Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-04 08:57

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een handzame maar toch nuttige flitser voor mijn Sony a6600 voor incidenteel gebruik. Met nadruk gebruik ik de camera overdag of in goed belichte omgevingen.

De flitser is daarmee voor incidenteel binnen gebruik, het budget moet daar dan ook bij passen. Bij 200 euro moet het toch wel een keer op houden.

Wat ik wel wil doen:
  • Foto's maken van mensen in een binnenruimte. Denk aan presentaties in zaaltjes waarbij de presentator op de foto komt. Niet het pubiek.
  • Foto's van betere kwaliteit in low-light omgevingen. Denk aan objecten binnenshuis in de avond.
  • Gebruik maken van de moderne TTL mogelijkheid
  • Een volledige manuele modus alsmede een "auto" modus
Wat ik niet wil doen:
  • Remote (Wireless) flashing. Leuk om te hebben maar geen vereiste. Liefst zit hij op de body, en moet dus ook niet te groot / zwaar zijn.
  • Multi-flashing. Ik heb geen plannen om meerdere flashes tegelijk te gebruiken
Relevante software en hardware die ik gebruik
Sony a6600 body + SEL1655G / SEL70350G

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ter indicatie, mijn fototoestel voor deze huidige was een analoge camera. Ook op het gebied van flitsers heb ik dus aanzienlijk in moeten lezen om een idee te krijgen van de mogelijkheden.

Wat betreft vermogen van flisters heb ik begrepen dat het zgn. richtgetal een indicatie geeft van het inzetbare vermogen van de flitser volgens onderstaande relatie:

code:
1
Afstand (m) = Richtgetal / Diafragma

Als ik mensen op een afstand van 10 meter wil belichten bij een diafragma van 4.0 dan heb ik een richtgetal van 40 nodig. Ik ga er hier van uit dat dit geld voor full-frame equivalente waarden?

Dat richtgetal word vaak vermeld bij ISO 100 en bij een zoomafstand van 105 mm. Het effect van ISO is duidelijk, de "zoomafstand" heeft schijnbaar te maken met de bundeling van het licht. Een grotere zoomafstand bundelt het licht meer, waardoor een kleiner gebied met een hogere intensiteit wordt belicht. Is dit equivalent aan de zoomafstand van de lens, of staat dit los van elkaar?

Gevonden opties:
Sony flitsers lijken allemaal stevig aan de prijs. Godox lijkt verreweg de meeste opties aan te bieden, daar ben ik dan ook al snel beland. Ik heb nog wel even bij andere merken gekeken, maar de keuze is reuze :)

Godox Speedlite TT350s (€99) / V350s (€170) Richtgetal 36
Dit lijkt dezelfde unit te zijn, waarbij het verschil zit in de batterij. De V350S heeft ook nog een groothoekdiffusor. Het formaat staat me aan, dit lijkt mooi te passen bij de APS-C body.

Godox TT685s (€150) / V860IIs Flash Richtgetal 60
Het grotere broertje van de bovenstaande. Vergelijkbare prijs tegen een aanzienlijk hoger vermogen. Ik vind dit eigenlijk wat groot voor een APS-C body, maar vraag me af of dit een beter richtgetal is voor mijn toepassing.

HAHNEL MODUS 360RT SPEEDLIGHT VOOR SONY (€179) Richtgetal 36
Dit heeft wat wireless mogelijkheden om later eventueel aan toe te voegen.

Yongnuo Speedlite YN320EX (€100) Richtgetal 102
Dit lijkt me veel vermogen voor weinig geld, en dus ben ik wat bedenkzaam. Veel minder features maar dat hoeft geen beperking te zijn. Ik lees op reviews van andere flitsers van dit merk ook weinig goeds over de kwaliteit (pricewatch: Yongnuo YN600EX-RT voor Canon)

Ik neig zelf naar een Godox V350S, maar ben benieuwd naar jullie input.

[ Voor 2% gewijzigd door sys64738 op 23-01-2022 19:00 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Beste antwoord (via Steef op 26-01-2022 12:00)

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-04 20:02
Ik ben begonnen met de TT350. Leuk handzaam flitsertje met veel mogelijkheden (oa HSS). En dat op twee oplaadbare penlites.
Daarna de grotere TT685 aangeschaft. Leuk, want dan kan de TT350 als afstandsbediening werken!
Daarna een echte afstandsbediening en een grotere flitser.
De TT350 gebruik ik nu alleen als 3e flitser.
Dit was een nuttige opbouw voor mij waarbij ik met elke uitbreiding niet alleen een flitser erbij kreeg maar ook extra mogelijkheden qua remote bediening.

Je kunt een Godox systeem echt stap voor stap opbouwen. Je hebt er al iets aan bij de eerste flitser en die flitser blijft nuttig als je meer dingen aanschaft. Het is niet zoals bv een lens; als je een 50mm lens hebt en een betere 50mm lens koopt heb je de 1e niet meer nodig. Je kunt ze toch niet tegelijk gebruiken. Bij een flitssysteem kun je alles wat je hebt tegelijk toepassen, dat is wel leuk.

[ Voor 46% gewijzigd door Tarquin op 24-01-2022 23:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-04 14:23

psy

Zelf gebruik ik bij mijn A6300 een Nissin i40.
Als ik jouw verhaal goed lees is dat ook een perfecte flitser voor jou. De verkrijgbaarheid lijkt wel lastiger nu.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
psy schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:08:
Zelf gebruik ik bij mijn A6300 een Nissin i40.
Als ik jouw verhaal goed lees is dat ook een perfecte flitser voor jou. De verkrijgbaarheid lijkt wel lastiger nu.
Ik ben die naam en die versie heel veel tegen gekomen tijdens mijn korte zoektocht maar kon hem inderdaad bijna nergens leverbaar vinden!

Hoe is dat formaat / gewicht op je 6300?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-04 14:23

psy

Het blijft natuurlijk een externe flitser, maar hij is nog behoorlijk compact in vergelijking met sommige (Sony) flitsers. Hij is ook net groot genoeg dat er nog net 4 AA accu's in de basis passen.
Gewicht stoor ik me niet aan. Echt een fijn ding als ik méér flits nidig heb, en hij is behoorlijk krachtig, zelfs met de 18-105 goed bruikbaar.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Yep. Godox V350s.

Zoomt ook met je focal length mee. 24mm tot 105mm (eq). Inclusief groothoek diffuser max 14mm (eq). Xpro-1 maakt hem op afstand bedienbaar. Of je kunt de V350 gebruiken als transmitter voor een later te kopen V860 II.

1 kleine voordeeltje van de TT350 (2xAA ipv accu): hij is 1cm minder lang. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
De Godox TT350 of de TT685.

De 350 is een hartstikke leuke starter. In grotere ruimtes kun je wel tegen de grenzen aan gaan lopen maar denk aan woonkamer: Prima. Bounceflits via het plafond in een woonkamer: Prima.

De TT685 geeft al genoeg licht dat je een modifier (paraplu e.d.) kunt toepassen om de kwaliteit van het licht te verbeteren.

Helaas voor jou hebben de Godox flitsers teveel mogelijkheden. Zo kunnen ze allemaal off-camera gebruikt worden als je er voor 40-60 euro een afstandsbediening bij koopt.
Dan zou je de flitser bv opzij van de spreker op het podium kunnen plaatsen (of iemand richt die op hem), terwijl jij een foto maakt die niet platgeflitst is.

Voor mij is dat een reden om in Godox als systeem te stappen. Als je dat echt absoluut niet wilt en je wilt altijd recht van voren flitsen, moet je een flitser kopen die dit niet kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:20
De Godox flitsers hebben inderdaad ingebouwde ontvangers en kunnen meer dan gewoon flitsen, maar voor die prijs heb je weinig anders met dezelfde kwaliteit.

Hoe de foto's eruit gaan zien, hangt heel sterk af van je camera instellingen. Goed leren flitsen is enorm belangrijk. Vaak leg ik dit uit als de instellingen nemen alsof je geen flitser gebruikt met een stop langere sluitertijd en 1 stop lagere iso.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
@Tarquin @Universal Creations misschien had ik iets duidelijker moeten formuleren. Met "wat ik niet wil" bedoelde ik aan te geven dat ik die features geen eis zijn. Als die features er wel op zitten maar het nog steeds de beste oplossing is voor mijn situatie dan is dat natuurlijk prima.

Ik zal eens kritisch kijken hoe groot een TT685 is, anders toch maar richting het kleinere broertje.

Altijd flets van voren flitsen is zeker niet de bedoeling, een roteerbare kop heeft dus zeker meerwaarde. Ik wist niet dat er een remote optie voor relatief weinig geld bestond, het is goed dat in het achterhoofd te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
€40-60 is niet in de Benelux te krijgen zonder (grijs) te importeren. Doorgaans betaal je zo'n €80-90 voor een nieuwe Godox X1T/X2T of XPro transmitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Steef schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:26:
@Tarquin @Universal Creations misschien had ik iets duidelijker moeten formuleren. Met "wat ik niet wil" bedoelde ik aan te geven dat ik die features geen eis zijn. Als die features er wel op zitten maar het nog steeds de beste oplossing is voor mijn situatie dan is dat natuurlijk prima.
Het is maar met een knipoog, he.
Ik zal eens kritisch kijken hoe groot een TT685 is, anders toch maar richting het kleinere broertje.
De TT350 en TT685 hebben allebei een roteerbare kop.
De TT685 is zo fors als je van een 4-AA batterijflitser kunt verwachten. Ik zou hem meenemen als je al weet dat je gaat flitsen; de TT350 laat je sneller in je tas glijden 'voor het geval dat' .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ik ben zelf fan van de TT350s. Naast compact heeft ie TTL en HSS. Ik heb momenteel 2 stuks + een TT600 voor in de (hobbymatige) studio. Hij kost inderdaad 99 euro bij de bekende camera winkels, maar dat ligt mede aan de importeur. Bij Amazon levert Godox direct aan Amazon en kost ie maar 81 euro. Er is eigenlijk geen concurrentie in die prijsklasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:06

RvL

Steef schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:26:

Altijd flets van voren flitsen is zeker niet de bedoeling, een roteerbare kop heeft dus zeker meerwaarde. Ik wist niet dat er een remote optie voor relatief weinig geld bestond, het is goed dat in het achterhoofd te houden.
Om je een indruk te geven van het formaat van de TT685, zo ziet het er uit op een Canon M50:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qB2t_rdtonbdMpKiYdiWNT0KbMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jiy6Nq0e51fEy0ONcrgmNIRC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCR_n2wlYO8V9H98AH6lIH-24jg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXJyG8Xs7vOGb6srjWtSsOWA.jpg?f=fotoalbum_large

Verder een prima flitser, absoluut niets mis mee.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
RvL schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Om je een indruk te geven van het formaat van de TT685, zo ziet het er uit op een Canon M50:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verder een prima flitser, absoluut niets mis mee.
Dat valt me nog alles mee, bedankt voor de effort hier :) !

De leverbaarheid van deze TT685 is wel een uitdaging, merk ik. Dat zal met reden zijn.

@RvL is de regelbaarheid van het vermogen voldoende om niet tegen een te hoog minimaal vermogen aan te lopen? Ik ben namelijk wel gecharmeerd van een wat hoger richtgetal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
Steef schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:22:
is de regelbaarheid van het vermogen voldoende om niet tegen een te hoog minimaal vermogen aan te lopen? Ik ben namelijk wel gecharmeerd van een wat hoger richtgetal.
Zelfs hele zware flitsers kun je goed instellen. 1/128 power is vrij weinig. Anders kun je altijd nog het diafragma kleiner maken, ISO verlagen of de sluitertijd verkorten aangezien er HSS op zit.

Wat betreft het richtgetal. Beter is om te kijken naar Ws als vergelijk. De grotere TT685 (4 batterijen) geeft ongeveer net zoveel power als 2x TT350 (2 batterijen).

Naar mijn mening kun je net zo goed 2x een TT350 kopen. Je kunt ze altijd samen in dezelfde richting flitsen, maar belangrijker nog: Je kunt het object van verschillende richtingen verlichten, waarbij je de 2e draadloos ergens neerzet. Bovendien zijn ze erg goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:06

RvL

Djarune schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:07:
[...]

Zelfs hele zware flitsers kun je goed instellen. 1/128 power is vrij weinig. Anders kun je altijd nog het diafragma kleiner maken, ISO verlagen of de sluitertijd verkorten aangezien er HSS op zit.

Wat betreft het richtgetal. Beter is om te kijken naar Ws als vergelijk. De grotere TT685 (4 batterijen) geeft ongeveer net zoveel power als 2x TT350 (2 batterijen).

Naar mijn mening kun je net zo goed 2x een TT350 kopen. Je kunt ze altijd samen in dezelfde richting flitsen, maar belangrijker nog: Je kunt het object van verschillende richtingen verlichten, waarbij je de 2e draadloos ergens neerzet. Bovendien zijn ze erg goedkoop.
2 flitsers on-camera is alleen nogal een uitdaging :) En volgens mij is dat wat @Steef wil

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
RvL schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:21:
[...]

2 flitsers on-camera is alleen nogal een uitdaging :) En volgens mij is dat wat @Steef wil
Camera + flitser in de rechterhand en extra flitser in de linkerhand

Of de 2e flitser met ducttape aan de 1e plakken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
RvL schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:21:
[...]

Dit is inderdaad mijn insteek, maar het is een interessante afweging.

Ik ga eens wat meer lezen over flits technieken en mogelijkheden. Ik vind het lastig in te schatten of een richtgetal van 36 te beperkend is, in dat opzicht ben ik gecharmeerd van de TT685 omdat ik dan mogelijk minder snel "te kort" kom?

Mijn zorg was dat dat veel te groot zou zijn voor een APS-C body, maar dat lijkt mee te vallen.

Overall stuurt iedereen in dit topic toch wel naar een Godox flitser, in dat opzicht is mijn vraag wel beantwoord. Het is aan mij om uit te vogelen of ik de grotere variant nog handzaam genoeg vind.
Djarune schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:31:
[...]

Camera + flitser in de rechterhand en extra flitser in de linkerhand

Of de 2e flitser met ducttape aan de 1e plakken :P
:+

[ Voor 13% gewijzigd door Steef op 24-01-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
Steef schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:35:
Mijn zorg was dat dat veel te groot zou zijn voor een APS-C body, maar dat lijkt mee te vallen.
Ik vind het verschil in grootte toch wel fors:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8958WeEkksHN9FXgJT02tH0csug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kb5WbKHUpwGYBcxDjhcCHtB9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Ik ben begonnen met de TT350. Leuk handzaam flitsertje met veel mogelijkheden (oa HSS). En dat op twee oplaadbare penlites.
Daarna de grotere TT685 aangeschaft. Leuk, want dan kan de TT350 als afstandsbediening werken!
Daarna een echte afstandsbediening en een grotere flitser.
De TT350 gebruik ik nu alleen als 3e flitser.
Dit was een nuttige opbouw voor mij waarbij ik met elke uitbreiding niet alleen een flitser erbij kreeg maar ook extra mogelijkheden qua remote bediening.

Je kunt een Godox systeem echt stap voor stap opbouwen. Je hebt er al iets aan bij de eerste flitser en die flitser blijft nuttig als je meer dingen aanschaft. Het is niet zoals bv een lens; als je een 50mm lens hebt en een betere 50mm lens koopt heb je de 1e niet meer nodig. Je kunt ze toch niet tegelijk gebruiken. Bij een flitssysteem kun je alles wat je hebt tegelijk toepassen, dat is wel leuk.

[ Voor 46% gewijzigd door Tarquin op 24-01-2022 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Ik ga het proberen met de TT350S

Wel bijzondere prijsverschillen zichtbaar op Amazon. Is er een hardware revisie geweest van dit spul ofzo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFuFIDnHDmcL7GHq_ITAjlrwrfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zye4eaeg7PU2PEUAmsYBCn37.png?f=fotoalbum_large

De 99 is een prijs die ik ook bij de gebruikeljke winkels zie, die 81 is wel opvallend.

[ Voor 8% gewijzigd door Steef op 26-01-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik denk het niet, want dan zou de flitser TT350 II heten (zoals ook bij een aantal andere Godox flitsers). Ik zie wel dat ze er een kleurengel set bij steken i.t.t. in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Optie 2 nemen: zit een kleine (plat vouwbaar) softbox/diffuser bij tbv macro, itt opties 1 en 3.

[ Voor 30% gewijzigd door Jackie Moon op 27-01-2022 21:18 ]

Pagina: 1