Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikla
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-02-2022
Bij mijn huidige werkgever is een fulltime baan 40 uur per week, maar bij een potentieel nieuwe werkgever 36 uur.

Nu vraag ik mij dus af hoe ik dit qua salaris moet vergelijken, op uurloon of fulltime vs. fulltime? Kan ik verwachten dat ik (minimaal) hetzelfde loon krijg voor de nieuwe functie als ik verdien in 40 uur in mijn huidige baan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-07 10:33
Ja.

Minimumloon is zelfs aangepast, fulltime is 1725 per maand. Bij 40 uur standaard is het uurloon lager dan bij 36 uur standaard.

Maar dat is toch iets om over te onderhandelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:18

heuveltje

KoelkastFilosoof

Kan ik verwachten dat ik (minimaal) hetzelfde loon krijg voor de nieuwe functie als ik verdien in 40 uur in mijn
huidige baan?

Erm nee, je kunt misschien onderhandelen dat je dat wilt. Maar wat jouw nieuwe baast moet betalen heeft niks te maken met wat je huidige baas betaald. Bij een gelijk uurloon ga je dus minder verdienen.

En hoe je die moet vergelijken ligt ook aan jouw, hoe zeer waardeer jij meer maandelijks salaris, vs 2 dagen in de maand minder werken.

[ Voor 24% gewijzigd door heuveltje op 24-01-2022 01:28 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-07 17:43
Als de nieuwe werkgever standaard 36u hanteert als fulltime, is de kans groot dat er gewoon een vergelijkbaar fulltime salaris tegenover staat. Als de filosofie is dat je gewoon waarde levert tegen €X, is het uurloon an sich niet relevant natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-07 00:27
Ik weet niet hoe dat in Nederland zit, maar in België krijg je 12 extra vakantiedagen op een jaar (ADV-dagen) als je een 40 urenweek hebt. Hierdoor heb je op het einde van het jaar ongeveer evenveel uur gewerkt als in een 38urenweek. Als je dan verandert naar een werkgever met minder uren, heb je dus vanaf dan ook minder vakantiedagen.

Ik weet niet of dat bij jullie ook zo is.

Echter zou ik persoonlijk niet per uur rekenen, maar full-time vs full-time. En dan alle variabelen naast elkaar leggen (dus bij werkgever 2 moet je iets minder werken, maar er zijn misschien nog andere voor -en nadelen).

Dat ter zijde: Ik zou wel verwachten om evenveel te verdienen per maand. Het is niet omdat zij minder uren werken in de week, ik op het einde van de maand minder geld wil verdienen. Dat is iets dat ik zeker zou onderhandelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:01
Vergelijken komt vooral neer op je persoonlijke voorkeur.

Je kunt je huidige 40-uur salaris prima terugrekenen naar een 36-uur salaris, maar veelal stap je toch over van werkgever om er iets op vooruit te gaan (niet alleen salaris uiteraard). Dus ik zou op zijn minst hetzelfde salaris, maar het liefst hoger willen hebben.

Vakantiedagen is bij een exact vergelijkbaar contract iets lager. Logisch, want een week vrij kost je immers maar 36 uur en geen 40 uur.

Wat een voordeel is aan 36 uur is dat het je meer vrije tijd oplevert, persoonlijk voor je gevoel meer dan dat die vier uurtjes doen vermoeden. Je kunt (mits de werkgever het toestaat) 4x9 gaan werken, een dag in de week een halve dag of eens in de twee weken een dag vrij bijvoorbeeld.
Toch best lekker en zorgt er voor dat je ook weer wat vrije dagen overhoudt, want een keer een dagje kun je dan plannen op een reguliere vrije dag/ochtend/middag.

Vrije tijd is ook wat waard, wat het voor jouw waard is kan alleen jij bepalen. Ik zou echter verder kijken dan alleen het salaris aan het eind van de maand. Wel zou ik persoonlijk een hoger salaris willen, puur om een stapje te maken qua salaris, ongeacht of het 36 of 40 uur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 12:58

Barrycade

Through the...

