Radiatorkranen vervangen voor Tado, hoe radiator aanpassen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-05 14:05
Mijn vraag
Wij willen de bestaande radiators in het huis langzaamaan "Slim" maken. Ons oog is gevallen op het systeem van Tado. Echter is er 1 probleem, de bestaande radiatorknoppen zijn ouderwetse draai-open/dicht knoppen en niet geschikt voor thermostatische knoppen.

Ik heb iemand gevonden die voor mij de boel wel wil ombouwen, maar daarvoor moet ik zelf wel alles aanleveren. Omdat Tado's duur zijn willen we eerst alle knoppen in het huis vervangen voor thermostatische knoppen en deze gaandeweg te vervangen voor Tado's.

Het gaat nu specifiek om de metalen delen op de buis waar de knop op gemonteerd wordt (ventiel?). Ik wil het graag in 1 keer goed en deze vervangen voor een versie waar we eerst een normale thermostartknop op kunnen monteren en later de Tado op kunnen zetten, zonder de boel weer los te moeten trekken.

Wat moet ik kopen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Tado radiatorknoppen in de toekomst, tot die tijd "domme" thermostatische radiatorknoppen, de goedkoopste die er zijn om de tijd te overbruggen.

Vaillant ketel met twee draadjes uit de muur.

Woonkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dt_MmNP_G4IQtKr9zu52ww7daeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNq516NESERwko74LZ8R88Dn.jpg?f=fotoalbum_large

Keuken (grenst aan woonkamer, in principe 1 zone)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNZ6hZpekxDDeuV6SYltm3cD-EY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuxgQVAFuSNVmj4Ih9412x6L.jpg?f=fotoalbum_large

Gang
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-PE7cVF4wAc893fBLGNuFJMpxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoeCaxG4lrk2QbOwL1QPlcnA.jpg?f=fotoalbum_large

Kledingkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07S_jq6LdhlXAFBPjWpdV93FSM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUvcIxI8o76d558xiOUL5AIo.jpg?f=fotoalbum_large

Ongebruikte slaapkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIJOt-BMDtw4SzUN81zAt5i_Xf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gg7djkhF00ubhDsVdrujrler.jpg?%0D%0Af=fotoalbum_large

"Onze" slaapkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HySq180gcykoRXdk6hl7_q7kE9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EgleobGQVKJCtvSIvUssY08U.jpg?f=fotoalbum_large

ZolderAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iHXX9xs13mxYYSzsUZUI0s_-V0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NcChqv1WoVdSFdUXl6ntXd0F.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben een IT'er... geen loodgieter... Ik heb veel gelezen maar begrijp er eigenlijk maar weinig van. Zit al een aantal weken af en aan te zoeken maar omdat ik er geen vertrouwen in heb om zelf alle werkzaamheden te verrichten heb iemand gevonden die dat wel kan. Dat zegt iets over mijn behendigheid met dit soort werkzaamheden.

[ Voor 47% gewijzigd door Supermuskusrat op 24-01-2022 19:24 . Reden: Foto's toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

4 rechte kranen en 3 haaks verkeerde kranen. 1/2" aansluiting.
4x een knelset voor in de kraan.
Woonkamer is een Heimeier kraan, neem dan weer allemaal Heimeier en bij voorkeur de v-exact II. Dan kan je ook gelijk waterzijdig inregelen.

Op de foto's is dat niet goed te zien maar het lijkt alsof de zolder een kortere inbouwmaat heeft.
Hou er rekening mee dat je leidingwerk moet aanpassen.
Bij de gang en keuken zal je waarschijnlijk ook wel iets moeten aanpassen / vervangen.
Als je overal thermostaat kranen gaat plaatsen zal er ook een drukverschil regelaar (by-pass) geplaatst moeten worden.

Is het handiger als degene die het gaat maken de spullen regelt?
En als je het gaat uitvoeren kies dan een dag dat je spullen kan bij halen indien nodig.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
edsandje schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 07:13:
4 rechte kranen en 3 haaks verkeerde kranen. 1/2" aansluiting.
4x een knelset voor in de kraan.
Woonkamer is een Heimeier kraan, neem dan weer allemaal Heimeier en bij voorkeur de v-exact II. Dan kan je ook gelijk waterzijdig inregelen.
Thanks! hier ga ik naar kijken, waterzijdig inregelen is iets waar hier ook al een draadje over loopt. Het heeft inderdaad mijn interesse.
Als je overal thermostaat kranen gaat plaatsen zal er ook een drukverschil regelaar (by-pass) geplaatst moeten worden.
Er is 1 kamer die het niet krijgt, het toilet. Die zit op een dusdanig koude plek dat die van mij altijd wel mee mag stoken. Is een bypass dan ook nodig? If so, waar zou deze geplaatst worden?
Is het handiger als degene die het gaat maken de spullen regelt?
En als je het gaat uitvoeren kies dan een dag dat je spullen kan bij halen indien nodig.
Dat zou het wel zijn, échter ben ik allang blij dat hij het voor mij wil regelen. Dit was de enige voorwaarde.

Thanks voor de respons, ik ga kijken wat ik waar allemaal kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Toilet is dan je bypass. Extra Bypass is dat niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Toilet als by-pass kan echter als je die niet waterzijdig kan inregelen kan dat later weer lastig worden om je systeem zo goed en zuinig mogelijk in te regelen.
Je kan de kraan eventueel nu ook vervangen en zet je er in plaats van een thermostaatknop een gewone knop op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Supermuskusrat schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:13:

Woonkamer
Keuken (grenst aan woonkamer, in principe 1 zone)
Gang
Kledingkamer
Ongebruikte slaapkamer
Onze" slaapkamer
Zolder
Geen badkamer die verwarmd wordt?

Vaak hangen daar designradiatoren (om de handdoeken over heen te hangen zodat ze snel drogen) die ook veel gebruikt worden als bypass.
Ik vermoed dat de radiator in de badkamer een stukje groter is dan die in het toilet waardoor die in de badkamer een betere bypass is imho.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
Koffie-Verkeerd schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:20:
[...]

Geen badkamer die verwarmd wordt?

Vaak hangen daar designradiatoren (om de handdoeken over heen te hangen zodat ze snel drogen) die ook veel gebruikt worden als bypass.
Ik vermoed dat de radiator in de badkamer een stukje groter is dan die in het toilet waardoor die in de badkamer een betere bypass is imho.
De badkamer heeft inderdaad geen radiator. De vorige eigenaar heeft bij het verbouwen van de badkamer er een elektrische vloerverwarming in gezet. Die gaat er pas weer uit als we de badkamer zelf een keer verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
edsandje schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:07:
Toilet als by-pass kan echter als je die niet waterzijdig kan inregelen kan dat later weer lastig worden om je systeem zo goed en zuinig mogelijk in te regelen.
Je kan de kraan eventueel nu ook vervangen en zet je er in plaats van een thermostaatknop een gewone knop op.
Als ik die als enige niet kan regelen heeft dat dan zijn weerslag op het hele huis? In principe staat hij nu altijd vol open, en stookt hij dus mee zodra de ketel aanslaat. Dit hoeft wat mij betreft ook niet te veranderen en stel het is een verwaarloosbaar verlies wat ik heb door die niet in te regelen, dan mis ik het ook niet.

De Tado's zijn niet in eerste instantie bedoelt als energiebesparing, maar meer als woongenot zodat ik, als ik 1 kamer wil verwarmen niet eerst het hele huis door hoef om alles dicht te draaien. Dat daar op een gegeven moment een besparing bij komt kijken is alleen maar leuk meegenomen, maar niet de hoofdzaak. Het inregelen is voor mij meer ter lering ende vermaeck, maar geen doel opzich.

Aan de andere kant, radiator extra aanpassen voor alleen het inregelen, op een hele installatie kost de kop nou ook weer niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Supermuskusrat op 26-01-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
Ik heb nu onderstaand lijstje in mijn bestellijst staan. Dit lijkt me het goede, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBDQVg-k76dY_KXxutHvIPYsjxI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r8fuogxoIZQVuS4ohsOKnTHC.png?f=user_large
Ik las toevallig op internet ergens dat thermostaatkranen niet naar boven mogen wijzen. Deze haaks verkeerde kranen doen dat wel. Klopt mijn info, of is dat een fabeltje van vroeger? Want als ik dan de haaks verkeerde koppeling vervang voor deze (of zijn linkse broertje) dan heb ik dat probleem toch getackeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Supermuskusrat schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:57:
Ik heb nu onderstaand lijstje in mijn bestellijst staan. Dit lijkt me het goede, toch?

[Afbeelding]

[...]

Ik las toevallig op internet ergens dat thermostaatkranen niet naar boven mogen wijzen. Deze haaks verkeerde kranen doen dat wel. Klopt mijn info, of is dat een fabeltje van vroeger? Want als ik dan de haaks verkeerde koppeling vervang voor deze (of zijn linkse broertje) dan heb ik dat probleem toch getackeld?
Nee dat klopt nog steeds.

Dan vangt de knop namelijk de opstijgende warmte van de leiding op.
Maar die haaks verkeerd heeft de knop niet omhoog staan.
De rechter aansluiting gaat in de radiator. De omhoog staande aan de leiding. Op de linker komt de knop.

Naar voren laten steken kan ook, maar als je de ruimte hebt zou ik ze altijd langs de muur laten. Dan steken ze niet zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Let er wel op dat in de kledingkamer de boel strak tegen de muur aan lijkt te zitten. Een thermostaatknop is een slag groter dan een gewone draaiknop. Dat kan wel eens vrij krap worden.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
bartvl schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:13:
Let er wel op dat in de kledingkamer de boel strak tegen de muur aan lijkt te zitten. Een thermostaatknop is een slag groter dan een gewone draaiknop. Dat kan wel eens vrij krap worden.
Die wilde ik inderdaad naar voren laten wijzen, dan loopt hij langs de muur naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:55

ericplan

5180 Wp PV

Ik zie op een aantal foto’s dikwandig staal, geen knel. Dat kon wel eens lastig worden.
Het is in ieder geval slimmer om het slim maken van je radiatoren in de zomer te doen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:16
bartvl schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:13:
Helemaal als je hier later ook nog een tado kraan op wil zetten, die heeft nog wat meer ruimte nodig (bij montage en demontage bij installatie en batterijen wisselen)

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
ericplan schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:16:
Ik zie op een aantal foto’s dikwandig staal, geen knel. Dat kon wel eens lastig worden.
Gewoon om mijn kennisniveau van dit onderwerp wat op te krikken, waarom wordt dit een probleem? Wat is het verschil?
ikmattie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:17:
[...]
Helemaal als je hier later ook nog een tado kraan op wil zetten, die heeft nog wat meer ruimte nodig (bij montage en demontage bij installatie en batterijen wisselen)
Ik heb bij de Tado 2 kranen zitten, die ga ik vanmiddag er even bijhouden en dan kijk ik even per radiator wat wijsheid is. Dit is ook een van de redenen dat het toilet er geen zou krijgen. Die zit zo strak op de muur dat je die naar voren zou moeten laten steken en, daar is het toilet echt te krap voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Supermuskusrat schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:21:
[...]

Gewoon om mijn kennisniveau van dit onderwerp wat op te krikken, waarom wordt dit een probleem? Wat is het verschil?
Op dikwandig stalen pijp is in het werk schroefdraad gesneden. Daar is de kraan op gefit met hennep en pasta. Als het dicht zit, dan zit het dicht. Maar je weet niet wat aantreft als je het losmaakt. Het lijkt werk uit de jaren 70. Een knelfitting past er niet op, daar heb je andere kranen voor, zo te zien 1/2” draad.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

ericplan schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:29:
[...]

Op dikwandig stalen pijp is in het werk schroefdraad gesneden. Daar is de kraan op gefit met hennep en pasta. Als het dicht zit, dan zit het dicht. Maar je weet niet wat aantreft als je het losmaakt. Het lijkt werk uit de jaren 70. Een knelfitting past er niet op, daar heb je andere kranen voor, zo te zien 1/2” draad.
Oude kraan er af draaien, schroefdraad schoonmaken, opnieuw verpakken en nieuwe kraan er op.
Zelfde voor het staartstuk in de radiator.
Wat moet je anders aantreffen?

Ts heeft 7 kranen, 3 ervan zit op dikwandig staal, daar heb je schroefdraad.
Op de overige zit dunwandig staal, hier kan je op knellen. (ts heeft 4 knelsetjes nodig)
Enige wat een probleem kan opleveren is dat de kranen een andere inbouwmaat hebben, dat moet je de leidingen aanpassen. Of een ander merk proberen.

@Supermuskusrat Voor de kledingkamer kan je inderdaad ook de knop naar voren laten steken.
Daar heb je dan dubbel haaks rechts voor nodig, die had je al gevonden in je link naar Wildkamp. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

edsandje schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:17:
[...]

Oude kraan er af draaien, schroefdraad schoonmaken, opnieuw verpakken en nieuwe kraan er op.
Zelfde voor het staartstuk in de radiator.
Wat moet je anders aantreffen?

Op de overige zit dunwandig staal, hier kan je op knellen. (ts heeft 4 knelsetjes nodig)
Enige wat een probleem kan opleveren is dat de kranen een andere inbouwmaat hebben, dat moet je de leidingen aanpassen. Of een ander merk proberen.

@Supermuskusrat Voor de kledingkamer kan je inderdaad ook de knop naar voren laten steken.
Daar heb je dan dubbel haaks rechts voor nodig, die had je al gevonden in je link naar Wildkamp. _/-\o_
Kraan wil er niet af. Erg korte schroefdraad. Paar gangen schroefdraad weggevreten. Geen klusje voor de zondagmiddag als je dit niet vaker gedaan hebt en misschien niet het juiste gereedschap hebt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
ericplan schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:08:
[...]

Kraan wil er niet af. Erg korte schroefdraad. Paar gangen schroefdraad weggevreten. Geen klusje voor de zondagmiddag als je dit niet vaker gedaan hebt en misschien niet het juiste gereedschap hebt.
Het huis is van '81, ik verwacht dat de meeste radiators even oud zijn. Precies om jouw reden heb ik iemand gevonden die hier wel ervaring mee heeft, en het gereedschap ervoor. Ik ben het overigens volledig met je eens dat dit meer een klusje voor de zomer is.
edsandje schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:17:
[...]
Op de overige zit dunwandig staal, hier kan je op knellen.
Ter lering, zou je me kunnen uitleggen waar je dit aan ziet en hou ik het zelf zou kunnen herkennen in de toekomst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

ericplan schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:08:
[...]

Die kraan heeft niks te willen, die gaat er af. Desnoods met bruut geweld.
Draadsnijder mee of een stuk leiding vervangen.
Soms moet je wat aanpassen.

Als men zelf wil klussen moet je dit ook incalculeren of laten doen door iemand die het wel kan.
Ts heeft aangegeven dat hij hulp krijgt want zelf kan hij het niet, prima niks mis mee.
Mijn beste klanten zijn mensen die het zelf wel even gingen doen tot het toch niet zo makkelijk was......
En dan heb je water waar je het niet wil hebben. 8)
Supermuskusrat schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:28:
[...]

Het huis is van '81, ik verwacht dat de meeste radiators even oud zijn. Precies om jouw reden heb ik iemand gevonden die hier wel ervaring mee heeft, en het gereedschap ervoor. Ik ben het overigens volledig met je eens dat dit meer een klusje voor de zomer is.

[...]

Ter lering, zou je me kunnen uitleggen waar je dit aan ziet en hou ik het zelf zou kunnen herkennen in de toekomst?
Op de eerste 3 foto's zie je een knelverbinding, dat is dunwandig stalen buis (of koper) daar kan je geen schroefdraad op snijden.
Op de andere foto's zie je dat de buis in de kraan gaat zonder knelafdichting, de buizen zijn ook dikwandig en daar kun je wel schroefdraad op snijden. (behalve de laatste foto dat is ook dunwandig)
op de 2e foto is de buis niet geschilderd, dat is dunwandig stalen buis, dikwandig is zwart maar meestal rood (menie)

Pagina: 1