@
Ardana Ik begrijp dat als je weinig ervaring hebt, graag een complete bouwtekening wilt van iemand anders. Maar het grote voordeel van zelf iets maken, is dat je het precies zo groot kunt maken als je wilt. Dan zou je een tekening van iemand anders toch aan moeten passen. Dan kun je net zo makkelijk zelf een tekening maken. Dat is niet zo heel moeilijk. Ik maak regelmatig kasten en tafels en pas ze ook vaak weer aan als ik verhuis.
Ik werk het liefste met massief hout. Dat is wel duurder dan fineer en spaanplaat enzo, ik vind het ook mooier dan triplex dat je vervolgens verft. Nadeel van die aanpak is dat het gronden en verven veel extra werk kost, ook kost goede verf meer geld dan je denkt dus kom je alsnog dicht in de buurt van de prijs van massief hout. Ik zou alleen gaan voor triplex en verven als je heel specifieke kleuren wilt. Wil je een meer natuurlijke look, kun je m.i. beter gaan voor massief hout. Als je geen goede gereedschappen hebt, moet je inderdaad goed plannen en tekenen zodat je het kunt laten zagen in de bouwmarkt. Ik reken altijd alles thuis goed uit en laat de grote stukken zagen op de millimeter (controleer dat ook als je twijfelt).
Hoe zou ik een ladenkastje maken? Ik zou het in 3 fasen verdelen. Fase 1 = een kastje maken, fase 2 = een aantal planken en fase 3 = een paar laatjes (als je echt laden wilt, misschien wil je een kastje met alleen planken). Voor fase 1 begin je met het bepalen van de buitenmaten van de kast., Dan ga je nadenken over welke zijden de volledige lengte moeten krijgen en welke de lengte minus twee diktes moeten krijgen. Dat zullen waarschijnlijk de verticale zijden zijn. Maar dan ben je er nog niet.
Het is belangrijk om rekening te houden met de dikte van de zaagsnede, die is vaak 3mm. Als je zelf gaat zagen dan moet je daar rekening mee houden, ook gaat het dus niet werken als je er van uit gaat dat je een houten plaat zijn volle grootte wilt gebruiken. je hebt altijd zaagverlies. Een voorbeeld van hoe ik het aanpak. Stel je wilt een kastje van 60cm hoog, 40cm breed en 30cm diep. Stel je planken zijn 18mm dik (kan ook 20mm zijn of 25mm). Dan zou ik deze delen (laten) zagen:
2 stuks breedte 40cm x diepte 30cm = bovenkant en onderkant
2 stuks hoogte (60 - 3,6) = 56,4 cm x diepte 30cm = zijkanten die komen tussen de boven- en onderkant
1 stuks hoogte (60 - 3,6) = 56,4 cm x breedte (40 - 3,6) = 36,4cm (dit is dus de achterkant, die past tussen de vier andere planken)
Het mooiste is dit aan elkaar te maken met deuvels, die kun je kopen in 6mm of 8mm, etc. Als je stapsgewijs te werk gaat, kun je ook als beginner een mooi kastje maken. Durf je dat niet dan kun je gaat voor stoelhoeken of vierkante palen in de hoeken, maar daar ga je last van hebben als je alsnog laatjes wilt!
Fase 1 is dus het kastje, als je zeker weten planken wilt en je hebt vertrouwen in jezelf, dan kun die direct laten zagen (in het voorbeeld zou je meteen planken kunnen laten zagen van 36,4 breed x ongeveer 27cm diep) maar je kunt ook eerst even kijken of je kastje de gewenste maten heeft, als hij in elkaar zit.
Het kan namelijk best zijn dat het geheel 1 of 2mm anders uit pakt. Bijvoorbeeld omdat er niet 100% strak is gezaagd, of omdat de ruimte tussen de panelen her en der groter is dan je verwacht. Er kan zomaar een mm tussen zitten. Ook als je het laat zagen in de bouwmarkt, kan het afwijken. Maak geen kastje met een decoupeerzaag, dat wordt nooit recht. Als je zelf gaat zagen, moet je een cirkelzaag hebben of een afkortzaag indien je planken gebruikt. Maar laten zagen in de bouwmarkt is altijd slim, het scheelt veel werk en dat kost je niets. Ze zagen ook een complexe opdracht, als je maar een duidelijke tekening maakt.
TLDR: als je een mooie en dure bouwtekening hebt gekocht of hebt laten maken kan het resultaat tegen vallen. Want bij zagen en assemblage kun je afwijkingen hebben. Ook gaat massief hout vaak nog werken en krijg je een jaar later alsnog ergens een spleet van een millimeter. Dat vind ik mooi, voor mij zeker geen reden om voor fineer te gaan. Mijn advies is dus gewoon: oefenen en je wordt vanzelf een betere klusser. Verwacht niet dat je eerste kastje perfect wordt, maar geniet van het zelf maken van dingen. Succes!!