Mag ik een gat naar buiten boren in een nieuwbouw woning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1294
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-06-2024
Over twee maanden wordt mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Energiezuinig, gasloos, zonnepanelen, aardwarmtepomp, een geschatte EPC van 0,01, enzovoort. Het energielabel is A met nog wat plusjes (het beste label wat je nu kan hebben). Nu kan het nog even duren voordat ik intrek en het is een plek waar het bekendstaat dat keukens e.d. snel gestolen worden uit nieuwbouwwoningen als er nog niemand woont. De keuken is samen met het stucwerk het eerste wat er gedaan wordt in het huis.

Ik ben gek op smarthome apparatuur en ben van plan om meteen na de oplevering te zorgen voor een internetabonnement en camera's aan te schaffen. Ik zat te denken aan camera's die op batterij gaan, maar ik heb op dit moment slechte ervaring ermee (Ring). Als de camera meer dan 5 keer per dag beweging detecteert, is de batterij leeg in minder dan 4 weken tijd, dus wil ik voor een camera via kabel gaan

De vraag
Kan ik makkelijk een gat boren naar buiten voor een elektrabuis die ik dan via de binnenmuur (frezen) naar de kruipruimte laat lopen? Zonder dat dit effect heeft op mijn energielabel e.d.? Het gat boor je schuin naar boven (vanaf buiten) om ervoor te zorgen dat er geen regen in kan komen, maar het is natuurlijk wel mogelijk dat er nog vocht in komt. Aangezien het nog gestuukt moet worden, hoe zorg ik ervoor dat er geen vocht bij het stuukwerk kan komen?

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Laat na het maken van het gat een blowerdoortest doen. Vergelijk die met de test(en) die de bouwer heeft gedaan. De nieuwe waarde haal je door het EPC programma (UniEC) en je weet de impact.

Zonder gekheid, gewoon goed afpurren en de kabels waar de buis eindigt aftapen, dan heb je iig gedaan wat je kan qua luchtdichtheid.
Een bouwer die er net wat minder zin in heeft, of nog een meter dakaansluiting moest purren bij het einde van de doos maakt meer verschil dan zo’n gaatje van 20mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1294
Bedankt voor je antwoord, @bbbrumbrum! Ik weet niet of je dit kan beantwoorden, maar weet jij of dit enige impact heeft op het klimaat binnenin het huis? Als in, meer tocht, moeite met verwarmen/(top)koelen door middel van die warmtepomp e.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:11

Tazzios

..

stefan1294 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:10:
Bedankt voor je antwoord, @bbbrumbrum! Ik weet niet of je dit kan beantwoorden, maar weet jij of dit enige impact heeft op het klimaat binnenin het huis? Als in, meer tocht, moeite met verwarmen/(top)koelen door middel van die warmtepomp e.d.?
Ik gooi hem even terug: Hoe zou dat minigaatje wat je dicht maak nog invloed kunnen hebben volgens jou?

Indien je zelfs bang bent dat je warmte pomp zo klein bemeten is dat zo`n gaatje invloed heeft, zou je ook regelmatig je raamrubbers moeten gaan controleren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1294
Tazzios schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:17:
[...]

Ik gooi hem even terug: Hoe zou dat minigaatje wat je dicht maak nog invloed kunnen hebben volgens jou?

Indien je zelfs bang bent dat je warmte pomp zo klein bemeten is dat zo`n gaatje invloed heeft, zou je ook regelmatig je raamrubbers moeten gaan controleren. ;)
Haha, duidelijk. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:46
Te beginnen met de topic titel: Ja dat mag, het is tenslotte je eigen huis :)

Als de kabel toch naar de kruipruimte moet is het misschien beter om het gat van buiten meteen in de kruipruimte uit te laten komen, dan heb je ook geen last van vocht bij je stucwerk. (Maar waarschijnlijk wel een buis over de buitenmuur).

En ja ieder gaatje heeft invloed op het binnen-klimaat, maar voor een significant of zelfs merkbaar verschil moet je toch wat meer moeite doen. Als het gat gevuld word met pijp en kabel en je dicht het een beetje af ga je dat echt niet merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-06 23:50
Gewoon de vraag neerleggen bij projectontwikkelaar. Kan invloed hebben op garantie woning (bij ons woningborg). Dan weet je het zeker.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou ook kijken wat je met de kruipruimte kan doen. Dee heeft waarschijnlijk al openingen naar buiten, een luik naar boven en hier en daar waarschijnlijk leidingen voor warm water of cv die omhoog gaan. Misschien kun je daar gebruik van maken voor de kabel die je nodig hebt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:40

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Wat betreft die Camera's: Voor Eufy camera's is er een zonnepaneeltje verkrijgbaar. Sowieso doen die lang met de batterij is mijn ervaring, but your miles may vary. Verisure hangt hier in de buurt overal Arlo camera's op, waarvan sommigen ook met een zonnepaneel. Er zijn dus ook oplossingen waarvoor je dus geen gat door je gevel heen hoeft te boren ;)

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:45

Onbekend

...

De vraag of je een gat mag boren, hangt eigenlijk ook samen met het energielabel. Hoe meer gaten naar buiten (een afzuigkap of rooster bijvoorbeeld), hoe minder goed het energielabel is van het huis. (Meer info hier: https://www.atriensis.nl/...ielabels-door-de-nta-8800 )
Ik weet zo-even niet of je als nieuwe huiseigenaar het huis meteen mag aanpassen waardoor het energielabel er slechter van wordt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:46
Onbekend schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:44:
De vraag of je een gat mag boren, hangt eigenlijk ook samen met het energielabel. Hoe meer gaten naar buiten (een afzuigkap of rooster bijvoorbeeld), hoe minder goed het energielabel is van het huis. (Meer info hier: https://www.atriensis.nl/...ielabels-door-de-nta-8800 )
Ik weet zo-even niet of je als nieuwe huiseigenaar het huis meteen mag aanpassen waardoor het energielabel er slechter van wordt.
Tuurlijk mag dat. Maar bij verkoop moet je wel zorgen dat je energie-label weer klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik neem aan dat je in je kruipruimte al van die ventilatieroosters hebt zitten die al naar buiten lopen waardoor je daar heel gemakkelijk een kabel doorheen jast, hoef je zelf geen gaten te boren naar buiten toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:01
Ik zou nu het kan in ieder geval altijd zorgen dat je ze bedraad aan kan sluiten. Als je later spijt krijgt krijg je inderdaad een buis over je buitenmuur omdat de binnenzijde al afgewerkt is.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:12
Een nieuwbouwwoning waarbij de kruipruimte toegankelijk is, is toch al zeldzaam. Vraag maar eens na bij de bouwer wat de plannen zijn.

Lekker!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gezien de woning nog niet opgeleverd is, overleg ook even met de aannemer, wellicht kunnen ze je helpen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:26
Ja tuurlijk heeft het invloed.
Check hier hoe gevoelig het is, hoewel amerikaans, het concept veranderd niet.
YouTube: Aw poop... My house (blower door score)

Gewoon netjes dichtkitten als de kabel er doorheen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-06 08:53
Ik heb de Blink camera's van Amazon inmiddels al een half jaar hangen en ook al gaan ze meerdere malen per dag af zijn de batterijen nog niet leeg.

Maar wat je ook kiest, zorg ervoor dat de opslagbox goed verborgen is (of gebruik cloud opslag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-06 13:37
Ga je nog verlaagd plafond aanbrengen? Zo ja, ik heb eerst de gaten laten maken (hij kwam toch voor de afzuigkap), daarna pvc buizen getrokken naar de meterkast en daarna verlaagd plafond dicht maken. Dus niet in de binnenmuren naar naar de kruipruimte gefreesd.

Maar ik ben ook zo gek om zo'n 40 buizen in mijn verlaagd plafond te hebben aangebracht 8)7. Een paar gaan er naar buiten.

[ Voor 12% gewijzigd door mgizmo op 23-01-2022 18:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

mgizmo schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:36:
Ga je nog verlaagd plafond aanbrengen? Zo ja, ik heb eerst de gaten laten maken (hij kwam toch voor de afzuigkap), daarna pvc buizen getrokken naar de meterkast en daarna verlaagd plafond dicht maken. Dus niet in de binnenmuren naar naar de kruipruimte gefreesd.

Maar ik ben ook zo gek om zo'n 40 buizen in mijn verlaagd plafond te hebben aangebracht 8)7. Een paar gaan er naar buiten.
Verlaagd plafond?? Why? Plafond moet over het algemeen hoger niet lager zeker in nieuwbouwhuizen. Plafond is hier 3.5 meter hoog maar geen haar op mijn hoofd die denkt aan verlagen.

Dus dat je gek ben kan ik beamen maar niet vanwege die 40 buizen. :P

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-06 07:15
Ik heb ook de blink camera's op batterijen, doen inmiddels al ruim een jaar op dezelfde batterijen, gaan gemiddeld zo'n 3 keer per dag af.
Je kunt ze instellen zodat ze alleen s'nachts oid aanstaan, scheelt heel veel triggers, bij mijn zijn het voornamelijk katten die hem triggeren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1294
Bedankt voor de replies, iedereen! Ik ga nog even contact opnemen met de aannemer. Ik ga me ook aanmelden bij de vereniging Eigen Huis, wellicht dat zij ook nog wat advies kunnen geven over het mogelijke effect op mijn energielabel.

Ook bedankt voor de camera tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-06 13:37
Flagg schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:51:
[...]

Verlaagd plafond?? Why? Plafond moet over het algemeen hoger niet lager zeker in nieuwbouwhuizen. Plafond is hier 3.5 meter hoog maar geen haar op mijn hoofd die denkt aan verlagen.

Dus dat je gek ben kan ik beamen maar niet vanwege die 40 buizen. :P
Ja maar vraag even aan de bouwer aan of ze die leidingen alvast tijdens de bouw willen leggen en de plafonds gladstucen ipv spuiten en zichtbare naden tussen de kanaalplaten. 120 euro per leiding en spotjes inbouwen wil ik niet eens weten 😅
Pagina: 1