Ledstrips aansluiten op plafondlamp?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-04 08:50
Mijn oude plafondlamp moet vervangen worden.
Nu zit de centraaldoos sowieso niet op de goede plaats.
Dus het plan is om een koof te maken, waardoor de nieuwe plafondlamp een meter verder kan komen hangen.
Nu heb ik het plan om die koof van ook van ledstrips te voorzien.
Op die manier heb ik een mooi indirecte verlichting in dat deel van de kamer.

Bedoeling is natuurlijk dat ik ledstrips en nieuwe plafondlamp apart kan bedienen.

Zit me alleen af te vragen hoe ik dit nu voor elkaar krijg. Er zit daar alleen een nuldraad (blauw) en een schakeldraad (zwart), te bedienen via een hotelschakeling via 2 verschillende schakelaars.
Kan ik het bijvoorbeeld zo voor elkaar krijgen dat we zowel ledstrips als de plafondlamp apart met een schakelaar aan kunnen zetten?

...
Ik heb al een paar Hue lampen. Maar het hoeft van mijn niet per sé weer Hue te worden voor de ledstrips.
Wel wil ik dat het makkelijk te bedienen is en dat het goede kwaliteit is. Ik heb geen zin om regelmatig op tafel te klimmen om een brakke ledstrip of trafo te vervangen.
...

Zit al een tijdje te lezen en zoeken. Hue kun je natuurlijk prima bedienen met dimmer switch of zo erbij. Wat er bij andere merken kan ben ik nog niet helemaal uit. Zit me ook wel af te vragen of ik straks weer een verschillend ecosysteem erbij wil hebben.
Maar ik vraag me vooral af hoe dat met aansluiten op die nul- en schakeldraad moet. Kan dit überhaupt?
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-06 20:09

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Gebruik zelf setje van de action, tuya compatibel via wifi en bedien alles via google home.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
Thanks! Google home gebruik ik ook. Alleen ik wil zowel de ledstrip als de plafondlamp via een schakelaar op de muur aan en uit kunnen zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:53
Anders vervang je de zwarte draad door twee zwarte draden en vervang je de schakelaar door een dubbele schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zet hem even door naar Duurzame energie en Installaties. Alhoewel je natuurlijk ook kunt inlezen in het smarthome fora voor eventuele oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
_ferry_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 06:53:
Ik zet hem even door naar Duurzame energie en Installaties. Alhoewel je natuurlijk ook kunt inlezen in het smarthome fora voor eventuele oplossingen.
Dankjewel! Zat al een beetje te twijfelen waar ik deze vraag het beste kon stellen.
Ben al veel aan het lezen, maar iets met bomen en bos... 8)7 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
FireAge schreef op maandag 24 januari 2022 @ 06:48:
Anders vervang je de zwarte draad door twee zwarte draden en vervang je de schakelaar door een dubbele schakelaar?
Tsja, ik zit eigenlijk te hopen dat er oplossingen zijn waarbij dat niet hoeft. Heb dat nog nooit zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:53
Je moet toch iets als er alleen blauw en zwart is. Ofwel bruin trekken en met een remote werken, ofwel extra zwart

Het is redelijk makkelijk te doen. Gewoon even inlezen.
Pagina: 1