Website weergave zonder os en browser

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-05 22:22
Beste Tweakers,

Voor een project hebben we een database gemaakt en een asp.net core programma voor de website. Via de asp.net website wordt de database beheerd, gevuld en geraadpleegd.

Het geheel gaat lokaal draaien op een server. Een deel van de data wordt lokaal beschikbaar gesteld zodat bezoekers deze kunnen raadplegen. Hiervoor is het idee om een scherm op te hangen waarbij specifieke pagina's van de website geraadpleegd kunnen worden.

Dit scherm zal waarschijnlijk op Windows of Linux draaien. De vraag gaat echter over het volgende:

Hoe stel je in dat de bezoekers echt alleen de webpagina zien en niet het operating systeem en de browser? Je wilt voorkomen dat bezoekers buiten de website kunnen klikken.
Ik heb gezocht maar weet niet zo goed op welke termen ik moet zoeken om iets te vinden.

Wie o wie kan mij verder helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:14
Kiosk mode is de term die bij mij naar boven komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:15

The.Terminator

Un boer met bier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Website weergave zonder os en browser
En wat had je wel in gedachten dan?

Maar, en wie weet: als je nou gewoon een smart-tv ophangt? Die hebben ingebouwde browser. En je hangt er geen muis/toetsenbord aan maar verwijst naar een webserver die zelf elke zoveel seconden een andere pagina serveert.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:13

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wat @Masvic al noemt, eventueel met shell replacement.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
Bedankt voor de snelle reacties tot dusver.
Die koiskmode ziet er interessant uit.
MAX3400 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:05:
[...]

En wat had je wel in gedachten dan?

Maar, en wie weet: als je nou gewoon een smart-tv ophangt? Die hebben ingebouwde browser. En je hangt er geen muis/toetsenbord aan maar verwijst naar een webserver die zelf elke zoveel seconden een andere pagina serveert.
Ik dacht aan een touchscreen zodat bezoekers zelf de beschikbare informatie kunnen raadplegen maar daarbij beperkt blijven tot de asp.net website die gebouwd is. En dat ook alleen de webpagina's zonder andere dingen in beeld (bijv. Browser, OS) wordt gepresenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

tj.jackel schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:46:
Bedankt voor de snelle reacties tot dusver.
Die koiskmode ziet er interessant uit.

[...]

Ik dacht aan een touchscreen zodat bezoekers zelf de beschikbare informatie kunnen raadplegen maar daarbij beperkt blijven tot de asp.net website die gebouwd is. En dat ook alleen de webpagina's zonder andere dingen in beeld (bijv. Browser, OS) wordt gepresenteerd.
Ik ga je nog even niet voorlichten "hoe" maar met wat je nu beschrijft en hebt uitgezocht, is er nog steeds een break-out mogelijk dat ik dus meer ga doen/zien dan alleen de ASP.net site die jij hebt draaien op servertje https://dezeserver.intern.domain

En aangezien er tientallen mogelijkheden zijn om iets in te richten: waarom lees ik in de startpost niets over wat je al uitgezocht hebt, welke randvoorwaarden er gelden in de (zakelijke???) omgeving etc?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tj.jackel
Omdat ik heb zitten zoeken maar niet zoveel verder kwam omdat ik niet de juiste zoektermen wist. Nu ik de term kioskmode heb kan ik weer verder zoeken en mij erin verdiepen.

Bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:48

Sharky

Skamn Dippy!

MAX3400 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:53:
[...]

Ik ga je nog even niet voorlichten "hoe" maar met wat je nu beschrijft en hebt uitgezocht, is er nog steeds een break-out mogelijk dat ik dus meer ga doen/zien dan alleen de ASP.net site die jij hebt draaien op servertje https://dezeserver.intern.domain

En aangezien er tientallen mogelijkheden zijn om iets in te richten: waarom lees ik in de startpost niets over wat je al uitgezocht hebt, welke randvoorwaarden er gelden in de (zakelijke???) omgeving etc?
Je hebt zelf nu twee posts gewijd aan de vraag van TS, zonder er inhoudelijk op in te gaan. Ja bij je eerste post, maar je hebt de vraag niet goed gelezen waardoor je antwoord niet relevant is. Ik denk dat er behulpzamere manieren zijn.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:30
Kijk eens naar Ubuntu Frame, dat is wat je zoekt volgens mij.

https://ubuntu.com/blog/c...ion-for-embedded-displays

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 08:43
Je hebt het over specifieke pagina's die op het scherm te benaderen moeten zijn. De website is dus ook te raadplegen via andere apparaten? En dan zijn het waarschijnlijk pagina's waarbij je ingelogd moet zijn oid om er op te komen ofzo?

Je kunt dan ook kijken of de kiosk-browser zichzelf op die manier kenbaar kan maken aan de webserver. Misschien via de user agent of doormiddel van een URL die een kioskmodus-cookie instelt. Dan kun je aan de webserverkant zaken verbergen die niet relevant zijn.

Let er ook op dat je kiosk-software kiest met een whitelist-mogelijkheid. Dat alleen op jouw domeinnaam gesurft mag worden. Zo had ik laatst bij Xenos het voor elkaar gekregen een website van een andere op het scherm te tonen. De software die daar op draaide had daar namelijk geen moeite mee :+

[ Voor 4% gewijzigd door xFeverr op 24-01-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Sharky schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:31:
[...]

Je hebt zelf nu twee posts gewijd aan de vraag van TS, zonder er inhoudelijk op in te gaan. Ja bij je eerste post, maar je hebt de vraag niet goed gelezen waardoor je antwoord niet relevant is. Ik denk dat er behulpzamere manieren zijn.
Zoals... Jouw antwoord?

Maar oke, dan staat er in de startpost "Windows of Linux". Cool. En hoe wordt dat beheerd? Door @tj.jackel ? Is het een zakelijke of prive omgeving? Wordt het een tablet? Een PC? Wat weet topicstarter van policies om "randzaken" dicht te zetten zoals shortcut-keys? Proxy-settings? Moet de website met een muis te navigeren zijn? Keyboard? Touch-screen? En welke eisen / wensen stelt dat aan het feit "voorkomen dat mensen buiten de site klikken"?

Ik kan nu hele mooie linkjes gaan posten hoe je een Windows 10/11 device in Kiosk-mode configureert met PowerShell en Active Directory policies erbij. Heb werkelijk 0 idee of dat allemaal wel kan / draait in de omgeving van topicstarter. Zelfde geldt voor GNOME / RedHat; zijn ellenlange posts van te vinden hoe je wat waar instelt met config-files etc; supergaaf om te zien & doen. Maar geen idee of dat bij topicstarter aanwezig is.

Allicht is het nog leuker / gaver om de bezoekers via een QR-code op de gasten-wifi in te laten loggen met hun eigen device (waar ze ook mee kunnen werken en de pinch / swipe mogelijkheden kennen); stuur je ze zonder verder captcha naar https://dezeserver.intern.domain/ en middels anonymous access, heb je dus een (beperkte) set van de site / applicatie voor je kiezen. En dan zijn je bezoekers meteen proefkonijnen voor je UX; kan je testen of fully-fledged vs mobile ook een optie is voor de website.

Maar, het enige wat we krijgen: "een asp.net core programma" + "Je wilt voorkomen dat bezoekers buiten de website kunnen klikken.". En "dit scherm zal waarschijnlijk op Windows of Linux draaien.". Er wordt letterlijk gesproken over "een scherm". En dan kom ik met de optie smart-tv en dan lees ik de vraag niet goed en kom ik met een verkeerd antwoord?

Pagina: 1