Toon posts:

Kookgroep (België) uitzoeken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rody7
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-01-2022
Hallo,
Ik heb in mijn zekeringkast een kookgroep (Belgie ) 32A. En in mijn keuken een perilex contactdoos.
Na wat ik hier gelezen heb maakt het uit dat de L1 en N1 bij elkaar horen en L2 en N2 ook.
Bij het doormeten van perilex krijg ik tussen aarde en de beide L draden 230V dus dit is OK.
Tussen de N draden en aarde 0V ook Ok.
Tussen L1 en N2 230V is Ok
Tussen L2 en N2 230V is OK

Maar ik meet tussen L1 en N2 eveneens 230V en tussen L2 en N1 ook, klopt dit ?
Zal dit geen problemen geven bij de aansluiting van mijn AEG inductie fornuis.
Volgens het schema van AEG L1 op 1, L2 op 2 met brugje naar 3 ( vermoedelijk is 3 de oven )
N1 op 4 en N2 op 5 ( moet of mag hier een brugje tussen of samen met 1 draadklem op 4 met brugje naar 5

En natuurlijk de aarding op de aarding aansluiting.

Alle reacties

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:05

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Rody7 Je zegt perilex met L2/N2 maar ook 32A. Bedoel je dat je in de meterkast een 2x16A kookgroep hebt zitten? (Foto zegt veel.)

Dan zullen ze inderdaad op dezelfde fase zitten en meet je ook tussen L1-N2 en L2-N1gewoon 230V. Is zit een automaat waar je de twee delen weer individueel kunt aanzetten? Zo ja, dan kan je checken welke bij welke hoort. Zo niet, dan maakt het ook niet uit. Gaan beide naar dezelfde fase en kunnen niet onafhankelijk uitgeschakeld worden.

En nee, met een kookgroep mag er geen bruggetje in of beide N op dezelfde klem. Deze moet dan gescheiden blijven. Anders merk je niet als een N los komt en je de volle 32A over een enkele N probeert te drukken.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Rody7 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:37:
Ik heb in mijn zekeringkast een kookgroep (Belgie ) 32A. En in mijn keuken een perilex contactdoos.
Daar gaat het al fout. Perilex contactdozen zijn er voor 16A of voor 25A, maar ze zijn niet geschikt voor 32A en horen ook niet zo zwaar voorbeveiligd te worden.

Daarom zie ie in België ook amper Perilex maar meer dit soort gedrochten:

Wat meet je tussen L1 en L2?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Rody7
Er zitten 5 draden 4mm aan de contactdoos 2x230v en 2 nul × aarding allen op een afzonderlijk contact, niet doorgelust dus

[Voor 108% gewijzigd door Rody7 op 25-01-2022 10:59]

• septillion

septillion

Dat is in ieder geval niet wat in de volksmond een kookgroep genoemd wordt maar een gewone 1x32A. Dan is het eigenlijk raar dat je op 2 aansluiting in de doos de fase meet. Dan lopen er of twee paar draden van de automaat naar de keuken (mag dat in België achter een 1x32A?) of ze zitten in de doos doorgelust (hopelijk met 4qmm).

Lopen er werkelijk twee paar draden van 2,5qmm vanaf een enkele 32A automaat (iets dat in Nederland dus niet mag) dan aansluiten met 5-draads. Maakt dan niet uit welke N je bij welke L doet daar ze op dezelfde automaat uitkomen.

Als het nu zit doorgelust in het 'gedrocht' (zou ik dus even checken) dan zou ik kijken of AEG ook een "normale" Belgische aansluiting aangeeft. Ofwel, 1x32A, 3 draden, 4qmm, brug tussen 1 en 2. 5-draads zou ook kunnen maar indien de aansluitkabel 2,5qmm is vind ik dat wel spannend. Geen idee of dat wel mag in België.

• Rody7
Er zitten 5 draden aan de contactdoos 6mm2 allen afzonderlijk op de contacten, dus 2 maal fase , 2 maal 0 eb aarding, er is niets doorgelust.

• septillion

septillion

Dan zal de doorlussing dus in de meterkast moeten zitten. Heb je daar per klem 2x 6qmm?

Maar goed, als de kabel netjes 6qmm is zou ik hem gewoon op zijn Belgisch aansluiten, 3x4qmm kabel + brugje.

• Xander
  • Nu online
septillion schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:16:
Maar goed, als de kabel netjes 6qmm is zou ik hem gewoon op zijn Belgisch aansluiten, 3x4qmm kabel + brugje.
Maar niet met een Perilex contactdoos en stekker! Dat spul is helemaal niet geschikt voor 32A.

[Voor 25% gewijzigd door Xander op 25-01-2022 13:33]

• septillion

septillion

@Xander Hij geeft aan een schroefaansluiting "gedrocht" heeft, zijn deze wel voor 32A?

• Rody7
Aangesloten door leverancier. 5 aderig in contactdoos en aan toestel.
Alle pitten vol vermogen 30 min getest, geen probleem.
Oven voor 1ste gebruik eveneens op verschillende standen op 275 gr. 60min. Ook geen probleem.

Geen warmte uitstraling aan het zogezegde gedrocht en kabelaansluitingen, ben er voorlopig... gerust in.

• Xander
  • Nu online
septillion schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:43:
@Xander Hij geeft aan een schroefaansluiting "gedrocht" heeft, zijn deze wel voor 32A?
Waar lees jij dat?
Rody7 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:37:
Hallo,
Rody7 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 00:17:
Er zitten 5 draden 4mm aan de contactdoos
Meer heeft @Rody7 er volgens mij niet over geschreven? :?

Maar als het zo'n Vynckier fornuisaansluitdoos is dan gaat het goedkomen.

• Rody7
Het is idd een Vynckier fornuisaansluitdoos

• septillion

septillion

In het bericht dat inmiddels is aangepast en waarin hij ook een 1p+n automaat liet zien :|

@Rody7 Niet echt handig om dat zo aan te passen... Zeker niet omdat je nu tegenstrijdige info geeft. Is het nu 4qmm of 6qmm?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee