Vraag

• InspectorGadget
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-01-2022
hallo tweakers,

Ik wou even een vraagje stellen hier op het forum.

ik heb hier thuis een huawei B535-232 4g router cat6+ met een simkaartje.

toestel zet 4g om in internet via wifi (2,4ghz & 5 ghz) en 4 lan poorten.

ik heb de twee wifi chips op het bordje fysiek verwijderd met een heatstation . deze zaten het dichts bij de antennes . dit omdat ik wifi signaal liever niet in huis heb door ongewone omstandigheden .

ik las wat op het forum en op google dat 4g dezelfde bandbreedte gebruikt als wifi? 5ghz ? alleen word deze gebruikt om 4g data dan om te zetten . klopt dit?

wilt dit zeggen dat mijn 4g router zonder de wifichips mogelijk toch een wifi signaal of netwerk kan detecteren van vb. buren hun modem of toestellen? ook wanneer de chips verwijderd zijn. via de 4g antenna's

ik heb de router even open gehaald en op het kleinere aparte bordje dicht bij de 4g antenna's zitten wel heel wat chips waarvan ik niet kan raden wat ze doen.

zou iemand wat kunnen opklaren wat de 4g en wifi nu net doet en wat niet?

alvast vriendelijk bedankt voor enige gedeelde kennis hieromtrent.

groeten,
inspectorGadget

Beste antwoord (via InspectorGadget op 24-01-2022 17:03)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

InspectorGadget schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:22:
hallo tweakers,

ik heb de twee wifi chips op het bordje fysiek verwijderd met een heatstation . deze zaten het dichts bij de antennes . dit omdat ik wifi signaal liever niet in huis heb door ongewone omstandigheden .

ik las wat op het forum en op google dat 4g dezelfde bandbreedte gebruikt als wifi? 5ghz ? alleen word deze gebruikt om 4g data dan om te zetten . klopt dit?

wilt dit zeggen dat mijn 4g router zonder de wifichips mogelijk toch een wifi signaal of netwerk kan detecteren van vb. buren hun modem of toestellen? ook wanneer de chips verwijderd zijn. via de 4g antenna's

ik heb de router even open gehaald en op het kleinere aparte bordje dicht bij de 4g antenna's zitten wel heel wat chips waarvan ik niet kan raden wat ze doen.

groeten,
inspectorGadget
Opmerkelijk verhaal. Dat er omstandigheden kunnen zijn dat je *echt* geen WiFi wilt hebben en zo ver wilt gaan als het los solderen van chips kan ik me inbeelden, maar dat je dat doet zonder grondige kennis vooraf van de technieken in kwestie is een stuk minder begrijpelijk.

Om je vraag even concreet te beantwooden:
WiFi werkt in de 2.4GHz en 5GHz (6 en 60GHz banden laat ik even buiten beschouwing want sowieso niet door dit apparaat ondersteund) ISM-banden van 2402-2483MHz en van 5170-533MHz+5490-5710MHz

4G frequenties zijn een stuk diverser, en exact wat ondersteund is door je apparaat kan per regio en uitvoering fors verschillen. Maar een totaaloverzicht vind je hier:
Wikipedia: LTE frequency bands

Relevant hier is band 46, UNII 1-4 oftewel dezelfde 5GHz band waar WiFi in werkt. Dat een signaal op zelfde frequentie kan zitten wil zeker niet zeggen dat het door verschillende hardware opgevangen kan worden, maar dat is hier al niet aan de orde. Volgens Huawei ondersteunt de B535 de volgende banden:
Network Frequency Band: LTE: B1 / B3 / B7 / B8 / B20 / B28 / B32 / B38, UMTS: B1 / B8
Geen 46 dus - dit apparaat kan dus geen signalen ontvangen in de 5GHz-band met de 5GH radio.

Wil je specifiekere info dan dit? Dan zul je zelf ook wat meer info over de situatie moeten delen.

Soittakaa Paranoid!

Alle reacties

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

donny007

Try the Nether!

Was de wifi uitschakelen in de configuratie geen optie?
Ik neem aan dat je hier frequentiebanden bedoelt in plaats van bandbreedte. Over de hele wereld worden verschillend frequentiebanden gebruikt voor 4G, de meeste 4G-modems zijn slechts compatible met een subset daarvan (meestal regiospecifiek).
Als het apparaat überhaupt nog functioneert zonder de wifichips 8)7

4G en wifi zijn andere technieken, tenzij Huawei een hybride modem-chip gebruikt die beide doet zie ik niet in hoe een 4G-modem ook maar iets van wifi zou moeten kunnen begrijpen.

