Toon posts:

Wat is de beste camera voor smart home systeem (live view)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stefan1294
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-01 10:03
Huidige situatie
Binnenkort wordt mijn nieuwbouwwoning opgeleverd en ik wil graag een camera aanschaffen die makkelijk te koppelen is in je Smart Home Ecosystem. Ik heb op dit moment een RING deurbel en camera's, maar die werken alleen met Amazon Echo. Ik gebruik op dit moment mijn echo show puur voor de RING camera en deurbel, voor de rest gebruik ik gewoon de Nest Hub.

Voor mijn nieuwe huis wil ik mijn Nest Hub blijven gebruiken. Ook heb ik een tablet waarop ik een Home Assistant dashboard toon die verbinding maakt met de Raspberry Pi waar een Zigbee USB stick in zit en verbonden is met de slimme meter. In mijn nieuwbouwwoning ga ik dit allemaal opnieuw installeren en instellen. Ik zit ook te denken om over te gaan op Homey Pro.

De vraag
Ik zoek een IP camera met smart functies die een open API heeft of in ieder geval een live view ondersteunt voor domotica besturingssystemen zoals Homey Pro en Home Assistant/OpenHAB. Ook moet het makkelijk te koppelen zijn met Samsung Smartthings (camera beeld op TV indien nodig) en te tonen zijn op de Nest Hub.

Welke camera is hier uitermate voor geschikt?

Ik heb veel gezocht naar opties, maar het lijkt erop dat ik niet verder kom dan de Nest Outdoor camera's. Deze zijn enigszins wel prijzig. Mijn lokale netwerk ga ik indelen met een Ubiquiti router en switch. Dus ik zat ook te denken om Ubiquiti camera's aan te schaffen. Het voordeel is ook meteen het nadeel: de beelden worden intern opgeslagen op een HDD. Dit apparaat (dat 3 HDDs ondersteunt) kost snel 300 euro. Maar ik kan niet vinden dat de Unifi camera's makkelijk te koppelen zijn aan verschillende besturingssystemen.

Hebben jullie ervaring met bepaalde camera's en wat advies hierover?

Alle reacties

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Voor Ubiquiti kan je een cloud key 2 plus nemen van 200 Euro, voor thuisgebruik voldoet dat prima.
Ubiquiti camera’s kan je prima aan Home assistant koppelen en vanaf daar kan je beelden doorsturen naar je Nest. En ongetwijfeld iets wat met andere merken ook kan. Beelden op je TV lijkt me Nice to have, ik zou m’n keuze daar niet vanaf laten hangen.

“Beste” hangt natuurlijk af van je budget, eis voor lokaal vs cloud opslag, voorkeur voor om alles van 1 merk te hebben etc. en andere eisen aan je cam qua night vision, zoom etc.

Homey pro vs. HA op een PI is natuurlijk wel groot verschil in kosten en mogelijkheden, waarom de twijfel?

• stefan1294
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-01 10:03
Bedankt voor je antwoord @smesjz!
smesjz schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:51:
Beelden op je TV lijkt me Nice to have, ik zou m’n keuze daar niet vanaf laten hangen.
Je hebt gelijk, dat is een niet belangrijk detail. Sowieso doet SmartThings lastig in Nederland als het gaat om smart home features via de TV...
“Beste” hangt natuurlijk af van je budget, eis voor lokaal vs cloud opslag, voorkeur voor om alles van 1 merk te hebben etc. en andere eisen aan je cam qua night vision, zoom etc.
De camera's liever wel op 1 merk. Zoom is niet per se heel belangrijk, night vision daarentegen weer wel. De G3 Flex heeft mijn interesse, al ben ik bang dat deze niet binnen een paar weken op voorraad zal zijn. Deze is rond de 80 euro en op de zaak van een kennis doet deze het overdag en 's nachts goed. Maar mijn budget ligt eerder rond de 150 euro per camera.
Homey pro vs. HA op een PI is natuurlijk wel groot verschil in kosten en mogelijkheden, waarom de twijfel?
Bedoel je dat de Homey Pro beperkter is dan HA of komt het op hetzelfde neer? Ik heb geen ervaring met een Homey Pro, ik heb deze alleen in de praktijk mogen bewonderen. De Home Assistant werkt goed, maar is niet het meest simpel om te gebruiken. De Homey Pro lijkt standaard meer communicatiemethoden te ondersteunen waar je bij de Home Assistant al snel meerdere sticks/ontvangers in je Pi moet stoppen en dan configureren. Het is vooral dat ik het gevoel heb dat de Homey Pro een stuk gebruiksvriendelijk is. Ook is de Homey Pro (net zoals HA) "community-driven". Heel veel koppelingen, extensies, plug-ins, noem maar op worden daar ook ontwikkelt door de community.

In het begin blijf ik HA gebruiken, maar ik denk dat ik uiteindelijk over wil naar Homey Pro.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
ik heb geen ervaring met Homey Pro maar hoewel je natuurlijk meerdere apparaten kan koppelen met zigbee en z-wave en andere protocollen vind ik persoonlijk standaardisatie op 1 protocol wel handig ipv een mix. In jouw geval zou je dus nu zwave spul moeten aanschaffen om van Homeys voordeel te profiteren omdat je nu al zigbee hebt.

Qua gebruikersgemak kan Homey misschien makkelijker zijn, ik denk dat community rondom HA groter is (zeker hier op GoT) dus voor complexere zaken zijn er voor HA ook genoeg personen die kunnen helpen. Het is ook niet iedere dag dat je enorm complexe dingen instelt via YAML.

Zo’n Homey Pro kost ook zo’n 400 Euro, maar het is maar net hoeveel dat gebruikersgemak je waard is.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee