T-MOB schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:21:
Ja natuurlijk moet je dat betalen. Jouw werkgever moet de BTW ook betalen aan de leasemij. Het verschil is dat een werkgever de betaalde BTW kan terugvragen/verrekening bij de BTW-aangifte. Als particulier heb je die mogelijkheid niet.
Als je zo stellig bent moet je het wel goed hebben.
Gelukkig voor @
marc181982 mag het juist niet. De werkgever mag alleen de daadwerkelijke kosten doorrekenen aan jou. Gezien de werkgever de BTW kan verrekenen zijn dat geen kosten.
Denk dat er over weinig zaken meer jurisprudentie te vinden is dat afkoop van leaseauto's bij een werkgever. Zie hier een zeer beknopte mooie samenvatting:
https://www.vzr.nl/nieuws...seauto_beperkt_werknemers
"De hoogte van de afkoopsom, naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid, mag niet volledig voor rekening van werknemer komen. De rechter acht dit onaanvaardbaar. Alleen de daadwerkelijke kosten van het inleveren van de auto,
niet de BTW, niet de gederfde winsten etc. kunnen worden doorbelast."
Daarnaast ook moet de werkgever zich inspannen om zo goedkoop mogelijk van de auto af te komen. Dit hoort te blijken uit de afkoopsom die je vanuit de LM ontvangt, een simpele 1 op 1 doorstuur actie van de werkgever is onvoldoende. Hij moet minstens aan de accountmanager vragen naar andere oplossingen. (Weet dat grote bedrijven x % gratis kunnen inleveren).
Daarnaast mag niet verhinderd worden dat een collega jou auto overneemt. Ook is het verboden om bij jou kosten in rekening te brengen, terwijl de auto WEL naar een collega (van gelijk functie niveau, anders bijbetaling functie verschil) gaat.
Gezien ik zelf een zakelijke rijder ben verzamel ik altijd jurisprudentie, mocht ik ooit ontslag nemen. Totdusver nog nooit gedaan en mijn werkgever heeft de zaken op zich redelijk op orde.