Ikla schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:46:
Bij mijn huidige werkgever is een fulltime baan 40 uur per week, maar bij een potentieel nieuwe werkgever 36 uur.

Nu vraag ik mij dus af hoe ik dit qua salaris moet vergelijken, op uurloon of fulltime vs. fulltime? Kan ik verwachten dat ik (minimaal) hetzelfde loon krijg voor de nieuwe functie als ik verdien in 40 uur in mijn huidige baan?
Dat hangt toch echt af van veel andere zaken: een 13/14e maand, bonus, veel ATV dagen of meer verlofdagen? Wellicht wordt je pensioen premie betaald etc.

Dat hele plaatje is veel belangrijker dan sec naar uurloon kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

millerman_sf schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:21:
Als de nieuwe werkgever standaard 36u hanteert als fulltime, is de kans groot dat er gewoon een vergelijkbaar fulltime salaris tegenover staat.
Als je 5 verschillende werkgevers bekijkt is de kans al nihil dat die allemaal precies hetzelfde bieden, tenzij dat via een CAO geregeld is, dus wat is de definitie van "een fulltime salaris" dan überhaupt?

Een salaris is wat de gek er voor geeft, zowel vanuit de werkgever als vanuit de werknemer. Dus bepaald voor jezelf of je het mee vindt tellen of niet, ga de salarisonderhandeling in met het bedrag wat voor jou acceptabel is. Ga niet tot in den treure aan de werkgever uitleggen uit welke berekening dat bedrag tot stand is gekomen (behalve eventueel als je werkgever daarmee begint), iedereen kan wel een berekening maken van wat hij/zij eerlijk of logisch vindt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-06 21:57
Na jaren in 40 uren contracten kwam ik op een 36 uren contract. Ik koos daar niet bewust voor, maar zo ging het bij mijn (huidige) werkgever. Veel zaken gingen maal 36/40 dus mijn maandloon was lager. Een aantal zaken als Kerstpakket en cursusbudget veranderde niet. Dus zeg dat ik op 37 / 40 ste uitkwam.

MAAR uiteindelijk kwam ik toch beter uit. Ik hoef geen vrij meer te nemen voor de loodgieter of elektricien. Ik hou dus meer verlofuren over. Aankopen als kleding kan door de week, en kost daardoor veel minder tijd. Ik ben gek op musea, en op een door de weekse dag heb je het hele museum voor jezelf. Een 36 uren contract is op de bankrekening minder, maar als je "tijd" meerekent dan kom je in mijn ervaring stukken beter uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-07 17:33
Ja het is mogelijk, maar je zal daar goed over moeten onderhandelen.

Zelf heb ik altijd 40 uur gewerkt. Na overstap naar een werkgever met 36 uur, ben ik op hetzelfde salaris gebleven als dat ik op 40 uur zat. ( dus wel een hoger salaris op uur basis, maar maandbasis hetzelfde )

Ben 4x 9 gaan werken wat enorm veel voordelen geeft.

Nu zit ik bij een werkgever o.b.v. 32 uur, zelfde maandsalaris maar uurloon is dus omhoog.

Maar dit is goed onderhandelen, en er is meer dan alleen geld maar ook secundaire voorwaarden.
Die zijn soms "meer" waard dan salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:55

Lordy79

Vastberaden

Wij bieden voor kantoorpersoneel een 40 uurs contract aan met 13 ADV dagen maar zeggen erbij dat het salaris dat we aanbieden inclusief de afkoop van die ADV dagen is. Dus men krijgt (minimaal) zo'n 5.3pct meer salaris dan cao loon.

Als iemand 36 uur wil werken zien we dat gewoon als parttime en krijgt die persoon ruim 5.2pct minder salaris dan iemand die 38 uur per week werkt (en dus 10pct minder dan iemand die 40 uur werkt incl afkoop)

Let wel: dit gaat natuurlijk om bruto lonen, netto kan het verschil tussen 40 en 36 uur veel minder groot zijn dan 10 pct!!!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-07 12:33
De crux in de vraag is dat het er om gaat wat je minimaal krijgt. Het minimumloon is op maandbasis voor een 'voltijds' baan geregeld, waarbij dat voltijd tussen 36 en 40 uur kan zitten. Je krijgt dus minimaal 1.725,00 per maand, of je nou 36 of 40 uur werkt. Daarnaast heb je recht op minimaal 4 weken vakantie, wat dus 144 of 160 uur kan inhouden.

In de praktijk zullen er wel verschillen in kunnen zitten. Belangrijk aspect is dat in veel sectoren in een CAO betere afspraken zijn gemaakt over de minimale beloning. Dan kan het zijn dat je uurloon gelijk blijft, bijvoorbeeld omdat in de sector is afgesproken dat je minimaal bedrag X moet verdienen per 36 uur. Ander aspect is dat het kan zijn dat je formeel wel 36 uur werkt, maar dat er alleen verschil is hoe de 36 uren ingevuld worden. Dat je wel 40 uur per week werkt, maar elke week ook een paar uur aan extra vakantie-uren opbouwt. Dan krijg je op jaarbasis dus meer vakantiedagen.

Maar los van de vraag hoe alles precies minimaal is geregeld in de wet of de CAO, belangrijkste is dat je zelf ook een stem hebt in de onderhandelingen. Als je momenteel 1725 per maand krijgt bij 36 uur, dan kun je tegen je nieuwe werkgever zeggen dat als zij wensen dat je 1/9 meer uren maakt, je dan ook minimaal 1/9 meer geld wilt verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-07 17:05
Mijn ervaring is dat 36/40 uur durende werkweken bij bedrijven die het zo inrichten geen verschil heeft. 36 uur werken bij een bedrijf waar fulltime 40 is weer wel (zie @Lordy79 's uitleg).

IMO is 40 uur werken bij een bedrijf waar 36 normaal is prive super fijn met extra adv dagen of 4x9.

Denk ook aan een mogelijk verschil aan pensioen opbouw en vakantiedagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je kunt gewoon aan de nieuwe werkgever vragen wat het salaris is. Als ze een maandsalaris bieden voor die 36 uur dan weet je hoeveel je verdient op basis van die 36 uur.

Ik lees veel over uurloon in dit topic, maar meestal gaat het al lang niet meer over uurloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-07 12:33
Hann1BaL schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:44:
[...]
Ik lees veel over uurloon in dit topic, maar meestal gaat het al lang niet meer over uurloon.
Is dat niet de essentie van de vraag...? Dat je wettelijk niet een uurloon vastgesteld is, maar een minimum maandloon en dat je dus bij een langere werkweek niet noodzakelijk ook meer verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Is dat niet de essentie van de vraag...? Dat je wettelijk niet een uurloon vastgesteld is, maar een minimum maandloon en dat je dus bij een langere werkweek niet noodzakelijk ook meer verdient.
Dat gaat alleen op als je alleen wettelijk minimum loon verdient.
Maar ik zie nergens genoemt dat dat ook geld voor TS ?

https://www.rijksoverheid...bedragen-minimumloon-2022

[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 25-01-2022 11:02 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Daarvoor heb je pro forma loonstrookjes. Dan weet je bijna exact wat je dadelijk iedere maand op je rekening mag verwachten. Want daarbij zit ook pensioen, 13e maand, eventuele bijtelling etc. (Ik heb zelfs een keer een bedrijf meegemaakt waarbij er een bedrag werd ingehouden voor "lunch")

Ik heb wel eens bijna een overstap gemaakt, tot ik merkte dat ik door een bijzondere bonus constructie en een veel ongunstiger pensioenbijdrage er netto op achteruit zou gaan. Brutoloon zegt niet alles.

[ Voor 5% gewijzigd door Jeroenneman op 25-01-2022 11:03 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kan checken of het bedrijf qua salarissen wel uit gaat van 40 uur werken. Dan krijg je dus uiteindelijk 90% van dat salaris en dus 10% minder, maar per uur evenveel. Mijn huidige werkgever doet dat bijvoorbeeld wel, de parttimers verdienen dan dus naar rato van een full time salaris op basis van 40 uur.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 25-01-2022 11:45 . Reden: Naar aanleiding van reactie hier onder aangepast. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

CH4OS schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:03:
Je kan checken of het bedrijf qua salarissen wel uit gaat van full time werken. Dan krijg je dus uiteindelijk 90% van het full time salaris. Mijn huidige werkgever doet dat bijvoorbeeld wel, de parttimers verdienen dan dus naar rato van een full time salaris.
Fulltime is niet automatisch 40 uur, dat is per cao bepaald. in de zorg is fulltime gewoon 36 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-07 07:26

Je vraagt letterlijk of het uurloon bij de ene werkgever hoger is dan bij de ander. Dat weten wij natuurlijk niet.
Ik zou er persoonlijk bij een overstap wel op vooruit willen gaan. Dus qua salaris, overuren, reistijd of iets anders.

Zoals eerder benoemd is een heel groot voordeel van 36 uur werken dat je 4x9 kunt hanteren. Of 40 uur kunt blijven draaien en daardoor extra salaris vangt of TvT opbouwt.

Maar de vraag is: wat vind je belangrijk in je werk? Ik hoop dat dat meer is dan het uurloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:32
MagniArtistique schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:36:
Zoals eerder benoemd is een heel groot voordeel van 36 uur werken dat je 4x9 kunt hanteren.
Maar indien je dus al een andere begin-/eindtijd kunt hanteren, kun je er toch ook gewoon voor kiezen om 4x10 te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

psychodude schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:07:
[...]

Maar indien je dus al een andere begin-/eindtijd kunt hanteren, kun je er toch ook gewoon voor kiezen om 4x10 te werken?
Of je kunt kiezen hangt van je werkgever af. Mijn werkgever wilde bij 36 uur geen 4x9 accepteren.
De realiteit is dat je productiviteit niet omhoog gaat van langer werken op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

MagniArtistique schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:36:
[...]
Maar de vraag is: wat vind je belangrijk in je werk? Ik hoop dat dat meer is dan het uurloon.
Uiteindelijk zijn er maar heel weinig mensen op de wereld die niet op zoek gaan naar een baan om geld te verdienen. Natuurlijk zijn er andere dingen belangrijk bij je keuze in welke werkgever je voor werkt en welke functie je uitvoert, maar salaris is toch wel #1.

TS moet dus ook bepalen hoe belangrijk secundaire parameters zijn, zoals pensioen, vakantiedagen, dertiende maand, gratis lunch, auto van de zaak en ook zeker hoe het bedrijf is (werksfeer) en niet alleen naar salaris kijken, maar netto-netto salaris vergelijken is geen verkeerd startpunt.

@Ikla je kan niet zomaar verwachten dat je hetzelfde salaris krijgt voor minder werken, maar waarom zoek je een nieuwe werkgever? Is het minder werken, of een volgende stap in je carrière? Als je obv 40 uur meer wil gaan verdienen, dan is het niet geheel onredelijk om te verwachten dat je met 36 uur gelijk zit aan wat je nu verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:32
Hann1BaL schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:15:
[...]

Of je kunt kiezen hangt van je werkgever af. Mijn werkgever wilde bij 36 uur geen 4x9 accepteren.
De realiteit is dat je productiviteit niet omhoog gaat van langer werken op een dag.
Dat kan ik begrijpen. Maar het ging dus meer om de locaties waar je dus wel kunt kiezen.
heuveltje schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:07:
Fulltime is niet automatisch 40 uur, dat is per cao bepaald. in de zorg is fulltime gewoon 36 uur.
Afhankelijk van wat voor een functie iemand bekleed binnen de zorg.

@Ikla Ik zou het verder gewoon bespreken op het moment dat je wat verder binnen het sollicitatietraject zit. Ergens is het gebruikelijk om te komen tot een salarisonderhandeling. Dit kan redelijk pro forma zijn indien allemaal CAO technisch geregeld, maar zelfs dan is er soms eventueel een mouw aan te passen indien er beargumenteert een hogere instaptrede gegund kan worden.
Pagina: 1