Toon posts:

Advies: smarthome

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• sleeperzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-01 11:22
Advies: Smarthome primair lichten

Hoi,

Ik had een vraag waar er al een aantal topics over bestaan maar door de hoeveelheid weet ik het niet 100% zeker dat ik alles snap, correct voorstel en goed kan uitvoeren.

Concreet wil ik mijn huis slimmer maken.
Niet zozeer voor de noodzaak om te roepen naar een speaker of om met mijn smartphone iets te bedienen , tuurlijk zal ik dit activeren als het er is, maar meer mijn huidige lichten slimmer maken.
Zo zou ik willen mijn lichten in groepen verdelen voor beter lichtverdeling.

Dus rekening houden dat ik werk op een traditionele config van wandschakelaar naar licht.

Zo heb ik 5 lichten in de living die nu in serie gekoppeld zijn dus wandschakeler = on, 5 lichten = on.
Wat ik nu zou willen is bvb kunnen zeggen dat als ik op de wandschakelaar 1x druk gaan alle lichten aan.
Als ik nogmaals druk (of andere knop) gaan enkel de buitenste 2 lichten aan en als ik dan nog eens druk gaan er 3 lichten aan in driehoek met als afsluiter nogmaals drukken om alles uit te doen.

Dit zou ik dan ook verder willen toepassen in andere ruimtes maar qua aantal beperk ik mij tot lichten en mogelijk later stopcontacten. In totaal zie ik max een 20tal lichtpunten en een 30 tal stopcontacten

Ik ben niet zo'n fan van bvb Hue bulbs omdat je dan beperkt bent welke lichten je kan gebruiken maar ben wel meer fan van in-wire smart switches. Zo kan je zelf armatuur kiezen en de bijpassende lichten erin.

Nu is mijn vraag hoe begin ik hier deftig aan qua materiaal.
Zo zoek ik een manier om mijn lampen te kunnen nummeren 1 - 5.
Alsook een manier om mijn huidige wandschakelaar te upgraden met bvb een slimme 8 knop wandschakelaar liefst zonder batterij gedoe maar wired als dit mogelijk is.

Voor zover ik al doorheb zal ik werken met een HUB om de structuur logisch op te bouwen en was ik aan het kijken naar de Hubitat, omdat die alles lokaal behoud en dus niet internet connected moet zijn en volgens wat leeswerk behoorlijk uitgebreid is met de kost dat de leer curve behoorlijk is.
Die leercurve zie ik wel zitten tenzij er andere betere alternatieven zijn.

Dus HUB = mogelijks check?

Daarna de smart switches die ik wil plaatsen in het plafond bij elk licht. Kan ik gewoon gelijk welke z-wave, zigbee smart switch gebruiken hiervoor? En nummer ik ze deze dan in de HUB interface?

Als laatste de wandschakelaar.
Ik hou er nog van fysieke knoppen te hebben makkelijker voor mijn huisgenoot.
Ik ga er dan vanuit dat ik in de huidige wandschakelaar alles moet verbinden zodat stroom altijd doorloopt naar de lichten en de oude schakelaar dan vervang door een slimme programmeerbare?
Zijn er modellen die de voorkeur hebben of die makkelijk gemonteerd kunnen worden op bestaande.
Rekening houden dat ik schakelaars van 'schneider' heb ipv Niko (d'oh) maar die gerust kan en wil vervangen?

Dus bekom ik dan volgende:
1x HUB
5x smart switches
1x smartswitch wandschakelaar
1x wandschakelaar cover met 8 programmeerbare knoppen?

Heb ik dan alles om mijn doel te bereiken?

Ik heb al veel zitten lezen en eigenlijk al een paar maanden aan het opzoeken.
Maar hoe meer ik zoek hoe meer ik verdwaal in de mogelijkheden.
Vandaar even hulp en advies vragen aan mensen die dit ook al hebben gedaan.

Is er bvb een site waar ik zaken kan vlugger zoeken om te combineren want veelal kom ik dan terecht op sites die gewoon de Hue Bulb aanraden. EN terug qua opzet denk ik wel dat dit veel makkelijker is.
Maar ik wil een robust systeem niet gebonden aan een lamp maar eerder aan een bestaand stroompunt.

Voor de rest heb ik al een heleboel how-to video's bekeken maar zie ik vooral dat ze enkel de wandschakelaar tackelen om die slimmer te maken en niet zo zeer de lichtpunten zelf.
Daarom dat ik wat verdwaald loop

Kan er iemand mij een zetje geven in de goede richting.

Alvast bedankt voor de hulp! _/-\o_

[Voor 4% gewijzigd door sleeperzzz op 24-01-2022 11:16. Reden: Duidelijker qua inhoud (iets te simpel topic titel) + spellchecks]

Alle reacties

• sleeperzzz
Heb intussen wat extra duiding gedaan wat de bedoeling is.
Kleine schets tekening in paint dus sorry voor de triestige opmaak....

Dit zijn bvb de lampen die ik wil aansturen

Huidige situatie:

Zoals je ziet redelijk simpel

Wat ik dus wil bekomen is 1 light schakelaar meerdere scenes met later verdere smarthome uitbreiding:

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:53
Dat tweede schema is kortsluiting. Dat blauwe lijntje moet toch echt zelf gesplitst worden naar de lamp en kan niet zo doorlopen.

Het is best lastig wat je wilt. Wat jij wilt leent zich echt het meeste met slimme lampen.

Er bestaan 4 channel Zigbee relais modules, maar 5 kan ik niet vinden. Die modules willen inderdaad altijd aanstaan, zodat ze de relais om kunnen zet als ze een signaal ontvangen.

Dan wil je inderdaad een slimme schakelaar, waar een controller dan weer naar kan luisteren om de juiste lampen aan te zetten. Ook daar is zoveel knoppen vinden een flinke opdracht.

Heb je al nagedacht waar je die 5, 3, of 2 relais modules gaat verstoppen?

[Voor 67% gewijzigd door Groentjuh op 28-01-2022 13:15]

• sleeperzzz
Groentjuh schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:06:
Dat tweede schema is kortsluiting. Dat blauwe lijntje moet toch echt zelf gesplitst worden naar de lamp en kan niet zo doorlopen.

Het is best lastig wat je wilt. Wat jij wilt leent zich echt het meeste met slimme lampen.

Er bestaan 4 channel Zigbee relais modules, maar 5 kan ik niet vinden. Die modules willen inderdaad altijd aanstaan, zodat ze de relais om kunnen zet als ze een signaal ontvangen.

Dan wil je inderdaad een slimme schakelaar, waar een controller dan weer naar kan luisteren om de juiste lampen aan te zetten. Ook daar is zoveel knoppen vinden een flinke opdracht.

Heb je al nagedacht waar je die 5, 3, of 2 relais modules gaat verstoppen?
Inderdaad nadien aan gedacht over de kortsluiting.
Iets te vlot getekend. Hierbij de correcte tekening nu.

Voor elk licht steek ik dan een inline smartswitch zoals deze wel zeker met dimmen

Wat betreft de slimme schakelaaar ik zat de denken aan de Tuya 4 knoppen schakelaar.
En dus niet meer een gevoede schakelaar maar 1 op batterij : link naar amazon
Daar kan ik 12 scenes op zetten wat meer dan genoeg is voor eventueel andere lampen nog in de ruimte.

Als ik dan elke smart switch aan elk licht een naam geef en dan per scene zeg welke er aan en uit moeten zou ik wel het resultaat moeten bekomen naar waar ik ga.

Ah en over wegwerken relais geen probleem. Ik heb nog ruimte boven het plafond.
Het enige wat ik wat wil vermijden is dat ik het plafond volledig moet openbreken voor meer draden van waar de domme schakelaar nu zit tot aan aal lampen.

[Voor 3% gewijzigd door sleeperzzz op 03-02-2022 14:54]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee