Toon posts:

Standmount Speaker met Sub of Zuilspeakers?

Pagina: 1
Acties:

• SleepingCrow
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-02-2022
Hallo,

Op het moment beschik ik over een paar Bowers & Wilkins 706S2 standmounts. Maar nu vraag ik mij af... gezien ik aan het kijken ben naar een upgrade of het verstandiger is om een subwoofer als een SVS 3000 Micro erbij te nemen of te gaan voor een paar zuilen als de Focal Aria 936, Fyne Audio F502 of Sonus Faber Sonetto III.

Om een beeld te krijgen wat ik luister: Rock, Metal, Jazz maar ook Ska... ik luister voornamelijk analoog, dus via een platenspeler.

Mijn woonkamer is 16m2, dus niet al te groot maar ik zit wel rond de 3,5m van de speakers vandaan. Het budget gaat het niet om, maar puur om de kwaliteit van het geluid. Dus wat is de beste optie om het beste en complete geluidsbeeld te krijgen?

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-03 13:56
Een goede subwoofer geeft meer en beter laag dan de vloerstaanders die je noemt. Ze gaan allemaal tot ongeveer 40Hz, terwijl de SVS 3000 Micro tot 23Hz gaat. Iets grotere subwoofers als de SVS SB-1000 Pro of SB-2000 Pro gaan iets makkelijker nog iets lager, tot 19-20Hz.

Aan de andere kant, hoewel platen technisch tot 20Hz kunnen, doen ze dat doorgaans niet of erg zacht. En dat is een afweging die ik niet voor je kan maken.

Het voordeel voor een subwoofer is dan wel weer dat je die op een andere plek kan zetten, als die plek een grote invloed heeft op het geluid. Zo heb ik een hoge piek bij mijn vloerstaanders op 70Hz op de plek waar ze staan, dus nu staat de crossover naar de sub op 80Hz en heb ik daar geen last meer van.

Bovendien, als je nu tevreden bent over je speakers, dan hoef je ze niet te vervangen. B&W heeft doorgaans een hele eigen sound, en die is wel anders bij Focal, Fyne of Sonus. Maar dat kan je beter in een winkel beluisteren, nu ze weer open zijn.

Edit:
O ja, vergeet ik aan te geven. Extra voordeel voor SVS is de DSP, afhankelijk wat voor versterker je hebt staan. De SVS subs kan je met de app aardig aanpassen, naar wat nodig is in je ruimte.

[Voor 9% gewijzigd door purplevendetta op 25-01-2022 13:38]

• SleepingCrow
Bedankt voor de informatie! Verhelderend, gezien ik al las dat de meeste vinyl zoals je al zelf aangeeft niet lager gaan ben ik nog even gaan rondkijken. En heb besloten voor een subwoofer te gaan, de B&W706S2 klinken in het mid en hoog precies zoals ik het wil hebben. Focal heeft inderdaad een compleet ander geluid dat B&W, wat rustiger zoals ik het kan beschrijven.

Dus nu even zoeken naar een subwoofer :).

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:27
Een subwoofer is vooral essentieel bij een surround opstelling met dito receiver. Ik zou het eerst proberen zonder subwoofer, voor muziek hebben de meeste luidsprekers wel voldoende laag.

Daarnaast is het soms lastig om de subwoofer goed te integreren met de andere luidsprekers/akkoestiek.

• SleepingCrow
Dat heb ik al op verscheidene websites gelezen. Maar dan lijkt mij eerder een kwestie van geduld en een midden lijn vinden in instellingen die aanvulling voor de luidsprekers.

Natuurlijk heb je bij verschillende albums meer of minder laag dan gewenst, maar dat is deels afhankelijk van de opname. Dus daar valt weinig aan te doen.

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:21
Ik heb beiden, zuil en monitor.
Ik zou jouw b&w 706s2 ook niet verkopen maar aanvullen. Die 706s2 zijn echt goed.
Mijn ervaring is dat je bij monitoren een sub erbij kunt gebruiken die iets aanvult en snel reageert. Een grote sub vind ik echt iets voor films maar te langzaam voor muziek. Ik gebruik zelf een B&W asw610 die net niet te groot is. Een B&W asw608 is de kleinste en heb ik ook gehad voor aanvulling. Ik denk dat die laatste al voldoende is om het geluid net wat ronder te krijgen in het lage gebied zonder overkill.
De kunst is om de sub niet te horen maar als je hem uitzet, je merkt dat je iets mist.

Sony 55 A90J & Sony 48A9 - B&O Beosound Stage - Dali Menuet SE - Dali 104 - Lyngdorf BW-2 - Lyngdorf TDAI-1120 in 2.2. opstelling | 3,2 kW Qcell + SolarEdge : plat dak met 3 oost met een boom en 7 west

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met platen draaien ga je idd geen sublaag hebben. Maar gewoon laag zit er ook in, en dat kan de sub prima op zich nemen waardoor het een aanvulling is voor de bookshelves.

Dat beperkt zich niet alleen tot films. Daar waar je de crossover instelt neemt de sub het over. En platen gaan prima onder de 100hz, alleen niet door naar bijvoorbeeld 20hz zoals sublaag bij films ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:23
SleepingCrow schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:53:
Dat heb ik al op verscheidene websites gelezen. Maar dan lijkt mij eerder een kwestie van geduld en een midden lijn vinden in instellingen die aanvulling voor de luidsprekers.

Natuurlijk heb je bij verschillende albums meer of minder laag dan gewenst, maar dat is deels afhankelijk van de opname. Dus daar valt weinig aan te doen.
Ik denk dat je op zich helemaal gelijk hebt. Met subwoofers kan je het laag gewoon beter krijgen maar dit vereist wel de nodige effort / middelen. Dus dan is wel de vraag of je dat ervoor over hebt, omdat de winst wellicht ook niet erg groot is.

Ik denk wel dat je in zn algemeenheid kan zeggen dat de akoestiek van mid/hoog en laag heel erg anders is. Laag staande golven, midhoog discrete reflecties. Dit vereist dan ook idealiter een andere benadering maar ook een andere positionering. Dat je een luidspreker op een goede positionering krijgt voor zowel midhoog als het laag, is denk ik vaak niet haalbaar.

Voor het beheersen van staande golven is het zinvol om het aantal laag bronnen te vergroten, daarvan wordt de laagweergave door de ruimte egaler. Ofttewel multi sub. Het beste is icm DSP met voor iedere sub eigen filtering. Dan kan je snaar strak sublaag maken (wat ook makkelijker te integreren is met je fronts omdat het dan bijna tekstboek crossover filter curves gaat volgen).

Dan krijg je dit ongeveer (dit was met bewust 'oplopend' sublaag)

[Voor 8% gewijzigd door Jag op 25-01-2022 20:37]

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-04 21:12
Sub erbij, iedere dag, zeker omdat je mooie speakers hebt.

Heb niet al te lang geleden een B&W DB4S bij Smits in Arnhem gekocht voor €1250,-
Weet niet of ze die prijs nog doen, maar voor die prijs denk ik een mooie aanvulling voor je 706S2's.

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:54

Major_ton

Shoot!

Hier ook voorstander voor een sub, zeker gezien de 'beperkte' ruimte waarin de set staat. Een sub kan je hierop afregelen, een vloerstaander niet (zonder dsp of eq in de amp). De gemiddelde vloerstaander zal teveel energie in het laag hebben, maar energie missen in het sublaag. Een monitor zoals je 706s2 geeft van zichzelf al genkeg energie in een kleinere ruimte. Een goede sub kan net dat beetje extra geven om het geluidsbeeld meer volwassen te maken. Vloerstaanders worden over het algemeen pas leuk als je er de ruimte voor hebt en op hogere volumes wilt luisteren.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - Bluesound N130 - Topping E30-II - JBL 4309 - SVS SB-2000 - LG 77G2 - Sony 75XF9005 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik zou voor vloerstaanders gaan, omdat die dezelfde ruimte innemen als boekenplankluidsprekers op een standaard. Voor de meeste muziek is een diepgang van 45 Hz op -3 dB voldoende en dat haalt een vloerstaander wel. Verder stellen veel mensen hun subwoofer niet goed af en deze mogelijkheid om het verkeerd te doen is weg bij vloerstaanders. Als laatst is een zwak punt van boekenplankluidsprekers dat de basluidspreker geen hoogdoorlaatfilter heeft en dus snel vervormt als hij te diepe bassen voor zijn kiezen krijgt.

In beide situaties heb je meestal alsnog iets van een DSP nodig om de bas goed te krijgen.

[Voor 42% gewijzigd door TBTL op 26-01-2022 10:00]

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-03 13:17

w00Dy

Make soap, not war

Naar mijn mening blijf je een toevoeging van een sub horen, het geluid klinkt niet zo integraal als uit vloerstaanders of vb. 3-weg monitors (zoals een L100). Een sub is nu eenmaal moeilijk af te stellen ivm akoestiek, fasering e.d.

Het kan allemaal best klinken, maar voor muziek haal ik ze er zo uit wanneer er een sub meespeelt. Voor HT is toevoeging van een sub onontbeerlijk.

Gelet op de muziek waar je naar luistert, er komt weinig in de buurt van een "vloerstaander" of monitor met 10 a 12" om gitaar lekker weer te geven.

Als je toch een sub gaat toevoegen, zorg dat je platenspeler ontkoppeld is ivm resonaties.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee