Toon posts:

APC Smart-UPS C1500 kapot?

Pagina: 1
Acties:

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-02 10:23

wootah

They see me trollin'

Topicstarter

Voorwoord

Hoi, Ik heb UPS, al zo'n 7 jaar oud, met de originele accu. Nu is de accu al redelijk versleten maar hij kan het nog steeds een halve minuut volhouden op full load (wat bij normaal gebruik niet voorkomt). In ieder geval genoeg voor korte onderbrekingen.
Het ding draait regelmatig een zelftest (dan schakelt hij een paar seconden op accu), en dat loopt ook allemaal prima.

Ontdekking probleem

Nu wilde ik laatst wat kabels spontaan reorganiseren, dus ik trok vol goede moed even mijn UPS uit het stopcontact, maar toen kwam ik bedrogen uit :+
De UPS viel stil, het backligt van het scherm brandde nog half, en de ventilator draaide nog, maar omschakelen op accu nee dat was niet gelukt.
Ik dacht: tijd voor een nieuwe accu! Maar na een aantal tests vermoed ik toch een probleem met mijn UPS zelf.

Tests

Tijdens de tests heb ik gebruik gemaakt van een stekkerdoos met schakelaar, voor de handigheid, en dan blijft aarde ook nog netjes verbonden mocht dat een probleem zijn.
Verder heb ik als load een simpele analoge rijstkoker, van zo'n 300W. Kan in ieder geval niet kapot gaan met dit geweld.
Verder heb ik tussen de tests door ook de accu weer laten opladen.
Tijdens een test de stroom onderbreken
Als ik een zelftest start met load, schakelt de UPS een paar seconden lang over op accu. Dit werkt goed. Als ik de de stroom onderbreek tijdens de zelftest blijft de UPS netjes draaien op accu, voor een aantal minuten.
Zonder stroom de UPS starten
  1. Zet de UPS uit
  2. Onderbreek stroom
  3. Koppel accu een tijd los (met een transport connector op de achterkant)
  4. Koppel accu aan
  5. Zet de UPS aan
Werkt prima, de UPS start op de accu en de load wordt direct gevoed.
Zonder load regelmatige onderbreking
Als ik de stroom onderbreek zonder enige load, schakelt hij soms goed over op de accu voor de 1e keer. Als ik kort opeenvolgend (iedere 10s bijv.) de stroom onderbreek en weer verbind lijkt hij altijd goed te schakelen op accu.
Met load regelmatige onderbreking
De eerste onderbreking valt de UPS uit, maar na een verbinding komt de UPS automatisch weer terug. Kort daarop volgende onderbrekingen (10s wachttijd) worden goed opgevangen en het overschakelen naar accu gaat prima.

Wat ik zelf denk

Ondanks dat de accu oud en redelijk versleten is, heb ik het idee dat er nog genoeg leven in zit om tijdelijke storingen op te kunnen vangen. Ik denk dat het echte probleem ergens in de electronica zit.

Na wat googelen kwam ik vooral andere problemen tegen met APC UPSsen, maar waarbij zeer regelmatig condensatoren een probleem leken te vormen.

Ik heb mijn UPS ook dus maar eens open geschroeft, deze keer voor meer dan alleen een persluchgt reiniging. Ik kon na het veilig leeg laten lopen van condensatoren (met een dikke weerstand) alle printplaten en componenten eens goed bekijken. Ik zag niks speciaals, alles zag er netjes uit.
Er is eigenlijk maar een grote condensator in heel het systeem, die zit op de acculijn: 2700μF 40V. De rest zit rond het brein en een kleine (ik vemoed) voedings print voor het brein en wellicht het laden van de accu, al lijken voor dat laatste de kabels een beetje te dun voor.

Wat denken jullie? Zal ik gewoon condensatoren gaan bestellen en vervangen als test, of kan ik het ook nog wat anders zoeken/testen?

Foto's

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Mijn eerste actie zou zijn het meten van de accuspanning zonder netspanning. Zowel zonder als met load. Zonder load verwacht ik 13,5+V (als de netspanning net afgeschakeld is), met load zeker 12,5+V. Zakt de accuspanning enorm in dan zou ik beginnen met het vervangen van de accu. Zo'n accu kost misschien 20 euro.

Om de accu verder te testen zou je deze een tijdje los kunnen koppelen (minimaal een uur) om vervolgens de spanning te meten. Het zou mooi zijn als je dan ook een belasting direct aan de accu kan hangen (1-3A ?) om te zien wat de accuspanning dan doet.

Verder zou je de schuifconnectoren welke op de accu gaan na kunnen kijken op oxidatie, en of deze nog voldoende om de accuaansluitingen klemmen.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 23:58

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb de wereld aan rare storingen gezien met apc ups'en die veroorzaakt werden door slechte accu's.
Ik zou er eerst eens een goede accu aan hangen voordat ik naar andere oorzaken zou gaan kijken.

Qua accu's vervangen, ga niet naar APC, maar kijk gewoon welke loodaccus erin zitten en bestel die.
Kijk dan naar de spanning en Ah's, niet zozeer naar het merk, dat boeit minder.
Het eindresultaat is hetzelfde maar de APC packs zijn opvallend duur.

Edit:
Volgens de apc website gaat er een RBC#6 battery pack in.
Dat zijn 2 aan elkaar geplakte 12V 12Ah accu's, die je voor een 25 euro/stuk kan kopen.

[Voor 23% gewijzigd door SA007 op 25-01-2022 10:53]

Klok is stuk :(

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 20:33
SA007 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:48:
Ik heb de wereld aan rare storingen gezien met apc ups'en die veroorzaakt werden door slechte accu's.
Ik zou er eerst eens een goede accu aan hangen voordat ik naar andere oorzaken zou gaan kijken.
Mee eens.

Hier een APC Back-UPS CS500 in de meterkast. Aan de uitgang van de UPS had ik een stekkerblok hangen - zo'n standaard ding met een oranje lampje-schakelaar waarbij het lampje brand als het stekkerblok aan staat.

Op een gegeven moment opende ik de deur van de meterkast - en zag ik het lampje van dat stekkerblok langzaam en ritmisch aan/uit faden, 20 a 30 keer per minuut. Als je je hele leven geleerd hebt dat dat stekkerblok-lampje "aan" of "uit" staat, is het een hele rare ervaring om dat mee te maken.

En ook hier: oude kapotte batterij. Nieuwe er in en het ding werkte weer - nog steeds.

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Dankjewel voor jullie commentaar

@_Jeffrey_ Ik heb hem wel al eens los gemeten (niet aangesloten) toen stond er een goede 26V op het pack.
[b]SA007 in "APC Smart-UPS C1500 kapot?"
...

Volgens de apc website gaat er een RBC#6 battery pack in.
Dat zijn 2 aan elkaar geplakte 12V 12Ah accu's, die je voor een 25 euro/stuk kan kopen.
Dat is een goede tip, dat wil ik dan nog wel proberen. Die 235 euro voor dat APC pack was me iets te gortig als ik niet zeker wist of het hem dat wel was :P
Ik denk dan dat ik deze ga bestellen, na een voltage meting van mijn huidige accu.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-02 12:10
Accu's gaan in zwevende toestand (altijd vol opgeladen zijn) meestal maar 3-5jaar meer daarna zijn ze echt stuk/op/dood/slecht. (zie accu documentatie)
Ik heb van mijn ups al 5x de accu's vervangen op de SA007 style en dat werkt prima en dat scheelt een hoop geld.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:45
@wootah Hoewel ze duurder zijn dan de optie hierboven heeft Conrad ook vervangende accu's:

https://www.conrad.nl/p/c...hikt-voor-merk-apc-251347

Meestal ben ik te lui om het 'echt zelf' te doen en haal ik deze dingen. Nog steeds een fractie van een originele APC en prima.

UNOX: The worst operating system

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 23:58

SA007

Moderator Tweaking
wootah schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:54:
Dankjewel voor jullie commentaar

@_Jeffrey_ Ik heb hem wel al eens los gemeten (niet aangesloten) toen stond er een goede 26V op het pack.

[...]

Dat is een goede tip, dat wil ik dan nog wel proberen. Die 235 euro voor dat APC pack was me iets te gortig als ik niet zeker wist of het hem dat wel was :P
Ik denk dan dat ik deze ga bestellen, na een voltage meting van mijn huidige accu.
Die accu gaat prima werken, maar let ff op de aansluiting, deze zijn 4.8mm, de apc's hebben meestal (ken deze specifieke niet) 6.3mm.
Als je de connectors iets platter drukt en erop duwt werk dat prima (heb er ~20 ups'en op draaien) maar anders zitten de connectors wat losjes.

Klok is stuk :(

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Heel erg late update, ik kwam wat tijd te kort voor alles.

Ik heb nog wat tests gedaan met het voltage, dat leek opzich oké, maar de accu leek wel snel in te storten qua voltage (van 26,4V zonder load naar 24V na een paar seconden load en uiteindelijk naar 22,9V na een halve minuut)
Via de APC PowerChute software heb ik ook nog wat diagnose tests uitgevoerd waar uiteindelijk ook een dikke waarschuwing naar buiten kwam: replace battery

Dus, zoals iedereen al dacht heb ik de accu vervangen door 2 van deze omdat die wel de juiste breedte connectoren hadden. Na het omwisselen doet hij het helemaal prima weer.

Ik start nog wel een keer een runtime calibration om er zeker van te zijn dat alles netjes opgeladen is.

Dankjulliewel voor de feedback, en volgende keer weet ik: de accu op tijd vervangen :+

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
7 jaar is dan ook HEEL erg lang voor die accutjes, meestal is het na een jaar of 4 toch wel al afgelopen.

Ik voorspel eens voorzichtig dat die nieuwe het niet zo lang zullen volhouden.

Repareren doe je zo.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee