Toon posts:

Gebruikte Raid0 schijf naar normale HDD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Timmehhh078
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-01 19:24
Goedenavond,

nadat mijn oude hdd begon te ratelen wou ik hem vervangen voor een die ik nog had liggen,

deze schijven (6stuks) komen uit een mediaserver of iets vergelijkends van een vriend, deze zijn zover ik kan zien nu RAID0 geconfigureerd

nu dacht ik simpel in schijfbeheer de schijf te verwijderen/formateren en nieuw volume te maken maar dit lukte niet zoals ik dacht,

de schijf is niet los te vinden. alleen als een 1tb partitie waar ik niks mee kan.

de vervangende schijf is 500gb WD Green

ik zou graag willen weten of ik de RAID kan verwijderen en de schijf weer als normale hdd kan gebruiken?

Crystaldisk ziet de schijven wel ( ik heb er 2 ingestoken )
Schijfbeheer ziet ze niet los van elkaar

Alle reacties

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 11:47
Dat kan niet
bij RAID 0 is er geen redundancy maar is er sprake van striping
dus je data is gespreid over de volledige RAID
dus je hebt al je schijven nodig om je data toegankelijk te krijgen

RAID0 = GEEN BACKUP

dus je moet een andere backup hebben om je data veilig te houden buiten je RAID 0 om

[Voor 22% gewijzigd door boyette op 23-01-2022 21:35]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je bent je data kwijt, maar dat wil niet zeggen dat je de disk zelf niet meer kan gebruiken.

@Timmehhh078 Kun je het eens proberen in diskpart? Dat je daar alle bestaande volumes weggooit en een nieuwe aanmaakt.
Die CRC error kan ook duiden op een defecte disk, maar het screenshot van Crystal Disk Info duidt daar dan weer totaal niet op, dus voor nu zou ik gewoon uitgaan van een werkende disk.

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-01 11:36
Timmehhh078 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:27:
de schijf is niet los te vinden. alleen als een 1tb partitie waar ik niks mee kan

( ik heb er 2 ingestoken )

Schijfbeheer ziet ze niet los van elkaar

[Afbeelding]
Begin eens met 1 schijf, blijkbaar probeert windows het RAID0 array te laden.

Voor de duidelijkheid, je wil 1 (of meer) van totaal 6 schijven uit een RAID array gaan hergebruiken als losse disk zonder de data te bewaren, toch?

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:19

DataGhost

iPL dev

Itt de posts hierboven suggereert de topicstart dat de schijven ooit gebruikt zijn geweest, dat de eventuele data erop ongewenst is en de schijf gewoon weer als enkele, lege schijf gebruikt moet gaan worden. Dus dat de data kwijt is boeit geen hol.

De partitietabel die erop staat is waarschijnlijk die van de hele RAID-set die 1TB groot was (2x 500GB). Dat is waar Windows eerst vanuit gaat. Waarschijnlijk kan je daarom geen wijzigingen aanbrengen in de huidige partitietabel of de momenteel aanwezige partitie formatteren, aangezien deze niet klopt met de grootte van de schijf. Probeer eerst de partitie ("Niet toegewezen") te verwijderen en daarna opnieuw aan te maken, Windows zou dan met de suggestie moeten komen dat je partitie maximaal iets minder dan 500GB groot mag zijn. Als dat nog niet lukt kan je proberen de schijf opnieuw te initialiseren, dan zou er een heel nieuwe partitietabel aangemaakt moeten worden. Als dat nog niet lukt zal je op een andere manier de partitietabel (eerste sector van de schijf) moeten wissen/zerofillen, dat kan met verschillende tooltjes.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:58
@Timmehhh078
Niet direct antwoord op je vraag, maar ik zou geen oude hdd's gaan hergebruiken. Zeker niet als ze zo'n beperkte capaciteit hebben.
Nieuwe hardeschijven zijn goed betaalbaar, dus ik zou daar eens naar kijken:
https://tweakers.net/interne-harde-schijven/vergelijken/

• Timmehhh078
ik heb 1 schijf aangesloten nu,

de data erop hoef ik niet te hebben,

diskpart heb ik nooit gebruikt, iemand een begeleiding hierin?

ook kan ik "niet toegewezen'' partitie niet verwijderen, hij geeft de error dan die op de foto staat

@chrisborst ik weet dat het geen grote schijven zijn, maar ik heb opzich niet meer nodig + ik heb ze toch + het geld hou ik in de zak ( als het echt niet lukt koop ik wel een nieuwe m2 ipv de ssd die ik nu heb)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Ik heb een afwijkende mening en ik zal uitleggen waarom:

- Jouw 500 GB harddisk:
Afgaande op de SMART-tabel is met de harddisk niets mis (geen communicatiefouten met het moederbord, C7 = 0, geen slechte sectoren), met je bestandsystem daarop wel. Mogelijk heb je ooit een powerfailure gehad met tot gevolg een fout in een bestand. Dat verhelp je door een Schijfcontrole uitte voeren op die harddisk.
Daarna pak je een van die harddisks uit de RAID-set, die sluit je aan en je verwijdert op die disk met DISKPART alle partities. Daarna formatteer je de disk (een "lange" format, geen Quick format) en je kent een driveletter toe.
Daarna maak je op die disk éérst een kopie van al je belangrijke data (gewoon via de verkenner), daarna ga je verder. Op deze manier zorg je eerst dat je de gesignaleerde foutmelding verhelpt.

- de harddisks uit de RAID0-set: daarop staat waarschijnlijk data die voor jou niet belangrijk is, je wil de harddisk gewoon in gebruik kunnen nemen. Daarvoor moet je de harddisk eerst ontdoen van de RAID-indeling, waarbij alle data op die harddisk verloren zal gaan. Dat doe je met DISKPART (of GParted). Verwijder daarmee alle partities en formatteer daarna de disk met NTFS (lange format). Op die manier kun je alle disks achter elkaar gereed maken voor gebruik door jou.

- zorg er liefst voor dat vóórdat je begint, je al een complete en recente backup van al je belangrijke data op een externe harddisk hebt. Dan zit je niet raar te kijken als je een foutje maakt.

Op internet en op dit forum staat hoe DISKPART en GParted werken. Het zijn krachtige tools, kijk goed wat je in welke volgorde moet doen en check steeds goed op welke disk je werkt.

[Voor 5% gewijzigd door Renault op 23-01-2022 23:31]

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-01 11:36
Timmehhh078 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:01:
diskpart heb ik nooit gebruikt, iemand een begeleiding hierin?

ook kan ik "niet toegewezen'' partitie niet verwijderen, hij geeft de error dan die op de foto staat
We zijn geen helpdesk, je mag ook eerst zelf even zoeken he ;)

Maar als je twijfelt: een usb stick met linux werkt ook en dan kan je alle andere opslagmedia fysiek afkoppelen en zonder risico klooien. Ubuntu en Mint hebben 'Disks' voor schijfmanagement, hoef je waarschijnlijk niet eens commando's te typen.

Je hebt simpel gezegd controller -> fysieke disk(s) -> volume(s) -> partitie(s). Je RAID volume zit over meerdere disks en kan je (net als de partities in dit volume) niet bewerken aangezien de set niet compleet is

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• Timmehhh078
Zo, vandaag weer eens verder gegaan met het verhaal na nog wat lezen op internet,

Alle ssd's en hdd's afgekopppeld en de Raid0 schijf eraan, Bios opgestart, hier de instelling van AHCI > Raid gezet

pc starte op met de mogelijkheid naar een configuration utility voor RAID te gaan, hier kon ik makkelijk de raid verwijderen en erna afgesloten,

alles aangesloten, opgestart, en daar kwam de schijf online, even geformateerd naar NTFS en draaien maar

bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee