Vraag

• marc181982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03-2022
Onlangs overgestapt naar een andere werkgever en de lease auto ingeleverd bij mijn oude werkgever. Het leasecontract loopt nog 13 maanden door.

Vanwege het vroegtijdig opzeggen moet ik nu een bedrag/boete betalen om het contract af te kopen. Via de leasemaatschappij een opgave gekregen met daarin de prijs exclusief de BTW. Nu ontvang ik via mijn oude werkgever een factuur inclusief de BTW.

De vraag is: moet ik de BTW betalen? Aangezien dit iets is tussen de werkgever en de leasemaatschappij?

Beste antwoord (via marc181982 op 26-01-2022 07:37)

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-01 12:07
T-MOB schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:21:
Ja natuurlijk moet je dat betalen. Jouw werkgever moet de BTW ook betalen aan de leasemij. Het verschil is dat een werkgever de betaalde BTW kan terugvragen/verrekening bij de BTW-aangifte. Als particulier heb je die mogelijkheid niet.
Als je zo stellig bent moet je het wel goed hebben. :+

Gelukkig voor @marc181982 mag het juist niet. De werkgever mag alleen de daadwerkelijke kosten doorrekenen aan jou. Gezien de werkgever de BTW kan verrekenen zijn dat geen kosten.

Denk dat er over weinig zaken meer jurisprudentie te vinden is dat afkoop van leaseauto's bij een werkgever. Zie hier een zeer beknopte mooie samenvatting:
https://www.vzr.nl/nieuws...seauto_beperkt_werknemers

"De hoogte van de afkoopsom, naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid, mag niet volledig voor rekening van werknemer komen. De rechter acht dit onaanvaardbaar. Alleen de daadwerkelijke kosten van het inleveren van de auto, niet de BTW, niet de gederfde winsten etc. kunnen worden doorbelast."

Daarnaast ook moet de werkgever zich inspannen om zo goedkoop mogelijk van de auto af te komen. Dit hoort te blijken uit de afkoopsom die je vanuit de LM ontvangt, een simpele 1 op 1 doorstuur actie van de werkgever is onvoldoende. Hij moet minstens aan de accountmanager vragen naar andere oplossingen. (Weet dat grote bedrijven x % gratis kunnen inleveren).

Daarnaast mag niet verhinderd worden dat een collega jou auto overneemt. Ook is het verboden om bij jou kosten in rekening te brengen, terwijl de auto WEL naar een collega (van gelijk functie niveau, anders bijbetaling functie verschil) gaat.

Gezien ik zelf een zakelijke rijder ben verzamel ik altijd jurisprudentie, mocht ik ooit ontslag nemen. Totdusver nog nooit gedaan en mijn werkgever heeft de zaken op zich redelijk op orde.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

Alle reacties

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:57

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Ja natuurlijk moet je dat betalen. Jouw werkgever moet de BTW ook betalen aan de leasemij. Het verschil is dat een werkgever de betaalde BTW kan terugvragen/verrekening bij de BTW-aangifte. Als particulier heb je die mogelijkheid niet.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-01 12:44
Heb je in je (lease)contract staan dat je een boete moet betalen wanneer je eerder ontslag neemt dan wanneer het leasecontract afloopt? Standaard hoef je hier geen boete voor te betalen, tenzij het is opgenomen in het contract.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-01 12:07
T-MOB schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:21:
Als je zo stellig bent moet je het wel goed hebben. :+

Gelukkig voor @marc181982 mag het juist niet. De werkgever mag alleen de daadwerkelijke kosten doorrekenen aan jou. Gezien de werkgever de BTW kan verrekenen zijn dat geen kosten.

Denk dat er over weinig zaken meer jurisprudentie te vinden is dat afkoop van leaseauto's bij een werkgever. Zie hier een zeer beknopte mooie samenvatting:
https://www.vzr.nl/nieuws...seauto_beperkt_werknemers

"De hoogte van de afkoopsom, naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid, mag niet volledig voor rekening van werknemer komen. De rechter acht dit onaanvaardbaar. Alleen de daadwerkelijke kosten van het inleveren van de auto, niet de BTW, niet de gederfde winsten etc. kunnen worden doorbelast."

Daarnaast ook moet de werkgever zich inspannen om zo goedkoop mogelijk van de auto af te komen. Dit hoort te blijken uit de afkoopsom die je vanuit de LM ontvangt, een simpele 1 op 1 doorstuur actie van de werkgever is onvoldoende. Hij moet minstens aan de accountmanager vragen naar andere oplossingen. (Weet dat grote bedrijven x % gratis kunnen inleveren).

Daarnaast mag niet verhinderd worden dat een collega jou auto overneemt. Ook is het verboden om bij jou kosten in rekening te brengen, terwijl de auto WEL naar een collega (van gelijk functie niveau, anders bijbetaling functie verschil) gaat.

Gezien ik zelf een zakelijke rijder ben verzamel ik altijd jurisprudentie, mocht ik ooit ontslag nemen. Totdusver nog nooit gedaan en mijn werkgever heeft de zaken op zich redelijk op orde.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee