Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mel1986
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:48
Dag allen,

Wij zijn recent verhuisd en willen graag nog wat extra investeren in onze woning.
Ik heb ondertussen een aantal offertes gevraagd en ben benieuwd naar jullie mening. Ook heb ik een aantal vragen waar jullie mij mogelijk mee kunnen helpen :-)
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTGlXkDNEzccj_bmE81SR5YQzwU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZbRFy0SAaupcj9jACcXwVdKN.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ll59ZtSmSQGsFSs8NHQHkW-_UQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7CQw1qQJbV1sDnkFqJIoqamJ.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het betreft een plat dak met een breedte van 5 meter en een lengte van 11 meter. Er is over het algemeen voldoende ruimte, maar er is wel een zonneboiler en een afvoerpijp van de centrale ventilatie.
Schaduw
Er is vrij weinig schaduwvorming op het dak. Er is geen sprake van zachte schaduw (bomen), maar mogelijk een klein beetje harde schaduw in de vorm van de aanwezige zonneboiler en afvoerpijp. Maar met het gewenst aantal panelen moet dit gemakkelijk te vermijden zijn.
Jaarverbruik
Wij wonen er net een aantal maanden, maar kijkend naar ons huidige verbruik (verbuik is tijdens deze maanden het hoogst) dan komen we op 3100 kWh.

Op dit moment is er geen sprake van plannen om dit verbruik (veel) te verhogen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Er is sprake van een 1-fase aansluiting. Bij de aansluiting van een Bora kookplaat is er wel een groep bijgeplaats waardoor er nog ruimte over is voor de omvormer.
Budget en doel
Er is geen vast budget. Ik hoef niet persè de goedkoopste aanbieder te hebben. Het moet mij vooral gaan om de waarde van de investering. Het doel is voor ons om het huidige verbruik (en daar net even boven) te voorzien van zonne-energie.
Wie gaat het project uitvoeren
Een derde partij
Bijhouden van data
Geen uitgebreide functionaliteiten. Belangrijkste is dat we het via een app kunnen uitlezen.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6GAuxYLtljcHDHBEUgr1Eol4jE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zAwrh5PfNIkeEp5EQu3VKbAb.png?f=fotoalbum_large
Regio
Ik ben woonachtig in Alkmaar.
Overige vragen
  • Wij twijfelen tussen serieel of parallel (mirco-omvormers). Ik ben bewust dat je parallel (vooral) neemt als er sprake is van schaduwvorming of wanneer er een deel van de panelen vuil wordt. Maar zijn er naast deze voordelen ook nog andere voordelen? Of is het simelweg gewoon overbodige luxe voor onze opstelling?
  • Is er een bepaalde offerte die jullie het meest aanspreekt qua budget/kwalitet producten?
Thanks voor jullie tijd en energie (pun intended ;) )

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:06
Voor deze situatie heeft een serieel systeem duidelijk de voorkeur. Parallel is onnodig luxe, maar dan in het punt van monitoren per paneel, want 400Wp panelen toppen best 2-3% af op IQ7+ en dan leveren niet meer op dan een 3.6k omvormer.

De GoVolt en R&R solar serieel zijn beide een prima keuze, ook zelfstroom is een optie. Zou vooral de keuze laten afhangen van het gevoel bij de partij, prijs is vergelijkbaar en zou het niet laten aankomen op de garantie/ vermogen na 25 jaar.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mel1986
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:48
Thanks, @Dat_Doc ! Duidelijk verhaal. Ik neigde zelf ook al naar overbodige luxe omtrent parallel.

Ons gevoel gaat sneller naar een lokale installateur (R&R in dit geval) dan een grotere partij.

Thanks voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je hebt waarschijnlijk wel iets meer extra ruimte nodig in de kast voor het extra vermogen. Meeste PV boeren vergeten dit erg graag.