Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkbrace
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-04 21:14
Ik heb zojuist mijn mobiel abonnement bij kpn verlengd en ik kan in mijn nieuwe toestel een e-sim gebruiken.

Maar na wat googelen en oude forum posts teruglezen zie ik nog geen reden om dat te doen.

Nadelen:
- Bij factory reset van telefoon moet je een nieuwe simkaart aanvragen om een nieuwe e-sim aan te vragen. (Tenzij je eerst je e-sim tijdelijk op een ander toestel kan zetten)
- Je sim is nu softwarematig beveiligd met authenticatie en dus kwetsbaar voor hackers op afstand.

Voordelen:
- Minder afval van plastic & chip in een simkaart.
- Iets meer ruimte in nieuwe telefoons.

In mijn geval gaan de voordelen echter niet op, want ik heb al een simkaart en mijn telefoon is al gebouwd met ruimte ervoor. Is er een reden om op dit moment toch over te stappen op e-sim?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voordeel: een e-sim kan tot 5 verschillende virtuele simkaarten zijn. Je kan dus (in theorie) 5 verschillende providers hebben en er 1 per keer aktief zetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een backpacker die in korte tijd veel regio's bezoekt. Lekker even snel een data-only inkopen, op e-sim zetten en deactiveren in de volgende regio.

Nadeel: e-sim kan je niet "uitzetten" dus er is een grotere mogelijkheid dat je altijd traceerbaar bent, zelfs als je geen aktief abonnement hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Voordeel is ook dat je wearables makkelijker standalone kan inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winkbrace
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-04 21:14
Bedankt. Het lijkt er dus op dat het vooral een voordeel is voor de fabrikant en telecomprovider. Of voor mensen met specifieke wensen. Al is een wearable natuurlijk wel een heel goede use case.

Maar voor mijn gewone smartphone dus nog niet echt nodig. Misschien komen er ooit handige features bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:22
Voordeel is ook dat je bij een nieuw nummer of overstappen tussen providers weer eerder bereikbaar bent, omdat e-sims digitaal geleverd kunnen worden - en je dus niet op post hoeft te wachten of naar een fysieke winkel om aan de chip te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:09

Speedmaster

Make my day...

winkbrace schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:08:

- Bij factory reset van telefoon moet je een nieuwe simkaart aanvragen om een nieuwe e-sim aan te vragen. (Tenzij je eerst je e-sim tijdelijk op een ander toestel kan zetten)
Bij KPN is de procedure voor een nieuwe E-SIM krijgen uitermate lastig. Je moet zelfs in sommige gevallen terug naar een fysieke SIM kaart voordat je weer naar een E-SIM kan.

Zelf heb ik ook een E-SIM en ik ben mij er uitermate bewust van dat als mijn toestel stuk gaat, ik niet even simpel naar een ander toestel kan aangezien de hele procedure waardeloos geregeld is bij KPN.

Om deze reden zal ik ook bij een volgend toestel weer terug gaan naar een fysieke SIM kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inhumanous
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:17
Speedmaster schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:45:
[...]

Bij KPN is de procedure voor een nieuwe E-SIM krijgen uitermate lastig. Je moet zelfs in sommige gevallen terug naar een fysieke SIM kaart voordat je weer naar een E-SIM kan.

Zelf heb ik ook een E-SIM en ik ben mij er uitermate bewust van dat als mijn toestel stuk gaat, ik niet even simpel naar een ander toestel kan aangezien de hele procedure waardeloos geregeld is bij KPN.

Om deze reden zal ik ook bij een volgend toestel weer terug gaan naar een fysieke SIM kaart.
je kan toch gewoon inloggen bij de KPN app en daar je nieuwe E-sim downloaden/installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:19
winkbrace schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:08:
Ik heb zojuist mijn mobiel abonnement bij kpn verlengd en ik kan in mijn nieuwe toestel een e-sim gebruiken.

Maar na wat googelen en oude forum posts teruglezen zie ik nog geen reden om dat te doen.

Nadelen:
Nee hoor, bij iOS kun je tijdens de reset kiezen om de esim te behouden. Android weet ik niet. En wat al gezegd is inderdaad, bij KPN kun je je esim in de app downloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkForce
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
ShitHappens schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:34:
Voordeel is ook dat je bij een nieuw nummer of overstappen tussen providers weer eerder bereikbaar bent, omdat e-sims digitaal geleverd kunnen worden - en je dus niet op post hoeft te wachten of naar een fysieke winkel om aan de chip te komen.
Die bullshit heb ik wel vaker gehoord, maar;
Een nieuw nummer is niet simkaart gebonden, als jij een gewone simkaart hebt en een nieuw nummer wilt bel je jou provider op om een nieuw nummer aan te vragen en binnen een bepaalde termijn heb je deze.

Overstappen kost over het algemeen vaak een aantal dagen, dezelfde periode die het kost om met een fysieke simkaart een overstap te realiseren. Soms zelfs zit je nog een maand vast aan je provider vanwege de maandelijks opzegbaarheid. Genoeg tijd lijkt mij om die nieuwe simkaart van de andere (nieuwe) provider te ontvangen ?!

Al met al, nog altijd geen voordelen. Extra voordelen zijn wel;

Mijn buurvrouw werkt op een waterbus en laat haar telefoons vaak zat vallen - tot in het water toe. Voordeel van zo'n eSim is dat je telefoon morsdood of (deels) defect is en je niet even een oude smartphone kunt pakken want de eSim in je oude smartphone prikken gaat niet, daardoor ben je dus heerlijk onbereikbaar tot
je eindelijk een vervangende (fysieke) simkaart in je bezit hebt

Daarnaast gaat het geregeld mis met downloaden van nieuwe eSims (kost soms uren of dagen) om met een telco de issues opgelost te krijgen waar je bij een fysieke simkaart bar weinig verkeerd kunt doen.

Meer nadelen dan voordelen dus.

Dat KPN het misschien d.m.v. een app weet te regelen is leuk, maar er zijn zat mensen die het nog altijd niet snappen.

[ Voor 3% gewijzigd door DarkForce op 09-04-2022 01:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-05 12:01
Ik vraag me af waarom providers geen duo-sim aanbieden met e-sim. Ik heb nu duo-sim met 2 fysieke simkaarten, dat vind ik erg handig. Als ik op vakantie in het buitenland zit en ik raak m'n telefoon kwijt (verloren/gejat) dan wil ik graag meteen verder kunnen, met m'n eigen nummer en databundel. In het buitenland ben je meer dan ooit afhankelijk van je telefoon.

Ik heb dat nagevraagd (in mijn geval bij Vodafone) en dat kan gewoon NIET. Je kunt geen 'lege' simkaart meekrijgen want ze zijn bang voor fraude, en een nieuwe simkaart kan alleen geactiveerd worden met een sms die je op de oude simkaart ontvangt. Die je dus niet meer hebt, in geval van diefstal. En duo-sim is dan ook niet ideaal, want bij diefstal wil je eigenlijk de gejatte simkaart blokkeren. Dat kan echter niet, omdat de duo-sims identieke klonen van elkaar zijn, je kunt niet 1 van de 2 blokkeren.

Het zou echt serieus handig zijn als je kon inloggen met je account in een app en dan de e-sim opnieuw downloaden en daarbij de vorige blokkeren. Maar helaas bestaat die mogelijkheid (voor zover ik weet) nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:32
Ik heb laatste bij T-Mobile een E-SIM in een nieuwe telefoon geactiveerd.
Omdat de E-SIM om mijn oude telefoon nog prima werkte, kun ik deze gewoon activeren en kreeg een code (dacht sms) om de nieuwe E-SIM aan te zetten.

Wat providers zouden moeten doen is dat je een device kunt activeren via MIJN-[provider] en dan met een simpele druk op de knop een E-SIM actief kunt zetten voor een device.

@MAX3400 bedoel je dat je maximaal 5 E-SIMs in je telefoon kunt inladen?
Of met één E-SIM kun je iets doen met 5 (virtuele) providers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stilgar
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Strikt genomen is de eSIM de chip die in je telefoon zit, waar je vervolgens verschillende providers op kan activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:32
Stilgar schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:19:
Strikt genomen is de eSIM de chip die in je telefoon zit, waar je vervolgens verschillende providers op kan activeren.
Is het een chip met plek voor max 5 providers of is het één chip met de software van de telefoon en dan theorisch onbeperkt E-SIMs inladen tot je telefoon geheugen vol is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stilgar
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
The memory of an eUICC can range from several KB to several MB. There is no specific limit on
the number of Profiles that can be stored on an eUICC, this depends only on memory available
and the size of Profiles. Operators could manage Profile sizes to fit them in the eUICC.
Via https://www.gsma.com/esim...18/12/esim-whitepaper.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-05 09:43
PhilipsFan schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 04:33:
Ik vraag me af waarom providers geen duo-sim aanbieden met e-sim. Ik heb nu duo-sim met 2 fysieke simkaarten, dat vind ik erg handig. Als ik op vakantie in het buitenland zit en ik raak m'n telefoon kwijt (verloren/gejat) dan wil ik graag meteen verder kunnen, met m'n eigen nummer en databundel. In het buitenland ben je meer dan ooit afhankelijk van je telefoon.

Ik heb dat nagevraagd (in mijn geval bij Vodafone) en dat kan gewoon NIET. Je kunt geen 'lege' simkaart meekrijgen want ze zijn bang voor fraude, en een nieuwe simkaart kan alleen geactiveerd worden met een sms die je op de oude simkaart ontvangt. Die je dus niet meer hebt, in geval van diefstal. En duo-sim is dan ook niet ideaal, want bij diefstal wil je eigenlijk de gejatte simkaart blokkeren. Dat kan echter niet, omdat de duo-sims identieke klonen van elkaar zijn, je kunt niet 1 van de 2 blokkeren.

Het zou echt serieus handig zijn als je kon inloggen met je account in een app en dan de e-sim opnieuw downloaden en daarbij de vorige blokkeren. Maar helaas bestaat die mogelijkheid (voor zover ik weet) nog niet.
Heeft hier al iemand een oplossing voor want ik ben ik hier ook als de dood voor. Omdat er toch nog verschillende sites zijn die mijn 06 nummer als 2FA gebruiken, waar ik helaas nog niet vanaf kom :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-05 12:01
tony-stark schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:03:
[...]

Heeft hier al iemand een oplossing voor want ik ben ik hier ook als de dood voor. Omdat er toch nog verschillende sites zijn die mijn 06 nummer als 2FA gebruiken, waar ik helaas nog niet vanaf kom :(
Een beetje. Ik ben laatst aan het experimenteren geslagen met Simyo, je kunt daar via de site een nieuwe prepaidkaart bestellen als esim. Je krijgt dan inderdaad na 10 minuten een mailtje dat je de app moet installeren en met een code kun je dan de esim op je toestel zetten.

Ik moest natuurlijk weer even kijken wat er gebeurt als je die esim vervolgens weer verwijdert. Dan kun je dus geen sms meer krijgen met een code voor je nieuwe esim. Navraag bij de klantenservice leverde op dat ze je die code ook per e-mail kunnen toesturen. Dat hebben ze gedaan en dat werkte. Het kostte wel even tijd, omdat de klantenservice het druk had. Een gewone fysieke simkaart is dus nog altijd het snelst als je je toestel hebt gereset of als je een nieuw toestel hebt.

Ik heb het ook als backup voor 2FA als dat nog niet op een andere manier kan. Beter 2 06-nummers dan 1.

[ Voor 4% gewijzigd door PhilipsFan op 12-09-2022 19:48 ]

Pagina: 1