/dev/null

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

InspectorGadget schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:22:
hallo tweakers,

groeten,
inspectorGadget
Opmerkelijk verhaal. Dat er omstandigheden kunnen zijn dat je *echt* geen WiFi wilt hebben en zo ver wilt gaan als het los solderen van chips kan ik me inbeelden, maar dat je dat doet zonder grondige kennis vooraf van de technieken in kwestie is een stuk minder begrijpelijk.

Om je vraag even concreet te beantwooden:
WiFi werkt in de 2.4GHz en 5GHz (6 en 60GHz banden laat ik even buiten beschouwing want sowieso niet door dit apparaat ondersteund) ISM-banden van 2402-2483MHz en van 5170-533MHz+5490-5710MHz

4G frequenties zijn een stuk diverser, en exact wat ondersteund is door je apparaat kan per regio en uitvoering fors verschillen. Maar een totaaloverzicht vind je hier:
Wikipedia: LTE frequency bands

Relevant hier is band 46, UNII 1-4 oftewel dezelfde 5GHz band waar WiFi in werkt. Dat een signaal op zelfde frequentie kan zitten wil zeker niet zeggen dat het door verschillende hardware opgevangen kan worden, maar dat is hier al niet aan de orde. Volgens Huawei ondersteunt de B535 de volgende banden:
Network Frequency Band: LTE: B1 / B3 / B7 / B8 / B20 / B28 / B32 / B38, UMTS: B1 / B8
Geen 46 dus - dit apparaat kan dus geen signalen ontvangen in de 5GHz-band met de 5GH radio.

Wil je specifiekere info dan dit? Dan zul je zelf ook wat meer info over de situatie moeten delen.

Soittakaa Paranoid!

• InspectorGadget
hallo,

bedankt voor jullie snelle en deskundige respons op mijn vraag.
beter dan ik hoopte! _/-\o_ waarvoor hartelijk dank!

ja waarom de wifi eruit moest, is een wat raar verhaal. :-s denk ook best niet dat ik dat vertel.

Op dat moment had ik ook geen internet in huis waardoor ik niet de nodige info kon opzoeken over de modem en wat overhaast aan het bordje heb geprutst (dit is reeds de tweede router , de eerste was de snellere b535-333 cat7+ en die doet idd niets meer na verwijderen wifi chips) ik had wat geoefend op een oude defecte 4g router van orange en die deed het nog wel na het verwijderen , dus heb ik maar dezelfde aangekocht.
wifi uitschakelen in de instellingen via brouwser en routers ip-adres was geen optie.

heel hartelijk bedankt voor jullie tijd en serieuse uitleg !! betekent wel wat hier!

beste groeten !!!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:58
Misschien wat laat, maar je had toch ook gewoon de antennes kunnen vervangen door 50-ohm afsluiters?

Dan was het zendvermogen nooit uit het apparaat gekomen, maar netjes opgeruimd. Alles blijft dan netjes werken zoals beoogd.

In theorie heb je nu een paar high-speed lijnen en kloklijnen open gelegd die hun eigen onbedoelde antenne gevormd hebben van de losliggende printsporen.

• InspectorGadget
hoi timberleek,

ik ben niet helemaal mee, ik ben niet zo technisch onderlegd ik kan net wat nodig is en ietsjes meer mss.
de 50ohm afsluiters werken toch eerder op de voorziene ext. antenne aansluiting van 4g ontvangst op de achterkant van het toestel niet? de wifi antennes zitten in de printplaat verwerkt toch?

high-speed en klok lijnen geven dan storingen? (daar geeft google niet veel over) .

men doel was om elk mogelijk signaal dat van omwonende zou kunnen binnen komen (wifi , BT,...) te vermijden en echt enkel een internet verbinding te hebben via de 4g zendmast en ethernet verbinding.
heb wat nare dingen voor gehad en met een 4g modem zonder draadloze signaal leek me dan nu de oplossing. dat dit nu eigenlijk goed gelukt is, was waarom ik bezorgd was of er toch nog wifi of iets dergelijks, buiten de 4g, zou kunnen ontvangen worden door de huawei b535. Ik ben niet 100´% zeker eigenlijk.

groeten

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:04
De antennes van dat ding zitten in de behuizing, maar zijn demontabel met een tang. :P
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee