elk verdiep een access point moet voorzien (omdat ik begrijp dat het een puur draadloos toegangspunt is)?
Want de funderingen per verdiep zijn behoorlijk stevig te noemen en hoorde en las al dat in nieuwbouw een gewone router zijn wifi-signaal zelfs niet 1 verdiep hoog krijgt in nieuwbouw.
6) de nieuwe huishoudtoestellen zijn slim lees ik overal en verbinden met elkaar. Wil dat dan zeggen dat die ook allemaal een utp-aansluiting hebben en zo ook beter werken dan via wifi (wat ze waarschijnlijk ook zullen hebben?) Dit puur in functie van het bepalen hoeveel utp-wandcontactpunten ik moet voorzien.
7) als er in een bepaalde ruimte nu 1 utp-wandcontactpunt wordt voorzien en later blijkt dat te weinig te zijn, hoe breidt je dat dan gemakkelijk uit zonder kappen en te breken?

dankbare groeten alvast!
Ik wil gewoon de elektricien beetje voorzijn zodat hij ons geen overbodige dingen aan zou smeren.;-) we moeten al diep genoeg in de buidel tasten door onverwachte extra fundering :-(

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:36
1) ja , in de meeste provider hun modems zit reeds een router met 4 poorten
3) ja
4) een grote switch , je hebt die ook in 24 & 48 poort versies
5) je voorziet op elk verdiep een specifieke datapoort, welke centraal ligt op het verdiep, voor een accespoint,
6 & 7 ) voorzie alle poorten gelijk in dubbele versie... (2 kabels = 2 poorten)

sowieso ga je wel wat centjes kwijt zijn , zeker als je aan 25+ kabels komt, is een 19" datarack wel aan de orde (15U datarackje bv is snel 200€)

tip van mij , voorzie ook gelijk naar garage & tuinhuis... nieuwe huizen worden zo sterk geisoleerd dat je terras grote kans geen/slechte wifi heeft... een outdoor accespoint lost dat op.. maar dan heb je wel een kabel nodig

[Voor 5% gewijzigd door ijske op 24-01-2022 20:22]

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-02 20:36
JPkes schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:55:
6) de nieuwe huishoudtoestellen zijn slim lees ik overal en verbinden met elkaar. Wil dat dan zeggen dat die ook allemaal een utp-aansluiting hebben en zo ook beter werken dan via wifi (wat ze waarschijnlijk ook zullen hebben?) Dit puur in functie van het bepalen hoeveel utp-wandcontactpunten ik moet voorzien.
Het is natuurlijk beetje de vraag of je een elke kamer een UTP wandcontactdoos wilt, voor 25 punten met een dubbele aansluiting, kom je al op 50 netwerkaansluitingen en kabels die je wilt aanleggen. (Ik weet natuurlijk niet zo groot je woning is). Veel smart devices werken wel vaak draadloos en daarnaast... (zie onder).[/quote]
7) als er in een bepaalde ruimte nu 1 utp-wandcontactpunt wordt voorzien en later blijkt dat te weinig te zijn, hoe breidt je dat dan gemakkelijk uit zonder kappen en te breken?
Ja dit kan. Zowiezo kan je ervoor kiezen om utp-wandcontact dozen gebruiken met een dubbele aansluiting. Daarnaast kan je altijd een nog switch koppelen om meer aansluitingen te bieden. Dus je hoeft niet altijd dezelfde aansluitpunten in je muur te hebben als de aantal apparaten. Bijv. heb je op zolder een thuiskantoor kan je best 2 kabels trekken, en daarboven nog een netwerkswitch plaatsen met 5/8/16/24 poorten.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
JPkes schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:55:
Beste allen,
Vooreerst: ik ben een leek op gebied van informatica/netwerk/… en die een nieuwbouwwoning gaat opstarten. Plannen zijn getekend dus zit al eindje in het proces.

Eerst heb ik gepoogd wat terminologie te "snappen" die vermoedelijk nodig is om jullie te begrijpen.Hopelijk slaag ik hier de bal al niet mis.
- Modem: zorgt voor breedbandinternet van je provider naar binnen via coax, glasvezel of xdsl
Klopt.
- router: verdeelt het inkomend internetsignaal over alle apparaten in je thuisnetwerk. Kan bekabeld of draadloos.
Klopt. Vaak zal een router zowel bedraad en draadloos verbinden.
Een combo van router en modem kan ook.
De modems die tegenwoordig door ISP's worden geleverd komen bijna altijd met een router die zowel bedraad als draadloos verbindt en een switch ingebouwd. Vertel even welke provider je hebt. Dan kunnen anderen hier hun licht over laten schijnen.
- switch: verdeelt de bandbreedte over de netwerkdeelnemers, dit snap ik niet goed
Switch verdeeld de capaciteit over de netwerkdeelnemers. Ik durf geen harde uitspraak te doen of het specifiek bandbreedte verdeeld of een andere sleutel gebruikt. Maar dit is niet interessant hier.
[quote]- access point: is een puur draadloos toegangspunt[klopt]
Mijn vragen:
1) zit in een router altijd een switch?
Dezer dagen ja.
2) indien 1) neen is, moet je dan altijd een switch kopen na een router om in een privéwoonst je internet over huis te verdelen?
Klopt.
3) moet elke wandcontactdoos met daarin een utp-aansluiting, een bekabelde verbinding hebben met een router?
Klopt.
4) k kom al snel aan 25 wandcontactpunten (over 3 verdiepingen), maar zo'n router van telenet of proximus heeft toch geen 25 contactpunten, hoe los ik dit bekabeld op?
Om alle UTP aansluitpunten aan te sluiten heb je één of meerdere switches nodig afhankelijk van hoe je je netwerk wilt opbouwen.

Kleine zijstap. Waarom zou je zoveel UTP aansluitpunten willen hebben? Dat is rijkelijk veel? Of misschien niet.
5) daarnaast wil ik ook op elk verdiep normaal werkende wifi. Correct dat ik daarvoor op elk verdiep een access point moet voorzien (omdat ik begrijp dat het een puur draadloos toegangspunt is)?
Want de funderingen per verdiep zijn behoorlijk stevig te noemen en hoorde en las al dat in nieuwbouw een gewone router zijn wifi-signaal zelfs niet 1 verdiep hoog krijgt in nieuwbouw.
Plaatsing is een heel specifieke vraag. Het is goed om die in dit of een ander topic apart te behandelen.
Smart devices weet ik weinig tot niets van.
Je kunt later altijd in een kamer een switch bijplaatsen.

Ik denk dat het handig is om te beginnen met een tekening van je huis hier te posten. Vertel ons ook of de vloeren van (gewapend) beton zijn en of je dubbel of drievoudig glas hebt?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:35

FreakNL

Well do ya punk?

25 punten? Dat lijkt me rijkelijk veel voor een woning? Heb je een tekening? En om wat voor devices gaat het?

Als je bijvoorbeeld zes kabels naar je zolder wilt trekken omdat dat je kantoor wordt kun je daar beter een switch plaatsen.

Kijk, ik ben helemaal voor het centraal plaatsen van een switch en daar alles naartoe trekken hoor, doen wij op onze kantoren ook. Maar het moet in een woning wel praktisch blijven. Want die 25 kabels moet je ook weer centraal afmonteren en dat neemt nogal wat ruimte in je meterkast in. Om maar te zwijgen over de meerkosten vd loze leidingen.

Als ik ooit naar nieuwbouw zou gaan zou ik het limiteren tot 2 UTP aansluitingen per slaapkamer en dan 1 of 2 in het plafond per verdieping voor de WiFi. Dan nog 2 naar de woonkamer en wellicht tuin. Al het overige zou ik met switches oplossen.

Tevens; Als je WiFi goed is heb je bijna geen kabels nodig voor je endpoints. Dus zorg voor een degelijke spreiding/plaatsing van je APs (uiteraard met kabel) en je zult een hoop kabels kunnen laten vervallen. Ik thuiswerk op zolder maar plug mijn laptop niet eens in de aanwezige switch, WiFi is prima omdat ik daar een AP heb hangen..Mijn printer daar hangt ook gewoon op de WiFi.

TL/DR
Zorg voor goeie WiFi dekking (met bekabelde backhaul naar je APs) en je zult waarschijnlijk het merendeel van die 25 kabels kunnen laten vallen.

[Voor 94% gewijzigd door FreakNL op 24-01-2022 20:53]

• JPkes
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-12-2022
Beste allen,

alvast dank

3 foto's van de tekeningen hoe ik tot mijn 25 punten kwam.
Sommige plaatsen had ik er al 2 of meerdere waardoor het eigenlijk niet 25x2 wordt denk ik.

Glas wordt waarschijnlijk dubbel glas met waarde 1.0 W/m²K
In de vloer tussen gelijkvloers en 1e komt extra wapening.

vriendelijke groeten

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-02 20:12
In bijvoorbeeld je technische ruimte op zolder kan je er voor kiezen 1 kabel te trekken en aldaar een extra switch te plaatsen. Dit geldt voor meerdere ruimten waar je >1 aansluitingen wenst. Ik snap dat voor de living directe aansluitpunten soms wenselijk zijn, maar bureel (kantoor neem ik aan) en technische ruimten lenen zich prima voor additionele switches.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:10
Kleine kanttekening met betrekking tot de termen.

Een modem is een signaal converter, die zet het netwerksignaal van je provider (coax, dsl of glas) om in een ethernet signaal.
Een router verdeelt niet het verkeer, maar routeert het verkeer tussen het internet en je eigen netwerk, waardoor jouw netwerk afgeschermd wordt van het provider netwerk.
Een switch verdeelt het ethernet verkeer binnen je netwerk.
Een accespoint zet het bekabelde ethernet verkeer om in een wifi signaal.

Al deze functies kunnen in verschillende combinaties ondergebracht worden in een of meer apparaten.

[Voor 74% gewijzigd door Ben(V) op 24-01-2022 22:51]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee