Vraag

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:45
Hallo,

Ook wij zijn bezig met zonnepanelen, ik heb echter al 6 panelen op het platte stuk van mijn dak liggen.
Ben even benieuwd naar jullie input.

Foto's

Beschikbare dakruimte

Zuid +/- 30m2

Oost +/- m2

Schaduw

Op het zuiden geen schaduw, oosten niet, tot dat de zon weg draait :+

Jaarverbruik
rond de 3600 kWh, maar zal meer worden door een EV op termijn.

Huidige elektriciteitsaansluiting
Op dit moment 1 fase, maar mag naar 3 ivm EV op termijn ~5 jaar.

Budget en doel
€5000 a 5500, doel is nu wat over te hebben qua opbrengst. En ik lees hier altijd hoe meer hoe beter, leg je dak vol :)

Wie gaat het project uitvoeren
Bedrijf

Bijhouden van data
via app

Reeds verkregen offertes
heb bij 4 bedrijven offertes uitstaan, 2 terug die elkaar niet ver ontlopen.

Offertes die ik nu gekregen heb bieden 12 x Hyundai 395 Wp full black aan met witte backsheet.
Growatt min 4600 Tl-XE omvormer
Alles serieel geschakeld.
Solar construct onderconstructie.

dit wordt aangeboden voor 4412 euro. Dus komt neer op 0.93 per kwh, volgens mij is de prijs best netjes.
Toch?

Waar ik wel mee zit, op dit moment heb ik al 6 zonnepanelen op het platte dak liggen. Merk weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar zijn 270 Wp panelen.
Die 6 op het platte dak wil ik dan laten vervangen door de Hyundai samen met de nieuwe op het schuine dak op het zuiden.

De panelen die van mijn platte dak afkomen, die 6 270 Wp, die kan ik evt aan de oostkant kwijt. Tussn de dakramen in in portrait mode. Zouden jullie dit doen?
Rendement is rond de 60% op het oosten. En de kosten voor het verplaatsen van die 6 panelen is 502 ex btw.

[Voor 15% gewijzigd door Qosmic op 24-01-2022 17:45]

Stop chasing the dream, you're already living it

Alle reacties

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07:36
Ik raad aan om zuid, (west?) en oost volledig vol te leggen, als je daarna nog budget hebt zou ik de panelen op het platte dak vervangen voor nieuwe panelen. Ik zie niet het nut van die verplaatsen naar oost, als er ruimte nog over is. Op oost zie ik ook geen dakramen, dakramen zie ik op west, of is noord niet boven?

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• Qosmic
Dat_Doc schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:21:
Ik raad aan om zuid, (west?) en oost volledig vol te leggen, als je daarna nog budget hebt zou ik de panelen op het platte dak vervangen voor nieuwe panelen. Ik zie niet het nut van die verplaatsen naar oost, als er ruimte nog over is. Op oost zie ik ook geen dakramen, dakramen zie ik op west, of is noord niet boven?
Noord is idd boven.
West kan ik helaas niks leggen. Daar zitten 2 dakramen en lopen wat pijpen van ventilatie en open haard.
Daarnaast is het huis naast me 10 meter hoog waardoor ik veel schaduw heb op de onderkant van de westkant.

Ik dacht zelf om zuid en platte dak te combineren omdat ik dan een serieel geschakeld systeem kan neerleggen. (totaal geen schaduw)
De oude panelen van het platte dak kunnen dan naar Oost waar ook wel wat schaduw is en inmiddels ook 2 grote dakramen zitten van 140 cm. (zie foto 3)

Als ik de oude panelen zou laten liggen en zuid en Oost combineer moet ik naar een paralel geschakeld systeem. Mij is verteld dat de oostkant een rendement zou geven van 60%

• Dat_Doc
Daarmee wordt het voor mij duidelijker. Oost en zuid (schuine deel) volledig nieuw kan prima op 1 nieuwe omvormer, dat kan dan serieel. Er zijn zat omvormers met 2 trackers, waarmee dat mogelijk is.

Met Sunny design kan je zelf simuleren wat de opbrengst is van oost en zuid apart. Kijk daar eens wat het verschil is tussen nieuw systeem op zuid en oost en nieuw op zuid en de panelen op het platte deel naar oost. Vergelijk dit met een offerte voor nieuwe installatie op zuid en oost en een offerte met oost verplaatsen. Daarmee kan je de keuze maken.
https://www.sunnydesignweb.com/

• Qosmic
Dat zou inderdaad ook nog kunnen.
Nieuw op zuid en nieuw op Oost.
Alleen omdat op Oost het rendement rond de 60% is vind ik dat zonde.
Heb liever 100% op 6 395 kwh panalen op het platte dak ipv 60%.

Dan pak ik liever die 60% op mijn huidige 270 wp panelen als die naar Oost gaan.

Edit: alles op zuid en oude panelen naar Oost zou ~ 400 Kwh meer opleveren.

Als ik zuid en Oost serieel schakel met 2 trackers is het esthetisch wel mooier. En het scheelt me 500 ex btw om de oude panelen van het platte dak naar Oost te leggen.

[Voor 30% gewijzigd door Qosmic op 24-01-2022 20:20]

• Dat_Doc
In de toekomst is verspreiden van de opbrengst over de dag heen financieel voordeliger, wanneer salderen is/ wordt afgebouwd.
* Platdak zuid is ~ 92% ook niet 100. Je oostdak zal iets van 65% zijn. *

• Qosmic
Zit er qua om romer nog (veel) verschil tussen goodwe en growatt?

Iemand anders nog tips over bovenstaand systeem?
Alle nieuwe op zuid en oude naar Oost.
Of nieuwe gecombineerd op zuid en Oost?

• Qosmic
In de offerte staan Hyundai 395 wp panelen op Oost doen en 6 panelen zuid op een omvormer met 2 strings.

Die op zuid leveren 2370 op en op Oost 1422 (60%).

Totaal dus 3792.

Maakt het nog uit qua merk paneel? Nu staat er Hyundai voor 199 per paneel, maar merken als Trina, Longi, Jinko, Phono Solar vind ik ook prima. Scheelt toch rond de 30 euro per paneel. Wil de installatie zo cheap mogelijk houden.

In de offerte staat nu een GROWATT Min 4.600Tl-XE omvormer.

Kan ik niet beter een goodwe gw3600d-ns of gw4200d-ns nemen ivm lagere opstartspanning en beter om kunnen gaan met schaduw?

Of een Growatt MIN 3600TL-XE of 4200 TL-XE?

[Voor 24% gewijzigd door Qosmic op 28-01-2022 16:16]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee