Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert.vanwees
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-03-2022
Beste mede tweakers

Ik bezit nu ongeveer al 2,5 een Samsung s10e, echt een prima telefoon nog steeds na al die tijd. Maar mijn batterij is volgens mij versleten. Op een paar uur is deze al leeg en die hem leeglopen bij wijze van spreken.

Gedurende die 2,5 jaar heb ik hem altijd aan een snellader gehangen en vaak meerdere keren per dag bijgeladen tot ie vol was omdat als mn percentage onder 60% zakt ik al paranoia wordt. Slechter kan je een batterij niet behandelen eigenlijk.

Dus de vraag is of ik mn batterij zou vervangen of is het eerder software gericht, je weet wel zodat ze pushen een nieuwe telefoon te kopen.

Een nieuwe batterij kost nog geen €30 en een nieuwe telefoon die aan mijn behoeftes voldoet is minstens 10 tot 20 keer duurder en ik geef liever mn geld uit aan andere zaken aangezien mn telefoon buiten de batterij nog prima werkt. Ik weet dat als ik de batterij vervang dat ie niemeer waterdicht is maar hier kan ik perfect mee leven. Ik ben een handige harry dus de batterij vervangen zou geen probleem moeten zijn want ik heb dit ooit nog al eens gedaan op een waterdichte Samsung A3 2017.

Wat denken jullie?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:15
Voor €30 lijkt me dat een no-brainer om uit te proberen. Werkt het goed: ben je een spekkoper voor €30. Werkt het toch minder dan je had verwacht, dan heeft het je maar €30 gekost ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-04 11:38
Voor die 30 euro zou ik het zeker doen als hij nog naar alle wensen werkt.

https://nl.ifixit.com/Gui...ng+van+de+batterij/121285

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garret1410
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-04 09:08
30,- is erg goedkoop en geeft zelf eigenlijk al antwoord op je vraag.

Ik vraag me dan alleen af of het dan wel een A kwaliteit accu betreft want heb zelf wel eens goedkope accu's geplaatst maar die waren na een korte tijd erg slecht geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Dat is geen paranoia, dat is bij de S10e gewoon goed verstand. De batterij is erg onderbemeten, ik heb hem ook, en het meermaals per dag opladen is eigenlijk vanaf begin af aan al zo geweest.

Verwacht geen wonderen van je nieuwe batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Ik heb hier toevallig ook naar gekeken omdat ik ook nog erg tevreden ben met het toestel, maar de batterij wel wat langer mee mag gaan. Het is nooit een topper geweest, maar toen ik hem net was ging die wel duidelijk langer mee. Als ik daardoor weer 1 of 2 jaar extra met deze telefoon kan doen, zou alleen maar mooi zijn.

Waar je wel aan moet denken is dat hij niet heel makkelijker vervangbaar is. Je hebt er de juiste gereedschappen voor nodig, en moet geduldig zijn. Maar het belangrijkste is een goede batterij vinden. Zelfs batterijen die ik had gevonden die origineel Samsung zouden moeten zijn, hadden nog veel matige recensies. Iets waar je wel goed op moet letten :)

Ik ben er zelf nog niet uit wat ik doe, dus ben benieuwd naar je keuze.

iemand iets leuks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:55
Overigens kun je hem ook door Samsung laten vervangen, is wel duurder (€69) maar je krijgt een goede batterij en je toestel blijft waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thealterego1

thealterego1

hcQd schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:48:
Overigens kun je hem ook door Samsung laten vervangen, is wel duurder (€69) maar je krijgt een goede batterij en je toestel blijft waterdicht.
Thnx, dat klinkt nog best ok. Waar zie je deze prijzen en service, ik kan het zo snel niet vinden op de Samsung site.

[ Voor 13% gewijzigd door thealterego1 op 23-01-2022 20:56 ]

iemand iets leuks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
thealterego1 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:51:
[...]

Thnx, dat klinkt nog best ok. Waar zie je deze prijzen en service, ik kan het zo snel niet vinden op de Samsung site.
Hier, dat is als je hem zelf langsbrengt, anders komt er nog €15 bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert.vanwees
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-03-2022
€70 klinkt niet duur aangezien je dan zeker de juiste kwaliteit van batterij kan verwachten en de waterdichtheid is een mooie extra, niet dat ik deze gebruik maar het geeft wel wat meer vertrouwen in het toestel. Bij persoonlijk gaat het eerder om de stofdichtheid dan de waterdichtheid.

Ik zal eerst eens kijken of ik ergens een kwalitatieve batterij kan vinden en dan natuurlijk nog wat gereedschap ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-04 23:09

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb ook een S10e van 2.5 jaar oud waarvan de accu nog 75% van zijn lading kan vasthouden.
Ik zelf vind het wel de moeite waard om de accu te (laten) vervangen; het enige waar ik nu naar op zoek ben, welke winkel daadwerkelijk een originele accu verkoopt. Ik wil hem dan ook zelf plaatsen.

Iemand ervaring met goede accu shops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-04 07:25
Helaas moet ik je teleurstellen, Samsung verkoopt hun batterijen niet dus in principe kan je alleen nep-batterijen kopen. De enige manier om een originele samsung batterij te krijgen is door samsung zelf de batterij te laten vervangen.
Belachelijk maar daar moet je voorlopig mee leven (er is wel wetgevende druk op bedrijven als Samsung om hun praktijken aan te passen in de toekomst).
Ik zit met hetzelfde probleem met mijn Samsung A70 waar ik heel graag zelf de batterij van zou vervangen maar geen batterij kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb je titel even aangepast, zodat hij geen spelfouten meer bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-04 21:51
De accu in mijn S10e kan nog wel even mee maar als ik hem zou gaan vervangen zou ik voor een "Polarcell" accu gaan. Daar heb ik al eens eerder een erg goede ervaring mee gehad (accu voor een Galaxy Nexus). Dat was in elk geval een veel betere ervaring dan met de "random" accus die je op Ebay kunt vinden.

Er is ook een PolarCell accu voor onze S10e, bij een Duitse webwinkel.

[ Voor 3% gewijzigd door peterpv op 11-04-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madfox
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-04 07:33
Ik heb dit weekend een polarcell batterij geinstalleerd voor mijn S10e. Installatie ging eigenlijk heel makkelijk (lijm verhit tot 80C met bed van een 3D printer).
Maar helaas: is de gemeten capaciteit van de nieuwe batterij is maar 2422mAh (accubattery Pro, 1 charge cycle van 2->100%). Oftewel 75% van de beloofde 3150 3250mAh en maar maar marginaal beter dan mijn oude orginele batterij die nog 1950 kon houden.

Ik kijk het nog even aan met meer laad cycli maar ben nog niet overtuigd dat de polarcell batterijen veel beter zijn dan andere niet-samsung type. Ga ook zeker contact zoeken met ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
Interessante informatie!
Wat een rol kan spelen:
- Bij welke accu spanning vindt Polarcell de accu "vol"
- Bij welke accu spanning vindt Samsung de accu "vol"
Idem voor het "accu leeg" nivo.
Als Polarcell 3.2 V => 4.5 V gebruikt maar
Samsung 3.6 V => 4.2 V
dan zal Polarcell en grotere capaciteit meten (en komen ze aan 3150 mAh)
- Het kan zijn dat je een accu hebt ontvangen die al een tijdje op de plank licht en al wat capaciteit heeft verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thealterego1

thealterego1

peterpv schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:04:
Interessante informatie!
Wat een rol kan spelen:
Samsung 3.6 V => 4.2 V
- Het kan zijn dat je een accu hebt ontvangen die al een tijdje op de plank licht en al wat capaciteit heeft verloren.
Dat laatste had ik ook begrepen uit info op andere fora. Nieuwe batterijen voor de S10(e) worden al een tijd niet meer gemaakt. De batterijen die je nu kan kopen, liggen al een tijdje op de plank waardoor ze achteruit gegaan zijn. En hierdoor is het kennelijk lastig om na 4 jaar de batterij van je telefoon te vervangen. Je zou verwachten dat als je het via een Samsung store doet, je meer garanties hebt, maar ook daar zullen ze geen nieuwe accus meer hebben toch?

iemand iets leuks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
Het vervelende is dat zo'n beetje elke accu specifiek voor een telefoonmodel wordt ontworpen (welke lengte, breedte, dikte). Als je d'r een paar miljoen van gaat verkopen dan vindt de accufabrikant dat geen punt.
De productielijn aanpassen is wel wat werk dus ik verwacht dat ook Samsung geen accu's meer laat maken als de productie van de telefoon eenmaal gestopt is. Een voorraadje zullen ze natuurlijk wel aanhouden om aan garantie claims en de behoefte van vervangen te kunnen voldoen. Maar als je die accu's goed bewaart (juiste condities) zou de capaciteit niet heel veel achteruit moeten gaan.
In Madfox's geval zou ik zeker nog eens meten na enig gebruik en als de capaciteit dan nog niet klopt contact op nemen met de leverancier van de Polarcell en vragen wat zij ervan vinden.

In een ideale wereld zijn er gewoon een paar formaten accu's (net zoals we AAA, AA en 9 V batterijen hebben) die iedereen toepast, dan ben je van het probleem af. Mijn DECT telefoons heb ik ook specifiek uitgezocht dat ze AAA cellen gebruiken zodat ik er makkelijk nieuwe in kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madfox
peterpv schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:04:
Interessante informatie!
Wat een rol kan spelen:
Samsung 3.6 V => 4.2 V
Goede vraag, aan specificaties zijn ze iig hetzelfde. Beide zijn gerate op 3,85V. Als Polarcell lagere voltages aanhoud dan samsung dan zal het toestel toch altijd zichzelf uitschakelen terwijl de batterij nog capaciteit heeft? Hetzelfde naar boven, dan stopt het oplaad circuit omdat de accu het boven voltage heeft geraakt. In dit geval is het gewoon misleiding om de accu als 3150mAh te verkopen.

Wat betreft oude accus: een tijd terug waren de polarcell accus uitverkocht, toen ik zag dat ze weer op voorraad waren heb ik m gekocht. Er zit een holo sticker op van polarcell met "PC2209" (Production september 2022?)

Heb al een reactie van Polarcell (snel!) met het volgende verhaal:
"The problem with these apps is, unfortunately, that the corresponding capacities are not measured, a cell phone is technically not capable of doing this."

Stel hier nogal vraagtekens bij en ik ga komende dagen vooral alle data die ik kan krijgen (screen on/off time) vergelijken met de oude situatie. To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
In principe heeft een accu altijd nog wat capaciteit als je hem nog verder op of ontlaad, maar dat slecht voor de accu en dus niet aan te raden. Zolang we niet precies weten hoe Polarcell en Samsung de accu capaciteit bepalen kunnen we er weinig over zeggen.

Inderdaad is de accu capaciteit met een app bepalen meestal onnauwkeurig. Ik gebruik hier zelf een USB apparaatje voor, zoals deze. Dan moet je wel laden met weinig energieverlies (anders telt dat op bij de capaciteit) dus ik laad langzaam door bv een USB adapter te gebruiken die maar 5 V / 1 A kan leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Madfox
peterpv schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:47:
Inderdaad is de accu capaciteit met een app bepalen meestal onnauwkeurig. Ik gebruik hier zelf een USB apparaatje voor, zoals deze. Dan moet je wel laden met weinig energieverlies (anders telt dat op bij de capaciteit) dus ik laad langzaam door bv een USB adapter te gebruiken die maar 5 V / 1 A kan leveren.
Dank voor deze suggestie, ik heb met wat onderzoek gekozen om een TC66 (usb-C tester) te kopen, deze kan oa. loggen in intern geheugen (1440 punten) en via python script uitgelezen worden naar een .csv https://github.com/TheHWcave/TC66. Deze tester zou zeer nauwkeurig zijn dus heb hem gister gebruikt om de s10e met nieuwe batterij vanaf 0% op te laden.

opzet:
Lege batterij (telefoon zelf uitgeschakeld)
Telefoon uitgeschakeld houden om alle mogelijke overhead te cancelen.
TC66 extern voorzien van stroom
0,8A 5V oplader

Testuitvoer: nu heb ik het loggen niet goed gedaan, de interval stond op 6s wat niet genoeg was voor de hele duur. Ook heb ik het via het programma

Verloop: Telefoon laadde netjes op met ~ 4w, heeft nog enkele uren opgenomen zonder te laden.

Resultaat: de TC66 heeft totaal 2414mAh gemeten, wat een klein stukje minder (ondanks de overhead van het laadcircuit in de telefoon) dan de geschatte 2,491mAh van accubattery. Maar waardes liggen wel in de buurt van elkaar (~3%).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66Vg_ivjtOhGP3p5V7y42xBVd2M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rbuWOQOAKtidYKD79XEHTy3u.png?f=user_large

Vanmiddag/vanavond opnieuw doen met loggen van het hele proces en dan weer corresponderen met Polar. Mogelijk is het een kapotte accu. Maar als dit normaal is mogen ze wmb deze accu niet verkopen als 3150mAh (ookal kunnen ze die capaciteit misschien zelf wel meten, de samsung doet dat duidelijke niet!)

@peterpv bedankt voor de tip van de usb tester- na me erin verdiept te hebben wist ik niet dat ik dit nodig had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
@Madfox Zo te zien is dat 2414mAh bij 5V, batterijen zijn meestal gespecificeerd op 3,6V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madfox
@hcQd Goed gezien, de accu zou op 3,85V zijn gespecificeerd, als ik dat omreken van 5V naar 3,85 kom ik op 3204mAh uit, behoorlijk dicht tegen de design capacity van 3250mAh aan...
Klopt deze benadering, want vind het erg toevallig dat acuupro en deze mAh reading zo dicht bij elkaar liggen. Kan me niet voorstellen dat accupro geen rekening houd met een lager voltage...

Als het wel klopt dan kan de hogere capaciteit ook de overhead van het laden verklaren, ga nog wat testjes doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madfox
Update: heb nog test gedaan met een complete lading van 0->100%. interessant is dat de telefoon aangeeft dat de batterij vol is, maar nog vrij lang blijft doorladen (bijna een uur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCuBaMkIg_1fPTbkFC1DdATL0LA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B40T7gYgxqY5kFhfRTF4CEns.png?f=fotoalbum_large

Totale lading is nu 2302mAh@5v of 11638mWh. Ik twijfel sterk dat dit moet worden omgerekend met het streefvoltage van de batterij, aangezien li-ion batterijen altijd worden opgeladen met hogere voltages (de batterij is vol 4,2V volgens Accupro. Dit komt overeen met wat Batteryunivserity.com noemt als oplaad voltage (op dezelfde site staat trouwens ook hetzelfde grafiekje dat ik nu heb gemeten, met idd dat 100% vol niet altijd vol is).

Als ik 11638mWh neem met 4.2V oplaad voltage is de cap gemeten 2770 mAh inclusief de overhead van het oplaadcircuit. Accubattery pro denkt 2491mAh, wellicht is het verschil het oplaadcircuit/standby van de telefoon tijdens opladen.
Nu maar eens met Polaraccu kijken wat ze ervan vinden :)
Pagina: 1