Toon posts:

Geen Turbo Boost mogelijk op Intel i7-8650U

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• daanthijssen
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-01-2022
Beste tweakers

In het kort; I7-8650U wil niet geboost worden, TurboBoost wil niet geinstalleerd worden, TurboBoost is wél enabled in de bios.

heb dus na vele uren werken eindelijk vandaag een tweedehands Dell latitude aan kunnen schaffen om op te 3D animeren en renderen. De laptop was nooit open gemaakt, en er was niks ''raars'' mee gedaan.

Om dit 3D renderen efficient te kunnen doen is de TurboBoost mogelijkheid zeer welkom. Dat zou volgens vele websites mogelijk moeten zijn op een i7-8650U :)

Maar wanneer ik de Intel (R) TurboBoost Monitor 2.6 wil installeren komt er de volgende melding:

''Installation can not continue because this computer does not have a processor with Intel Turbo Boost technology capability'' :?

Als ik rechtermuisklik doe op ''deze computer'' , zie ik bij info ook geen Turbo Boost frequentie staan. Wel staat er 2.11 GhZ. Waar dat vandaan komt is mij een raadsel, want de Boost frequentie is 4.2 GhZ

Als ik bij ''apparaatbeheer'' kijk, onder processors, zie ik alleen de standaard base frequentie van 1.90 GhZ

Als ik in de bios kijk naar systeem informatie, staat er wel degelijk een maximum clockspeed van 4.20

Zojuist de Intel diagnostic tool laten lopen, met de volgende uitslag

De volgende testrender laat zien dat de CPU niet boven de base frequency van 1.90 komt

Bedankt voor het lezen

Als er iemand is die me verder kan helpen, dan zou ik heel blij worden O+

[Voor 32% gewijzigd door daanthijssen op 24-01-2022 01:25]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:17

Nemesizz

Untouchable

Voor Turboboost hoef je geen aparte driver te installeren, het moet gewoon aanstaan in de BIOS en de CPU moet het ondersteunen (ik heb zelf nooit een aparte Turboboost driver hoeven te installeren).

Echter, wel een paar dingen om rekening mee te houden;
Turbo werkt alleen onder bepaalde omstandigheden, bepaalde factoren moeten het toelaten zoals temperatuur en energieverbruik (de processor mag niet boven een bepaald verbruik komen, of niet langdurig).

Vooral bij laptops is die hele turboboost niet heel geweldig, omdat ze dit vaak maar (zeer) kortstondig kunnen volhouden (ivm stroomverbruik / hitte) en vaak ook afhankelijk van hoe de OEM (dit geval Dell) het energiebeheer schema heeft geregeld (meestal volgen ze stipt de Intel richtlijnen, dus boost maar voor x aantal seconden en dan terug naar normale snelheid).

Daarnaast is de maximale boost-frequentie meestal voor 1 core, en eerlijk gezegd, dat komt zelden voor (heb het bij m'n eigen processors nooit gezien, ging altijd naar de all-core boost, en die ligt een heel stuk lager dan de single-core boost).

Op gewone desktop (retail, dus niet OEM) borden werkt boost meestal prima, omdat die minder snel last hebben van limitaties van energieverbruik / warmte en houden zich ook niet strikt aan de richtlijnen van Intel (dus kunnen boost veel langer vasthouden dan maximaal x aantal seconden).

Laptops werkt het vaak een stuk minder, vooral vanwege de limitaties qua energie en warmte.

Een U serie processor is overigens ook een Ultra Low Voltage model, die zijn eigenlijk voornamelijk bedoeld om zuinig te zijn, de boost periode voor die dingen is dus vaak toch al laag (uit m'n hoofd; hooguit 20 seconden of zoiets).
Als ik bij ''apparaatbeheer'' kijk, onder processors, zie ik alleen de standaard base frequentie van 1.90 GhZ
Dat klopt, en dat is normaal (bij m'n huidige desktop staat bijvoorbeeld 3,6Ghz maar ding draait wel op 4,5Ghz ... is overigens een 8600K in mijn geval).
Als ik rechtermuisklik doe op ''deze computer'' , zie ik bij info ook geen Turbo Boost frequentie staan. Wel staat er 2.11 GhZ. Waar dat vandaan komt is mij een raadsel, want de Boost frequentie is 4.2 GhZ
Als ik bij Intel ARK kijk (ideaal om info over processors op te vragen) is de 1.9Ghz de base clock bij een bepaalde TDP , de 2.11Ghz is de maximale clockspeed bij de verhoogde TDP (dit zal waarschijnlijk de all-core boostclock zijn, en moet dus toegestaan worden door het moederbord / koeling / energieverbruik, bij een laptop zal dan vaak de adapter aangesloten moeten zijn).
De 4.2Ghz is zoals ik verwachtte de single-core boost, maar zoals ik al eerder aangaf, heb ik dat eigenlijk nooit gezien bij een van m'n processor die Turboboost ondersteunen (van socket 1366 Xeon, tot aan m'n huidige Coffeelake, heb ze nooit naar de single-core boost snelheid zien gaan, altijd en alleen maar de all-core boost).

Ik vrees dus dat je verwachtingen van de laptop/processor iets te hoog lagen.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Heb je dit op stroom getest? Ik heb de i5 variant (edit: de 8365U, niet de 8650U) in een HP elitebook en zonder stroom boost ie niet.

Dat heeft volgens mij te maken met de L1 en L2 power limits settings.

Met ThrottleStop kun je deze bekijken en aanpassen. Met HWINFO64 kun je zien wat er gebeurt met de power naar de cpu.

[Voor 5% gewijzigd door Boeryepes op 25-01-2022 13:27]

• daanthijssen
Bedankt voor jullie reacties, en er is resultaat!

Heb zojuist ThrottleStop geinstalleerd, en op performance gezet, en TurboBoost aangezet. Of eerder gezegd, disable turboboost uitgezet. En dat zorgde er gelijk voor dat de boost in kickte!

De CPU (i7-8650U) klokt nu, tijdens het renderen, steeds rond de 2,8 GhZ, met rond de 70%, soms 90% gebruik. Zoals zichtbaar in taakbeheer onder prestaties.

Temperatuur stabiel rond de 79 graden

Zelfs als ik ThrotteStop afsluit, blijft de snelheid (gek genoeg?) op 2.8 Ghz :)

Ik ben harstikke tevreden, maar we zouden geen tweakers zijn als we hier zouden stoppen, want

De CPU zou nog sneller zijn, als het gebruik ook de 100% kan tikken, dus ook de 3.6 GhZ aan kan tikken, zoals mijn andere i5-8350U doet die tijdens het renderen bijna standaard op 100% staat, en wel de 3.4 GhZ draait

Misschien ligt het aan deze 2D rendertaak, dat de 3.6 GhZ niet wordt bereikt. Ik zal straks eens een 3D rendertaak aanzetten, en dan kijken of de 100% en 3.6 GhZ wordt aangetikt.

De stroomkabel is verbonden met de laptop

In ieder geval ben ik nu al dik tevreden, dankzij jullie.

Dankjewel :)

• daanthijssen
Heb op jullie advies Hwinfo64 geinstalleerd, bijgevoegd een screenshot. Dit is tijdens het 2D renderen.

Ik kan aan deze screenshot geen bottleneck aflezen, misschien jullie wel? Zoals je kunt zien is de avg clock 2.8 GhZ, opzich prima, maar als iemand weet hoe deze naar 4.2 GhZ zou kunnen, dan hoor ik het graag _/-\o_

[Voor 17% gewijzigd door daanthijssen op 25-01-2022 17:02]

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Geen expert maar 3D renderen, zo lijkt mij, is niet per se een goede test voor de CPU omdat het de grafische chip en ssd waarschijnlijk ook belast. Wil je een zuivere CPU test, kijk dan eens naar een cpu load/benchmark test en vergelijk de score met andere vergelijkbare CPUs.

En kijk eens naar de task manager gedurende het renderen om gpu en ssd gebruik in te zien.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee