Wat is de 32A tegenhanger van de Hager MKS516?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Mijn groepenkast is momenteel voorzien van Hager MKS516 installatieautomaten. Dit zijn installatieautomaten met 1p+N 16 A B-karakteristiek 6 kA én quickconnect. Met name dat laatste is belangrijk, ze zitten namelijk op een kam 'geklikt'.

Nu wil ik een 32A installatieautomaat erbij zetten t.b.v. mijn laadpaal. Ik heb echter grote moeite de juiste installatieautomaat te vinden. Deze voldoet qua specs, maar is niet voorzien van quickconnect:

Ik heb wel deze 32A installatieautomaat met quickconnect gevonden, maar dat is een dubbele en vereist een speciale doorverbind rails en dat wil ik niet.

Dus vandaar de vraag: weet iemand wat de '32A' tegenhanger van de Hager MKS516 is? De MKS532 bestaat helaas niet, heb ik al op gezocht ;)

Thanks!

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:13
Is dat in een bedrijfspand o.i.d.? In een Nederlandse woning verwacht je dit nl. niet tegen te komen. Is geen antwoord op je vraag, I know.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:56

lytjepole

Schier?

Kans is groot dat 32A voor de quickconnect (gelukkig) niet bestaat. Je loopt dan al snel tegen de grenzen van dergelijke rail aan...

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Wilke schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:09:
Is dat in een bedrijfspand o.i.d.? In een Nederlandse woning verwacht je dit nl. niet tegen te komen. Is geen antwoord op je vraag, I know.
Nope, Nederlandse woning.
lytjepole schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:09:
Kans is groot dat 32A voor de quickconnect (gelukkig) niet bestaat. Je loopt dan al snel tegen de grenzen van dergelijke rail aan...
Ah, dat verklaart.... niet bij stil gestaan eerlijk gezegd.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Wat voor netaansluiting dan? Is veelal 1x35A of 3x25A, anders betaal je nl. jaarlijks vele honderden euro's extra capaciteitstarief (zonder nog maar een kWh te verbruiken). In beide gevallen hoort daar geen 32A automaat achter i.v.m ontbreken selectiviteit.

Kan die laadpaal niet met een 3-fasenaansluiting overweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:18
Hoe zwaar is de hoofdzekering en welke kabel ligt er naar de laadpaal?

"Quickconnect" slaat bij deze automaten op de steekcontacten aan de bovenkant, waar je dus de afgaande draad aansluit. De onderkant welke op de kamrail zit is gewoon hetzelfde als bij de bestaande automaten. Dat je bij de 32A variant geen steekcontacten aan de bovenkant vindt is logisch, want deze contacten zijn voor maximaal 2,5mm² en dat is te weinig voor 32A.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Wilke schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:14:

De auto kan dat wellicht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Wilke schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:14:
[...]

Wat voor netaansluiting dan? Is veelal 1x35A of 3x25A, anders betaal je nl. jaarlijks vele honderden euro's extra capaciteitstarief (zonder nog maar een kWh te verbruiken). In beide gevallen hoort daar geen 32A automaat achter i.v.m ontbreken selectiviteit.

Ik heb een netaansluiting van 1x40A. De laadpaal is voorzien van load balancing.
Ik heb nog geen 3 fase aansluiting en ik wil eerst kijken of ik de laadsnelheid op 1 fase met load balancing voldoende vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Freekers schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:19:
[...]

Ik heb een netaansluiting van 1x40A. De laadpaal is voorzien van load balancing.
Een B32 automaat is niet selectief ten opzichte van de hoofdzekering. Dit betekent dat bij kortsluiting in de laadpaal vrijwel zeker de hele woning in het donker zal zitten. Het voordeel bij jou is dat de hoofdzekering een automaat zal zijn die je zelf weer in kunt zetten, maar echt geweldig is het natuurlijk niet.
Ik heb nog geen 3 fase aansluiting en ik wil eerst kijken of ik de laadsnelheid op 1 fase met load balancing voldoende vind.
Welke auto gaat het over? Genoeg auto's die bij laden op 1 fase niet sneller dan 3,7kW laden, oftewel 16A. Dan heb je ook geen 32A automaat nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Dan zou je voor selectiviteit (zeker weten dat die groep er uit slaat en niet de hoofdzekering) max. een 25A groep moeten plaatsen. Wellicht instelbaar op de laadpaal dat 'ie daar dan sowieso niet over mag (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Xander schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:17:
Hoe zwaar is de hoofdzekering en welke kabel ligt er naar de laadpaal?

"Quickconnect" slaat bij deze automaten op de steekcontacten aan de bovenkant, waar je dus de afgaande draad aansluit. De onderkant welke op de kamrail zit is gewoon hetzelfde als bij de bestaande automaten. Dat je bij de 32A variant geen steekcontacten aan de bovenkant vindt is logisch, want deze contacten zijn voor maximaal 2,5mm² en dat is te weinig voor 32A.
De hoofdzekering is 40A en ik heb een 4X4 mm2 YMVK-AS grondkabel naar de laadpaal gelegd voor het geval ik in de toekomst toch wil overstappen op 3 fase, dan hoef ik geen nieuwe kabel te leggen.

Aha, dus in principe voldoet dan elke Hager automaat? Ik had namelijk een EMAT automaat besteld en de aansluitingen aan de onderzijde hebben een andere afstandsmaat dan Hager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Freekers schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:25:
[...]

Aha, dus in principe voldoet dan elke Hager automaat? Ik had namelijk een EMAT automaat besteld en de aansluitingen aan de onderzijde hebben een andere afstandsmaat dan Hager.
Nee, niet iedere automaat, maar in ieder geval wel degene die je linkt.

Volgens mij:
MHS5..
MJS5..
MHN5..
MJN5..
MKS5..
MKN5..
MLN5..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Wilke schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:24:
Dan zou je voor selectiviteit (zeker weten dat die groep er uit slaat en niet de hoofdzekering) max. een 25A groep moeten plaatsen. Wellicht instelbaar op de laadpaal dat 'ie daar dan sowieso niet over mag (?)
Xander schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:24:
Een B32 automaat is niet selectief ten opzichte van de hoofdzekering. Dit betekent dat bij kortsluiting in de laadpaal vrijwel zeker de hele woning in het donker zal zitten. Het voordeel bij jou is dat de hoofdzekering een automaat zal zijn die je zelf weer in kunt zetten, maar echt geweldig is het natuurlijk niet.
Selectiviteit en load balancing is een lastige inderdaad. Ik vertrouw hier even op het load balancing gebeuren, ook al strookt dat met de selectivteit regels.
Xander schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:24:
Welke auto gaat het over? Genoeg auto's die bij laden op 1 fase niet sneller dan 3,7kW laden, oftewel 16A. Dan heb je ook geen 32A automaat nodig.
MG Marvel R. Volgens EV-Database kan deze op 1 fase laden met 32 A.
Xander schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:29:
Nee, niet iedere automaat, maar in ieder geval wel degene die je linkt.

Volgens mij:
MHS5..
MJS5..
MHN5..
MJN5..
MKS5..
MKN5..
MLN5..
Top, hartstikke bedankt. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Freekers schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:35:
[...]

[...]

Selectiviteit en load balancing is een lastige inderdaad. Ik vertrouw hier even op het load balancing gebeuren, ook al strookt dat met de selectivteit regels.
Load balacing lost problemen met de gelijktijdigheid op, niet met selectiviteit.

Selectiviteit gaat over wat er gebeurt bij kortsluiting, daar gaat je load balancer echt niet bij ingrijpen (laat staan snel genoeg). :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:19
Een laadpaal heeft zijn eigen aardlek nodig ;) dus beter gewoon een aardlekautomaat er in zetten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1