Toon posts:

OLED-laptops ASUS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Japie17
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-01 16:50
Hallo,
Ik heb een tijd geleden een topic geopend over de aankoop van een laptop. Eind mei had ik een laptop, Lenovo, gekocht, maar deze heeft meerdere defecten gehad, waardoor ik mijn geld terug kon krijgen bij Mediamarkt. Ik ben al weer een tijdje naar een nieuwe laptop aan het zoeken. Ik heb mij laten vertellen, en na veel onderzoek, dat een AMD Ryzen 5 5500U processor beter is dan de Intel I5 processor (verschil in grafische kaart zegt mij niks). Ook lees ik veel positieve reacties op ASUS laptops, vandaar dat ik niet (meer) verder kijk naar andere merken. Mijn budget is maximaal 700 euro.

Mediamarkt heeft nu de laptop: https://www.mediamarkt.nl...ApiMEALw_wcB&gclsrc=aw.ds in de aanbieding. Bij Coolblue zag ik de laptop: https://www.coolblue.nl/p...zoZmwvy8wneQaAsyMEALw_wcB . Deze was recent bij de BCC voor 700 euro in de aanbieding.

Nu verschilt de bouwkwaliteit volgens de specificaties, iets wat ik wel belangrijk vind. Mediamarkt geeft bij de T variant aan dat deze van aluminium gemaakt is, maar op andere sites staat plastic (kunststof dus?). De W varaint van Coolblue geeft kunststof aan. Mochten ze beiden van kunststof gemaakt zijn, wat ik dus niet zeker weet, wat is dan het verschil tussen deze laptops?

En mijn tweede vraag is, wat is jullie mening over OLED-schermen op een laptop? Hoe groot is de kans op inbranden, verminderde accuduur enz....

Alvast bedankt!

Alle reacties

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-02 16:19
Hier zie je ze naast elkaar: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1761096;1750828/

Enige verschil is Windows 10 op de ene laptop en Windows 11 op de andere..
En mijn tweede vraag is, wat is jullie mening over OLED-schermen op een laptop? Hoe groot is de kans op inbranden, verminderde accuduur enz....
De OLED schermen zijn tegenwoordig wel beter beschermd tegen inbranden, maar het is nog steeds een (beperkt) risico. Als je bijvoorbeeld 8 uur per dag hetzelfde programma open hebt staan, is het risico hierop veel groter. Wanneer dit constant wisselt dan zal je hier niet zo snel last van hebben.

Als je graag een ASUS OLED laptop wil, kun je deze ook overwegen: pricewatch: ASUS VivoBook 15 M513UA-L1427W
Deze is uitgevoerd met een Ryzen 7 en Mediamarkt heeft hier een mooie actie voor lopen, 785 euro i.p.v. 950.

Welke taken wil je op de laptop gaan doen?

[Voor 22% gewijzigd door -En4Cer- op 24-01-2022 14:46]

• Japie17
Bedankt voor uw reactie! Het budget is al verhoogd van 600 naar 700 euro, dus de laptop van 785 zal het niet worden.

Ik zal de laptop straks nodig hebben voor m'n studie (geen studie waar zware programma's voor nodig zijn). Een OLED scherm is mooi, maar niet verplicht. Zoals omschreven in het eerste bericht zou ik dus graag een ASUS laptop willen, maar het valt mij op dat ASUS weinig AMD Ryzen 5 5500U laptops heeft t.o.v. andere laptopmerken.

[Voor 24% gewijzigd door Japie17 op 24-01-2022 14:57]

• -En4Cer-
Wat betreft OLED, standaard worden de laptops geleverd met een donkere modus ingesteld en het scherm dimt na vijf minuten. Daarnaast gebruikt ASUS pixel shift- en pixel refresh-technieken. De nieuwe laptops hebben volgens ASUS verbeterde oledpanelen, van de derde generatie, die beter bestand zouden zijn tegen inbranden dan voorgangers. Inbranden helemaal uitsluiten kun je nog steeds niet, maar de kans is al een stuk kleiner geworden.

Beide laptops in je eerste bericht (eigenlijk dus dezelfde) zijn prima opties binnen dat budget.

• Japie17
Ik ben van plan om de laptop te bestellen bij de Mediamarkt! U geeft aan dat het enige verschil Windows 10 en Windows 11 is, maar zou ik de laptop met Windows 10 nog kunnen updaten naar Windows 11?

• Japie17
Ik heb de vraag ook even via een nieuw topic gesteld!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@Japie17 Ja, dat moet geen probleem zijn.

• Japie17
Bedankt voor uw reactie! In dat geval begrijp ik het verschil tussen de 2 laptops (genoemd in het eerste bericht van dit topic) echt niet hahaha.

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@Japie17 Ik zou hem dus lekker bij Mediamarkt bestellen als ik jou was. Mooie aanbieding zonder de BTW. Ik heb zelf een 14” MBP 2021 met miniLED en dat is ook prachtig, maar die is qua prijs niet te vergelijken. Mijn iPhone heeft OLED en ik zou niet meer terugwillen naar een minder goed scherm.

• -En4Cer-
Japie17 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:37:
Ik ben van plan om de laptop te bestellen bij de Mediamarkt! U geeft aan dat het enige verschil Windows 10 en Windows 11 is, maar zou ik de laptop met Windows 10 nog kunnen updaten naar Windows 11?
Ik zag dat je nieuwe topic al is gesloten en dit kan ik wel begrijpen. Het is niet handig om voor elke vraag een nieuw topic te openen. Vaak zijn er algemene topics over software/windows etc. waar je dit soort algemene vragen kunt stellen. En zoals je ziet kan het zelfs in dit topic beantwoord worden.

Tip voor de volgende keer ;) Veel plezier met je laptop.

• Japie17
Ja, bedankt voor de tips allemaal!

• Japie17
Zouden jullie deze laptop (https://www.mediamarkt.nl...562ia-ez001t-1693564.html) beschouwen als een betere koop, minder goede of hebben beide laptops (dus ook de OLED van Mediamarkt) zo hun positieve als negatieve kanten?

• -En4Cer-
Japie17 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:37:
Zouden jullie deze laptop (https://www.mediamarkt.nl...562ia-ez001t-1693564.html) beschouwen als een betere koop, minder goede of hebben beide laptops (dus ook de OLED van Mediamarkt) zo hun positieve als negatieve kanten?
Dan zou ik absoluut voor de laptop uit je eerste bericht gaan; snellere processor, meer geheugen, snellere onboard graphics, OLED scherm... Alleen de accu van de Zenbook zal iets langer mee gaan.

• Japie17
Inmiddels de laptop een paar dagen in mijn bezit. Alles werkt erg fijn en het scherm is mooi. In vergelijking met de eerstgekochte Lenovo laptop is deze behuizing zeer degelijk. Toch heb ik 2 kleine problemen ervaren (denk ik). Allereerst lijkt het scherm te 'flikkeren' bij helderheid 50%. Anderen zagen dit niet, maar het valt mij af en toe wel op. Het tweede wat ik opgemerkt heb, is een licht ratelend geluid als ik mijn oor op het toetsenbord leg. Het geluid lijkt niet uit de ventilator te komen, althans, aan de onderkant is het geluid minder hard. Dit ratelende geluid begint zodra de computer aanstaat, ook als de laptop geen programma open heeft staan. Is dit ratelende probleem erg? Iets terugsturen voor reparatie wil ik eigenlijk liever niet, ik heb de laptop al en de reparatieservice bij Mediamarkt is mij de vorige keer niet goed bevallen, maar als er een beginnend defect aan de laptop is, zal het wel moeten lijkt mij.

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Japie17 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:21:
Inmiddels de laptop een paar dagen in mijn bezit. Alles werkt erg fijn en het scherm is mooi. In vergelijking met de eerstgekochte Lenovo laptop is deze behuizing zeer degelijk. Toch heb ik 2 kleine problemen ervaren (denk ik). Allereerst lijkt het scherm te 'flikkeren' bij helderheid 50%. Anderen zagen dit niet, maar het valt mij af en toe wel op. Het tweede wat ik opgemerkt heb, is een licht ratelend geluid als ik mijn oor op het toetsenbord leg. Het geluid lijkt niet uit de ventilator te komen, althans, aan de onderkant is het geluid minder hard. Dit ratelende geluid begint zodra de computer aanstaat, ook als de laptop geen programma open heeft staan. Is dit ratelende probleem erg? Iets terugsturen voor reparatie wil ik eigenlijk liever niet, ik heb de laptop al en de reparatieservice bij Mediamarkt is mij de vorige keer niet goed bevallen, maar als er een beginnend defect aan de laptop is, zal het wel moeten lijkt mij.
Het licht ratelende geluid zal waarschijnlijk coil whine zijn. Bij dunne laptops is dit vrij normaal. Voor het flikkeren zou ik gewoon teruggaan en een nieuwe vragen, zeker als je hem een paar dagen pas in bezit hebt.

AMD Ryzen 7 5700X/AMD 7900 XTX/H1 V2 2022 -  MBP 16 M1 Max/32GPU/64GB/8TB - Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB -  iPad Pro 2021 12.9

• Japie17
Balen zeg! Veel gedoe met m'n vorige laptop gehad, en nu dus weer blijkbaar. Het licht ratelende geluid is overigens ook aan de onderkant van de laptop te horen. Coil whine is niet schadelijk voor je laptop?

• MysticX
  • Niet online
Japie17 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:31:
Balen zeg! Veel gedoe met m'n vorige laptop gehad, en nu dus weer blijkbaar. Het licht ratelende geluid is overigens ook aan de onderkant van de laptop te horen. Coil whine is niet schadelijk voor je laptop?
Nee, dat is niet schadelijk. Klinkt het een beetje zoals dit?

Als je bijvoorbeeld Chrome opent en gaat scrollen op een pagina, wordt het geluid dan erger?

AMD Ryzen 7 5700X/AMD 7900 XTX/H1 V2 2022 -  MBP 16 M1 Max/32GPU/64GB/8TB - Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB -  iPad Pro 2021 12.9

• Japie17
Nee het geluid wordt dan niet per se luider. Het is overigens niet vergelijkbaar met die video, mijn laptop produceert veel minder geluid. Maar aangezien de laptop net nieuw is, ben ik er erg voorzichtig mee!

• MysticX
  • Niet online
Japie17 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:39:
Nee het geluid wordt dan niet per se luider. Het is overigens niet vergelijkbaar met die video, mijn laptop produceert veel minder geluid. Maar aangezien de laptop net nieuw is, ben ik er erg voorzichtig mee!
Het voorbeeld is misschien iets te overdreven, bij een gaming laptop is het geluid veel heftiger. Het kan ook gewoon de ventilator zijn die op een low standje aan het draaien is.

Ik zou er gewoon mee teruggaan nu het nog kan.

• Japie17
Bij ASUS kan jebia een standaard app zien wat de belasting e.d. is van de laptop op dat moment, zo ook de activiteit van de ventilator. Als de app 0 RPM bij de ventilator aangeeft, is het geluid nog steeds zacht hoorbaar

• Japie17
Ja is het mogelijk om de laptop te retourneren? Ik heb deze namelijk al een paar dagen in gebruik, dus volgens mij is dit niet meer mogelijk toch?

• MysticX
  • Niet online
Japie17 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:58:
Ja is het mogelijk om de laptop te retourneren? Ik heb deze namelijk al een paar dagen in gebruik, dus volgens mij is dit niet meer mogelijk toch?
Daarvoor moet je echt navraag doen bij de winkel waar je hem hebt aangeschaft. Als hij al na een paar dagen flikkering vertoont en je daarnaast een geluid hoort terwijl de fans niet aan staan, dan roept dat natuurlijk vragen op.

• Kai Ironside
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-02-2022
Weet je, mijn keuze viel twee jaar geleden op Asus ROG STRIX en ik ben blij dat ik ervoor heb gekozen. Hij maakt me nog steeds blij.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee