Muren verplaatsen, zijn alle binnenmuren geen draagmuur?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.oosterom
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-03 10:25
Goedenavond medetweakers,

Ik ben van plan om mijn badkamer aan te pakken en te vergroten.
Nu lijkt geen enkele binnenmuur een draagmuur te zijn, kan dit zo zijn of hoort er wel een draagmuur te zitten?

Zoals op de plattegronden te zien is (1 bij aankoop woning en 1 van de gewenste situatie) wil ik de muur naast de badkamer en een muur tussen de slaapkamers verplaatsen, ik dacht dat er altijd wel minimaal 1 binnenmuur dragend moet zijn maar dit lijkt onwaarschijnlijk aangezien ze allemaal hol klinken en 7cm dik zijn (volgens de originele bouwtekening).

Nu ik hier toch ben, ben ik benieuwd of iemand enig idee heeft hoeveel dit project mij zou kosten als ik alles uitbesteed. (misschien is er zelfs wel iemand die het ziet zitten om uit te voeren)

Hoor het graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlDQiWsxvTbGLdiDU5TNhY1XTDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qIgtATYHQ3E8v2UN2tYAhVb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZmGP5xzr1Lv3ckrik9Qd-tMT3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LM5PcG3XZ1MyBZbXM0DWAuH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AL-FGVFlg_adFi6HPmhfOjAG0C0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bL7diG1sB6Uqm0fGRBokqbd.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Dat zou prima kunnen. 5 meter overspanning is geen probleem.
Zelfde situatie hier ook.

Kosten, tussen de 7 en 15k..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het komt voor dat die binnenmuurtjes draagmuren zijn. Vaak als de verdieping erboven van hout is. Maar als de zijmuren en verdiepingsvloeren van je huis helemaal uit beton op is getrokken én het is tunnelbouw, dan kan je volgens mij bij die breedte zelfs alle binnenmuren wegslopen, als je zou willen.
Maar ik ben geen bouw expert. Wellicht even iemand afwachten die een wat betrouwbaarder antwoord geven kan.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Extra dingetje: Ik weet niet waar de afvoer van de toilet loopt, maar door de toilet naar de andere kant te verplaatsen kan dat leidingwerk een grote uitdaging of zelfs onmogelijk zijn.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:47
Wanneer het een gips muur van 7cm is, dan is deze niet dragend. 10cm beton of zandkalksteen is een ander verhaal.

Je zou even met een schroevendraaier in de muur kunnen steken thv het plafond, tussen muurtjes worden altijd af gepurd.

Het verleggen van de toilet afvoer zal de uitdaging worden, heb je hier al over nagedacht hoe je dat gaat doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:57
Bestaan je verdiepingsvloeren uit een houten constructie of zijn ze van beton?

Indien hout: je hebt waarschijnlijk één of meerdere draagmuren. De omslag wel/geen draagmuur ligt bij een houten verdiepingsvloer op een balklengte van ca 4 meter.

Indien beton: je hebt bij de breedte van deze woning waarschijnlijk geen draagmuren. Ons huis is 6,5 meter breed en heeft betonnen verdiepingsvloeren, maar ook draagmuren. De omslag wel/geen draagmuur ligt bij beton op ongeveer 5,5 a 6 meter.

