Voorwoord
Hoi, Ik heb UPS, al zo'n 7 jaar oud, met de originele accu. Nu is de accu al redelijk versleten maar hij kan het nog steeds een halve minuut volhouden op full load (wat bij normaal gebruik niet voorkomt). In ieder geval genoeg voor korte onderbrekingen.Het ding draait regelmatig een zelftest (dan schakelt hij een paar seconden op accu), en dat loopt ook allemaal prima.
Ontdekking probleem
Nu wilde ik laatst wat kabels spontaan reorganiseren, dus ik trok vol goede moed even mijn UPS uit het stopcontact, maar toen kwam ik bedrogen uit
De UPS viel stil, het backligt van het scherm brandde nog half, en de ventilator draaide nog, maar omschakelen op accu nee dat was niet gelukt.
Ik dacht: tijd voor een nieuwe accu! Maar na een aantal tests vermoed ik toch een probleem met mijn UPS zelf.
Tests
Tijdens de tests heb ik gebruik gemaakt van een stekkerdoos met schakelaar, voor de handigheid, en dan blijft aarde ook nog netjes verbonden mocht dat een probleem zijn.Verder heb ik als load een simpele analoge rijstkoker, van zo'n 300W. Kan in ieder geval niet kapot gaan met dit geweld.
Verder heb ik tussen de tests door ook de accu weer laten opladen.
Tijdens een test de stroom onderbreken
Als ik een zelftest start met load, schakelt de UPS een paar seconden lang over op accu. Dit werkt goed. Als ik de de stroom onderbreek tijdens de zelftest blijft de UPS netjes draaien op accu, voor een aantal minuten.Zonder stroom de UPS starten
- Zet de UPS uit
- Onderbreek stroom
- Koppel accu een tijd los (met een transport connector op de achterkant)
- Koppel accu aan
- Zet de UPS aan
Zonder load regelmatige onderbreking
Als ik de stroom onderbreek zonder enige load, schakelt hij soms goed over op de accu voor de 1e keer. Als ik kort opeenvolgend (iedere 10s bijv.) de stroom onderbreek en weer verbind lijkt hij altijd goed te schakelen op accu.Met load regelmatige onderbreking
De eerste onderbreking valt de UPS uit, maar na een verbinding komt de UPS automatisch weer terug. Kort daarop volgende onderbrekingen (10s wachttijd) worden goed opgevangen en het overschakelen naar accu gaat prima.Wat ik zelf denk
Ondanks dat de accu oud en redelijk versleten is, heb ik het idee dat er nog genoeg leven in zit om tijdelijke storingen op te kunnen vangen. Ik denk dat het echte probleem ergens in de electronica zit.Na wat googelen kwam ik vooral andere problemen tegen met APC UPSsen, maar waarbij zeer regelmatig condensatoren een probleem leken te vormen.
Ik heb mijn UPS ook dus maar eens open geschroeft, deze keer voor meer dan alleen een persluchgt reiniging. Ik kon na het veilig leeg laten lopen van condensatoren (met een dikke weerstand) alle printplaten en componenten eens goed bekijken. Ik zag niks speciaals, alles zag er netjes uit.
Er is eigenlijk maar een grote condensator in heel het systeem, die zit op de acculijn: 2700μF 40V. De rest zit rond het brein en een kleine (ik vemoed) voedings print voor het brein en wellicht het laden van de accu, al lijken voor dat laatste de kabels een beetje te dun voor.
Wat denken jullie? Zal ik gewoon condensatoren gaan bestellen en vervangen als test, of kan ik het ook nog wat anders zoeken/testen?