Bouwtekeningen meubels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-06 21:10

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ik ben 'n beginnend klusser, heb wel al wat kleiner dingen in elkaar gezet, maar verre van professioneel.

Nu wil ik een lade-kastje gaan maken en eigenlijk nog wat andere dingen. Niet van steigerhout, maar van massief hout, of van multiplex (dat geschilderd wordt). Nu kan ik wel zelf een bouwtekening maken, maar ik heb het idee dat ik dan snel beginnersfouten ga maken.

Heeft iemand enig idee waar je (event. tegen geringe vergoeding) een bouwtekening kan vinden waar je zelf bijv. details of de maten van kan veranderen? Bijv. keuze tussen wel of geen lade-geleiders, wel of geen poten, hoe breed en diep en hoog het moet worden.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Niemand die een tip heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:24
er is online best veel te vinden op de juiste zoektermen, building plans for drawer cabinets geeft veel output.
bijvoorbeeld dit youtube filmpje:

als je liever leest: https://rogueengineer.com/how-to-build-a-drawer-box/

of deze: https://www.anikasdiylife.com/how-to-build-a-drawer/

maar eerlijk... hout is duur en het kan zomaar dat de ikea iets heeft wat hackable is.

[ Voor 5% gewijzigd door fvdberg op 26-01-2022 00:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:25
Eerste Google resultaat: https://www.fredsbouwtekeningen.nl/ NIET GEBRUIKEN

Edit: een soort scam, zie Puch-Maxi in "Bouwtekeningen meubels" en fvdberg in "Bouwtekeningen meubels"

[ Voor 89% gewijzigd door bazzemans op 26-01-2022 01:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:00
@bazzemans Die 10.000 bouwtekeningen aanbiedingen zou ik bij wegblijven, het is een soort van 'scam'. Ze verkopen een grote collectie gratis bouwtekeningen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:24
ja dat is gewoon een slechte vertaling van Freds Woodworking
Moet je eens op googlen, das dikke humor

Dat blijkt een complete ripoff te zijn van diverse andere mensen met websites vol tekeningen, oftewel allemaal gejatte projecten
Zie https://www.prettyhandygi...-without-reading-reviews/

mooie website ook met links naar plekken waar Fred al die tekeningen vandaan heeft gejat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:25
Puch-Maxi schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 01:13:
@bazzemans Die 10.000 bouwtekeningen aanbiedingen zou ik bij wegblijven, het is een soort van 'scam'. Ze verkopen een grote collectie gratis bouwtekeningen.
Dat had ik eigenlijk wel beetje verwacht, gezien de agressieve FB-campagne. Goed dat dit dan in dit topic benoemd wordt. Ik pas mijn vorige bericht aan en verwijs naar jouw bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:13
Kijk ook eens op woodworking.nl vind je heel veel op. Voor tekeningen ga je wel iets verder moeten zoeken.

Er zijn ook veel YouTube die tekeningen verkopen, dat kan ook een piste zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Dank! Hier heb ik iets aan! Freds bouwtekeningen had ik idd gevonden, en het klonk best goed in de oren, maar ook heel erg als scam. Plus dat veel goedkoop en leef aanvoelende sites er naar verwezen.

Ik had wel eea op YouTube gevonden, maar echt bouwtekeningen staan daar natuurlijk niet op.

Het gaat om een kastje dat bepaalde afmetingen moet hebben om optimaal gebruik te kunnen maken van de ruimte die er is. Ikea heb ik al doorgenomen, die heeft niets dat geschikt is (te diep, te ondiep, te breed, te smal, te hoog, te laag, etc). Heb ook op andere plaatsen gekeken, maar voor specifieke maten zoeken is niet makkelijk.

Ik ga naar de ander linkjes kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:51
Is het niet mogelijk om iets ikea's te pakken wat in een dimensie niet correct is, en dat in te korten?

Gamma met klantenkaart kan planken gratis voor je aanpassen.

Hoe je alleen maar de montagegaten te reproduceren.

Optie nog om marktplaat te zoeken, iets te vinden wat mooi is maar te groot en dan bij te zagen. Dat zou niet zoveel moeten kosten, dus het kan een keer misgaan

Heb je wel goedkoop het hout en de eventuele lagers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:50

mmniet

De beetje weter

FireAge schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:01:
Is het niet mogelijk om iets ikea's te pakken wat in een dimensie niet correct is, en dat in te korten?

Gamma met klantenkaart kan planken gratis voor je aanpassen.

Hoe je alleen maar de montagegaten te reproduceren.

Optie nog om marktplaat te zoeken, iets te vinden wat mooi is maar te groot en dan bij te zagen. Dat zou niet zoveel moeten kosten, dus het kan een keer misgaan

Heb je wel goedkoop het hout en de eventuele lagers.
als je bedoeld dat je met je ikea plaatmateriaal naar je plaatselijke bouwmarkt gaat om in te korten denk ik dat ze niet zo gelukkig met je gaan zijn en je niet gaan helpen. Bij de bouwmarkt een plaat kopen en zagen kan natuurlijk wel :).

Verder is het goed om te weten dat ze bij de bouwmarkten gratis zagen, maar als je de verkeerde treft heb je milimeters verschil (ja, het gebeurt) of gaan ze zeggen dat het niet de bedoeling is dat je meer dan 3 zaagsnedes doet. Al ken ik ook medewerkers die gerust met je een uur in de zaagruimte gaan hobbien om je te helpen

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Ardana schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:38:
Dank! Hier heb ik iets aan! Freds bouwtekeningen had ik idd gevonden, en het klonk best goed in de oren, maar ook heel erg als scam. Plus dat veel goedkoop en leef aanvoelende sites er naar verwezen.

Ik had wel eea op YouTube gevonden, maar echt bouwtekeningen staan daar natuurlijk niet op.

Het gaat om een kastje dat bepaalde afmetingen moet hebben om optimaal gebruik te kunnen maken van de ruimte die er is. Ikea heb ik al doorgenomen, die heeft niets dat geschikt is (te diep, te ondiep, te breed, te smal, te hoog, te laag, etc). Heb ook op andere plaatsen gekeken, maar voor specifieke maten zoeken is niet makkelijk.

Ik ga naar de ander linkjes kijken.
Maar je kan toch van een bouwtekening van een kastje wat je mooi vindt de maten aanpassen zodat het wél past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Kurma schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:06:
[...]

Maar je kan toch van een bouwtekening van een kastje wat je mooi vindt de maten aanpassen zodat het wél past?
Dat is dus de bedoeling, maar ik ben nog geen goede bouwtekeningen tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:27

Reinier

\o/

Ik zou kijken bij de "bekende" Youtubers zoals hiervoor al gemeld. Ik ben o.a. fan van Jay Bates en John Heisz. Plannen zijn meestal niet gratis en John heeft vooral tekeningen voor tools en hulpstukken, geen meubels. Maar er zit wel e.e.a. nuttigs tussen denk ik, hoewel niet exact wat je zoekt.
https://jayscustomcreations.com/store/
https://ibuildit.ca/plans/
https://ibuildit.ca/free-plans/
https://www.woodgears.ca/plans.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lekker ouderwets maar koop een boek: https://baptist.nl/boeken...boeken-over-houtprojecten Of ga eens naar de bieb, die hebben er ook genoeg staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierw
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:56
Het makkelijkste is om een soort van box te maken naar wens. Multiplex is als beginnend houtbewerker wat makkelijker, toegankelijker en goedkoper. Daarna kun je er pootjes naar wens onder zetten, houdt daarbij vooraf rekening met de hoogte van de pootjes.

Wat betreft de eventuele lades:
Lades zijn vaak een specifieke maat die je pas maakt nadat je het karkas in elkaar hebt gezet. De lades kan je zo hoog maken als je wilt het frontje komt wat preciezer.

Het type ladegeleider wat je gaat gebruiken maakt ook nog uit, zij of bodemmontage, daarnaast kan het per leverancier verschillen hoe dik de ladegeleiders zijn of op welke positie gaten geboord moeten worden (bij bodemmontage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:25

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Wellicht een hele domme toevoeging maar is Sketchup niet een goed plan?

Je kunt alles uittekenen en als ik me niet vergis kun je hele cut lijsten uitprinten ermee.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 08:29
sketchup is maar een tool. (niet eens een goede, maar dat terzijde).

Je moet nog altijd weten WAT je tekent.

Je kan eens naar een meubelzaak gaan en kijken hoe die kasten in elkaar zitten. Stelen met je ogen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Karwei heeft wel wat leuke handleidingen

https://www.karwei.nl/klusadvies/d/meubels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:22

dragonhaertt

@_'.'

Kijk ook eens op https://freewoodworkingplan.com/
Of je kan op woodworking.nl een account aanmaken. Daar is een hele rubriek speciaal voor bouwtekeningen: https://www.woodworking.nl/forums/tekeningen-om-te-delen.25/

Ik kijk zelf het liefst ideën af van youtube, welke ik dan zelf in 3D CAD zet als het wat ingewikkeld wordt om te begrijpen.
Daarnaast is het fouten maken, deze kunnen verhullen en hiervan leren één van de mooiste dingen aan houtbewerking.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
https://woodgears.ca/

Met YouTube video's erbij.
Ik vind het altijd wel interessant om naar te kijken maar ik heb er zelf nooit gebruik van gemaakt.

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-06 16:35
Ik heb ooit deze site gebruikt. Was de 14 euro wel waard.

https://neo-eko-meubelwerktekening.nl

[ Voor 16% gewijzigd door alwind op 26-01-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:20
Misschien een beetje een ouderwetse suggestie, maar stiekem zijn de papieren naslagwerken op dit vlak vaak verrassend goed. Juist omdat die echt de basistechnieken meepakken en die juist voor massief fouten constructies relatief weinig veranderen. Snel voorbeeld is de collectie van Amazon, maar zijn ongetwijfeld ook Nederlandse varianten te koop. Mogelijk zelfs bij de bieb in de collectie, al dan niet op bestelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:27
Je moet m gewoon goed in je hoofd hebben en een beetje ruimtelijk kunnen denken.

Wat ik ook merk, hoeveel je ook van tevoren bedenkt, gaanderweg maak je het altijd anders. Begin er gewoon aan. fouten zul je maken

Wat ik zelf vaak doe. De basis van Ikea gebruikten en hier zelf deuren in maken. bijvoorbeeld Pax.
Onlangs een 3 Godmorgon badmeubels aan elkaar geschroefd en deze bekleed met massief eiken. de bestaande ladefrontjes verwijderd en hier ook massief eiken op gemaakt.
De meubels heb ik in december gekocht voor 110,- per stuk maar zijn nu 179,- dus alles is wel duur geworden.
Als ik de tijd en materialen reken dan kan ik ze niet maken voor 110,- (179,- is een ander verhaal)

Kosten voor een badmeubel van 240cm is dus 330,- + 300,- eiken. laten maken zou 2800,- zijn.

Ben nu bezig met de inkopen voor 13meter knieschotkast. deze wordt geheel zelfbouw omdat er geen ikea basis voor is.
Maar man man man wat is het hout voortaan duur. meer dan 1,5x duurder dan vorig jaar rond deze tijd

[ Voor 12% gewijzigd door BlueSS50 op 26-01-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
BlueSS50 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:11:
Maar man man man wat is het hout voortaan duur. meer dan 1,5x duurder dan vorig jaar rond deze tijd
Dan kocht je vroeger al heel duur aan, of vind je de hedendaags goedkope.

Wij (als firma) betalen voor plaatmateriaal soms tot x 3!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:27
Ik haal het altijd rechtstreeks bij de houthandel.
Underlayment betaalde ik vorig jaar nog 18,- per plaat (ex btw) is nu ook volgens mij 2x duurder

De vergelijking welke ik net maakt is wat ik nu moet bestellen. namelijk 18mm mdf met lakdraagfolie van 305cm. betaalde ik vorig jaar 31,70 voor en nu 49,40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:44

loewie1984

music addict! pizza monster!!

cadsite schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:32:
sketchup is maar een tool. (niet eens een goede, maar dat terzijde).
noem me een goed laagdrempelig alternatief, als je nicknaam te maken heeft met je beroep weet ik genoeg. Autocad is niet laagdrempelig

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:18
Bouwtekeningen heb je nietecht nodig toch voor een ladekastje? Niet te moeilijk denken, stap voor stap. Als je eerst is de buitenkant maakt 4 zijdes en een achterwandje dat valt op een kladblokje te bezien en daarna wat lades erin frummelen.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
loewie1984 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:36:
noem me een goed laagdrempelig alternatief, als je nicknaam te maken heeft met je beroep weet ik genoeg. Autocad is niet laagdrempelig
Het is mij als werktuigbouwer met (gedateerde) ervaring in Autocad en diverse 3D pakketten in ieder geval nog nooit gelukt iets voor elkaar te krijgen in Sketch-up. Als je gewend bent parametrisch te werken en/of maatvast wilt werken en eens een keer iets wilt wijzigen vind ik sketch-up juist heel ingewikkeld (mijn ervaring, misschien begrijp ik het gewoon niet).

Wat mij wel aardig beviel was: https://www.onshape.com/en/

Niet perfect maar doet wat het moet doen en is gratis (voor privé gebruik waarbij je werk publiek is).

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 26-01-2022 15:14 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
loewie1984 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:36:
[...]

Ik ben van het principe, "doe het goed of doe het niet".

Sketchup is een kleurboek.Je kan daar heel snel indrukwekkende dingen mee doen om te presenteren. Als het moet dienen om er produktietekeningen uit te halen sta je met de gratis versie van sketchup nergens.
Met de betalende kan je wel werktekeningen maken, maar laagdrempelig is het niet, en juist al evenmin.

Als het is voor huis & tuingebruik ben ik nog altijd voorstander van ruitjespapier, een lat en en potlood.

btw, CAD staat voor Computer Aided Design, AutoCAD is maar 1 van de ontelbare CAD programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier gebruik ik Solidworks. Niet alleen voor de hobby om af en toe wat klussen in te tekenen maar ook voor mijn studenten om werktekeningen in te maken. Het grote voordeel is dat je alles moet tekenen, dus ieder onderdeel met alle afmetingen. Daarbij kun je de boel in elkaar zetten zoals je wenst, je kunt zelfs onzichtbare deuvels plaatsen om de boel aan elkaar te zetten etc.

Groot nadeel: ieder onderdeel wordt een losse tekening (tenzij 3D sketch...) waarbij je goed moet onthouden of opzoeken welke afmetingen je ook al weer gebruikt hebt. Een ander groot nadeel is dat wanneer je materiaal net niet de afmeting heeft die je getekend hebt, je zelf weer na moet denken hoe dingen anders worden in je afmetingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
sypie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:58:
Het grote voordeel is dat je alles moet tekenen, dus ieder onderdeel met alle afmetingen.
Zinvol om te bedenken dat er echt verschillende benaderingen zijn:
  • Tekening georienteerd: b.v. Autocad
  • Object georienteerd: b.v. Inventor, Solidworks
De eerste lijk het meest op met de hand tekenen en is wellicht het meest laagdrempelig om te leren.

3D modelleren is echt een andere filosofie waarbij je objecten dimensioneert en positioneert. Op basis hiervan genereer je uiteindelijk tekeningen. Dit is potentieel heel krachtig door de mogelijkheid volledig 3D visualisatie te hebben. Nadeel is dat wanneer er niet consistent gewerkt wordt het doorvoeren van wijzigingen heel complex kan worden.

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 26-01-2022 15:07 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:00

Mickey77

Allround ICT-er

@Ardana Ik begrijp dat als je weinig ervaring hebt, graag een complete bouwtekening wilt van iemand anders. Maar het grote voordeel van zelf iets maken, is dat je het precies zo groot kunt maken als je wilt. Dan zou je een tekening van iemand anders toch aan moeten passen. Dan kun je net zo makkelijk zelf een tekening maken. Dat is niet zo heel moeilijk. Ik maak regelmatig kasten en tafels en pas ze ook vaak weer aan als ik verhuis.

Ik werk het liefste met massief hout. Dat is wel duurder dan fineer en spaanplaat enzo, ik vind het ook mooier dan triplex dat je vervolgens verft. Nadeel van die aanpak is dat het gronden en verven veel extra werk kost, ook kost goede verf meer geld dan je denkt dus kom je alsnog dicht in de buurt van de prijs van massief hout. Ik zou alleen gaan voor triplex en verven als je heel specifieke kleuren wilt. Wil je een meer natuurlijke look, kun je m.i. beter gaan voor massief hout. Als je geen goede gereedschappen hebt, moet je inderdaad goed plannen en tekenen zodat je het kunt laten zagen in de bouwmarkt. Ik reken altijd alles thuis goed uit en laat de grote stukken zagen op de millimeter (controleer dat ook als je twijfelt).

Hoe zou ik een ladenkastje maken? Ik zou het in 3 fasen verdelen. Fase 1 = een kastje maken, fase 2 = een aantal planken en fase 3 = een paar laatjes (als je echt laden wilt, misschien wil je een kastje met alleen planken). Voor fase 1 begin je met het bepalen van de buitenmaten van de kast., Dan ga je nadenken over welke zijden de volledige lengte moeten krijgen en welke de lengte minus twee diktes moeten krijgen. Dat zullen waarschijnlijk de verticale zijden zijn. Maar dan ben je er nog niet.

Het is belangrijk om rekening te houden met de dikte van de zaagsnede, die is vaak 3mm. Als je zelf gaat zagen dan moet je daar rekening mee houden, ook gaat het dus niet werken als je er van uit gaat dat je een houten plaat zijn volle grootte wilt gebruiken. je hebt altijd zaagverlies. Een voorbeeld van hoe ik het aanpak. Stel je wilt een kastje van 60cm hoog, 40cm breed en 30cm diep. Stel je planken zijn 18mm dik (kan ook 20mm zijn of 25mm). Dan zou ik deze delen (laten) zagen:

2 stuks breedte 40cm x diepte 30cm = bovenkant en onderkant
2 stuks hoogte (60 - 3,6) = 56,4 cm x diepte 30cm = zijkanten die komen tussen de boven- en onderkant
1 stuks hoogte (60 - 3,6) = 56,4 cm x breedte (40 - 3,6) = 36,4cm (dit is dus de achterkant, die past tussen de vier andere planken)

Het mooiste is dit aan elkaar te maken met deuvels, die kun je kopen in 6mm of 8mm, etc. Als je stapsgewijs te werk gaat, kun je ook als beginner een mooi kastje maken. Durf je dat niet dan kun je gaat voor stoelhoeken of vierkante palen in de hoeken, maar daar ga je last van hebben als je alsnog laatjes wilt!

Fase 1 is dus het kastje, als je zeker weten planken wilt en je hebt vertrouwen in jezelf, dan kun die direct laten zagen (in het voorbeeld zou je meteen planken kunnen laten zagen van 36,4 breed x ongeveer 27cm diep) maar je kunt ook eerst even kijken of je kastje de gewenste maten heeft, als hij in elkaar zit.

Het kan namelijk best zijn dat het geheel 1 of 2mm anders uit pakt. Bijvoorbeeld omdat er niet 100% strak is gezaagd, of omdat de ruimte tussen de panelen her en der groter is dan je verwacht. Er kan zomaar een mm tussen zitten. Ook als je het laat zagen in de bouwmarkt, kan het afwijken. Maak geen kastje met een decoupeerzaag, dat wordt nooit recht. Als je zelf gaat zagen, moet je een cirkelzaag hebben of een afkortzaag indien je planken gebruikt. Maar laten zagen in de bouwmarkt is altijd slim, het scheelt veel werk en dat kost je niets. Ze zagen ook een complexe opdracht, als je maar een duidelijke tekening maakt.

TLDR: als je een mooie en dure bouwtekening hebt gekocht of hebt laten maken kan het resultaat tegen vallen. Want bij zagen en assemblage kun je afwijkingen hebben. Ook gaat massief hout vaak nog werken en krijg je een jaar later alsnog ergens een spleet van een millimeter. Dat vind ik mooi, voor mij zeker geen reden om voor fineer te gaan. Mijn advies is dus gewoon: oefenen en je wordt vanzelf een betere klusser. Verwacht niet dat je eerste kastje perfect wordt, maar geniet van het zelf maken van dingen. Succes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Laatst online: 04-06 22:09

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ardana schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:32:
Ik ben 'n beginnend klusser, heb wel al wat kleiner dingen in elkaar gezet, maar verre van professioneel.

Nu wil ik een lade-kastje gaan maken en eigenlijk nog wat andere dingen. Niet van steigerhout, maar van massief hout, of van multiplex (dat geschilderd wordt). Nu kan ik wel zelf een bouwtekening maken, maar ik heb het idee dat ik dan snel beginnersfouten ga maken.

Heeft iemand enig idee waar je (event. tegen geringe vergoeding) een bouwtekening kan vinden waar je zelf bijv. details of de maten van kan veranderen? Bijv. keuze tussen wel of geen lade-geleiders, wel of geen poten, hoe breed en diep en hoog het moet worden.
Ik ben altijd wel gecharmeerd geweest van instructables. Verre van perfect. Maar er zit best wat leuk werk tussen. :)

https://www.instructables.com/workshop/howto/drawer+cabinet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
sypie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:58:
Hier gebruik ik Solidworks. Niet alleen voor de hobby om af en toe wat klussen in te tekenen maar ook voor mijn studenten om werktekeningen in te maken. Het grote voordeel is dat je alles moet tekenen, dus ieder onderdeel met alle afmetingen. Daarbij kun je de boel in elkaar zetten zoals je wenst, je kunt zelfs onzichtbare deuvels plaatsen om de boel aan elkaar te zetten etc.

Groot nadeel: ieder onderdeel wordt een losse tekening (tenzij 3D sketch...) waarbij je goed moet onthouden of opzoeken welke afmetingen je ook al weer gebruikt hebt. Een ander groot nadeel is dat wanneer je materiaal net niet de afmeting heeft die je getekend hebt, je zelf weer na moet denken hoe dingen anders worden in je afmetingen...
Mij lijkt de 4k aan licentiekosten voor de standaardversie van Solidworks een groot nadeel voor het modelleren van een houten kastje :+

(zelfde geldt voor praktisch alle pakketten, zeker CAD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Laatst online: 04-06 22:09

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

pagani schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:33:
[...]

Mij lijkt de 4k aan licentiekosten voor de standaardversie van Solidworks een groot nadeel voor het modelleren van een houten kastje :+

(zelfde geldt voor praktisch alle pakketten, zeker CAD)
Voor 100 euro per jaar heb je Solidworks tegenwoordig. Ze hebben een Maker licentie.

Autodesk Fusion 360 is gratis, hetzij gelimiteerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Point.Flare op 26-01-2022 22:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-06 21:33
Bekijk eens Peter millard's / 10 minute workshop 'cabinet basics' op YouTube. Hij heeft ook heel wat andere nuttige filmpjes / projecten staan waar je zeker en vast verder mee kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:13
Voor een goede tutorial over sketchup, vooral dan voor kastjes en dergelijke (moeilijkere vormen zullen misschien lastiger gaan). De tutorial van woodworking for mere mortels over sketches is zeer goed!
https://woodworkingformer...e-sketch-up-step-by-step/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
pagani schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:33:
[...]
Mij lijkt de 4k aan licentiekosten voor de standaardversie van Solidworks een groot nadeel voor het modelleren van een houten kastje
Geen idee wat dat programma kost. Ik heb een licentie via mijn school, een exemplaar meer of minder zal niet veel doen op het totaal denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Ik snap dat het voor de meeste Tweakers een deel van de fun zal zijn om de plannen in sketchup/autocad/andere software te maken, maar voor mij is dat anders. Ben 3x zo lang bezig met sketchup dan met het uiteindelijke maken.. Tekenen doe ik dus zelf wel, op papier, met een potlood en een liniaal en zo. Niet dat het met CAD verkeerd is, absoluut niet, maar nodig is het voor een ladekastje ook niet.

Waar @Ardana wel rekening mee moet houden is het volgende. Je kan een hartstikke mooi bouwplan gevonden hebben, maar als dat plan ervan uitgaat dat je een lamellofrees en een vandiktebank hebt, heb je er waarschijnlijk alsnog niet zo heel veel aan. Probeer een eenvoudig kastje te bekijken en te begrijpen hoe het in elkaar zit. Begrijpen hoe iets in elkaar steekt levert veel meer op dan iets namaken van een bouwtekening (al kunnen die ook zeker hun nut hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Kurma schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:39:
Ik snap dat het voor de meeste Tweakers een deel van de fun zal zijn om de plannen in sketchup/autocad/andere software te maken, maar voor mij is dat anders. Ben 3x zo lang bezig met sketchup dan met het uiteindelijke maken.. Tekenen doe ik dus zelf wel, op papier, met een potlood en een liniaal en zo. Niet dat het met CAD verkeerd is, absoluut niet, maar nodig is het voor een ladekastje ook niet.

Waar @Ardana wel rekening mee moet houden is het volgende. Je kan een hartstikke mooi bouwplan gevonden hebben, maar als dat plan ervan uitgaat dat je een lamellofrees en een vandiktebank hebt, heb je er waarschijnlijk alsnog niet zo heel veel aan. Probeer een eenvoudig kastje te bekijken en te begrijpen hoe het in elkaar zit. Begrijpen hoe iets in elkaar steekt levert veel meer op dan iets namaken van een bouwtekening (al kunnen die ook zeker hun nut hebben).
Eigenlijk, zeker als beginnend klusser, kom je al snel genoeg gereedschap tekort om voor honderden euro's aan gereedschap te moeten kopen. Ja, je kunt met een handzaag ook je kastje zagen, maar een beginner zaagt niet recht. Een goede boor en borenset, waterpas, haakse hoeken, verstekbak, misschien een verstek- of decoupeerzaag en dat lijstje gaat nog wel even door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ik heb best veel gereedschap tot m'n beschikking, geen vandiktebank, maar wel een lamellofrees, bovenfrees, invalzaag (met geleide-plank), kolomboor etc. Dus daar zit het probleem niet.

Iedereen heel erg bedankt voor alle input, ik moet nog heel even wachten tot de afwasmachine geleverd is, zodat ik de exacte maten kan opmeten. De deur hiervan gaat bepalend zijn voor hoe breed mijn kastje kan worden.

Ik wil de zijkanten en bovenkant van massief kout maken, net als de voorkanten van de lades (die gaan de hele voorkant bedekken), dus ik kan wel alvast gaan kijken voor massief hout. En voor pootjes. Want hoewel ik pootjes een beetje zonde van de ruimte vindt, zijn pootjes van een cm of 3-4 wel geschikt om te zorgen dat je geen last van plinten hebt.

En voor ladegeleiders. Die heb je kennelijk ook in alle soorten en maten. Het wordt mijn voorraadkastje voor in de keuken, dus het gaat best veel gebruikt worden. Dan zijn goede geleiders geen overbodige luxe volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Massief hout is meteen lastiger omdat je rekening moet houden met het werken van het hout.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Niet helemaal op hier van toepassing, maar ik heb deze ook gemaakt: die in de badkamer samen met McGryphon, die in de wc grotendeels alleen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVgfYRD1dpOvivx7FzgLvrzvoQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MxiKCIZOW6OHruphwpGL5ll6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9D_cLCianhzI-dIiR_EAIc1pex4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYQXXTD8njpsytkHLe2xMPwV.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbT0ss4nmz3VRTT2GGbejwfEOBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3XrjMhLGRzw55UqXnX0AL4s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYLxkDeOFQVCELFbsJhBG2B9-aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gn2EmzEVX0P7w9puzLeciKdH.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ik verwacht dat 'n kastje voor de keuken ook wel moet lukken :)

Als deze in 'n show-topic moet, kan ik 'm ook daar naar toe verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdBurn89
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-05 21:45
Puch-Maxi schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 01:13:
Maar van welke websites halen hun die af dan? Ik zoek me een ongeluk en vind maar weinig bouwtekeningen. Ik neig ernaar om toch zijn pakket af te nemen.

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc

Pagina: 1