Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-05 15:04
Hoi,

Zoals zovelen zijn wij de mogelijkheden voor zonnepanelen aan het bekijken.

Heeft het nu/zin/ is het rendabel om aan de achterkant (noordkant) ook een aantal zonnepanelen te laten leggen zodoende we in de ochtend ook wat opbrengst mee kunnen pakken ?
Kan dit op een enkele omvormer?

Raden jullie een serie of parallel schakeling aan? We hebben geen last van schaduw van bomen danwel gebouwen. Enkel aandachtspunt is de panelen niet te dicht langs de rand van de woning te leggen daar er een opstaande rand is (zie foto).

Qua type panelen:
- advies om voor Sunpower/LG/ Bauer te gaan of zijn de hogere kosten per paneel het niet waard tov bijv een q-cells/jinko solar?
Foto's
Voorkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAlx8cSPtWvFRTT_DhqaromCAQk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rGaky767d9oZC7cb1DjH3CQ.jpg?f=fotoalbum_small
Achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tp3Iol0JUPLSW9jp_XJNGP66GK4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXfTY01phw43uaTZmKWiXwJD.jpg?f=fotoalbum_small
Idee opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIhmi2h86vXXYqjZvUaTHv5lu3U=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fPoagEq969Bjn6RYANtJ3t9.jpg?f=fotoalbum_small
Beschikbare (dak)ruimte
1 dakvlak is +/- 36m2. Beide dakvlakken dus 72m2 maar we zitten aan de voorkant met 1 dakraam (1m60 bij 1m34) en aan de achterkant met 2 dakramen (1 dakraam: 1m60 bij 90cm) en aan 1 kant de pijpep van de cv-ketel en de mech wtw ventilatie.
Schaduw
- geen van bomen danwel andere gebouwen etc.
Jaarverbruik
We zitten nu op 3600 kWh, maar dat zal toenemen met hopelijk straks een 2e kleine erbij en hybride/elec. auto.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase 3*25A
Budget en doel
€5500, doel is nu wat over te hebben qua opbrengst (komt hopelijk nog een 2e aan en evt later een hybride/electrische auto
Wie gaat het project uitvoeren
Bedrijf/installateur
Bijhouden van data
Graag via een app oid. Dit zodat ik het kan volgen en evt de mogelijkheid heb te kunnen zien of de panelen nog optimaal presteren.
Reeds verkregen offertes
Ik heb een 5-tal bedrijven/installateurs contacteerd. Ik verwacht binnekort de offertes binnen te hebben. Ik zal deze hier uiteraard samenvatten.
Regio
Zeeland --> zeeuws-vlaanderen --> Hulst

Alvast bedankt!

Ontvangen offertes:

Offerte 1 van bedrijf 1:
10 x Bauer BS-380-M6HBB-GG
Enphase Enphase IQ7PLUS-72-2-INT
Solar Construct Nederland montagesysteem / Flat Fix Fusion ESDEC
Monitoring
€ 5.722,15 ex BTW incl installatie.

Offerte 2 bedrijf 2:
- 13* Denim 400 WP full black panelen
- SMA sunnyboy 4.0
- solarconstruct constructie
€3750,- ex BTW incl installatie

of met solaredge en optimizers €4350,- ex btw incl installatie.

Offerte 3 bedrijf 3:
11x REC 365TP4 Black zonnepanelen
25 jaar product + vermogens garantie
1x Growatt MIN 3600 TL-XE omvormer
10 jaar garantie op omvormer
Bekabeling systeem & Van der Valk montagemateriaal
€4473,- ex btw incl installatie

Offere 4 bedrijf 3:
15x REC 365TP4 Black zonnepanelen (2 dakvlakken)
25 jaar product + vermogens garantie
15x Enphase IQ7+ micro omvormers
Bekabeling systeem & Van der Valk montagemateriaal
25 jaar garantie op micro omvormers
€6996,- ex btw incl installatie

Offerte 5 bedrijf 4:
15 Jinko Solar Tiger N-Type - 365 Wp (2 dakvlakken, 4 noordkant, 11 zuidkant)
Solis 5K-5G omvormer
Clickfit EVO
€5690 ex btw incl installatie

[ Voor 15% gewijzigd door ymaenhout op 02-02-2022 21:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 19:12

Zenix

BOE!

Met dit dak inderdaad een string omvormer. Ga voor een Goodwe of SMA omvormer, die kunnen nog helpen met de pijpjes. Mail alle bedrijven dat je een string omvormer wilt en geen optimizers or micro omvormers, want het zou mij niet verbazen als je 5 SolarEdge offertes krijgt.

Bauer ken ik niet als top merk. De topmerken zijn Sunpower, LG, Hyundai en REC. Maar Jinko, Trina, Longi, Canadian Solar etc bijvoorbeeld zijn ook top. Gezien je budget moet je daarvoor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
Zenix schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:05:
Met dit dak inderdaad een string omvormer. Ga voor een Goodwe of SMA omvormer, die kunnen nog helpen met de pijpjes. Mail alle bedrijven dat je een string omvormer wilt en geen optimizers or micro omvormers, want het zou mij niet verbazen als je 5 SolarEdge offertes krijgt.

Bauer ken ik niet als top merk. De topmerken zijn Sunpower, LG, Hyundai en REC. Maar Jinko, Trina, Longi, Canadian Solar etc bijvoorbeeld zijn ook top. Gezien je budget moet je daarvoor gaan.
Dank Zenix!
Het liefst inderdaad een SMA omvormer.

Dus ook een paar panelen op de noordkant kan/heeft zin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

ymaenhout schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:08:
[...]

Dank Zenix!
Het liefst inderdaad een SMA omvormer.

Dus ook een paar panelen op de noordkant kan/heeft zin?
Noord-Oost stond op je tekening, met de huidige terugleververgoeding heeft dat wel zin inderdaad. Ik krijg bij Eneco op dit moment 46 cent per kWh overschot, dus reken maar uit als je meer productie hebt. Helaas is die vergoeding nu niet meer te krijgen, maar wel rond de 30 cent per kWh.

Waar je ook nog naar kan kijken of grotere panelen geen optie zijn op je dak (2m panelen) eventueel in. Kan misschien zijn dat het beter past, omdat er nog wel wat ruimte is tot je dakramen. Zeker bij Noord-Oost.

Verschillende panelen aan beiden kanten kan ook, zitten toch op een andere string.

[ Voor 7% gewijzigd door Zenix op 24-01-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
Offerte 1 van bedrijf 1 is binnen:
10 x Bauer BS-380-M6HBB-GG
Enphase Enphase IQ7PLUS-72-2-INT
Solar Construct Nederland montagesysteem / Flat Fix Fusion ESDEC
Monitoring
€ 5.722,15 ex BTW incl installatie.

Op mijn vraag waarom er, ondanks ik aangaf geen last van schaduw te hebben toch voor micro-omvormers gekozen is kreeg ik het volgende terug:
'Mijn collega en ik gaan meteen voor u aan de slag om de panelen in een zo'n ideale positie te leggen. Verder raden wij altijd toch liever parallel geschakelde systemen aan. Dit heeft te maken met de problemen die wij in het verleden hebben gehad met string-systemen en het brandgevaar wat kan ontstaan bij deze systemen. Met de Enphase micro-omvormers vindt alle omvorming op het dak plaats waardoor er ook geen omvormer in het huis komt te hangen wat ook weer veiligheid garandeert. Verder zijn de micro-omvormers heel toekomstgericht, omdat later accu's makkelijk aan te sluiten zijn hierop en er makkelijker panelen bijgeplaatst zouden kunnen worden met de micro-omvormers.'

Apart!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Offertes die veel meer dan 1 euro per wattpiek zijn zou ik niet eens overwegen. Ik heb voor 2000 euro meer 28 panelen laten liggen op mijn huis (Longi 360wp)

Maar ze vergeten in het verhaal, dat je bij uitbreiding dus altijd extra micro omvormers moet kopen, dat als een micro omvormer kapot gaat dat ze dan op het dak moeten, maar de arbeidskosten moet je dan waarschijnlijk wel betalen om die micro omvormer te vervangen na een aantal jaar. Een string omvormer is ook niet minder veilig tegenwoordig met alle beveiligingen. Accu's zijn totaal niet afhankelijk van het type omvormer..

Die panelen zijn ook geen full black, dat is denk ik ook wel iets wat je graag wilt op je dak?

Edit: Zie ook dat het bificial panelen zijn, waarom ze die aanbieden vraag ik mij wel af, want die kosten meer en hebben in deze situatie weinig zin.

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 24-01-2022 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-05 19:15
Uitbreidingsmogelijkheden houden is ook een onzin argument, gezien de terugleververgoedingen nu en de in het algemene vrij hoge arbeidskosten, die nauwelijks toenemen voor meer panelen, is het verstandig om direct alles vol te leggen.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
Zenix schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:41:
Offertes die veel meer dan 1 euro per wattpiek zijn zou ik niet eens overwegen. Ik heb voor 2000 euro meer 28 panelen laten liggen op mijn huis (Longi 360wp)

Maar ze vergeten in het verhaal, dat je bij uitbreiding dus altijd extra micro omvormers moet kopen, dat als een micro omvormer kapot gaat dat ze dan op het dak moeten, maar de arbeidskosten moet je dan waarschijnlijk wel betalen om die micro omvormer te vervangen na een aantal jaar. Een string omvormer is ook niet minder veilig tegenwoordig met alle beveiligingen. Accu's zijn totaal niet afhankelijk van het type omvormer..

Die panelen zijn ook geen full black, dat is denk ik ook wel iets wat je graag wilt op je dak?

Edit: Zie ook dat het bificial panelen zijn, waarom ze die aanbieden vraag ik mij wel af, want die kosten meer en hebben in deze situatie weinig zin.
Ik vindt de offerte voor 10 panelen ook redelijk aan de prijs 8)7
Had nog niet eens gezien dat het bificial panelen zijn. Wanneer zijn die beter eigenlijk ? Bij een dak die wat meer 'spiegeld' ?

Ik wil inderdaad graag full black panelen. Mijns inziens esthetisch het mooiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
Dat_Doc schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:32:
Uitbreidingsmogelijkheden houden is ook een onzin argument, gezien de terugleververgoedingen nu en de in het algemene vrij hoge arbeidskosten, die nauwelijks toenemen voor meer panelen, is het verstandig om direct alles vol te leggen.
Dat is inderdaad ook mijn insteek om 'zo vol mogelijk' te leggen. Uiteraard als het binnen budget past :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

ymaenhout schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:19:
[...]

Ik vindt de offerte voor 10 panelen ook redelijk aan de prijs 8)7
Had nog niet eens gezien dat het bificial panelen zijn. Wanneer zijn die beter eigenlijk ? Bij een dak die wat meer 'spiegeld' ?
Die panelen zijn handig bij schuttingen van zonnepanelen, veranda (want laten licht door) en bij zonneparken, omdat het licht van de grond dan nog kan reflecteren bij de onderkant. Maar op schuin dak heeft het weinig nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
We zijn een aantal dagen verder.
Ik heb met 2 andere partijen contact gehad, 1 ervan heeft via screensharen (we zaten nog in quarantaine thuis) een legplan laten zien met daarbij de simulatie van de instraling van de zon (zowel in voorjaar, zomer als najaar).

Legplan: 4 panelen op de noordoostkan en 11 panelen op de zuidwestkant.

Kortweg werd daar toch geadviseerd om voor micro omvormers per paneel te kiezen daar de meeste string omvormers 2 strings hebben en dit nadelig zou zijn voor, met name de panelen aan de voorkant.
Idee als volgt: 4 panelen achterkant en 3 panelen voorkant (meest rechtse) op 1 string en de rest van voorkant dak op de andere string.
Eerst genoemde string zou, omstreeks 12/13u last hebben van schaduw op de panelen, komende van de opstaande dakrand. Waardoor de opbrengst op die string een stuk minder zou zijn.

De uitgebreide offerte ontvang ik hier nog voor, maar het betrof 15 REC 365 full black panelen met een Goodwe omvormer of micro-omvormers (merk ben ik even kwijt).

Offerte 2 bedrijf 2:
- 13* Denim 400 WP full black panelen
- SMA sunnyboy 4.0
- solarconstruct constructie
€3750,- ex btw

of met solaredge en optimizers €4350,- ex btw
De solaredge met optimizers werd geadviseerd ipv de SMA sunnyboy ivm het plan om ook panelen op de noordkant te leggen.

Komende week komen er 3 bedrijven langs om te kijken en een offerte uit te brengen.

Ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
Vandaag offerte 5 bedrijf 4 binnen gekregen:
15 Jinko Solar Tiger N-Type - 365 Wp (2 dakvlakken, 4 noordkant, 11 zuidkant)
Solis 5K-5G omvormer
Clickfit EVO
€5690 ex btw incl installatie

Morgen komt bedrijf 4 (lokaal bedrijf) effectief kijken en offerte opstellen.
Deze maakt uitsluitend van LG danwel Sunpower panelen gebruik en stringomvormer uitsluitend SMA.
Enphase bij parallel opstellingen.

Mijn voorkeur nijgt nog steeds naar een string omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 13:23

Gerco-M

mijn tornado res.

ymaenhout schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:20:
[...]

Dat is inderdaad ook mijn insteek om 'zo vol mogelijk' te leggen. Uiteraard als het binnen budget past :+
Ik zou “zo vol mogelijk” bovenaan je lijst zetten kwa prioriteiten kwa budget. Daarna optimizers of niet, en daarna het type panelen. Let wel, all black hoeft helemaal niet veel duurder te zijn, dus als je die mooi vind, gewoon doen, maar dan van een merk wat niet duur is. Ik was zelf erg weg van de LG Neon2 All Black panelen, maar vond e prijs wat veel. Vond toen de Trina All Black panelen die eigenlijk nog iets mooier zijn, maar een heeeel stuk goedkoper zijn, en dan wordt “zo vol mogelijk” opeens heel betaalbaar en gewoon mogelijk, hopelijk ook binnen jouw budget.

Meer zonnepanelen is altijd meer opbrengst, 100% opbrengst van elk paneel wat je toevoegt. Een optimizer of een duurder paneel leverd maar een marginale hogere opbrengst van een paneel wat er al ligt. Want ze maken van schaduw geen zon. Voor hetzelfde geld, is meer panelen altijd veel meer opbrengst dan investeren in duurdere panelen of optimizers of wat ook.

Als je je hele dak al vollegt tot de laatste hoekje, en dan nog meer opbrengst wilt en 30% meer wilt investeren om 3% meer opbrengst te krijgen, dan zou ik inderdaad ook optimizers of duurdere panelen kiezen. Maar dat is dus economisch niet heel snel zinvol.

Als je voldoende panelen per dakkant op een string hebt zijn dan string omvormers de meest economische oplossing, Soms kom je te kort per dakkant, maar als je je dak goed vol legt is dat hopelijk niet aan de orde. En op ZW en NO gewoon beide daken zo vol mogelijk legt.

[ Voor 7% gewijzigd door Gerco-M op 03-02-2022 01:49 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Pagina: 1