Laat altijd iemand met verstand van zaken ter plaatse de boel komen controleren, wanneer je zelf twijfelt! Gezien je hier de vraag stelt, twijfel je kennelijk.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MIBRK
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-05 16:03
Een binnenmuur kan meerdere functies hebben, dit hoeft niet alleen het dragen van de verdieping te zijn, maar kan ook te maken hebben met bijvoorbeeld zijdelingse windbelasting op de woning of verband in de constructie. Kortom: laat er even een professional naar kijken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je maakt het jezelf makkelijker door je nieuwe badkamer te spiegelen: hou je wc op dezelfde plek.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.oosterom
Bedankt voor de reacties!
Alle vloeren zijn betonvloeren, maar zoals inderdaad aangegeven kan ik er toch maar beter een expert naar laten kijken.
Over de leiding voor de WC had ik ook nog niet nagedacht dus daarvoor ook eerst maar eens laten kijken of dit wel haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.oosterom
teacher schreef op maandag 24 januari 2022 @ 07:46:
Je maakt het jezelf makkelijker door je nieuwe badkamer te spiegelen: hou je wc op dezelfde plek.
Dan kom ik met de ruimte niet heel lekker uit aangezien de ruimte naar de muur minder dan 90cm is en de douche dan heel klein wordt.
De muur kan ook niet verder verplaatst worden omdat hij dan voor m'n raam in de slaapkamer komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-05 23:22
Evt. het toilet een kwart slag draaien en de afvoer boven de grond in een koof + achter het bad door aansluiten op bestaande afvoer.
Dan moet je wel vooraf goed uitzoeken of en hoe dat past, vooral langs het bad en op de afvoer. Denk daarbij ook aan het afschot/verval van het riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Heb je dak-schotten? Of balken met oranje stickers gezien?

Die zijn onderdeel van het dak en hoe stom het ook is, deze constructie houdt je dak bij elkaar en kan je dus niet "ff" slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Allemaal leuk die grotere badkamer, maar na de werken houd je nog maar 1 kamer over die een beetje bruikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:06

pietje63

RTFM

Vertrouw ook niet blind op de tekeningen.. Mijn eerste woning was een jaren 80 (oud) woningbouwappartement. Op de plattegrond leek een muur niet dragend. Verkopende makelaar klopte er drie keer op en zei "ik zou deze niet doorbreken zonder er door een constructeur naar te laten kijken".

Mijn logica zegt: als de muur steviger is dan de overige binnenmuren is dat niet voor niets.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.oosterom
cadsite schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:54:
Allemaal leuk die grotere badkamer, maar na de werken houd je nog maar 1 kamer over die een beetje bruikbaar is.
Valt in mijn ogen mee, heb op de zolder nog een grote slaapkamer en 3 slaapkamers is voor mij meer dan genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEdrX3aeZpVvenQs9IIaTuMLSpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0dX5cH2tNlGMk7PWkrV0ZTwz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.oosterom
pietje63 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:02:
Vertrouw ook niet blind op de tekeningen.. Mijn eerste woning was een jaren 80 (oud) woningbouwappartement. Op de plattegrond leek een muur niet dragend. Verkopende makelaar klopte er drie keer op en zei "ik zou deze niet doorbreken zonder er door een constructeur naar te laten kijken".

Mijn logica zegt: als de muur steviger is dan de overige binnenmuren is dat niet voor niets.
Bedankt, er moet inderdaad maar eens een keer een professional naar komen kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Ik heb geen idee of het dragend is ja of nee en al wist ik het wel dan nog zou ik het niet als advies geven.Maar ik vind het raar waarom ze die L van de overloop hebben gemaakt als het niet dragend zou zijn zou je toch verwachten dat ze gewoon 2 deuren op die middelste muur hadden gemaakt. En als die L er voor geen reden zit zou ik die lekker weghalen en je slaapkamer weer 1m2 groter maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Sen op 24-01-2022 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:39
B.oosterom schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:03:
[...]

Bedankt, er moet inderdaad maar eens een keer een professional naar komen kijken
Hoeft heus niet.
Maar als je foto's van het dak hebt, zegt het veel meer als gewoon wat plannetjes van de architect / die je hebt getekend..

Zal hoogstwaarschijnlijk een spantendak zijn, en dan is geen enkele muur dragend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.oosterom
Sen schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:10:
Ik heb geen idee of het dragend is ja of nee en al wist ik het wel dan nog zou ik het niet als advies geven.Maar ik vind het raar waarom ze die L van de overloop hebben gemaakt als het niet dragend zou zijn zou je toch verwachten dat ze gewoon 2 deuren op die middelste muur hadden gemaakt.
Ja met die gedachte loop ik ook inderdaad.
Ik had eerst onderstaande plattegrond (alleen douche en wasbak moeten van plek wisselen) gemaakt, maar het kleine muurtje in de nis tussen de 2 deuren in klinkt wel massief (maar staat ook weer niet aangegeven als draagmuur. Kortom hele onduidelijke tekeningen en er moet een keer iemand komen die er verstand van heeft :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5uz2wVUF6uSjTnf350cjQC6o3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBGqDgNASrhvZqDFghBWbVhW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.oosterom
bottom line schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:13:
[...]

Hoeft heus niet.
Maar als je foto's van het dak hebt, zegt het veel meer als gewoon wat plannetjes van de architect / die je hebt getekend..

Zal hoogstwaarschijnlijk een spantendak zijn, en dan is geen enkele muur dragend.
Zal vanavond een foto maken, maar er lopen om de meter (gok ik) balken door het plafond (op zolder) over de lengte van het huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:39
B.oosterom schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:15:
[...]

Zal vanavond een foto maken, maar er lopen om de meter (gok ik) balken door het plafond (op zolder) over de lengte van het huis
Ah je hebt nog een zoldertje erboven? Voor opslag?
Kan dan best wel dragend zijn, maar dan nog kan je die muur gerust een meter verplaatsen (wel eerst ondersteunen bij het weghalen)

[ Voor 18% gewijzigd door bottom line op 24-01-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

B.oosterom schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:13:
[...]

Dan kom ik met de ruimte niet heel lekker uit aangezien de ruimte naar de muur minder dan 90cm is en de douche dan heel klein wordt.
De muur kan ook niet verder verplaatst worden omdat hij dan voor m'n raam in de slaapkamer komt
Ik snap hem.

Bad kwartslag draaien, die in de nis bij de slaapkamer
wastafel tegenover de deur.
WC op de oude plek, douche ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.oosterom
bottom line schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:16:
[...]

Ah je hebt nog een zoldertje erboven? Voor opslag?
Kan dan best wel dragend zijn, maar dan nog kan je die muur gerust een meter verplaatsen (wel eerst ondersteunen bij het weghalen)
Ja klopt er zit nog een prima formaat zolder met slaapkamer bovenop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZOkNCFZPma3wsfOa26RFNrjgrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUR5BM4KsMj5POtpdrS5jLay.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:15
remco_k schreef op maandag 24 januari 2022 @ 00:11:
Extra dingetje: Ik weet niet waar de afvoer van de toilet loopt, maar door de toilet naar de andere kant te verplaatsen kan dat leidingwerk een grote uitdaging of zelfs onmogelijk zijn.
Bij ons in huis, met houten verdiepingsvloer/balken, hebben ze dat opgelost door een afvoer in een koof over de vloer te laten lopen. Soort van "poepkoof". Je hebt alleen voldoende afschot nodig.
In de tekening van TS kan dat langs de buitenmuur (links), en dan onder het bad door.
Het is niet de meest elegante/strakke oplossing, maar wel functioneel.

Wat ik geleerd heb van bouwvakkers is dat alles kan, als je maar geen keiharde eisen hebt wat betreft "alles recht en strak".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.oosterom
teacher schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:20:
[...]

Ik snap hem.

Bad kwartslag draaien, die in de nis bij de slaapkamer
wastafel tegenover de deur.
WC op de oude plek, douche ernaast.
Op deze manier bedoel je denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bzXntfCPP3rcLq7vsy_ppNtJb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAAr6Tn0Gwwzs59VCWsfFTrz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
B.oosterom schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:02:
[...]Valt in mijn ogen mee, heb op de zolder nog een grote slaapkamer en 3 slaapkamers is voor mij meer dan genoeg.
Je kan natuurlijk maar de ruimte gebruiken die er is.

Staar je gewoon niet blind op jouw plannetje van de kleine kamer linksboven. Dat is gewoon niet juist.
Een standaard 1-persoonsmatras is 90 x 200 cm. Tel daar nog de bedrand bij en wat overhangende dekens en je hebt al minstens 205 x 100 cm.
De positie van je bureau in die kamer is gewoon niet mogelijk. Je hebt 45 cm tussen je bed en je tafelblad om te zitten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CvRPyfX.png

Je zou ook eens moeten nakijken hoeveel afstand je hebt tussen je WC-pot en je bad. Er staan geen maten bij, maar ik ben er redelijk van overtuigd dat je met je knieën tegen het bad gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:29
Ivow85 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 07:27:
Bestaan je verdiepingsvloeren uit een houten constructie of zijn ze van beton?

Indien hout: je hebt waarschijnlijk één of meerdere draagmuren. De omslag wel/geen draagmuur ligt bij een houten verdiepingsvloer op een balklengte van ca 4 meter.

Indien beton: je hebt bij de breedte van deze woning waarschijnlijk geen draagmuren. Ons huis is 6,5 meter breed en heeft betonnen verdiepingsvloeren, maar ook draagmuren. De omslag wel/geen draagmuur ligt bij beton op ongeveer 5,5 a 6 meter.

Laat altijd iemand met verstand van zaken ter plaatse de boel komen controleren, wanneer je zelf twijfelt! Gezien je hier de vraag stelt, twijfel je kennelijk.
Dat hout zegt helemaal niets. Ik woon in een jaren 30 huis (2 onder 1 kap) waarbij de houten balken simpelweg doot het hele huis doorlopen waarbij de buitenmuren en de muur naar de buren dragend zijn. De overspanning per huis is zo'n 5 meter (dus totaal 10 meter) Elke andere muur kan ik gewoon weghalen (hebben we ook op verschillende plekken gedaan). Je zult dus echt naar de constructie zelf moeten kijken om te zien wat wel/niet dragend is.

Gezien de tekeningen zou ik zeggen dat de binnenmuren hier niet dragend zijn, maar bij echte twijfel kun je altijd een expert laten kijken voor de zekerheid. Hier heb ik dat simpelweg gevraagd aan een bouwer die hier eerder een extra badkamer heeft gemaakt en die de woningen kende. Koste niets omdat ik het hem vroeg terwijl hij bij de buren bezig was, en hij vaker in dit soort huizen heeft gewerkt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:12
@redwing
Om misverstanden te voorkomen: dat een balk doorloopt hoeft niks te zeggen. Dan nog kan die zijn berekend op de overspanning met tussensteunpunt. Je moet altijd de afmetingen van de balken checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:29
D-e-n schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:05:
@redwing
Om misverstanden te voorkomen: dat een balk doorloopt hoeft niks te zeggen. Dan nog kan die zijn berekend op de overspanning met tussensteunpunt. Je moet altijd de afmetingen van de balken checken.
Klopt, maar ging er meer om dat het materiaal (hout/beton) niet zoveel zegt. Uiteindelijk gaat het erom hoe de constructie bedacht is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.oosterom
cadsite schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:41:
[...]

Je kan natuurlijk maar de ruimte gebruiken die er is.

Staar je gewoon niet blind op jouw plannetje van de kleine kamer linksboven. Dat is gewoon niet juist.
Een standaard 1-persoonsmatras is 90 x 200 cm. Tel daar nog de bedrand bij en wat overhangende dekens en je hebt al minstens 205 x 100 cm.
De positie van je bureau in die kamer is gewoon niet mogelijk. Je hebt 45 cm tussen je bed en je tafelblad om te zitten:
[Afbeelding]

Je zou ook eens moeten nakijken hoeveel afstand je hebt tussen je WC-pot en je bad. Er staan geen maten bij, maar ik ben er redelijk van overtuigd dat je met je knieën tegen het bad gaat zitten.
Duidelijk, het wordt inderdaad allemaal wel heel krap, het beste zou zijn om het toilet apart te doen aangezien de andere kleine kamer toch niet als slaapkamer gaat dienen en het grootste gedeelte van die ruimte waar de wc moet komen een beetje loze ruimte is. Ik ben alleen bang dat dit niet te doen is met leidingwerk (langs de trap loopt wel een koof maar hier zit de buis van de houtkachel in en wordt dus warm)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXGmU1sRSRmICHW_dnAU118OrcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WbIBLjghtSzW80ZAejR7z2N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door B.oosterom op 24-01-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:21

reaL_G

G

B.oosterom schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:11:
Bedankt voor de reacties!
Alle vloeren zijn betonvloeren, maar zoals inderdaad aangegeven kan ik er toch maar beter een expert naar laten kijken.
Over de leiding voor de WC had ik ook nog niet nagedacht dus daarvoor ook eerst maar eens laten kijken of dit wel haalbaar is.
je kan altijd ook gewoon in het gemeentearchief zelf de bouwaanvraag tekeningen opvragen/ laten kopieren dan zie je hoe de daadwerkelijke constructie is bedacht. kosten enkele euros voor de kopieën, zelf bekijken en fotos maken kost niks.

daarna kan je evt altijd nog een expert laten kijken. geeft jezelf wel een beter inzicht.

70mm binnenwandjes lijkt idd op niet dragend.
maar dit lijken mij meer verkooptekeningen/VO tekeningen als ik zie wat voor info op de tekeningen staat.

GiTS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cadsite
Ik weet niet welke blocks jij gebruikt in die floorplanner, maar dat klopt echt voor geen meter.
Je WC-hokje is er nu eentje waar je met je neus tegen de deur gaat zitten. Je 2-persoonsbed is eentje van de jaren '60 (180 x 160?)
Als je dan toch aan het tekenen gaat, doe het dan wel met de juiste afmetingen.

Om snel en eenvoudig te kunnen plannen raad ik (als CAD tekenaar) altijd aan om dat op papier te doen. Teken je grondvlak, en de onverplaatsbare dingen op een blad.
Teken dan de onderdelen samen met de noodzakelijke ruimte errond op papier en knip dit uit. Doe dit ook voor muren en deren en je kan heel snel verschillende layouts proberen.

Ik heb even je afbeelding binnen getrokken en verschaald en wat ruwe maten op gezet. Vergelijk dat eens met jouw bed bijvoorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MdXOKG6.png

Zou je, gezien de beperkte ruimte, niet beter gaan voor een bad waarin je kan douchen?

[ Voor 17% gewijzigd door cadsite op 24-01-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:47
Misschien eens teruggaan naar de start? Ik kan nergens teruglezen over om wat voor een huis het gaat? Is het een nieuwbouwhuis van een paar jaar oud of komt het uit bijv. 1960?

Is het een "standaard" nieuwbouw woning dan kan je alle tussenmuren verwijderen want vaak zijn die niet dragend (enkel de buitenmuren). Als je twijfelt laat dit dan door een expert uitzoeken voordat je verder gaat.

Ik zie bijv. de wc op een compleet andere locatie dus ik neem aan dat je bereid bent (en het geld hebt) om alle leidingen te verplaatsen en dus echt vanaf ruwbouw te beginnen. Als dat zo is, waarom begin je dan niet blanco en teken je je ideale woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 09:23
Mijn vorige woning had een toilet van ongeveer 1 meter diep en daar kon ik (1.85m) niet zitten met de deur dicht. Dus maak die fout niet en als je hem wilt maken zoek dan heel goed je toilet er op uit (ik denk dat het toilet bij mij wel goed was, totdat de bewoners voor mij een inbouwbak wilden)

[ Voor 19% gewijzigd door Makkelijk op 24-01-2022 11:20 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.oosterom
cadsite schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:28:
Ik weet niet welke blocks jij gebruikt in die floorplanner, maar dat klopt echt voor geen meter.
Je WC-hokje is er nu eentje waar je met je neus tegen de deur gaat zitten. Je 2-persoonsbed is eentje van de jaren '60 (180 x 160?)

Om snel en eenvoudig te kunnen plannen raad ik (als CAD tekenaar) altijd aan om dat op papier te doen. Teken je grondvlak, en de onverplaatsbare dingen op een blad.
Teken dan de onderdelen samen met de noodzakelijke ruimte errond op papier en knip dit uit. Doe dit ook voor muren en deren en je kan heel snel verschillende layouts proberen.

Ik heb even je afbeelding binnen getrokken en verschaald en wat ruwe maten op gezet. Vergelijk dat eens met jouw bed bijvoorbeeld.
[Afbeelding]

Zou je, gezien de beperkte ruimte, niet beter gaan voor een bad waarin je kan douchen?
Ik zie wat je bedoelt inderdaad.
Ik werk voor het makkelijke nu even met een gratis programma 'Floorplanner'

Het bed is 2 meter lang, hebben we nu ook in de andere kamer en ik weet dus welke loopruimte er over blijft. Daarnaast hebben we nu een bed van 160 waarbij een nieuw bed 180 gaat worden, dit heb ik in de kamer zelf opgemeten en is geen probleem als de kast in de nis valt.
De WC ruimte wordt inderdaad krap maar aangezien wij allemaal vrij klein zijn is dat voor ons prima, met een compact reservoir zou er voldoende ruimte over moeten blijven.
Beneden hebben we een ruime wc (wel handig voor als er gasten komen die wel lang zijn ;) )

Qua ruimte is een bad waarin we ook douchen zeker het handigst. Alleen hoop ik toch nog een oplossing te vinden om een bad en douche kwijt te kunnen.
Wellicht wordt het hem gewoon niet, maar dan heb ik in ieder geval mijn best gedaan een oplossing te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 22:48
Ook als het geen draagmuren zijn, vergeet niet de leidingen (elektra, water en riolering). Bij mij zit de meterkast onder de badkamer en lopen de electra buizen voor de verdieping, zolder en mechanische ventilatie door dat wandje tussen de slaapkamer en badkamer naar boven. Die zou je in zo'n geval om kunnen leggen maar betekent wel extra werk en wellicht een verlaagd plafond als je dezelfde doorvoer plekken van verdieping naar verdieping gaat hergebruiken.
Dit zelfde geld voor eventuele stopcontacten en schakelaars in die muur. Deze komen van boven en zitten nu ingestord in de afwerkvloer van je zolder.

8)7 niet goed gelezen je hebt een houten zolder vloer. dan is bovenstaand wat minder relevant.

[ Voor 7% gewijzigd door Candymirror op 24-01-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04 22:58
in je nieuwe tekening, teken je een bad. Hou er rekening mee dat een bad soms vereist, een lichte versterking van de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:20
Ik heb van 3 kamers 2 kamers laten maken, inclusief verplaatsen van een muur.
Bleek de vloer niet overal even hoog te liggen.... Kwam er opeens egaliseren bij en de planning natuurlijk in de war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.oosterom
badboyqxy schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:31:
in je nieuwe tekening, teken je een bad. Hou er rekening mee dat een bad soms vereist, een lichte versterking van de vloer.
Dat is inderdaad een goeie tip, op de bouwtekeningen van toen de woning nieuw werd opgeleverd stond wel een bad maar ik laat dit nog wel even nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.oosterom
cadsite schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:28:

[Afbeelding]

Als je alleen naar de badkamer kijkt, zou dit een optie zijn die te overwegen valt? De inloop naar de douche is niet super groot maar die is nu ongeveer hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJ89IedULa_vuMjr1_xkQ8Kceew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKBd5IflVPqHhUUp9QN8oZE9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jh85
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-05 21:54
Mischien een hele gekke optie: maar als je toch al leidingwerk langs de trap moet gaan maken voor een los toilet; kun je dan niet beter de huidige badkamer optoveren tot werkkamer en die andere kamer als badkamer inzetten? Zo krijg je voldoende plaats voor alles wat je in de badkamer zou willen hebben...

Qua afvoer zie ik dat verwarmingsketel al boven die ruimte hangt. Kans is dus aanwezig dat er een afvoer gemaakt zou kunnen worden. Tevens aanvoer van waterleidingen kunnen dan van bovenaf geregeld worden.
Pagina: 1