• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-01 17:21
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar wat inzicht & advies omtrent mijn situatie.

Sinds drie jaar ben ik part-time (24u) in dienst bij een software bedrijf als software architect/developer op basis van 4500e bruto t.o.v. 40u. De werkdruk is niet extreem hoog en we hobbelen door. Kwa persoonlijke groei en professionele groei is het naar mijn inzicht een dood uiteinde. Daarnaast denk ik dat ik met mijn huidige ervaring ergens een medior / (krap)-senior functie moet kunnen vervullen.

Hiernaast werk ik eveneens vier jaar 16-24u in de week (tegen minimum loon) voor een ander bedrijf waar ik een optie (~15%) op heb mits ik fulltime in dienst treed. (Ik ben een van de founders maar heb me in het begin terug moeten trekken door persoonlijke omstandigheden) Gezien dit bedrijf zachtjes aan wat omzet begint te draaien en we steeds meer (grote) klanten aansluiten is mijn plan hier op relatief kort termijn full-time aan de slag te gaan.

Het nadeel is dat we hoogstwaarschijnlijk aankomend jaar nog op een gelimiteerd salaris gaan opereren; denk aan ~2000 bruto p/m. We zijn met drie eigenaren en zien het gederfde loon (2000e) (4000 DGA - 2000) als herinvestering in de organisatie.

Een X percentage van het bedrijf is in handen van een investeerder die bij start van het bedrijf ~500k heeft geïnvesteerd. De overige percentages zijn momenteel in handen van het tweetal eigenaren waar ik dus een deel van ontvang mits ik full-time in dienst treed.

Hetgeen wat mij momenteel bezig houd is dat ik het volgende voorstel heb gekregen; aan de hand van mijn gemaakte uren de afgelopen vier jaar, inclusief overuren is er vastgesteld dat het als eerlijk word bevonden dat mijn start intrede (~11%) is en ik vervolgens nog een jaar tegen minimum loon moet werken om op te bouwen naar 15%. Ter aanvulling; de overige twee eigenaren zitten er al ~4 jaar fulltime in tegen minimum loon en bezitten momenteel ieder 35%.

Het gaat om een SAAS product & de verdeling kwa verantwoordelijkheden is alsvolgt: Huidige twee eigenaren houden zich momenteel vooral bezig met sales, demo's en bedrijfsontwikkeling en ik ben de techneut van het team en bouw alles van front-end tot backend en doe al het bijhorende serverbeheer/devops werk en houd me tevens bezig met algemene productontwikkeling. Om een stukje anonimiteit te bewaren ga ik niet exact beschrijven wat we precies doen maar we draaien hoge volumes data en dragen een aardige technische verantwoordelijkheid; denk aan klanten die 40-50k p/m spenderen.

Ik heb mij al uitgesproken dat ik van mening ben dat mijn inbreng de grootste draaimotor van het bedrijf is. Zonder mijn technische kunnen en wil om voor minimum loon te werken de afgelopen drie jaar was het bedrijf niet van de grond gekomen. Budget om een andere developer aan te nemen met mijn ervaring is er niet. Het bedrijf heeft tot op kort prima kunnen teren op de initiële investering en we raken zachtjes aan break-even.

Mijn tegenvoorstel was direct 15% en geen ~11% en de overige 4% inkopen. Ik vond dit zelf een ontzettend redelijk voorstel. Echter word dit door mijn companions afgeschreven als oneerlijk omdat ik mijn uren dan zwaarder zou tellen dan die van hen. Daarnaast ben ik van mening dat een full-time dienstverband in het beginstadia weinig toegevoegd zou hebben omdat er nog geen enkele visie, beeld of zicht was op / voor een concreet product.

Ik weet momenteel even niet hoe ik dit moet aanpakken, binnenkort zit ik ook nog met een adviseur om het e.e.a door te spreken maar ben ook benieuwd hoe mede-tweakers hier tegenaan kijken :)

[Voor 4% gewijzigd door Nickster! op 24-01-2022 15:20]

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-01 22:21
Even resumé:

-Jullie werken alle drie 4 jaar aan dit bedrijf.
-Jullie kregen daarvoor allemaal (omgerekend) minimumloon.
-Je compagnons kregen daarnaast nog 35% in het bedrijf, en jij niks.

Correct? Dan zou je op z'n minst 17.5% moeten ontvangen, mits je gemiddeld 20 uur per week hebt gemaakt. Ik zou alles gewoon doorrekenen naar een aandeelpercentage per gemaakt uur, en daarbij alle uren als even waardevol meenemen.

• Nickster!
Bulder schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:53:
Even resumé:

-Jullie werken alle drie 4 jaar aan dit bedrijf.
-Jullie kregen daarvoor allemaal (omgerekend) minimumloon.
-Je compagnons kregen daarnaast nog 35% in het bedrijf, en jij niks.

Correct? Dan zou je op z'n minst 17.5% moeten ontvangen, mits je gemiddeld 20 uur per week hebt gemaakt. Ik zou alles gewoon doorrekenen naar een aandeelpercentage per gemaakt uur, en daarbij alle uren als even waardevol meenemen.
Klopt, klopt en klopt. Bedankt voor je input. Urenregistratie was in het begin nogal een rommeltje. Sinds een jaar of twee houden we het wel strak bij. Deze nogmaals doorspitten.

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-01 22:21
Nickster! schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:57:
[...]

Klopt, klopt en klopt. Bedankt voor je input. Urenregistratie was in het begin nogal een rommeltje. Sinds een jaar of twee houden we het wel strak bij. Deze nogmaals doorspitten.
Los van urenregistratie; de afspraak was dat jij een halve week werkte, en zij een volle toch? Het is belangrijk om deze discussie alleen met feitelijkheden in te gaan. Al het andere (inzet, daadwerkelijk gemaakte uren, 'belangrijkheid' van het werk) valt op af te dingen, en dan ga je het verliezen omdat het twee tegen één is.

Zij werkten in totaal ~8000 uur over 4 jaar, jij ~4000. Ik neem aan dat jullie investeerder over 30% beschikt, wat zou betekenen dat je compagnons beide 7% moeten inleveren om jou 14% te bieden. Dat komt neer op 40% en 20% respectievelijk van 70%.

Ik neem aan dat je voor een minimumloon zonder aandelen geen NCC hebt getekend? Zo ja, dan ben jij de enige met een 'nuclear option' - je terugtrekken uit dit project en iets soortgelijks opzetten. Dat zou ik niet expliciet verwoorden naar je compagnons, maar uit je schrijfwijze merk ik wat voorzichtigheid op. Je mag met dit in je achterhoofd best feller de wedstrijd in gaan.

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Weet niet waarom je bij de start niet fulltime bent ingestapt (ongetwijfeld een goede reden), maar je kan argumenteren dat jij van de drie founders het minste risico hebt genomen (want parttime en inkomen er naast), en dat dat reflecteert in het aandelenpercentage.

Maar eerlijk is in the eye of the beholder in deze. Belangrijkste zou voor mij zijn dat jullie de deal alledrie als eerlijk zien.

Waar ik me meer zorgen om zou maken is dat jullie kennelijk een aantal klanten hebben die 40-50k per maand aan omzet genereren, wat enkele tonnen per maand zou moeten zijn, en er geen budget is voor normaal salaris of een developer.

• Nickster!
Los van urenregistratie; de afspraak was dat jij een halve week werkte, en zij een volle toch? Het is belangrijk om deze discussie alleen met feitelijkheden in te gaan. Al het andere (inzet, daadwerkelijk gemaakte uren, 'belangrijkheid' van het werk) valt op af te dingen, en dan ga je het verliezen omdat het twee tegen één is.

Zij werkten in totaal ~8000 uur over 4 jaar, jij ~4000. Ik neem aan dat jullie investeerder over 30% beschikt, wat zou betekenen dat je compagnons beide 7% moeten inleveren om jou 14% te bieden. Dat komt neer op 40% en 20% respectievelijk van 70%.

Ik neem aan dat je voor een minimumloon zonder aandelen geen NCC hebt getekend? Zo ja, dan ben jij de enige met een 'nuclear option' - je terugtrekken uit dit project en iets soortgelijks opzetten. Dat zou ik niet expliciet verwoorden naar je compagnons, maar uit je schrijfwijze merk ik wat voorzichtigheid op. Je mag met dit in je achterhoofd best feller de wedstrijd in gaan.
Qua uren afspraak is het wat genuanceerder. In eerste instantie zijn we uitgegaan van een gelijke verdeling t.o.v. een fulltime dienstverband. Door persoonlijke omstandigheden heb ik mij hieruit moeten terugtrekken en heb ik het eerste half jaar op en af mee gewerkt aan het bedrijf. Soms meer dan 20 uur maar ook zeker soms wat minder. (Tevens ook een poosje full-time meegedraaid)

Afgelopen drie jaar heb ik denk ik gemiddeld een uur of 20 per week gemaakt. Dit is echter niet 1:1 terug te zien in de urenregistratie omdat ik werkzaamheden tussendoor, belletjes, adviesgesprekken, en uurtjes in de avond nooit heb meegerekend in mijn werkuren. Buiten grote blokken werk ala 2-3+ uur om. (Achteraf natuurlijk dom, zodoende leert men)

Je advies om het niet op dingen te gooien is een goede; ik zie mezelf dit ook niet op deze manier winnen en we willen hier met z'n drieën op een eerlijke manier en zonder al te groot conflict uit komen. We zijn tenslotte na zo'n lange periode ook goed bevriend.

Je laatste opmerking klopt trouwens. Ik heb nooit iets van een NCC getekend; dus ja, als ik me terugtrek houd het voor een groot deel op en zou ik voor mezelf kunnen beginnen. Echter is dit niet mijn insteek en/of bedoeling.

[Voor 28% gewijzigd door Nickster! op 24-01-2022 15:59]

• Nickster!
unifi schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:48:
Weet niet waarom je bij de start niet fulltime bent ingestapt (ongetwijfeld een goede reden), maar je kan argumenteren dat jij van de drie founders het minste risico hebt genomen (want parttime en inkomen er naast), en dat dat reflecteert in het aandelenpercentage.

Maar eerlijk is in the eye of the beholder in deze. Belangrijkste zou voor mij zijn dat jullie de deal alledrie als eerlijk zien.

Waar ik me meer zorgen om zou maken is dat jullie kennelijk een aantal klanten hebben die 40-50k per maand aan omzet genereren, wat enkele tonnen per maand zou moeten zijn, en er geen budget is voor normaal salaris of een developer.
Dank voor je inzicht! Deze invalshoek begrijp ik ook volledig en was ook van de argumenten van mijn companions. Ik heb inderdaad het minste risico gedragen; echter heb ik het ook proberen te benaderen vanuit een praktisch oogpunt. De route naar onze huidige bedrijfsontwikkelingen waren hobbelig en in mijn optiek was er geen plaats/werk voor een full-time developer tot recent.

Om je zorgen a 40-50k omzet te stillen; Ik heb het wellicht wat verdraaid gebracht. We verkopen abonnementen voor ons SAAS platform waarop klanten vervolgens 40 a 50k bij advertentie platformen spenderen. Echter door de insteek en functie van ons platform zijn wij volledig verantwoordelijk voor de juiste uitgave hiervan.

• unifi
  • Niet online
Ok, en zijn jullie het eens over de ureninzet? Als in: dat zij beiden 8k uur gemaakt hebben en jij 4k?

Dan zou je dat als uitgangspunt kunnen hanteren, wat Bulder ook aangeeft: 28% voor je collega's en 14% voor jou. Daar zou je nog wat van af kunnen halen omdat je minder risico hebt gedragen (ongeacht de reden/ omstandigheid, dat is wat feitelijk gebeurd is).

Het aanbod is 11 + 4 na een jaar. Als je dat op dezelfde manier door zou rekenen als hierbovenkom je grofweg op:

- 10k uren voor je collega's / 27% aandelen
- 6k uren voor jou/ 16% aandelen

Houd je 1% afslag vanwege minder risico. Op zich vind ik m niet zo oneerlijk. Als de boel goed tractie krijgt is het (relatief) minder van belang hoe groot je stuk is, maar meer hoe groot de taart wordt.

Hoe dan ook, zoals je t schetst hebben jullie zonder elkaar geen bedrijf. Dus zou ik zorgen dat je er samen uitkomt.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:49
unifi schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:23:
Ok, en zijn jullie het eens over de ureninzet? Als in: dat zij beiden 8k uur gemaakt hebben en jij 4k?

Dan zou je dat als uitgangspunt kunnen hanteren, wat Bulder ook aangeeft: 28% voor je collega's en 14% voor jou. Daar zou je nog wat van af kunnen halen omdat je minder risico hebt gedragen (ongeacht de reden/ omstandigheid, dat is wat feitelijk gebeurd is).

Het aanbod is 11 + 4 na een jaar. Als je dat op dezelfde manier door zou rekenen als hierbovenkom je grofweg op:

- 10k uren voor je collega's / 27% aandelen
- 6k uren voor jou/ 16% aandelen

Houd je 1% afslag vanwege minder risico. Op zich vind ik m niet zo oneerlijk. Als de boel goed tractie krijgt is het (relatief) minder van belang hoe groot je stuk is, maar meer hoe groot de taart wordt.

Hoe dan ook, zoals je t schetst hebben jullie zonder elkaar geen bedrijf. Dus zou ik zorgen dat je er samen uitkomt.
Laatste zin: Wijs advies! _/-\o_

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nickster! schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:39:

Ik heb mij al uitgesproken dat ik van mening ben dat mijn inbreng de grootste draaimotor van het bedrijf is. Zonder mijn technische kunnen en wil om voor minimum loon te werken de afgelopen drie jaar was het bedrijf niet van de grond gekomen. Budget om een andere developer aan te nemen met mijn ervaring is er niet. Het bedrijf heeft tot op kort prima kunnen teren op de initiële investering en we raken zachtjes aan break-even.
Ik haak hier even op in. Vanuit technisch oogpunt begrijp ik je beredenatie, maar als je met 2 anderen een bedrijf begint en iedereen krijgt een taak toebedeeld, kun je geen onderscheid maken in uurloon of % inbreng. Iedereen een gelijk uurloon dus.

Zo'n instelling wekt mogelijk ook op den duur (terechte) irritatie op bij de andere 2.
Als jij hun niet nodig hebt waarom ga je dan niet zelfstandig verder..?

Verder laat alles (notarieel ?) vastleggen, voorkomt in de toekomst een hoop ellende als iemand besluit uit te stappen.

[Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 27-01-2022 18:50]

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:23
Ik vindt 15% zonder een jaar tegen het minimumloon erg redelijk. Ja de anderen hebben meer risico gelopen, maar dit betekent gelijk meer tijd te hebben besteed en dus meer aandelen. Wat ook meeweegt wat je alternatieve mogelijkheden zijn, als jij meer hebt te verliezen ten opzichte van een alternatieve baan is extra compensatie redelijk (maar ik kan niet beoordelen of dit zo is). Daarnaast besla jij jou gebied alleen, en zijn met zijn tweetjes wat tich makkelijker is. Als.deze laatste twee punten opgaan zou ik 20 procent voor jou ook niet onredelijk vinden.

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:43
Jij draagt iets minder risico, dat is in jouw nadeel en als de andere 2 fulltime in een startup zitten kan ik me voorstellen dat zij effectief ook 50+ uren hebben gedraaid (totale aanname). Gecombineerd met de aanvulling boven lijkt dit een goede onderbouwing om toe te werken naar jouw eigen voorstel!

• unifi
  • Niet online
Hoe heb je het opgelost @Nickster!, zijn jullie er uit gekomen?

• Nickster!
unifi schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:09:
Hoe heb je het opgelost @Nickster!, zijn jullie er uit gekomen?
Na de discussie een hele poos vooruit geschoven te hebben, hebben we elkaar de hand geschud op 15% zonder verdere inbreng. Ik ben tevreden en mijn companions ook.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee