advies thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:06
Beste tweakers.

ik zoek advies om mijn netwerk thuis in te gaan richten, harware matig heb ik alles al wel klaar maar hoe nu verder softwarematig inrichten.

op dit moment heb ik een desktop pc en een laptop maar verwacht in de toekomst hier nog wel 2 of 3 pc's bij en we met 5 gebruikers gebruik hiervan gaan maken.

nu lijkt het mij ideaal dat iedereen op een willekeurige pc kan inloggen en hierbij zijn eigen programma's en documenten voorhanden heeft

nu heb ik een synology nas waarbij ik dit centraal kan opslaan en iedereen zijn eigen mappen geven maar de synology heeft ook een active directory server aanboord maar dan moet ik mijn laptop ook weer upgraden naar windows 11 Pro (desktop heeft al windows 11 pro)

wat is jullie ervaring hierin en hoe hebben jullie het ingericht?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:09
H143 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:45:
...
maar dan moet ik mijn laptop ook weer upgraden naar windows 11 Pro (desktop heeft al windows 11 pro)
...
Waarom?

Ik zou zelf niet aan een active directory beginnen thuis. Veel teveel moeite. Geef iedereen een aparte share op de nas, dan ben je er wel toch?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

of NAS alleen voor backups en 1 shared folder

:twk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:23
Hi H143,

Ik zou thuis niet gaan beginnen met active directory's of workgroups (leeft dat nog?).
Bij Synology kan je prima extra users aanmaken, en deze rechten geven op het file system.

Dan ben je er ook, en kan je ook files beheren met de Synology app op je telefoon.

Als je de mogelijkheid wil om achter een willekeurige PC te kunnen kruipen, komt je al gauw in de enterprise omgevingen terecht. Dan moet je alles al op een server hosten, maar mogelijk kan je niet zomaar elk programma gebruiken daarmee.

Ik zou het thuis gewoon vrij simpel houden met de tools die je hebt, waarvan een Synology NAS een hele mooie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Heb ook Synology met diverse users maar ik draai geen AD en werkt gewoon op Windows 10.

Wat ik wel heb gedaan is op Synology groepen aangemaakt

ro = Read Only
rc = Read & Change

En zo de juiste rechten toegekend.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor thuis zou ik veel eerder een voor € 100 per jaar een Office family packet nemen heeft iedereen 1 TB in de cloud kan je inloggen met Microsoft account etc. Op je NAS heb je shares om bestanden te delen etc.
Hiermee kan je makkelijk aangeven dat ze op de devices mogen inloggen etc en kunnen ze bij hun eigen bestanden. Simpel en relatief goedkoop. Voordeel is dat als ze nog jong zijn je ook inzicht kan hebben in hun activiteiten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:51

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ruben279 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:46:
Ik zou thuis niet gaan beginnen met active directory's of workgroups (leeft dat nog?).
Welkom in 2022; Active Directory is er nog steeds en zit gewoon in Windows Server 2022 en Azure gebakken.

Waarschijnlijk bedoel je iets anders met je opmerking maar je schrijft het wel erg iel op.
H143 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:45:
...wat is jullie ervaring hierin en hoe hebben jullie het ingericht?
Als je geen voorstel doet het je shared folders, een "directory service", etc wil inrichten, dan is misschien ook wel de vraag of je het zelfstandig wil/moet gaan doen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1