Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_040
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik heb op 21-12-2020 een Gigabyte GeForce RTX 3090 AORUS M 24G Videokaart aangeschaft (Destijds €1902.95) bij Webwinkel. Deze is helaas eind vorig jaar 28-12-2021 aangemeld voor reparatie omdat deze kapot is gegaan. Zojuist heeft Webwinkel de volgende mail naar mij verstuurd:

Beste,

De retour met nummer ****** is afgehandeld en goed bevonden voor creditering.
Als je reageert op deze e-mail met je IBAN nummer zorgen wij dat het geldbedrag binnen 5 werkdagen overgemaakt wordt.

Met vriendelijke groet,
Het Webwinkel webshop-team

Graag zou ik jullie advies hier in willen omdat ik hier als consument niet akkoord mee wil gaan. Ik kan voor hetzelfde bedrag nooit meer een gelijkwaardig product kopen. Ik zou dus als consument akkoord moeten gaan met een geld terug en een eventuele aanschaf van een product met mindere specificaties. Ik zie wel dat Webwinkel alternatieven op hun website heeft staan die voorraadig zijn.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Gigabyte GeForce RTX 3090 AORUS M 24G Videokaart
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb de volgende reactie per mail vestuurd:

Dank u wel voor de berichtgeving. Ik vind een creditering alleen niet een gepaste oplossing.
Voor de creditering kan ik geen vergelijkbaar product meer aanschaffen, om die reden zie ik ook graag een gepaste oplossing bij dit probleem.

Is er een reden waarom er is gekozen voor het niet repareren van het product? Gezien dit gewoon mogelijk zou moeten zijn (op basis van vergelijkbare problemen bij andere gebruikers van hetzelfde product) en ik recht heb op een reparatie van een product.

...

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 24-01-2022 13:21 . Reden: Naam webwinkel uit titel en TS verwijderd conform beleid ]

Beste antwoord (via Red_040 op 26-01-2022 16:02)

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-05 17:49
Het gaat hier goeddeels nat op 7:21 lid 4 en 5 BW.

In lid 1 van 7:21 BW is geregeld dat je in gevallen waarbij het afgeleverde (de kaart) niet beantwoord aan de overeenkomst (leveren van een deugdelijke kaart) er een recht bestaat voor jou ter: aflevering van ontbrekende (n.v.t.), herstel mits de verkoper daar redelijkerwijs aan kan voldoen (blijkt niet te kunnen) of vervanging.

In lid 4 is geregeld: "bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden."

In lid 5 is geregeld: "Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt."

Je komt dus in de situatie terecht waarin er geen directe één op één vergelijkbare kaart beschikbaar is: exact hetzelfde model blijkt niet voorhanden en alle andere kaarten wijken op een bepaalde specificatie af en zijn bovendien véél duurder.

Het standpunt van de verkoper, en je RBV, is vervolgens dat vervanging niet van de verkoper kan worden verwachten wegens (i) niet dezelfde kaart beschikbaar en (ii) vergelijkbare kaarten zijn véél duurder. Daar biedt de wet, helaas, een goed verdedigbare positie voor de verkoper om vervolgens op ontbinding aan te sturen.

Ja, procederen kun je doen. Maar je proceskansen zijn niet dusdanig groot dat ik daar de potentiele veroordeling in de proceskosten bij verlies voor zou wagen.

Mijn advies zou zijn: helaas, geld terug accepteren en op zoek naar wat anders. Het had misschien nog kunnen helpen om met de verkoper te overleggen en wellicht te middelen op de meerprijs van een andere kaart. Dat is iets wat je nog kan proberen en nog wat coulance kan krijgen, maar gezien de emailwisselingen kan ik me ook voorstellen dat de verkoper daar geen zin meer in heeft.

EDIT: je zou ook nog kunnen aansturen op het feit dat vergelijkbare kaarten veel duurder zijn en je dan wellicht de kaart terug had willen hebben en hem voor het huidige prijsverschil makkelijk kon laten repareren (voor zo ver dat dus wel/niet kan). Dat hebben ze je onmogelijk gemaakt en daarom zouden ze je best wat korting op een nieuwe kaart mogen geven. Loop je wel het risico dat als je hier mee dreigt en ze blijken de kapotte kaart toch nog te kunnen krijgen dat je straks daadwerkelijk die reparatie moet doen, dat onmogelijk blijkt én je geen geld meer terug krijgt. Maar dat risico hoort bij het onderhandelings-spelletje.

[ Voor 11% gewijzigd door Mr. Stom op 26-01-2022 14:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:33
Jij als consument krijgt in eerste instantie 2 opties.
Reparatie of vervanging. De verkoper mag bv vervanging weigeren als reparatie een stuk goedkoper is. Zoals de koeler van je gpu functioneert niet meer en een nieuwe koeler verhelpt dit probleem.

Als beide niet mogelijk zijn. Dan krijg je een 3de optie en dat is ontbinden. En de winkel mag niet zomaar ontbinden.

Nu weet ik niet wat er precies kapot aan is. Dus kan ook geen oordeel geven of het redelijk is. En durf ook niet te zeggen of je een andere rtx 3090 kan eisen. Die van jou is niet meer te verkrijgen.

En ja normaal in een conflict krijg je je geld terug en is het probleem verholpen. Maar met GPU en prijzen is dat wel een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_040
loki504 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:15:
Jij als consument krijgt in eerste instantie 2 opties.
Reparatie of vervanging. De verkoper mag bv vervanging weigeren als reparatie een stuk goedkoper is. Zoals de koeler van je gpu functioneert niet meer en een nieuwe koeler verhelpt dit probleem.

Als beide niet mogelijk zijn. Dan krijg je een 3de optie en dat is ontbinden. En de winkel mag niet zomaar ontbinden.

Nu weet ik niet wat er precies kapot aan is. Dus kan ook geen oordeel geven of het redelijk is. En durf ook niet te zeggen of je een andere rtx 3090 kan eisen. Die van jou is niet meer te verkrijgen.

En ja normaal in een conflict krijg je je geld terug en is het probleem verholpen. Maar met GPU en prijzen is dat wel een stuk lastiger.
Bedankt voor je reactie! De ventilatoren van mijn GPU begonnen heel hard te draaien alvorens de kaart een een luide klap maakte (alsof een ballon klapte). Blijkbaar een voorkomende VRMs/fuse issue (ik ben geen expert maar op reddit is het vaker gemeld) (Edit: Zie overigens ook de 1 ster review hier op tweakers waar soort gelijke is gebeurd.) Ik weet niet of ik links mag plaatsen, anders had ik je een linkje naar de thread gegeven. Het kan natuurlijk ook iets compleet anders zijn geweest.

Het klopt inderdaad dat mijn videokaart niet meer beschikbaar is...Mogelijke opvolger met identieke stats (alleen een andere koeltechniek) is echter wel beschikbaar.

Ik weet zelf niet wat ze geconstateerd hebben tijdens het RMA proces, hier heeft de verkoper ook nog geen duidelijkheid in gegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Red_040 op 24-01-2022 16:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
Een linkje naar een draadje mag zeker.

Ik zie inderdaad geen reden waarom je geen recht heb op die met betere koeltechniek. Maar 100% zeker weten doe ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_040
loki504 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:42:
Een linkje naar een draadje mag zeker.

Ik zie inderdaad geen reden waarom je geen recht heb op die met betere koeltechniek. Maar 100% zeker weten doe ik niet.
Bij deze! Ook in de thread hieronder kun je reacties van mij lezen.
https://www.reddit.com/r/...back_with_better_service/

EDIT:
Zojuist een reactie ontvangen van de webwinkel naar aanleiding van mijn reactie op hun mail:

Beste,

Hartelijk dank voor je mail.

Ik heb meteen met je meegekeken naar de reden waarom mijn collega's van de retourafdeling het aankoopbedrag van het product aan je crediteren. De reden is dat het product onherstelbaar is en wij hebben geen vervanging beschikbaar, waardoor wij het bedrag willen crediteren. Wij zouden dan ook graag je IBAN nummer krijgen, zodat wij dit voor je in orde kunnen maken.

Alvast bedankt!

Als je nog verdere vragen hebt dan horen we het graag en helpen we je met plezier!

Met vriendelijke groeten,

Klantenservice

Ze lijken behoorlijk te sturen op geld terug. Ik heb ook geen duidelijk antwoord gekregen op wat er precies kapot is.

[ Voor 47% gewijzigd door Red_040 op 24-01-2022 14:19 . Reden: Nieuwe toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Red_040 Misschien geen RTX3090, maar ik zou een 6900XT overwegen.
(in RDR2 haal ik meer fps op 1440p dan met RTX3090)

pricewatch: MSI Radeon RX 6900 XT Gaming Z TRIO 16G
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 6900 XT SE
pricewatch: Powercolor Red Devil AMD Radeon RX 6900 XT Ultimate

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:36
Red_040 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:44:
[...]

Bij deze! Ook in de thread hieronder kun je reacties van mij lezen.
https://www.reddit.com/r/...back_with_better_service/

EDIT:
Zojuist een reactie ontvangen van de webwinkel naar aanleiding van mijn reactie op hun mail:

Beste,

Ik heb meteen met je meegekeken naar de reden waarom mijn collega's van de retourafdeling het aankoopbedrag van het product aan je crediteren. De reden is dat het product onherstelbaar is en wij hebben geen vervanging beschikbaar, waardoor wij het bedrag willen crediteren. Wij zouden dan ook graag je IBAN nummer krijgen, zodat wij dit voor je in orde kunnen maken.

Alvast bedankt!

Als je nog verdere vragen hebt dan horen we het graag en helpen we je met plezier!

Met vriendelijke groeten,

Klantenservice

Ze lijken behoorlijk te sturen op geld terug. Ik heb ook geen duidelijk antwoord gekregen op wat er precies kapot is.
Heeft de webwinkel online nog RTX 3090's te koop? Als er nog op voorraad zijn maar wel veel duurder kun je wel aansturen om er zo eentje te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_040
deSenna24 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:10:
[...]

Heeft de webwinkel online nog RTX 3090's te koop? Als er nog op voorraad zijn maar wel veel duurder kun je wel aansturen om er zo eentje te geven.
Absoluut. De webwinkel heeft nog zat andere 3090's beschikbaar. Hoewel ik na deze situatie geen fan meer ben van Gigabyte heb ik gestuurd op de opvolger die momenteel op hun webshop voorradig is. Identieke specificaties, andere koeltechniek. (Gigabyte GeForce RTX 3090 GAMING OC 24G V)

[ Voor 4% gewijzigd door Red_040 op 24-01-2022 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red_040
Mijn reactie naar Webwinkel:

Goedemiddag,

Ik merk dat er erg gestuurd wordt op creditering. Toch ben ik het hier nog steeds niet mee eens. Er wordt geen reden gegeven waarom de videokaart onherstelbaar is. Tevens is er wel degelijk een vervangend exemplaar beschikbaar op jullie website: (link naar alternatief) < Deze specificaties zijn identiek aan mijn videokaart. Het enige verschil, los van het design, is een andere koeltechniek. U mag de specificaties naast elkaar plaatsen. Los van dit voorbeeld zijn er nog enkele gelijkwaardige producten beschikbaar in uw webshop.

U begrijpt hopelijk dat ik met geld terug nooit een gelijkwaardig product kan aanschaffen. Ik moet als consument, zo komt het over, hier maar genoegen mee nemen. Het recht tot ontbinden van de aankoop is voorbehouden aan de klant. Ik wil jullie graag wijzen op wetboek 7:21 (https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel21) Ik heb als consument wel recht op een vervanging of een gelijkwaardig product als het niet hersteld kan worden (vb. goed uit productie, geen wisselstukken meer,…) of de herstelling niet binnen een redelijke termijn uitgevoerd kan worden.

Graag uw reactie hierop.

Met vriendelijke groet,

Red_040

Vanochtend een reactie gerkegen n.a.v. mijn mail:

Beste,

Uiteraard begrijpen we dat het ontzettend vervelend is dat je geen vervangend product van ons hebt ontvangen maar dat wij het aankoopbedrag terug zullen storten.
Op het moment dat we geen voorraad hebben zodra we je aanvraag in behandeling hebben genomen of dat het product een bepaalde tijd geleden is aangeschaft zal deze ter controle aan de fabrikant worden verzonden.
Hierdoor zijn we afhankelijk van de afhandeling vanuit de fabrikant. De afhandeling bij de fabrikant kan op vier verschillende manieren gebeuren:
Het product wordt gerepareerd
Het product wordt omgeruild
Het product wordt NTF (No Trouble Found) bevonden, geen klacht geconstateerd
Het product wordt gecrediteerd

In de eerste drie gevallen zal je altijd hetzelfde product of het vervangend product retour ontvangen, aangezien wij begrijpen dat hier de voorkeur ligt van jou als klant vanwege de huidige prijzen.

Helaas heeft de fabrikant geen voorraad meer van een vervangend product waardoor we helaas vanuit de fabrikant een credit hebben ontvangen. Dit betekent dat de fabrikant helaas je product niet heeft kunnen repareren en er dusdanige interne of externe schade is geconstateerd dat zij het product zullen vernietigen. Het ‘voordeel’ hierin is dat wij wel het volledige aankoopbedrag aan je terug kunnen storten. Wij begrijpen dat hier niet de voorkeur ligt omdat alternatieve producten momenteel een stuk duurder zijn geworden, echter: Als deze producten momenteel goedkoper waren geworden hadden we je ook nog steeds het aankoopbedrag teruggestort en niet minder, aangezien je recht hebt op een volledige credit van het aankoopbedrag.

Wij begrijpen dat het enorm vervelend is, echter is er momenteel geen andere optie.

Onze excuses voor het ongemak.

Ervan uitgaande je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Senior medewerker retouren

[ Voor 26% gewijzigd door Red_040 op 25-01-2022 09:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:26
Lijkt mij dat je niets te maken hebt met hoe de winkel en leverancier met elkaar omgaan. Je hebt een overeenkomst met de winkel en de winkel dient zich aan de regels (wet) te houden. Dat de fabrikant geen vervangend product kan leveren is niet relevant, lijkt mij: de winkel kan dat wel en mag niet op eigen initiatief ontbinden (crediteren).

Maar, ik ben geen juridisch expert, wellicht even wachten wat andere mensen hier zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_040
vanaalten schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:05:
Lijkt mij dat je niets te maken hebt met hoe de winkel en leverancier met elkaar omgaan. Je hebt een overeenkomst met de winkel en de winkel dient zich aan de regels (wet) te houden. Dat de fabrikant geen vervangend product kan leveren is niet relevant, lijkt mij: de winkel kan dat wel en mag niet op eigen initiatief ontbinden (crediteren).

Maar, ik ben geen juridisch expert, wellicht even wachten wat andere mensen hier zeggen.
Bedankt voor je reactie. Ik ben het met je eens. Ik heb al een reactie klaar staan maar ik wil graag inderdaad even wachten op iemand die kennis van zaken heeft voordat ik iets verstuur.

Mocht er een expert toevallig kijken, dan hoop ik dat deze even de tijd neemt om te reageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:36
Zoals al aangehaald door @vanaalten heb je niets te maken met de fabrikant, als de webshop een RTX 3090 uit eigen voorraad kan leveren is dat toch hun vervangend product?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Helaas heeft de fabrikant geen voorraad meer van een vervangend product waardoor we helaas vanuit de fabrikant een credit hebben ontvangen. Dit betekent dat de fabrikant helaas je product niet heeft kunnen repareren en er dusdanige interne of externe schade is geconstateerd dat zij het product zullen vernietigen.
Leuk, maar dit is niet jouw probleem als klant zijnde. :)
Het is denk ik vooral de vraag hoe lang je wilt wachten op een vervangend product vanuit hun en hoeveel moeite je er in wilt steken om jouw zin te krijgen.

EDIT:
Ik denk alleen wel, dat zij ook niet echt een idee hebben hoe lang het zou gaan duren voordat zij jou een vervangend product kunnen verzenden en daarom de koop willen ontbinden.

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 25-01-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_040
CH4OS schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:50:
[...]
Leuk, maar dit is niet jouw probleem als klant zijnde. :)
Het is denk ik vooral de vraag hoe lang je wilt wachten op een vervangend product vanuit hun en hoeveel moeite je er in wilt steken om jouw zin te krijgen.
Wanneer ik het gevoel heb dat er onrechtmatig wordt gehandeld ben ik bereid om hier enorm veel moeite in te steken om ervoor te zorgen dat eventueel toekomstige gedupeerde het makkelijker hebben.

Ondertussen heb ik ook een ticket bij Gigabyte zelf geopend om alle informatie zo compleet mogelijk te krijgen. Gigabyte geeft het volgende aan:

Dear Customer,

From our system record, the card is beyond repair. Since warranty is provided by the retailer, we are afraid that you will have to directly confirm with them for the solution.

Feel free to contact us again anytime if you have any feedback or need any support from us. Cases without updates in 7 days will be closed until further information is received.

Regards,
GIGABYTE

Zij schuiven het, logischerwijs, door naar de Webwinkel. Ik heb nog wel de volgende vragen gesteld aan Gigabyte:

I've seen similiar cases where the GPU was repaired. Now i know that each case is unique but could you give me some more insight on why the card was marked as beyond repair?Is it beyond economic repair?What exactly is broken on the GPU? Furthermore, the vendor claims that the GPU has already been destroyed. Can you confirm this? Shouldn't the consumer in this case be the one that decides whether they want to receive the card back unrepaired or not? Thank you for your speedy responses thusfar.

Ik hoop zo vanuit Gigabyte in ieder geval wat meer duidelijkheid te krijgen.

En dan nu mijn reactie naar Webwinkel:

Beste,

Dit is volgens mij niet de correcte gang van zaken. Ik behoud mijn recht om het product eventueel aan te bieden bij een derde partij voor reparatie. Desalniettemin is er klaarblijkelijk voor mij, als consument, al besloten dat het product onherstelbaar beschadigd is en om die reden vernietigd wordt of is. Door deze manier van zaken hebben jullie mij in een impasse gebracht waar een creditering de enige oplossing lijkt te zijn.

Bovendien ben ik een verkoop overeenkomst aangegaan met Webwinkel en niet met Gigabyte. Het feit dat Gigabyte geen vervangend product heeft is hierom voor mij als klant van Webwinkel, irrelevant. Ik heb recht op een nieuw (is er niet) of gelijkwaardig (is er wel) product. Het argument dat wordt gegeven dat als de videokaarten goedkoper waren geworden ik hetzelfde had teruggekregen, klopt maar is in deze helaas ook niet relevant omdat dit nu niet aan de orde is.

Gevoelsmatig is dit niet een situatie waar me in wil bevinden voor zowel jou als voor mij. Ik weet hoe dit soort berichtgevingen overkomt dus ik hoop dat we dit toch voor ons beide met een goed gevoel kunnen afsluiten en dat we dit beide als een leermoment kunnen zien.

Met vriendelijke groet,

Red_040

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Red_040 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:11:
Wanneer ik het gevoel heb dat er onrechtmatig wordt gehandeld ben ik bereid om hier enorm veel moeite in te steken om ervoor te zorgen dat eventueel toekomstige gedupeerde het makkelijker hebben.
Op zich is het niet direct onrechtmatig naar mijn weten. Ze komen er nu mee, omdat dat simpelweg de snelste en simpelste oplossing is, omdat vervanging (binnen een redelijke termijn) niet mogelijk is.
Ondertussen heb ik ook een ticket bij Gigabyte zelf geopend om alle informatie zo compleet mogelijk te krijgen. Gigabyte geeft het volgende aan:

Dear Customer,

From our system record, the card is beyond repair. Since warranty is provided by the retailer, we are afraid that you will have to directly confirm with them for the solution.

Feel free to contact us again anytime if you have any feedback or need any support from us. Cases without updates in 7 days will be closed until further information is received.

Regards,
GIGABYTE

Zij schuiven het, logischerwijs, door naar de Webwinkel. Ik heb nog wel de volgende vragen gesteld aan Gigabyte:

I've seen similiar cases where the GPU was repaired. Now i know that each case is unique but could you give me some more insight on why the card was marked as beyond repair?Is it beyond economic repair?What exactly is broken on the GPU? Furthermore, the vendor claims that the GPU has already been destroyed. Can you confirm this? Shouldn't the consumer in this case be the one that decides whether they want to receive the card back unrepaired or not? Thank you for your speedy responses thusfar.

Ik hoop zo vanuit Gigabyte in ieder geval wat meer duidelijkheid te krijgen.
Tja, an sich, wat denk je hiermee te winnen? Gigabyte heeft de winkel zo te lezen ook al gecrediteerd. Niet dat dat - voor jou - wat uitmaakt, jij hebt immers een overeenkomst met de winkel.

Beste,

Dit is volgens mij niet de correcte gang van zaken. Ik behoud mijn recht om het product eventueel aan te bieden bij een derde partij voor reparatie. Desalniettemin is er klaarblijkelijk voor mij, als consument, al besloten dat het product onherstelbaar beschadigd is en om die reden vernietigd wordt of is. Door deze manier van zaken hebben jullie mij in een impasse gebracht waar een creditering de enige oplossing lijkt te zijn.

Bovendien ben ik een verkoop overeenkomst aangegaan met Webwinkel en niet met Gigabyte. Het feit dat Gigabyte geen vervangend product heeft is hierom voor mij als klant van Webwinkel, irrelevant. Ik heb recht op een nieuw (is er niet) of gelijkwaardig (is er wel) product. Het argument dat wordt gegeven dat als de videokaarten goedkoper waren geworden ik hetzelfde had teruggekregen, klopt maar is in deze helaas ook niet relevant omdat dit nu niet aan de orde is.

Gevoelsmatig is dit niet een situatie waar me in wil bevinden voor zowel jou als voor mij. Ik weet hoe dit soort berichtgevingen overkomt dus ik hoop dat we dit toch voor ons beide met een goed gevoel kunnen afsluiten en dat we dit beide als een leermoment kunnen zien.

Met vriendelijke groet,

Red_040
Ik ben benieuwd hoe de winkel hierop reageert!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Red_040 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:11:

Beste,

Met vriendelijke groet,

Red_040
Heb je die al verstuurd?
Want ik zou hem een stuk inkorten. Dit geeft allerlei mogelijkheden voor de webwinkel om terug te reageren over stukken die voor jou niet van belang zijn.

Zo zou ik de eerste alinea compleet weglaten. En de tweede inkorten tot bijvoorbeeld "Ik ben een verkoop overeenkomst aangegaan met Webwinkel en niet met Gigabyte. Het feit dat Gigabyte geen vervangend product heeft is voor mij als klant van Webwinkel, irrelevant. Ik heb recht op een nieuw (is er niet) of gelijkwaardig (is er wel) product. Het argument dat wordt gegeven dat als de videokaarten goedkoper waren geworden ik hetzelfde had teruggekregen, klopt maar is in deze helaas ook niet relevant omdat dit nu niet aan de orde is."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Red_040 Het is heel makkelijk. De verkopende partij moet conformiteit nakomen Boek 7 Artikel 17 (7:17 BW) , hoe zij evt. schade voor hen verhalen heb jij totaal niets mee te maken. Zij mogen zich ook niet verschuilen achter de fabrikant, dat is echt hen pakkie-an !

Jij hebt een overeenkomst gesloten met de verkoper, en niet met een fabrikant, dus hebben jullie je beide te houden aan deze overeenkomst. dwz dat de verkoper het recht heeft om te repareren /herstellen, dit geheel kosteloos als er geen misbruik kan worden waargenomen. Jij hebt het recht op een werkend goed, zoals overeengekomen. Als reparatie/herstel niet mogelijk is, heb jij het recht op vervangen of je aankoopbedrag retour. Dit beslis jij, niet de verkoper. Verkoper kan/mag niet zomaar ontbinden. Je maakt nu bezwaar tegen ontbinding van hen, en eist een vervangend goed. Geef daarbij aan dat het niet exact dezelfde kaart hoeft te zijn, maar zeker niet minder. Je hebt dus het recht op een gelijk presterende GPU/RTX3090. Dat deze nu duurder is, kan jij niets aan doen. Wanneer je een beter presterende (oa beter koelend) eist, is bijbetaling normaal. Je krijgt dan immers een beter goed, dan je had gekocht. (denk aan MSI Gaming X of Z)

(in je verhaal aan fabrikant geven zij ook aan geen partij te zijn voor jou, maar de verkoper)

Voor consumenten is het handig de site van de ACM door te nemen, mbt je rechten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_040
[quote]CH4OS schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:39:
[...]
Op zich is het niet direct onrechtmatig naar mijn weten. Ze komen er nu mee, omdat dat simpelweg de snelste en simpelste oplossing is, omdat vervanging (binnen een redelijke termijn) niet mogelijk is.
Nouja ze formuleren hun emails op zo'n manier alsof de GPU al vernietigd is en er eigenlijk geen andere oplossing is dan geld terug. Het is in dit geval een aanname dat reparatie binnen redelijke termijn niet mogelijk is aangezien er hierover niets wordt gezegd. Kan natuurlijk wel dat dit de reden is maar het sluit tot nu toe nog niet aan met de reactie vanuit Gigabyte.

[...]
Tja, an sich, wat denk je hiermee te winnen? Gigabyte heeft de winkel zo te lezen ook al gecrediteerd. Niet dat dat - voor jou - wat uitmaakt, jij hebt immers een overeenkomst met de winkel.
Klopt, Gigabyte heeft de webwinkel in deze een credit aangeboden. Ik probeer via Gigabyte erachter te komen wat de uiteindelijke reden is dat dit is gebeurd. (Economisch onverantwoord om te repareren, total loss etc.) Soortgelijke verhalen zijn in het verleden wel door Gigabyte gerepareerd. Zoals ik in mijn mail heb aangegeven is elke situatie uiteraard uniek. Kortgezegd wil ik weten wat er kapot was. Dan heb ik mijn verhaal compleet.

[...]
Ik ben benieuwd hoe de winkel hierop reageert!
Ik ook!
vanaalten schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:54:
[...]

Heb je die al verstuurd?
Want ik zou hem een stuk inkorten. Dit geeft allerlei mogelijkheden voor de webwinkel om terug te reageren over stukken die voor jou niet van belang zijn.

Zo zou ik de eerste alinea compleet weglaten. En de tweede inkorten tot bijvoorbeeld "Ik ben een verkoop overeenkomst aangegaan met Webwinkel en niet met Gigabyte. Het feit dat Gigabyte geen vervangend product heeft is voor mij als klant van Webwinkel, irrelevant. Ik heb recht op een nieuw (is er niet) of gelijkwaardig (is er wel) product. Het argument dat wordt gegeven dat als de videokaarten goedkoper waren geworden ik hetzelfde had teruggekregen, klopt maar is in deze helaas ook niet relevant omdat dit nu niet aan de orde is."
Mail is helaas al verstuurd.
Hackus schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:11:
@Red_040 Het is heel makkelijk. De verkopende partij moet conformiteit nakomen Boek 7 Artikel 17 (7:17 BW) , hoe zij evt. schade voor hen verhalen heb jij totaal niets mee te maken. Zij mogen zich ook niet verschuilen achter de fabrikant, dat is echt hen pakkie-an !

Jij hebt een overeenkomst gesloten met de verkoper, en niet met een fabrikant, dus hebben jullie je beide te houden aan deze overeenkomst. dwz dat de verkoper het recht heeft om te repareren /herstellen, dit geheel kosteloos als er geen misbruik kan worden waargenomen. Jij hebt het recht op een werkend goed, zoals overeengekomen. Als reparatie/herstel niet mogelijk is, heb jij het recht op vervangen of je aankoopbedrag retour. Dit beslis jij, niet de verkoper. Verkoper kan/mag niet zomaar ontbinden. Je maakt nu bezwaar tegen ontbinding van hen, en eist een vervangend goed. Geef daarbij aan dat het niet exact dezelfde kaart hoeft te zijn, maar zeker niet minder. Je hebt dus het recht op een gelijk presterende GPU/RTX3090. Dat deze nu duurder is, kan jij niets aan doen. Wanneer je een beter presterende (oa beter koelend) eist, is bijbetaling normaal. Je krijgt dan immers een beter goed, dan je had gekocht. (denk aan MSI Gaming X of Z)

(in je verhaal aan fabrikant geven zij ook aan geen partij te zijn voor jou, maar de verkoper)

Voor consumenten is het handig de site van de ACM door te nemen, mbt je rechten
Heel hartelijk dank voor je heldere uitleg!

Jou verhaal gelezen te hebben kom ik eigenlijk tot de volgende conclusie. Webwinkel heeft mijn GPU niet meer beschikbaar. Dat is immers het product met gelijk presterende specificaties. Alle andere RTX3090's die momenteel voorradig zijn kunnen mogelijk (ik heb ze nog niet allemaal bekeken) op een bepaalde specificatie uitblinken ten opzichte van die van mij.

Dan zou mijn eerste suggestie; identieke specificaties en andere (niet duidelijk of beter, maar makkelijk aan te nemen van wel door webwinkel) koeltechniek dus betekenen dat bijbetalen nodig is. In dat geval vallen we dan compleet terug op het originele verhaal en kan ik beter geld terug accepteren en eventueel de andere + bijbetaling accepteren. Correct?

[ Voor 56% gewijzigd door Red_040 op 25-01-2022 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Red_040 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:12:
[quote]CH4OS schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:39:
Nouja ze formuleren hun emails op zo'n manier alsof de GPU al vernietigd is en er eigenlijk geen andere oplossing is dan geld terug. Het is in dit geval een aanname dat reparatie binnen redelijke termijn niet mogelijk is aangezien er hierover niets wordt gezegd. Kan natuurlijk wel dat dit de reden is maar het sluit tot nu toe nog niet aan met de reactie vanuit Gigabyte.
Webwinkels doen vaak eigenlijk gewoon hetzelfde als de fabrikant. In dat op zicht heb je dus gelijk; de winkel kan een alternatief product aan bieden. Maar moet die wel beschikbaar zijn, ondanks dat een andere (vergelijkbare) videokaart wel op de website staat vermeld. Met de huidige tekorten is het antwoord 'nee' en (gok ik) heeft de winkel geen idee wanneer wel. Waarschijnlijk langer dan de redelijke oplostermijn en biedt men dus daarom aan om de koop te ontbinden.
Klopt, Gigabyte heeft de webwinkel in deze een credit aangeboden. Ik probeer via Gigabyte erachter te komen wat de uiteindelijke reden is dat dit is gebeurd. (Economisch onverantwoord om te repareren, total loss etc.) Soortgelijke verhalen zijn in het verleden wel door Gigabyte gerepareerd. Zoals ik in mijn mail heb aangegeven is elke situatie uiteraard uniek. Kortgezegd wil ik weten wat er kapot was. Dan heb ik mijn verhaal compleet.
Tja, op zich maakt dat niet heel veel uit natuurlijk. Je hebt een overeenkomst met de winkel, die heeft het dan maar op te lossen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je moet de specifieke gaan vergelijken. MSI Gaming Z en X, Suprim zijn beter,en Gigabyte RTX 3090 Eagle OC is +- gelijk en ook ZOTAC RTX 3090 Trinity. ASUS RTX 3090 STRIX OC is ook beter dan.

edit: kijk ook in PW naar een GPU uit de toen zelfde prijsklasse

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 25-01-2022 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hackus schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:31:
Je moet de specifieke gaan vergelijken. MSI Gaming Z en X, Suprim zijn beter,en Gigabyte RTX 3090 Eagle OC is +- gelijk en ook ZOTAC RTX 3090 Trinity. ASUS RTX 3090 STRIX OC is ook beter dan.

Tja, als de producten beter zijn, wellicht dat er dan dus met de webwinkel een nieuwe overeenkomst kan worden overeengekomen waarbij eventueel een verschil bijbetaald wordt, als het een zoveel beter product is en @Red_040 daar open voor staat natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_040
[quote]CH4OS schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:21:
[...]
Webwinkels doen vaak eigenlijk gewoon hetzelfde als de fabrikant. In dat op zicht heb je dus gelijk; de winkel kan een alternatief product aan bieden. Maar moet die wel beschikbaar zijn, ondanks dat een andere (vergelijkbare) videokaart wel op de website staat vermeld. Met de huidige tekorten is het antwoord 'nee' en (gok ik) heeft de winkel geen idee wanneer wel. Waarschijnlijk langer dan de redelijke oplostermijn en biedt men dus daarom aan om de koop te ontbinden.
Tsja dat is dus eigenlijk een beetje waar ik mee zit. Er wordt voor mijn gevoel niet eens gekeken of überhaupt iets besproken. Het komt nu over als. Pech, helaas pindakaas. Zoek het maar verder uit. Het is ook geen HDD van een paar tientjes. Dan had ik bovenstaande reactie dan nog enigszins kunnen begrijpen. Webwinkel had op zijn minst een voorstel kunnen doen. Ik heb zelf zes jaar in een winkel gewerkt waarbij ik een goede periode als Senior Servicemedewerker heb gestaan. In zulk soort situaties keken we altijd hoe we de klant tegemoet konden komen. Geld terug is simpel en wordt in veel gevallen ook blind geaccepteerd maar we gingen vaker voor een goed voorstel. Daar win je klanten mee.

Nu wist ik bij aankoop uiteraard dat Webwinkel natuurlijk niet hetzelfde is als oud werkgever maar ik had toch wel gehoopt op een iets betere RMA afhandeling.

[...]
Tja, op zich maakt dat niet heel veel uit natuurlijk. Je hebt een overeenkomst met de winkel, die heeft het dan maar op te lossen. ;)
Je hebt gelijk.
Hackus schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:31:

Bedankt! Ben zelf meer een hobbyist dan een expert op gebied van computers. Mij leek Gigabyte RTX 3090 Eagle OC ook een gelijkwaardig product. Ik had het in mijn eerdere comment niet gelinked maar dat is de suggestie die ik bij webshop eerder had aangedragen. Zal zeker ook even PW gaan bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-05 11:10
Als de webwinkel nog vergelijkbare producten heeft ja dan moet de webwinkel jouw deze leveren simpel is dat.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-05 16:29
Ik snap je frustratie en het feit dat je graag een vervangend product ontvangt, maar volgens consuwijzer mag de webwinkel je een andere oplossing bieden als het product niet leverbaar is :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jmJ-P2hKqvPjlnwGdm6Bu1YWR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yT6UbETgCfEuzq89qxUpmlWB.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard siert het webshop wel als ze een aanbieding doen voor een alternatief product (eventueel met bijbetaling vanuit TS) maar ze lijken niet wettelijk verplicht om dit te doen.

Verder zou ik, mocht ik in jouw schoenen staan, doen wat je nu doet :) (een vervangend product vragen/afdwingen)

[ Voor 7% gewijzigd door dragoncry op 25-01-2022 16:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
dragoncry schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:05:
Ik snap je frustratie en het feit dat je graag een vervangend product ontvangt, maar volgens consuwijzer mag de webwinkel je een andere oplossing bieden als het product niet leverbaar is :

[Afbeelding]

Uiteraard siert het webshop wel als ze een aanbieding doen voor een alternatief product (eventueel met bijbetaling vanuit TS) maar ze lijken niet wettelijk verplicht om dit te doen.

Verder zou ik, mocht ik in jouw schoenen staan, doen wat je nu doet :) (een vervangend product vragen/afdwingen)

Maar: verkoper heeft dus WEL een vervanging voor het product. Die quote van consuwijzer benoemd de keuze die de webwinkel (geld terug terwijl ze wel een vervanger hebben) helemaal niet als optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb dit topic niet echt gelezen, maar reageer omdat ik precies hetzelfde heb gehad met een MSI 3080 Gaming X Trio.

Lang verhaal kort, ik heb direct contact met de fabrikant gezocht. Die gaf mij drie mogelijke uitkomsten:
1. Onder garantie gerepareerd
2. Aankoopbedrag terug
3. Vervangend product

Uiteindelijk kreeg ik van de fabrikant zelf een vervangend product. Nou is dat MSI en niet Gigabyte, maar goed, misschien heb je er wat aan.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Seroczynski schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:15:
Ik heb dit topic niet echt gelezen, maar reageer omdat ik precies hetzelfde heb gehad met een MSI 3080 Gaming X Trio.

Lang verhaal kort, ik heb direct contact met de fabrikant gezocht. Die gaf mij drie mogelijke uitkomsten:
1. Onder garantie gerepareerd
2. Aankoopbedrag terug
3. Vervangend product

Uiteindelijk kreeg ik van de fabrikant zelf een vervangend product. Nou is dat MSI en niet Gigabyte, maar goed, misschien heb je er wat aan.
Fabrikant heeft de winkel dus reeds gerestitueerd en de GPU in kwestie zou al vernietigd zijn.
Daarnaast is het juist verstandiger om degene met wie je de overeenkomst hebt in te schakelen. Die heeft namelijk plichten, waar de fabrikant niet verplicht is jou te helpen en dat dus doet uit coulance.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 25-01-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
vanaalten schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:10:
[...]

Maar: verkoper heeft dus WEL een vervanging voor het product. Die quote van consuwijzer benoemd de keuze die de webwinkel (geld terug terwijl ze wel een vervanger hebben) helemaal niet als optie.
Als ik de reactie van webwinkel lees, staat daar toch echt aangegeven dat ze geen vooraad hebben, net als de fabrikant, en daarom overgaan tot creditering (de "andere oplossing")
Uiteraard begrijpen we dat het ontzettend vervelend is dat je geen vervangend product van ons hebt ontvangen maar dat wij het aankoopbedrag terug zullen storten.
Op het moment dat we geen voorraad hebben zodra we je aanvraag in behandeling hebben genomen of dat het product een bepaalde tijd geleden is aangeschaft zal deze ter controle aan de fabrikant worden verzonden.
Hierdoor zijn we afhankelijk van de afhandeling vanuit de fabrikant. De afhandeling bij de fabrikant kan op vier verschillende manieren gebeuren:
Het product wordt gerepareerd
Het product wordt omgeruild
Het product wordt NTF (No Trouble Found) bevonden, geen klacht geconstateerd
Het product wordt gecrediteerd

In de eerste drie gevallen zal je altijd hetzelfde product of het vervangend product retour ontvangen, aangezien wij begrijpen dat hier de voorkeur ligt van jou als klant vanwege de huidige prijzen.

Helaas heeft de fabrikant geen voorraad meer van een vervangend product waardoor we helaas vanuit de fabrikant een credit hebben ontvangen. Dit betekent dat de fabrikant helaas je product niet heeft kunnen repareren en er dusdanige interne of externe schade is geconstateerd dat zij het product zullen vernietigen. Het ‘voordeel’ hierin is dat wij wel het volledige aankoopbedrag aan je terug kunnen storten.
Het kan zijn dat ik verkeerd lees/interpreteer, en er word verder niet gesproken over of het vervangend product identiek moet zijn, maar op het eerste gezicht lijkt het verhaal sluitend te zijn.
Dat neemt niet weg dat de werkwijze wel erg stug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dragoncry schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:17:
Het kan zijn dat ik verkeerd lees/interpreteer, en er word verder niet gesproken over of het vervangend product identiek moet zijn, maar op het eerste gezicht lijkt het verhaal sluitend te zijn.
Vervangende producten dienen vergelijkbaar te zijn. ;) Een vervangend product kan ook een ander, beter product zijn en dat je dus bijbetaald, of een minder goed product en je dus geld toe krijgt. Maar dan moeten de verschillen wel groot zijn, uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_040
dragoncry schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:17:
[...]

Als ik de reactie van webwinkel lees, staat daar toch echt aangegeven dat ze geen vooraad hebben, net als de fabrikant, en daarom overgaan tot creditering (de "andere oplossing")

[...]

Het is maar net hoe je het wilt bekijken. Mijn GPU die ik December 2020 heb gekocht is idd niet meer voorradig. Echter is, zoals hierboven gemeld bijvoorbeeld de Gigabyte RTX 3090 Eagle OC wel direct uit voorraad leverbaar. Overigens zijn er ook andere (maar door inflatie duurdere) RTX 3090's voorradig op de website van de webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:28
Ook vrij asociaal dat jou bezit al vernietigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_040
Technofreakz schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:22:
Er is geen sluitend bewijs dat dit het geval is echter uit de mails hierboven wordt wel sterk de indruk gewekt. Ik wacht nog op een reactie vanuit Gigabyte of dit ook echt het zo is.

[ Voor 3% gewijzigd door Red_040 op 25-01-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
CH4OS schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:19:
[...]
Vervangende producten dienen vergelijkbaar te zijn. ;) Een vervangend product kan ook een ander, beter product zijn en dat je dus bijbetaald, of een minder goed product en je dus geld toe krijgt. Maar dan moeten de verschillen wel groot zijn, uiteraard.
Ja, was daar niet zeker van, zou zelf ook graag een (alternatief) vervang
Red_040 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:21:
[...]

Het is maar net hoe je het wilt bekijken. Mijn GPU die ik December 2020 heb gekocht is idd niet meer voorradig. Echter is, zoals hierboven gemeld bijvoorbeeld de Gigabyte RTX 3090 Eagle OC wel direct uit voorraad leverbaar. Overigens zijn er ook andere (maar door inflatie duurdere) RTX 3090's voorradig op de website van de webshop.
Ikzelf zou ook graag een vervangend product krijgen, maar regelgeving omtrend crediteren ipv vervangen is onduidelijk en lastig om te vinden uit betrouwbare bronnen, gezien de bovenstaande informatie is vervanging dus goed mogelijk met een beetje medewerking van webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-05 16:03
Technofreakz schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:22:
Had de fabrikant hem kapot terug moeten sturen ipv. de shop crediteren ? Of op de plank laten liggen tot OP een oplossing heeft ? Ding was toch al niet te repareren, kunnen ze hem net zo goed gelijk recyclen. Kost anders alleen maar meer tijd / geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CH4OS schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:37:
[...]
Tja, als de producten beter zijn, wellicht dat er dan dus met de webwinkel een nieuwe overeenkomst kan worden overeengekomen waarbij eventueel een verschil bijbetaald wordt, als het een zoveel beter product is en @Red_040 daar open voor staat natuurlijk. ;)
Dan komt er altijd een geheel nieuwe overeenkomst tot stand. Alleen als een gelijkwaardig, dezelfde, GPU wordt geleverd met de knip gesloten, blijft de 1e overeenkomst tot stand. Het is dan gewoon een garantiegeval.
Nu wordt er ontbonden, en is er wettelijk geen overeenkomst meer. of TS bij dezelfde winkel gaat kopen, moet hij ook zelf weten. Hij mag van de +- E1900,- ook elders gaan kopen natuurlijk. of totaal niets. Het is dan zijn eigen geld !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dragoncry schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:31:
Ja, was daar niet zeker van, zou zelf ook graag een (alternatief) vervang
Hoezo? Je hebt toch een overeenkomst, die aangeeft dat je X euro betaald voor... Whatever? :) Dat is redelijk zwart-wit, zeg maar.. Natuurlijk kun je bij een vervangend product daar van afwijken, maar dan moet of de winkel een deel terugbetalen (als het een minder goed product is) of jij moet bijbetalen, wanneer het alternatief een beter product is.
Ikzelf zou ook graag een vervangend product krijgen, maar regelgeving omtrend crediteren ipv vervangen is onduidelijk en lastig om te vinden uit betrouwbare bronnen, gezien de bovenstaande informatie is vervanging dus goed mogelijk met een beetje medewerking van webshop.
Je hebt zoals gezegd een overeenkomst, prestatie 1 voor X euro. Kan daar niet aan voldaan worden, dien je er samen uit te komen, lukt dat niet, kun je ontbinden. Dat is althans in een grote notendop, maar uiteindelijk komt het erop neer dat je dus tezamen iets overeenstemt als alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Xfade schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:35:
[...]

Had de fabrikant hem kapot terug moeten sturen ipv. de shop crediteren ? Of op de plank laten liggen tot OP een oplossing heeft ? Ding was toch al niet te repareren, kunnen ze hem net zo goed gelijk recyclen. Kost anders alleen maar meer tijd / geld.
Ik ken de niet te repareren van fabrikanten. Dat is vaak genoeg alsnog gewoon te repareren. Alleen is het voor de fabrikant niet meer interessant om te repareren. Maar dat is heel wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:17
Aan de andere kant vind ik het wel netjes dat je het volledige bedrag terug hebt gekregen. Oftewel je hebt een jaar lang "gratis" kunnen gamen. Het kutte met die verrotte markt van nu is dat je er geen vervangend product meer van kan kopen.

Als we dan even niet de inkoop prijs van een webshop meerekenen snap ik dat ze een 3090 die 400/500 meer kost nu niet aanbieden als een vergelijkbaar product. Hij is immers 25% meer waard dan jouw kaart was bij aanschaf. En zover ik de wet dus ook begrijp mag de webshop dus ook kiezen voor crediteren.

Je kan het blijven proberen natuurlijk, maar je zou ook een deal kunnen maken met ze door een nieuwe 3090 te halen met bijbetaling vanuit jouw kant ( en wat korting ). Uiteraard niet leuk, daarnaast heb je wel een volledig nieuwe videokaart dan een gerepareerde/1 jaar oude. Is uiteindelijk ook beter voor de verkoopwaarde mocht je dat ooit nog willen

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
hollandnick schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:29:
Aan de andere kant vind ik het wel netjes dat je het volledige bedrag terug hebt gekregen. Oftewel je hebt een jaar lang "gratis" kunnen gamen. Het kutte met die verrotte markt van nu is dat je er geen vervangend product meer van kan kopen.

Als we dan even niet de inkoop prijs van een webshop meerekenen snap ik dat ze een 3090 die 400/500 meer kost nu niet aanbieden als een vergelijkbaar product. Hij is immers 25% meer waard dan jouw kaart was bij aanschaf. En zover ik de wet dus ook begrijp mag de webshop dus ook kiezen voor crediteren.

Je kan het blijven proberen natuurlijk, maar je zou ook een deal kunnen maken met ze door een nieuwe 3090 te halen met bijbetaling vanuit jouw kant ( en wat korting ). Uiteraard niet leuk, daarnaast heb je wel een volledig nieuwe videokaart dan een gerepareerde/1 jaar oude. Is uiteindelijk ook beter voor de verkoopwaarde mocht je dat ooit nog willen
Nee de winkel mag niet kiezen voor crediteren. Hij mag bezwaar maken tegen reparatie dan wel vervangend product als het veel duurder is. Ontbinding is vrijwel alleen mogelijk door de koper.

En als de winkel een conform kaart had geleverd was er niets aan de hand. Het feit dat er al een revisie is geweest en daarna een heel nieuw model laat al zien dat het hele ontwerp niet deugt. En die rekening mag je nooit bij de consument leggen.

En nee de nieuwe kaart is niet 25% meer waard. Zijn huidige kaart(werkend) is immers ook meer waard geworden.

En 1 jaar meer of minder op een 3090 ga je op de 2de hands markt weinig van merken hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door loki504 op 25-01-2022 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
loki504 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:16:
Het feit dat er al een revisie is geweest en daarna een heel nieuw model laat al zien dat het hele ontwerp niet deugt.
@loki504 op zich eens met vrijwel alles in je post, maar met uitzondering van bovenstaande. Want het is heel goed mogelijk dat een revisie gedaan wordt niet om ontwerpfouten op te lossen, maar uit kostenbesparing (winstmaximalisatie voor de fabrikant).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

dragoncry schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:05:

[Afbeelding]

Consuwijzer moet je al lang niet meer serieus nemen als consumenten adviesorgaan.

Vergelijkbaar is beschikbaar en is wettelijk af te dwingen voor TS..

@TS ik heb het nog niet voorbij zien komen, maar heb je rechtsbijstandsverzekering?
Die moet je dan direct inschakelen.

Kijk ook of de webshop Webwinkel Waarborg is aangesloten. Daar kan je een klacht indienen en dat helpt vaak om de webshop een zetje in de juiste richting te geven.

Ze weten dondersgoed dat je in je recht staat - dit is enkel een spelletje om de boot af te houden tot je op geeft. Niet opgeven, dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
vanaalten schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:27:
[...]

@loki504 op zich eens met vrijwel alles in je post, maar met uitzondering van bovenstaande. Want het is heel goed mogelijk dat een revisie gedaan wordt niet om ontwerpfouten op te lossen, maar uit kostenbesparing (winstmaximalisatie voor de fabrikant).
Die kans bestaat ook inderdaad. Maar als het al vaker voor komt is het 9/10 omdat er iets niet helemaal goed zit.

Ik was daarin inderdaad iets te voorbarig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neolite
  • Laatst online: 12-05 21:37

neolite

Immer kritisch

Red_040 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:12:

Heel hartelijk dank voor je heldere uitleg!

Jou verhaal gelezen te hebben kom ik eigenlijk tot de volgende conclusie. Webwinkel heeft mijn GPU niet meer beschikbaar. Dat is immers het product met gelijk presterende specificaties. Alle andere RTX3090's die momenteel voorradig zijn kunnen mogelijk (ik heb ze nog niet allemaal bekeken) op een bepaalde specificatie uitblinken ten opzichte van die van mij.

Dan zou mijn eerste suggestie; identieke specificaties en andere (niet duidelijk of beter, maar makkelijk aan te nemen van wel door webwinkel) koeltechniek dus betekenen dat bijbetalen nodig is. In dat geval vallen we dan compleet terug op het originele verhaal en kan ik beter geld terug accepteren en eventueel de andere + bijbetaling accepteren. Correct?
Wacht even, identiek is niet hetzelfde als een vergelijkbaar alternatief. Je hebt recht op reparatie en/of een vergelijkbaar alternatief, Artikel 21 Burgerlijk Wetboek Boek 7. Als dit binnen een redelijke termijn niet mogelijk is heb je recht op ontbinding. Volgens mij is al eerder in dit draadje aangegeven dat dit alleen op jou verzoek mogelijk is, IANAL.

Zoals Hackus heel terecht aangeeft heb jij niks te maken met fabrikant en kan deze blaten wat ze willen. De koopovereenkomst is met webwinkel. Vervanging binnen redelijke termijn met een vergelijkbaar alternatief is als ik je goed begrijp bij deze webwinkel gewoon mogelijk.

Overigens kun je altijd nog verzoeken dat je de videokaart retour wilt hebben om deze op kosten van verkoper door een externe partij laat repareren. Wat dit doet met je garantie is uiteraard een ander verhaal.

'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_040
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:46:
[...]

Consuwijzer moet je al lang niet meer serieus nemen als consumenten adviesorgaan.

Vergelijkbaar is beschikbaar en is wettelijk af te dwingen voor TS..

@TS ik heb het nog niet voorbij zien komen, maar heb je rechtsbijstandsverzekering?
Die moet je dan direct inschakelen.

Kijk ook of de webshop Webwinkel Waarborg is aangesloten. Daar kan je een klacht indienen en dat helpt vaak om de webshop een zetje in de juiste richting te geven.

Ze weten dondersgoed dat je in je recht staat - dit is enkel een spelletje om de boot af te houden tot je op geeft. Niet opgeven, dus.
Ja ik ben rechtsbijstand verzekerd. Die heb ik nog niet gebeld hierover maar dat heb ik wel overwogen. Webshop is interessant genoeg niet aangesloten bij Webwinkel Waarborg. Heb ik bij aankoop overigens niet op gelet. Het is een webwinkel die toch aardig groot is

In ieder geval erg bedankt voor je advies. Ik zal hun reactie nog even afwachten. Ze hebben na mijn mail van gister niet meer gereageerd. Misschien dat ze het intern aan het overleggen zijn of dat het aan hun kan geëscaleerd is. Het zou ook kunnen zijn dat ze bewust lang wachten zodat ik wellicht uit ongeduld toch maar akkoord ga met geld terug. Ik wacht intussen al ruim een maand. Een paar weken meer of minder kunnen er ook wel bij 8)7
neolite schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:52:
[...]

Wacht even, identiek is niet hetzelfde als een vergelijkbaar alternatief. Je hebt recht op reparatie en/of een vergelijkbaar alternatief, Artikel 21 Burgerlijk Wetboek Boek 7. Als dit binnen een redelijke termijn niet mogelijk is heb je recht op ontbinding. Volgens mij is al eerder in dit draadje aangegeven dat dit alleen op jou verzoek mogelijk is, IANAL.

Zoals Hackus heel terecht aangeeft heb jij niks te maken met fabrikant en kan deze blaten wat ze willen. De koopovereenkomst is met webwinkel. Vervanging binnen redelijke termijn met een vergelijkbaar alternatief is als ik je goed begrijp bij deze webwinkel gewoon mogelijk.

Overigens kun je altijd nog verzoeken dat je de videokaart retour wilt hebben om deze op kosten van verkoper door een externe partij laat repareren. Wat dit doet met je garantie is uiteraard een ander verhaal.
Wat als webwinkel al akkoord heeft gegeven aan leverancier en de GPU is vernietigd? Versterkt dit mijn positie? Let wel, ik kan het niet bevestigen maar uit eerdere mails schetst de webwinkel de indruk dat het verhaal al rond is en dat de GPU al vernietigd is. Niet dat ik van plan ben om hem elders te laten repareren maar als ik het goed begrijp is het normaal gesproken de bedoeling dat eerst de opties besproken worden en dat ik als klant zijnde inderdaad de optie heb om te beslissen of ik mijn GPU defect retour wil ontvangen of niet.

[ Voor 34% gewijzigd door Red_040 op 26-01-2022 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Red_040 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:08:
[...]

Ja ik ben rechtsbijstand verzekerd. Die heb ik nog niet gebeld hierover maar dat heb ik wel overwogen. Webshop is interessant genoeg niet aangesloten bij Webwinkel Waarborg. Heb ik bij aankoop overigens niet op gelet. Het is een webwinkel die toch aardig groot is

In ieder geval erg bedankt voor je advies. Ik zal hun reactie nog even afwachten. Ze hebben na mijn mail van gister niet meer gereageerd. Misschien dat ze het intern aan het overleggen zijn of dat het aan hun kan geëscaleerd is. Het zou ook kunnen zijn dat ze bewust lang wachten zodat ik wellicht uit ongeduld toch maar akkoord ga met geld terug. Ik wacht intussen al ruim een maand. Een paar weken meer of minder kunnen er ook wel bij 8)7

[...]

Wat als webwinkel al akkoord heeft gegeven aan leverancier en de GPU is vernietigd? Versterkt dit mijn positie? Let wel, ik kan het niet bevestigen maar uit eerdere mails schetst de webwinkel de indruk dat het verhaal al rond is en dat de GPU al vernietigd is. Niet dat ik van plan ben om hem elders te laten repareren maar als ik het goed begrijp is het normaal gesproken de bedoeling dat eerst de opties besproken worden en dat ik als klant zijnde inderdaad de optie heb om te beslissen of ik mijn GPU defect retour wil ontvangen of niet.
Niet wachten met het inschakelen van je rechtsbijstandsverzekering, hier betaal je nu net voor.

Al is het maar omdat 1 bericht van je RBV 100x meer impact maakt op een webshop dan 1 bericht van jou.
RBV's geven namelijk ook niet op, dat weet de webshop.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 26-01-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_040
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:27:
[...]

Niet wachten met het inschakelen van je rechtsbijstandsverzekering, hier betaal je nu net voor.

Al is het maar omdat 1 bericht van je RBV 100x meer impact maakt op een webshop dan 1 bericht van jou.
RBV's geven namelijk ook niet op, dat weet de webshop.
Zojuist contact gehad met mijn rechtsbijstandsverzekering. Strekking van het verhaal is dat Webwinkel in deze gelijk heeft. Omdat de GPU onherstelbaar is verklaard staat de webwinkel in hun recht om mij het volledig aankoopbedrag terug te geven. Zij zijn niet verplicht om een vergelijkbaar product aan te bieden. Webwinkel kan er ook niets aan doen dat de prijzen verhoogd zijn sinds aankoop van mijn GPU en hierdoor met credit geen vergelijkbaar product kan aanschaffen.

Ik heb het recht om de videokaart defect retour te krijgen om deze bij 3de aan te melden maar als de conclusie is dat webwinkel in deze al heeft besloten dat het GPU onherstelbaar is en daardoor vernietigd is kan ik niets anders dan akkoord gaan met geld terug.

Ik ben met stomheid geslagen.

EDIT: Snippet uit dossier vanuit rechtsbijstand die ik zojuist per mail heb ontvangen.

Advies

Ik heb geadviseerd dat als er sprake is van een ondeugdelijk product de wederpartij het product moet herstellen dan wel vervangen. Is herstel niet meer mogelijk, dan kan en mag de wederpartij overgaan tot terugbetaling van uw aankoopbedrag.

[ Voor 14% gewijzigd door Red_040 op 26-01-2022 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Red_040 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:09:
[...]

Zojuist contact gehad met mijn rechtsbijstandsverzekering. Strekking van het verhaal is dat Webwinkel in deze gelijk heeft. Omdat de GPU onherstelbaar is verklaard staat de webwinkel in hun recht om mij het volledig aankoopbedrag terug te geven. Zij zijn niet verplicht om een vergelijkbaar product aan te bieden. Webwinkel kan er ook niets aan doen dat de prijzen verhoogd zijn sinds aankoop van mijn GPU en hierdoor met credit geen vergelijkbaar product kan aanschaffen.

Ik heb het recht om de videokaart defect retour te krijgen om deze bij 3de aan te melden maar als de conclusie is dat webwinkel in deze al heeft besloten dat het GPU onherstelbaar is en daardoor vernietigd is kan ik niets anders dan akkoord gaan met geld terug.

Nu ik dit zo hoor ben ik eigenlijk met stomheid geslagen.
Een rechtsbijstandsverzekering die het recht niet hoog in het vaandel heeft. Daar ben je mooi klaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:53
Red_040 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:09:
[...]
Nu ik dit zo hoor ben ik eigenlijk met stomheid geslagen.
Sorry OP, klinkt als dat webwinkel gewoon mee doet aan de scalping hype en gewoon gpu's voor zoveel mogelijk wilt verpatsen en dat hun klanten niet op 1 staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:14:
[...]

Een rechtsbijstandsverzekering die het recht niet hoog in het vaandel heeft. Daar ben je mooi klaar mee.
Die had ik eerst ook. Na 1 keer bellen gelijk klaar mee geweest. Opzeggen en een andere zoeken.

En ik verwacht ook niet dat een rechter de winkel in deze situatie in het gelijk zal stellen.

[ Voor 12% gewijzigd door loki504 op 26-01-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_040
Webwinkel heeft zojuist ook gereageerd.

Beste,

Wanneer er een product door de fabrikant wordt gecrediteerd zal er door ons eerst altijd worden bekeken of we je van een vervangend exemplaar kunnen voorzien.
Dit zal echter altijd om het zelfde product, helaas kunnen wij geen producten omruilen voor andere producten.
Wanneer een vervanging niet mogelijk is zal je in dat geval ook altijd het aanschafbedrag retour ontvangen, ongeacht of dit aanschafbedrag hoger of lager is dan de dagwaarde van het product.

Uiteraard begrijpen we dat dit niet je voorkeur is, helaas hebben we op dit moment geen andere oplossing.
Onze excuses voor het ongemak.
Ervan uitgaande je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Senior medewerker retouren

Ik denk eerlijk gezegd dat er niet heel veel meer uit te halen valt hier.. :(

[ Voor 4% gewijzigd door Red_040 op 26-01-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Dan blijft dagvaarden als enigste optie over. Mensen als @fopjurist kunnen en willen je vast wel advies geven of dit kans van slagen heeft en hoe je een dagvaarding opstelt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
Het gaat hier goeddeels nat op 7:21 lid 4 en 5 BW.

In lid 1 van 7:21 BW is geregeld dat je in gevallen waarbij het afgeleverde (de kaart) niet beantwoord aan de overeenkomst (leveren van een deugdelijke kaart) er een recht bestaat voor jou ter: aflevering van ontbrekende (n.v.t.), herstel mits de verkoper daar redelijkerwijs aan kan voldoen (blijkt niet te kunnen) of vervanging.

In lid 4 is geregeld: "bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden."

In lid 5 is geregeld: "Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt."

Je komt dus in de situatie terecht waarin er geen directe één op één vergelijkbare kaart beschikbaar is: exact hetzelfde model blijkt niet voorhanden en alle andere kaarten wijken op een bepaalde specificatie af en zijn bovendien véél duurder.

Het standpunt van de verkoper, en je RBV, is vervolgens dat vervanging niet van de verkoper kan worden verwachten wegens (i) niet dezelfde kaart beschikbaar en (ii) vergelijkbare kaarten zijn véél duurder. Daar biedt de wet, helaas, een goed verdedigbare positie voor de verkoper om vervolgens op ontbinding aan te sturen.

Ja, procederen kun je doen. Maar je proceskansen zijn niet dusdanig groot dat ik daar de potentiele veroordeling in de proceskosten bij verlies voor zou wagen.

Mijn advies zou zijn: helaas, geld terug accepteren en op zoek naar wat anders. Het had misschien nog kunnen helpen om met de verkoper te overleggen en wellicht te middelen op de meerprijs van een andere kaart. Dat is iets wat je nog kan proberen en nog wat coulance kan krijgen, maar gezien de emailwisselingen kan ik me ook voorstellen dat de verkoper daar geen zin meer in heeft.

EDIT: je zou ook nog kunnen aansturen op het feit dat vergelijkbare kaarten veel duurder zijn en je dan wellicht de kaart terug had willen hebben en hem voor het huidige prijsverschil makkelijk kon laten repareren (voor zo ver dat dus wel/niet kan). Dat hebben ze je onmogelijk gemaakt en daarom zouden ze je best wat korting op een nieuwe kaart mogen geven. Loop je wel het risico dat als je hier mee dreigt en ze blijken de kapotte kaart toch nog te kunnen krijgen dat je straks daadwerkelijk die reparatie moet doen, dat onmogelijk blijkt én je geen geld meer terug krijgt. Maar dat risico hoort bij het onderhandelings-spelletje.

[ Voor 11% gewijzigd door Mr. Stom op 26-01-2022 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik ben eigenlijk van mening dat het ook niet persé het probleem van de webwinkel is dat de prijzen zo enorm gestegen zijn.

Stel de prijzen zouden enorm gedaald zijn, zou jij dan akkoord gaan met een lager geldbedrag gelijk aan de huidige prijs van een vergelijkbaar product? Ik denk het niet, dan zou je ook je 1.999 terug willen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_040
Dinictus208 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:03:
Ik ben eigenlijk van mening dat het ook niet persé het probleem van de webwinkel is dat de prijzen zo enorm gestegen zijn.

Stel de prijzen zouden enorm gedaald zijn, zou jij dan akkoord gaan met een lager geldbedrag gelijk aan de huidige prijs van een vergelijkbaar product? Ik denk het niet, dan zou je ook je 1.999 terug willen.
Ik heb bij een winkel gewerkt en daar hadden we gewoon een 'swap for the same product' optie. Als product niet meer beschikbaar was dan hadden we 'swap for other product' en dan wordt het aankoopbedrag afgestreept tegen het andere product. Verschil mag de klant bijbetalen als deze aanzienlijke hoger ligt. Liggen de bedragen bij elkaar in de buurt en waren bovendien de specificaties vergelijkbaar dan werd er geswapped. Klant blij, goeie NPS score > Wij blij. Bij een goedkoper product behoud de klant het overige bedrag als shoptegoed en kan de klant daar iets anders leuks voor kopen.

Let wel op, dit is allemaal pre-corona en waren de prijzen niet zo absurd anders. Ik denk dat dit ook een grote rol speelt. Ik kan me niet voorstellen dat Webwinkel moeilijk had gedaan als de prijzen niet zo hard waren gestegen.

[ Voor 20% gewijzigd door Red_040 op 26-01-2022 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red_040
Ik heb me erbij neergelegd en @Mr. Stom antwoord als beste antwoord gemarkeerd omdat dit eigenlijk wel de strekking is van het complete verhaal.

Ik heb de webwinkel mijn bankgegevens doorgegeven en zal nu op zoek moeten gaan naar een vervangen die nog enigszins in de buurt komt van mijn oude GPU.

Ik wil iedereen ontzettend bedanken voor al het advies en steun. Ik vind het erg jammer dat het allemaal zo is gelopen en ben ergens misschien ook wel een klein beetje verdrietig omdat ik nog steeds het gevoel heb dat het niet helemaal fair is.

In ieder geval geen aankopen meer bij deze webwinkel. loss/loss situatie voor beide partijen waarbij wat mij betreft win/win zeer zeker mogelijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:57
Red_040 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:14:
[...]

Ik heb bij een winkel gewerkt en daar hadden we gewoon een 'swap for the same product' optie. Als product niet meer beschikbaar was dan hadden we 'swap for other product' en dan wordt het aankoopbedrag afgestreept tegen het andere product. Verschil mag de klant bijbetalen als deze aanzienlijke hoger ligt. Liggen de bedragen bij elkaar in de buurt en waren bovendien de specificaties vergelijkbaar dan werd er geswapped. Klant blij, goeie NPS score > Wij blij. Bij een goedkoper product behoud de klant het overige bedrag als shoptegoed en kan de klant daar iets anders leuks voor kopen.

Let wel op, dit is allemaal pre-corona en waren de prijzen niet zo absurd anders. Ik denk dat dit ook een grote rol speelt. Ik kan me niet voorstellen dat Webwinkel moeilijk had gedaan als de prijzen niet zo hard waren gestegen.
Denk echt dat het gevalletje geld betreft. Als hetzelfde product, het gaat hier om een videokaart van merk A er niet meer is maar van merk B wel en het product is dusdanig duurder geworden dan snap ik ook wel dat ze hem niet willen wisselen. Mochten ze toevallig nog wel een zelfde kaart hebben liggen maar is die ook duurder geworden dan is er geen verschil. De fabrikant kan geen nieuwe leveren maar winkel heeft wel de kaart zelf op voorraad, al dan niet tegen een hogere prijs ingekocht bij de leverancier. Dit lijkt mij precies hetzelfde idee alleen is hetzelfde merk dan niet beschikbaar. Bijbetalen of geld terugkrijgen gaat het niet eens om. Situatie 5 jaar terug. Je kocht een videokaart met 3 jaar garantie, die gaat naar 2.5j stuk. Dan verwacht je als consument zelfde kaart terug of gelijkwaardige. Zelfde kaart is niet meer leverbaar maar gelijkwaardige wel, al dan niet een nieuwe serie en 300 euro goedkoper omdat we 2.5j verder zijn. Nu zijn de rollen toevallig omgedraaid hoe dan ook de winkel wil het meest positieve voor hunzelf eruit halen. Ik als consument verwacht ook niet dat ik mijn aankoopbedrag terugkrijg op een videokaart die al 2.5j oud is. Idee is hetzelfde alleen nu met positieve prijzen voor de kant van de shop. Ik ben ook van mening dat je gewoon een kaart moet krijgen met dezelfde chip als dat je nu hebt. Recht hebben is het probleem niet, maar krijgen wel.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:53
targaryanwolf schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:15:
[...]

Sorry OP, klinkt als dat webwinkel gewoon mee doet aan de scalping hype en gewoon gpu's voor zoveel mogelijk wilt verpatsen en dat hun klanten niet op 1 staan.
Alsof consumenten dat niet doen en op de tweakers pricewatch de goedkoopste aanklikken ipv te kiezen voor duurdere shops in de hoop/verwachting dat die meer belang hechten aan een duurzame klantrelatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
De meest klantvriendelijke oplossing was gewoon geweest:

"Beste klant, Wat vervelend dat de kaart kapot is en we hem niet meer kunnen repareren. Helaas hebben we dezelfde kaart niet meer op voorraad. Er zijn nog wel andere videokaarten beschikbaar met verbeterde specificaties, maar deze zijn allen een stuk duurder. Wij vinden het vervelend dat je door de kapotte kaart in deze situatie bent gekomen. Daarom doen we je een coulant voorstel: onder bijbetaling van bedrag X bieden we je kaart Y aan waarbij wij zelf bedrag Z voor onze rekening zullen nemen. We hopen je daarmee als trouwe klant aan onze winkel te blijven binden. Groet, webwinkel."

Maargoed, marges zijn dun - al helemaal in de webwinkels - en deze oplossing kost omzet. Dan begrijp ik ook wel dat je de wet strikt volgt, maar lange-termijn klanten win je er niet mee (voor zo ver die nog bestaan overigens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
@Mr. Stom gaat dat op als er voorraad is van een gpu die de zelfde specificaties en van het zelfde merk is alleen een ander koeling ontwerp zodat ze niet met bosjes omvallen?

Ik merk toch dat een hoop videokaart fabrikanten diezelfde videokaarten een andere naam en EAN nummer geven om de oude wachtlijsten te omzeilen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
loki504 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:51:
@Mr. Stom gaat dat op als er voorraad is van een gpu die de zelfde specificaties en van het zelfde merk is alleen een ander koeling ontwerp zodat ze niet met bosjes omvallen?

Ik merk toch dat een hoop videokaart fabrikanten diezelfde videokaarten een andere naam en EAN nummer geven om de oude wachtlijsten te omzeilen...
Het blijft een wetsartikel ingestoken met de 'redelijkheid en billijkheid'. Dus een hard ja/nee is er niet op je vraag. Je kan je dus ook afvragen wanneer die kosten dus hoog genoeg zijn voor een winkelier om zich daarop te beroepen. Is dat 500 euro duurder? 300 euro? Of moet je rekenen in percentages? Dat zijn allemaal details die van geval tot geval verschillen.

Om antwoord te geven op je vraag: stel nou dat het echt exact dezelfde kaart is met een klaarblijkelijke ontwerpfout, die ontwerpfout heeft zich bij jou voorgedaan met bijbehorende onherstelbare schade en in de nieuwe serie is enkel en alleen de ontwerpfout rechtgetrokken: dan begeef je je al meer op het terrein waarin je kunt stellen dat vervanging wél zou moeten kunnen.

Maar dat is als consument behoorlijk lastig te bewijzen en doet zich vrijwel nooit voor. Zo'n leverancier is ook niet gek en zal doorgaans nog een andere wijziging aan toebrengen, een visuele update uitvoeren of bijvoorbeeld stelllen dat je nu te maken hebt met een andere kaart die véél betere resultaten kan leveren of noem iets anders geks dat een hogere prijs rechtvaardigt (los van marktwerking). In deze constructies heb je als consument een bewijsprobleem en trek je aan het kortste eind zonder coulante verkoper of je moet procederen met alle risico's van dien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
@Mr. Stom dank voor je antwoord. Volgens @Red_040 is de opvolger met identieke specs alleen verbeterde koeltechniek wel gewoon op voorraad.

En prijs ook ook lastig zeker bij videokaarten is de ene keer merk en type A een paar tientjes goedkoper en de andere maand is dat B.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
loki504 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:09:
@Mr. Stom dank voor je antwoord. Volgens @Red_040 is de opvolger met identieke specs alleen verbeterde koeltechniek wel gewoon op voorraad.

En prijs ook ook lastig zeker bij videokaarten is de ene keer merk en type A een paar tientjes goedkoper en de andere maand is dat B.
En dan werkt de wet helaas in je nadeel bij het bepalen van je proceskansen. Het is dus (i) een net ander product dat (ii) veel duurder is. Daarbij is vervolgens ook nog eens gewoon de hele aankoopprijs retour aangeboden. Het blijft een interpretatiepunt en rechter gaat hier dan niet snel met je mee. Mocht het hier om kosten gaan waarbij een veroordeling in de proceskosten in het niet valt (grote schade) of een absolute principekwestie dan had ik het best willen proberen, maar de kansen schat ik niet hoog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bij een dekkingskoop is het niet redelijk, maar de webwinkel heeft zelf gelijke goederen in stock. De verkoopprijzen zijn gestegen, maar de inkoop hoeft niet hoger te zijn dan bij aankoop het geval was.

Als midden febr. de verkoopprijzen gaan zakken, en de webwinkel nog voorraad heeft van ´dure' stock, zijn ze dus mooi genaaid. Dit geloof ik dus niet. Prijzen fluctueren erg van hardware.

oa prijs van NVMe SSD is gezakt van E185,- naar E109,- Dan praat je wel over ander bedrag, maar percentage van daling is wel hoog. Verder heeft men ook geprofiteerd van een prijsstijging, terwijl de inkoop toen heel laag was....
Zo betaalde ik voor RTX 3080 Tuf OC E829,- en kijk maar eens wat de prijzen deden vlak erna
pricewatch: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC

Zo is dit een mindere GPU pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 3090 Eagle OC 24G

Lager geklokt, en op de markt gezet voor E1569,- tov E2000,- voor de Aorus Master van TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
Hackus schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:01:
Bij een dekkingskoop is het niet redelijk, maar de webwinkel heeft zelf gelijke goederen in stock. De verkoopprijzen zijn gestegen, maar de inkoop hoeft niet hoger te zijn dan bij aankoop het geval was.

Als midden febr. de verkoopprijzen gaan zakken, en de webwinkel nog voorraad heeft van ´dure' stock, zijn ze dus mooi genaaid. Dit geloof ik dus niet. Prijzen fluctueren erg van hardware.

oa prijs van NVMe SSD is gezakt van E185,- naar E109,- Dan praat je wel over ander bedrag, maar percentage van daling is wel hoog. Verder heeft men ook geprofiteerd van een prijsstijging, terwijl de inkoop toen heel laag was....
Zo betaalde ik voor RTX 3080 Tuf OC E829,- en kijk maar eens wat de prijzen deden vlak erna
pricewatch: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC

Zo is dit een mindere GPU pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 3090 Eagle OC 24G

Lager geklokt, en op de markt gezet voor E1569,- tov E2000,- voor de Aorus Master van TS
Doorgaans kijkt men naar de actuele waarde van het product. Zo'n winkel kan ook onder eigendomsvoorbehoud goederen ontvangen met een flexibele prijs die meewerkt op de markt etc. Dan heb je niet eens te maken met een eerdere inkoopprijs en dus ook niet met winst/verlies voor de winkel.

In het voorbeeld van een sterk dalende prijs zal een winkel ook eerder aansturen op vervanging, desnoods met een veel betere videokaart die dan een lagere prijs heeft dan je oorspronkelijke aankoopbedrag. En eerlijk gezegd is dat ook een best redelijke oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mr. Stom schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:18:
[...]

Doorgaans kijkt men naar de actuele waarde van het product. Zo'n winkel kan ook onder eigendomsvoorbehoud goederen ontvangen met een flexibele prijs die meewerkt op de markt etc. Dan heb je niet eens te maken met een eerdere inkoopprijs en dus ook niet met winst/verlies voor de winkel.

In het voorbeeld van een sterk dalende prijs zal een winkel ook eerder aansturen op vervanging, desnoods met een veel betere videokaart die dan een lagere prijs heeft dan je oorspronkelijke aankoopbedrag. En eerlijk gezegd is dat ook een best redelijke oplossing?
Nee, denk aan Apple arrest, waar Apple een nieuwe iPhone moest uitleveren ipv re-manufactured.

De tijd nu is ook niet normaal, want prijzen van hardware dalen normaal. maar bij gigabyte is het gebruikelijk om 1 of meer revisions uit te brengen, dan kun je nooit voor gelijke omruilen.
in dit geval is de RTX3090 Eagle OC best een goede omruil optie. het gaat er verder om dat TS tevreden is,
niet of wij het eens worden.

Het gaat er om wat je mag verwachten van een GPU die op de markt is gebracht voor E2000,-
Hetzelfde in zaken met een OLED TV waar hier aantal topics over zijn geweest.
op de markt gezet voor E3500,-, niet wat de waarde is na 2j, waar zgn de fabrieksgarantie vanaf is, en mensen met een kluitje in het riet gestuurd worden. hier is de verkoper nog netjes om het gehele aankoopbedrag terug te betalen, en niet steggelt over gebruikskostenvergoeding.......die wettelijk nvt is.
maar wel 99 van de 100x wordt aangehaald. zelfs door een rechter, die gebruikskostenvergoeding toekent ten tijden een geschil liep(bankstel)... maar nu gaan we te ver offtopic,,,

[ Voor 0% gewijzigd door Hackus op 27-01-2022 10:25 . Reden: typo ]

Pagina: 1